تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

روزنامه شرق: تضعیف روسیه در مجموع به نفع ایران است/ روسیه گرفتار در جنگ، موافقِ توافق هسته‌ای نیست

روزنامه شرق در یادداشتی، تاثیرحوادث اوکراین بر توافق هسته‌ای ایران را بررسی کرد.

روزنامه شرق: تضعیف روسیه در مجموع به نفع ایران است/ روسیه گرفتار در جنگ، موافقِ توافق هسته‌ای نیست

رویداد۲۴ در این یادداشت آمده است: آنچه جنگ اوکراین را به ایران پیوند می‌دهد، در سه محور می‌توان خلاصه کرد.

اول نوع روابط تهران‌-مسکو است. اصلاح روند گذشته، کاهش وابستگی به روسیه و برقراری توازن در سیاست خارجی.

دوم، تضعیف روسیه در مجموع به نفع ایران است. با وجود این روابطی دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک با همسایه شمالی علاوه بر الزامات همسایگی، در جهت افزایش قدرت چانه‌زنی با غرب و پیشبرد سیاست خارجی متوازن ضروری است.

سوم، ایران با استفاده از شرایط کنونی باید در موضوعاتی مانند توافق هسته‌ای، رهایی از تحریم‌ها، حضور در بازار انرژی اروپا، برقراری روابط با اروپا و آمریکا سیاستی کاملا مستقل از روسیه در پیش گیرد. روسیه گرفتار در جنگ، موافقِ توافق هسته‌ای نیست. روانه‌شدن نفت ایران به بازار‌های جهانی و احتمال توافق اروپا با ایران برای تأمین بخشی از گاز مورد نیاز اروپا همواره خط قرمز کرملین بوده است. همچنین دستیابی به توافق، آسودگی خیالِ غرب و به‌خصوص آمریکا از یک بحران و تمرکز بیشتر بر بحران اوکراین و چین است.


بیشتر بخوانید: ایران با موضوع تحریم سپاه در مذاکرات وین چگونه برخورد کند؟


شرایط حاکم بر جنگ، فرصت را برای نهایی‌کردن توافق هسته‌ای فراهم کرده است. آمریکا با هدف مهار هسته‌ای و عدم اشاعه خواستار توافق با ایران است. به نظر می‌رسد در ایران نیز تصمیمِ سیاسی برای توافق اتخاذ شده است. هر دو کشور با موانع داخلی روبه‌رو هستند. در آمریکا انتخابات میان‌دوره‌ای و خطر ازدست‌دادن کرسی‌های دو مجلس توسط دموکرات‌ها بایدن را تحت فشار قرار داده و ریسک‌پذیری او را کاهش می‌دهد. در ایران هم تندرو‌های مخالف توافق بر این باورند که با توجه به مشغولیت و تمرکز آمریکا (و غرب) بر بحران اوکراین، می‌توان امتیازات بیشتری گرفت که به نظر می‌رسد تصور صحیحی نیست. موانع موجود و ازجمله موضوع سپاه که ظاهرا موضوع اصلی توافق است، در صورت برخورداری از اراده سیاسی حل‌شدنی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Poland
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
0
0
این نظام فرصت سوز و نسل سوز و ایران سوز است و تا کاری نکند که عربها با فروش نفت 1400 سال از ما جلو بیافتند دست برنمیدارد. حتی موشک زدن هایش به عربستان هم به نفع آنها در میاید.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
0
0
اگر انگلوسفر مقاومت روسیه را بشکند ، ایران در موقعیت ضعیف تری قرار می گیرد . همان طور که شاخ آمریکا در افغانستان شکست ، در مرکز اروپا هم باید چنین شود . جهان تک قطبی یعنی دیکتاتوری در گستره زمین .
siavsh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
0
0
احساس می کنی که روزنامه فاشیستی واشنگتن پست را مرور می کنی. اگر دین نداری حداقل آزاده باش. جهان برخلاف منافع شما در حال گذار به بلوک بندی جدید است اگرچه با تاوانی سنگین که همین قبله شما بر دست بشریت گذاشته و می گذارد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان