تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۱

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت به صورت استوانه‌ای فلزی است که جنس آن تیتانیوم می‌باشد. برای قرار گیری این استوانه در فک، جراح دندانپزشک با مهارت پزشکی خود آن را در فک بیمار جایگذاری می‌کند. باید گفت، این استوانه فلزی نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند. پزشک معالج با استفاده از داروی بی حسی ایمپلنت را در فک بیمار قرار می‌دهد.

ایمپلنت دندانرویداد۲۴ مدت زمان این عمل کمتر از یک ساعت می باشد. باید توجه داشت که مراقبت های پس از عمل دارای اهمیت زیادی در کاهش درد ایمپلنت دندان می باشد. که در این مطلب، موارد مهمی که بعد از جراحی ایمپلنت باید رعایت شود را عنوان خواهیم کرد. برای اینکه ایمپلنت نتیجه مطلوبی داشته باشد، بعد از جراحی به مراقبت هایی نیاز است که بایستی به آنها توجه داشت. بعد از مدت چندین روز طبق دستور پزشک با رعایت مراقبت های ویژه ایمپلنت باید به فک جوش بخورد و در واقع قرارگیری محکمی در فک داشته باشد.

بعد از این مرحله با تشخیص جراح دندانپزشک، قالب گیری صورت می گیرد و لایه پروتزی که به جای دندان در نظر گرفته شد بر روی استوانه فلزی قرار می گیرد.

استراحت بعد از ایمپلنت

عواملی که بعد از عمل جراحی ایمپلنت بسیار تاثیر گذار خواهد بود، شرایط جسمی بیمار می باشد. در صورتی که بیمار دچار بیمار زمینه ای باشد، زمان بهبودی، کمی زمان برتر خواهد بود. بعد از عمل جراحی مشاهده خونریزی و درد و عفونت های دهانی از عوارض کاشت انواع ایمپلنت می باشد و امری طبیعی است. در صورت مشاهده هرگونه از این موارد با پزشک خود در تماس باشید. این موارد قابل درمان می باشد و جای نگرانی نیست. استراحت بعد از عمل جراحی تاثیرگذار ترین و مراقبت های پس از آن بسیار توصیه می شود. از دیگر مواردی که می توان گفت باید توجه ویژه ای به آن داشت، عفونت می باشد. در صورتی که پزشک داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند مصرف منظم آن بسیار تاکید می شود. شاید خواندن مقاله زیر برای شما مناسب باشد.

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

مراقبت در روز های ابتدایی

زمانی که دندان مصنوعی در فک بیمار قرار داده می شود، باید عمل کاشت و یا قرارگیری ایمپلنت محکم و قوی انجام شود. تا این عضو مصنوعی نقش خود را به جای دندان واقعی به خوبی ایفا کند. این عمل، دارای حساسیت بالایی می باشد. باید با مراقبت هایی که از آن صورت می گیرد و همچنین گذر زمان نتیجه این عمل رضایت بخش باشد. به محض اتمام جراحی برای ایمپلنت و مراجعه به منزل، در فضایی آرام و ساکت استراحت کنید.  دقت داشته باشید که هنگام استراحت سر باید بالاتر از بدن قرار گرفته باشد. سعی کنید از بالش بلندتر استفاده کنید. احتمال اینکه بعد از جراحی کمی سرگیجه داشته باشید وجود دارد. برای مهار کردن سرگیجه سعی کنید حرکت های آرام داشته باشد. برای نمونه، هنگامی که قصد دارید بلند شوید، در ابتدا کمی بنشینید و بعد به آهستگی از جای خود بلند شوید. یکی از نکات قابل توجه بعد از جراحی ایمپلنت فعالیت بدنی می باشد که در این مدت باید محدود شود.

مثلا ورزش و فعالیت های این چنینی تا 48 ساعت بعد از جراحی ممنوع می باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

یخ

بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمال اینکه در برخی از بیماران ورم صورت و یا کبودی ایجاد شود، وجود دارد. یکی از مواردی که بعد از جراحی ایمپلنت تاثیر بسزایی در کاهش ورم صورت و کبودی خواهد داشت، گذاشتن کمپرس سرد می باشد. در 24 تا 48 ساعت اولیه بعد از جراحی گذاشتن کیسه یخ بر روی صورت انجام شود. به طوری که دور آن را با پارچه پیچیده باشید، بر روی صورت و قسمتی که جراحی صورت گرفته است بگذارید. مدت گذاشتن یخ بر روی صورت ده دقیقه باید باشد و بعد از آن ده دقیقه استراحت و باز تکرار کنید. بعد از گذشت سه روز، استفاده از گرمای مرطوب التهاب و ناراحتی شما را کمتر خواهد کرد.

دارو

بعد از عمل جراحی ایمپلنت بیمار احساس درد را در ناحیه جراحی شده خواهد داشت. البته باید گفت معمولا این درد به صورت خفیف می باشد اما پزشک معالج برای اینکه درد نداشته باشید داروی مسکن تجویز میکند. پیشنهاد می شود قبل از ترک مطب داروی ضد درد را مصرف کنید و طبق ساعت مصرف دارو را تا زمان خواب ادامه دهید. باید توجه داشت که پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار و جراحی انجام شده داروهای ضد درد و التهاب تجویز خواهد کرد. همچنین داروهای آنتی بیوتیک نیز در دستور پزشک خواهد بود. مصرف به موقع و سر وقت این داروها بسیار در بهبودی کامل کمک کننده و مصرف آن الزامی می باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

تغذیه مناسب و مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت

نکته ای که بعد از جراحی ایمپلنت دارای اهمیت می باشد، تغذیه مناسب است. بعد از اینکه جراحی پایان یافت، برای کم شدن خونریزی و التهاب های بعد از جراحی رعایت نکاتی الزامی است. این مشکلات قابل حل می باشد و جای نگرانی وجود ندارد. پیش از این نیز گفتیم که مصرف مسکن که باعث می شود درد کمتری احساس کنید مانعی ندارد. البته بهتر آن است که تحت نظر پزشک معالج مصرف شود. برای یک عمل موفقیت آمیز و رضایت از ایمپلنت انجام شده، نیاز به معاینات به موقع توسط پزشک و رعایت دستور پزشکی خواهد بود. با مراجعه به موقع در دوره هایی که توسط دندانپزشکی معین می شود، سلامت جراحی انجام شده تضمین می شود. در ادامه به رعایت برخی از نکات در بهبود هر چه بیشتر عمل جراحی اشاره خواهیم داشت.

_ استفاده از غذاهای داغ ممنوع می باشد.

_ استفاده از غذاهایی که نیاز به جویدن دارد و فشار بر روی محل جراحی شده می آورد نیز ممنوع می باشد. چرا که محل جراحی شده ایمپلنت تازه هست و احتمال باز شدن بخیه ها و خونریزی وجود دارد.

_ استفاده از غذاهای نرم و آبکی که خنک شده مانند سوپ توصیه می شود.

_ مصرف هر نوع مشروبات الکلی نوشابه های گازدار و همچنین سیگار نیز ممنوع می باشد.

_ فعالیت های زیاد مانند کارهای روزانه منزل، جابجایی وسایل سنگین، ورزش های پرتحرک مانند شنا نیز پرهیز کنید.

_ شستشوی دهان با استفاده از دهان شویه به صورت روزانه انجام شود. اینکار باعث می شود دهان ضد عفونی شده و بوی بد دهان نیز از بین برود.

_ استفاده از آب ولرم و کمی نمک نیز برای شستشوی دهان مناسب می باشد. در واقع قرقره آب نمک.

_ استفاده از مسواک در صورتی که در ناحیه عمل جراحی نباشد مانعی ندارد.

برچسب ها: سلامت دندان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان