تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در گفتگو با رویداد۲۴:

تا کنون بار با کانتینرهای قاچاق جابجا می‌شد، اما الان کانتینرها را توقیف کردند/ کامیون‌داران اعتصاب کردند، قیمت محصولات کشاورزی افزایش یافت

سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید: در سال‌های گذشته حدود ۱۵۰۰کانتینر یخچالی قاچاق، بار میوه و محصولات کشاورزی را جابجا می‌کردند اما این کانتینر‌ها را توقیف کرده و حساب جاری صاحبان کانتینر‌ها را مسدود کرده‌اند که همین امر حدود چهل تا پنجاه در صد هزینه حمل را بالا برده است!

سید رضا نورانی اتحادیه محصولات کشاورزی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: در روز‌های گذشته قیمت برخی محصولات کشاورزی افزایش عجیبی داشته. قیمت گوجه فرنگی از کیلویی ۸ هزار تومان به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده است. طبق معمول واکنش رسانه‌های نزدیک به دولت هم پاک کردن صورت مساله و تلاش برای بی اهمیت شمردن آن بوده است. صدا و سیما در یکی از برنامه‌های خود از کارشناسی دعوت کرده که پیشنهاد می‌کند به جای گوجه فرنگی که قیمت آن افزایش یافته سیب بخورید که خواص بیشتری هم دارد!

کامیون برای حمل بار نیست، قیمت محصولات کشاورزی افزایش یافت

سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با رویداد۲۴ دلایل افزایش شدید قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی را اعتصاب کامیون‌داران خوانده است. نورانی می‌گوید: در چند روز گذشته کامیون‌داران در برخی مناطق جنوبی کشور که محصولات صیفی‌جاتش به وفور تولید و آماده عرضه به بازار بوده، به دلیل مشکل توزیع گازوئیل و کمی سهمیه گازوئیل و افزایش پورسانت باربری‌ها اعتصاب کردند و به همین دلیل بخش زیادی از محصولات کشاورزی این مناطق در مزارع مانده و دارد از بین می‌رود و کامیون برای حمل آن‌ها به بازار‌های مصرفی نیست. در نتیجه اعتصاب کامیون‌داران، ورودی محصولات به بازار کم بوده و روز‌های گذشته قیمت‌ها به صورت مصنوعی بالا رفته است.

کامیون‌داران می‌گویند برای دریافت سوخت باید چند ساعت در صف بمانند و سهمیه هم کم است

نورانی به طور خاص به افزایش قیمت گوجه فرنگی اشاره کرد و گفت: قیمت گوجه فرنگی که تا قبل از این کیلویی ۸ هزار تومان بوده، به ۲۵ هزار تومان رسیده است. این نشان می‌دهد آقایانی که در استان‌های جنوبی مسئولیت دارند هنوز نتوانستند مشکلات را به موقع حل کنند در نتیجه سودجویان اختلال را در بازار مواد غذایی به ویژه محصولات کشاورزی ایجاد کردند.

او درباره چرایی اعتصاب کامیون‌داران گفت: چهار پنج روز پیش زمزمه اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها به گوش می‌رسید. کامیون‌داران می‌گفتند برای دریافت سوخت باید چند ساعت در صف بمانند و سهمیه سوخت کم است.


بیشتر بخوانید: اظهارنظر جنجالی کارشناس تلویزیون خطاب به مردم: به جای گوجه، سیب بخورید! +فیلم


مسئولان به جای حل مشکل کامیون‌داران، با بی‌تفاوتی از موضوع گذشتند

نورانی با بیان اینکه حل این موضوع ساده برای مقامات مسئول کاری نداشت، گفت: به جای اینکه همه بسیح شوند و مشکل مواد غذایی را در شرایط تحریم حل کنند، با بی‌تفاوتی منجر به افزایش قیمت‌ها شدند. آیا وقت آن نشده که همه نهاد‌هایی مسئول و تصمیم‌گیر در زیر یک سقف جمع شوند و با موضوع گرانی افسارگسیخته برخورد جدی شود که‌ موجب نارضایتی مصرف کنندگان نشود؟

تا کنون بار با کانتینرهای قاچاق جابجا می‌شد، اما الان کانتینرها را توقیف کردند

او به یک مشکل دیگر در حوزه حمل و نقل محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که با کمبود کانتینر‌های یخچالی مواجه هستیم. متاسفانه در ده پانزده سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کانتینر یخچالی بدون سند در حوزه صادراتی به طرق مختلف یا قاچاق وارد شده بود. با توجه به تحریم‌ها بخش زیادی از محموله‌های صادراتی توسط همین کانتینر‌های بی‌سند انجام می‌شد. برخی از این کانتینر‌ها از عراق و برخی از افغانستان یا حتی به صورت قاچاق وارد کشور وارد شده بود و در دو ماه گذشته گمرکات جلوی فعالیت این کانتینر‌ها را برای صادرات گرفته و گا‌ه کانتینر‌ها را توقیف کرده و حساب جاری صاحبان کانتینر‌ها را مسدود کرده‌اند.

نورانی افزود: کشور ایران در شرایط تحریم دچار کمبود کانتینر یخچالی است. در این وضعیت مسئولان به جای اینکه به زیرساخت‌های حمل و نقل کمک کنند متاسفانه در پیک تولید جلوی حمل صادراتی را گرفتند که همین امر حدود چهل تا پنجاه در صد هزینه حمل را بالا برده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: در اعتراض به این اقدام گمرک، نامه‌ای به ریاست جمهوری نوشتیم؛ ریاست جمهوری سریعا موضوع را به وزیر اقتصاد ارجاع داده، ولی هنوز پاسخی از وزیر اقتصاد نگرفتیم.

نورانی درباره اینکه آیا فعالیت این کانتینر‌ها قانونی بوده یا خیر؟ گفت: تا الان مالکان این کانتینر‌های یخچالی در گمرکات تعهد می‌دادند که صادرات میوه و سبزیجات به کشور‌های حوزه خلیج فارس با این کاننتیر انجام شود و خالی آن برگردد. بعضی از تعهدات بانکی بود بعضی‌ها تعهد معمولی بود. بخش عمده صادرات محصولات کشاورزی ما از طریق این‌ها انجام می‌شد.

او ادامه داد: ما خودمان کانتینر یخچالی کم داریم. یک عده‌ای برای تامین این کمبود از بازارچه‌های مرزی یا به حتی به صورت قاچاق این‌ها را وارد کرده‌اند. سوال اینجاست که اگر فعالیت این کانتینر‌ها غیر قانونی بوده چرا این همه سال جلوی آن گرفته نشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
0
4
دريك كلام ، اين مديريت جهادي به كل مملكت گند زده و همه امور در بحران است ، وضع محصولات خوراكي و دارو و هجوم افغان ها به كشور همه ريشه در مديريت ضعيف دولت و شركاء است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
0
1
بزرگترین دستاورد ریسی و تبمش ورود پنج میلیون افغان به داخل کشور است
این دستاورد خجسته باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
0
1
کنترل باز آر از دست دولت خارج شده و گرانی اعتصاب کامیونها کار دست دولت و مردم داده
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان