تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

نماینده مجلس: آلودگی هوا اهمیتی برای سازمان محیط زیست ندارد!

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سوءمدیریت‌ها و کم‌توجهی‌ها باعث شده مردم ضرر کنند و با اطلاعاتی که دارم در همین چند روز گذشته، بسیاری از مردمی که مشکل ریوی و قلبی داشتند به خاطر آلودگی هوای تهران راهی بیمارستان شدند. این اتفاق، هزینه روی دست دولت و بیمه‌ها هم گذاشت که قابل تامل است.

آلودگی هوا

رویداد۲۴ هرچند روز‌هایی که هوای تهران، پاک و یا قابل تحمل است در طول سال بسیار کم است، اما برخی از روز‌ها به قدری هوا آلوده است که کارشناسان به همه اقشار توصیه می‌کنند که در صورت امکان از درب منزل بیرون نیایند؛ دقیقاً مثل برخی روز‌های هفته گذشته.

به گزارش جامعه۲۴؛ در همین رابطه، سمیه رفیعی نماینده تهران و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفته بود: ورود ریزگرد‌ها به پایتخت باید حداقل بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شد. پس از پیش‌بینی سازمان هواشناسی قاعدتاً ستاد مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست از طریق رسانه‌ها باید موضوع را به مردم اطلاع می‌دادند.

او در ادامه افزود: جلسه مدیریت آلودگی هوای استان تهران با حضور اعضا باید حداقل یک تا دو روز قبل تشکیل و موارد لازم پیش‌بینی و مراتب جهت تصمیم‌گیری به استانداری و نهاد‌های ذی‌ربط اعلام می‌شد که این امر نیز صورت نگرفته است.

رفیعی به اعتبارات مقابله با ریزگرد‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت، هم در بودجه پارسال و هم در بودجه امسال هرگونه اعتبار در خصوص مقابله یا مدیریت ریزگرد‌ها را حذف کرد.

وضعیت کنونی هوای تهران و اظهارات رییس فراکسیون محیط زیست مجلس کافیست تا به آشفتگی مدیریتی در این خصوص پی ببریم.

از این‌رو به سراغ علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.

پاک‌فطرت با اشاره به مقابله با ریزگرد‌ها که چندصباحی است هوای تهران را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این موضوع تنها متوجه قوه مجریه نیست، بلکه دو قوه دیگر هم در این رابطه نقش دارند.

وی افزود: کشور ترکیه از ۱۰ سال پیش، روی به احداث سد‌هایی آورد که وضع آب و هوایی کشور‌های همسایه را تغییر داد. از این‌رو، جمهوری اسلامی ایران باید از همان زمان، فکر این روز‌ها را می‌کرد. حال می‌بینیم که اکوسیستم تغییر جدی در جهت منفی پیدا کرده و متاسفانه در نبود توجهات لازم، این مردم هستند که در حال آسیب دیدن هستند.


بیشتر بخوانید: هشدار یک متخصص: گرد وخاک‌ها تا انتهای ریه می‌روند و وارد خون می‌شوند/ متعجبم چرا تعطیلی اعلام نشد


عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: یک انتقاد که این روز‌ها مطرح می‌شود این است که چرا در رابطه با ریزگرد‌هایی که زندگی شهروندان تهرانی را به مخاطره انداخت، اطلاع‌رسانی صورت نگرفت؟ به اعتقاد من، مسئولان سازمان محیط زیست و در راس آن‌ها، رییس این سازمان که معاون آقای رییس جمهور هم محسوب می‌شود، خیلی این مسائل برایشان مهم نیست. زمانی گفته می‌شد، «فرهنگ» مثل هوا برای کشور است و باید برای آن هزینه کرد، حال من می‌گویم فرهنگ را نخواستیم لااقل کاری کنید که هوا را داشته باشیم.

نماینده مردم شیراز اظهار داشت: یکی دیگر از نهاد‌های تاثیرگذار برای جلوگیری از وضعیت کنونی، شهرداری تهران است. شهرداری باید توجه بیشتری به کاشت درخت، مخصوصاً در ارتفاعات داشته باشد. ارتفاعات باید سبز باشند و همچنین شهرداری نباید اجازه ساخت و ساز در این مناطق را بدهد. به جای کاشت چمن، آن هم در اوج بی‌آبی، کاشت نهال بهترین کاری است که شهرداری باید در دستور کار قرار دهد. هرچند مولفه‌های آلودگی هوا به یکی، دو مورد ختم نمی‌شود و آلودگی ایجاد شده توسط خودرو‌ها هم بخش اعظمی از ماجراست، اما با کاشت درخت تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌توان هوا را لطیف‌تر از وضع موجود نگه داشت.

پاک‌فطرت یادآور شد: سوءمدیریت‌ها و کم‌توجهی‌ها باعث شده مردم ضرر کنند و با اطلاعاتی که دارم در همین چند روز گذشته، بسیاری از مردمی که مشکل ریوی و قلبی داشتند به خاطر آلودگی هوای تهران راهی بیمارستان شدند. این اتفاق، هزینه روی دست دولت و بیمه‌ها هم گذاشت که قابل تامل است.

وی در پاسخ به اینکه موضوع هوای پاک که مستقیماً با سلامت جامعه در ارتباط است، چرا مورد غفلت واقع شده، گفت: متاسفانه سازمان محیط زیست تبدیل به زنگ تفریح و حیاط خلوت دولت شده است. معمولاً رییس این سازمان، سیاسی انتخاب می‌شود نه براساس تخصص. رییس این سازمان باید فردی نخبه و متخصص این حوزه باشد. اگر فرد موردنظر، این ویژگی‌ها را در کنار دلسوزی داشته باشد، آنگاه زیرمجموعه قوی شکل خواهد داد که هر روز دغدغه سلامتی مردم کشور را خواهند داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: عملکرد سازمان محیط زیست، نه شفاف است و نه قابل قبول. مدیرانش در دفتر نشسته‌اند تا وقتی تولیدکننده آمد بگویند به استناد این مواد با مجوز شما موافقت نمی‌شود و پس از مدتی با رایزنی، کارشناس با مجوز موافقت کند.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس در پایان خاطرنشان کرد: به مدیران سازمان محیط زیست اخطار می‌دهم که رویه خود را تغییر دهند، چون تولیدکنندگان زیادی به ما مراجعه می‌کنند که از دست سازمان شکایت دارند. از قرار معلوم، بدنه کارشناسی سازمان محیط زیست به جای کار حرفه‌ای خود، کاری دیگر می‌کنند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
0
0
عملیات ایذایی مجلسیان برای پتروشیمی میانکاله!
نظرات شما
پیشخوان