تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۱

هشدار ستاد مقابله با کرونا: مدارس ایران را نباید با مدارس کشورهای دیگر مقایسه کرد/ احتمال بروز پیک هفتم کرونا در بهار

دبیر بورد ریه اطفال در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همچنان خطر شدت گرفتن بیماری وجود دارد و بچه‌ها هم مستثنا نیستند از نظر پزشکی بازگشایی حضوری مدارس خطر دارد و اگر مسائل بهداشتی به درستی رعایت نشود، حتما تبعاتی خواهد داشت.

دانش آموزان مبتلا به کرونا

رویداد۲۴ پس از کش و قوس‌های فراوان درباره بازگشایی حضوری مدارس، سرانجام سه‌شنبه ۹ فروردین حجت‌الله الماسی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و سرپرست دفتر وزارتی، دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین را به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد. در حال حاضر خوشبختانه وضعیت بیماری مناسب است و روند کاهشی شده است، اما این نگرانی نیز وجود دارد که به دلیل شرایطی که در تعطیلات نوروز سپری کردیم اعم از افزایش سفرها و همین طور دیدوبازدیدهای فراوان آن هم بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با روند افزایشی بیماری و حتی پیک جدید بیماری مواجه شویم. از این رو برخی از والدین نگران بازگشایی حضوری مدارس هستند.

دکتر سید احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این باره گفت: بهتر بود پیش از این‌که برای بازگشایی حضوری مدارس تصمیم‌ گرفته شود پیگیری‌ها و بررسی‌ها در این زمینه انجام می‌شد، اما خب حالا با تصمیمی که گرفته شده است مواجه شده‌ایم و حتما این تصمیم توجیهات مختلفی دارد. از دیدگاه‌های مختلف باید به این موضوع پرداخت. اگر از دیدگاه پزشکی به مسئله نگاه کنیم باید بگوییم همچنان خطر ابتلا و افزایش بیماری وجود دارد.


بیشتربخوانید: مخالفت معلمان با تصمیمات یک‌شبه/ پیامدهای حضوری شدن مدارس بعد از تعطیلات نوروز چیست؟


احتمال بروز پیک هفتم کرونا در بهار

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با پیک هفتم بیماری مواج شویم، بیان کرد: الان در برخی کشورهای دنیا خطر شکل‌گیری سویه‌های جدید ویروس کرونا وجود دارد و ممکن است گریبان‌گیر ما هم بشود. با توجه به میزان بالای سفرهای نوروزی هم در داخل کشور هم خارج از کشور ممکن است گرفتار فرم جدید بیماری شویم، البته با قاطعیت نمی‌توانیم بگوییم این اتفاق می‌افتد اما به هر حال این احتمال وجود دارد. اما اگر به روند این بیماری در این ۲ سال نگاه کنیم که ابتدا سویه‌های جدید در کشورهای دیگر شکل می‌گرفت و به اوج می‌رسید و چند ماه بعد ما گرفتار می‌شدیم پس این توقع را داریم که احتمالا در اواخر فروردین یا اردیبهشت مجددا با پیک بیماری مواجه شویم. 

دبیر بورد ریه اطفال در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تعطیلات نوروز توضیح داد: علاوه بر روند شکل‌گیری سویه جدید کرونا در جهان، ما با مسائل داخلی هم روبه‌رو هستیم و باید کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم در نظر بگیریم. در تعطیلات نوروز سفرهای زیادی انجام شده است، دید و بازدیدهای عید را داشتیم، مراکز خرید و تفریحی فعال بودند و افراد بدون رعایت فاصله مناسب با یکدیگر در تماس بوده‌اند درواقع ویروس کرونا در تعطیلات نوروز به فراموشی سپرده شده بود. در این مدت، افراد کرانه امنی را تصور می‌کردند که شاید با فروکش کردن پیک ششم می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت نکنند ولی ۱۳ فروردین وزارت بهداشت اعلام کرد تعداد شهرهای قرمز افزایش یافته است و همین اتفاق هشداری برای جامعه است.

ساختار آموزش‌وپرورش به گونه‌ای نیست که بتوان مسائل بهداشتی را رعایت کرد

این فوق تخصص ریه کودکان با بیان این‌که بازگشایی اجباری مدارس از نظر پزشکی خطرناک است، گفت: همچنان خطر شدت گرفتن بیماری وجود دارد و بچه‌ها هم مستثنا نیستند خصوصا این‌که در شیوع اومیکرون بچه‌ها هدف اصلی بیماری بودند ولی خوشبختانه بیماری را خفیف می‌گرفتند گرچه چون شیوع زیاد شده بود عوارض بیماری هم زیاد بود بنابراین از نظر پزشکی بازگشایی حضوری مدارس خطرناک است. گفته می‌شود در بسیاری از کشورها بچه‌ها مدرسه می‌روند اما به یاد داشته باشیم که ما امکان انتقال اطلاعات را به صورت صحیح نداریم یا اگر داریم هم این کار را به درستی انجام نمی‌دهیم و از طرف دیگر در برخی از مدارس امکان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی وجود ندارد مثل مدرسه‌ای که ۴۰۰ دانش‌آموز دارد و در کلاس ۲۵ تا ۳۰ نفر حضور دارند، چگونه ممکن است مسائل بهداشتی رعایت شود؟ یا بهداشت سرویس بهداشتی مدارس را چگونه رعایت می‌کنند؟ شست‌وشوی دست، ماسک زدن و آلودگی ارتباط افراد با یکدیگر از جمله مواردی است که باید در مدارس رعایت شود اما همان‌طور که گفتم در بسیاری از مدارس امکان رعایت این نکات وجود ندارد. 

دکتر طباطبایی توضیح داد: در واقع باید بگویم ساختار آموزش و پرورش به گونه‌ای نیست که بتوان مسائل بهداشتی را رعایت کرد. قبل از این‌که بازگشایی اجباری برای مدارس مطرح شود، این حق را به مدیران مدارس داده بودند که حضور دانش‌آموزان را در کلاس‌ها با توجه به ظرفیت و امکان مدرسه مدیریت کنند اما الان حضور همه دانش‌آموزان اجباری شده که اگر مسائل بهداشتی به درستی رعایت نشود، حتما تبعاتی خواهد داشت. به طور کلی باید بگویم از نظر پزشکی بازگشایی حضوری مدارس خطر دارد اما خب باید از جوانب دیگر هم این موضوع بررسی شود.

دبیر بورد ریه اطفال در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: البته نباید فراموش کنیم در اتخاذ این تصمیم مسائل مهم دیگری هم دخیل بوده‌اند مثل مسائل روحی و عاطفی، آموزشی، توانمندی‌های رفتاری دانش‌آموزان به دلیل حضور در مدرسه، کم‌تحرکی دانش‌آموزان، خستگی بچه‌ها از حضور طولانی در منزل، مشکلات والدین شاغل برای نگهداری از بچه‌ها و بسیاری مسائل دیگر که بسیار آسیب‌زاست و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. به هر حال همه این مسائل باعث شده است مسئولان به این نتیجه برسند در حال حاضر خطر بازگشایی حضوری مدارس کمتر از خطر محدودیت و مدرسه نرفتن بچه‌هاست. الان برخی از خانواده‌ها به خاطر این‌که بچه‌ها شور و شعف پیدا می‌کنند، نظام منزلشان به حالت قبل از کرونا برمی‌گردد و... از بازگشایی حضوری مدارس بسیار خوشحالند.

تاثیر روزه گرفتن دانش‌آموزان در ابتلا به کرونا 

طباطبایی در پاسخ به این سوال که روزه گرفتن دانش‌آموزان در ابتلا به کرونا می‌تواند تاثیرگذار باشد یا نه به همشهری‌آنلاین گفت: همزمانی بازگشایی حضوری مدارس با آغاز ماه مبارک رمضان ممکن است یک مقداری خصوصا برای دخترخانم‌هایی که مدرسه می‌روند و می‌خواهند روزه بگیرند سختی‌هایی را داشته باشد اما اگر نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند خطرناک نخواهد بود. 

او یادآور شد: سال گذشته هم برای بزرگسالان این مسئله مطرح بود و متخصصان بررسی‌هایی انجام دادند و نظر بر این بود که روزه گرفتن در افزایش کرونا تاثیری نخواهد داشت. در واقع باید بگویم فقط روزه گرفتن سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نمی‌شود، مگر این‌که فرد بیماری زمینه‌ای داشته باشد که رعایت نکردن مسائل تغذیه‌ای باعث ایجاد مشکل شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان