تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

جام‌جهانی ۲۰۲۲؛ بازیکنانی که به قطر سفر نمی‌کنند

ستاره‌های فوتبال کشورمان درتلاشند که بتوانند یکی از ۲۳ بازیکنی باشند که به انتخاب دراگان اسکوچیچ شانس حضور در این تورنمنت مهم را خواهند داشت.

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر

رویداد۲۴ پس از قطعی شدن صعود تیم ملی ایران به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ستاره‌های فوتبال کشورمان درتلاشند که بتوانند یکی از ۲۳بازیکنی باشند که به انتخاب دراگان اسکوچیچ شانس حضور در این تورنمنت مهم را خواهند داشت و به همین دلیل تلاش خود را چندبرابر کرده‌اند تا در فرصت نه‌چندان زیاد باقی‌مانده تا این مسابقات بتوانند نظر مثبت سرمربی تیم ایران را به خود جلب کنند. تا پایان فصل جاری فرصت زیادی باقی نمانده است و با توجه به اینکه جام‌جهانی در اواسط فصل آینده فوتبالی برگزار می‌شود، اسکوچیچ احتمالا بیشتر نفرات تیمش را براساس عملکردشان در همین فصل و بازی‌های تدارکاتی که قرار است در خردادماه تیمش برگزار کند، انتخاب خواهد کرد.

البته درخشش در شروع فصل بعد هم می‌تواند در تغییر تصمیم این مربی کروات اثرگذار باشد اما او احتمالا خیلی زود تلاش می‌کند فهرست اصلی تیمش را تکمیل و پس از آن برای تاکتیک‌ها و برنامه‌های تیمش در سه دیدار دور گروهی برنامه‌ریزی کند. در این میان برخی لژیونرها و ستاره‌های ایرانی هستند که در تیم‌های باشگاهی خود نمایش چندان درخشانی در هفته‌های اخیر نداشته‌اند و ادامه این روند ممکن است به خط خوردن آنها از فهرست نهایی تیم ملی منجر شود و شانس حضور در جذاب‌ترین تورنمنت فوتبال را از دست بدهند. در ادامه متن به بررسی برخی از این بازیکنان می‌پردازیم.

علیرضا بیرانوند
گلر نخست تیم ملی در سال‌های اخیر که رویایش برای بازی در فوتبال اروپا خیلی زود به کابوس بدل شد و در دومین فصلی که راهی این قاره شده هم نتوانسته جایگاه ثابتی در تیم باشگاهی‌اش پیدا کند. بیرو با نمایش خوبی که در سال‌های گذشته در چهارچوب پرسپولیس داشت، خیلی زود توانست شماره۱ تیم ملی را به تن کرده و مدت‌ها در این پست بدون رقیب بود. با این حال وقتی با دریافت پیشنهاد آنتورپ تصمیم گرفت راهی لیگ بلژیک شود، شاید تصور نمی‌کرد به‌سختی بتواند در این تیم نه‌چندان مطرح به ترکیب اصلی برسد. مصدومیت و افت او باعث شد در این تیم فرصت زیادی برای بازی پیدا نکند و در پایان فصل به‌صورت قرضی راهی بواویشتا شد تا شاید در لیگ پرتغال شرایط برای او تغییر کند اما در آنجا هم نتوانست وضعیت بهتری پیدا کند.

بیرانوند پس از ۶بازی بالاخره فیکس شد و حضورش در ترکیب اصلی تنها ۸مسابقه طول کشید و دوباره در این تیم میانه جدولی هم به نیمکت چسبید. در چنین شرایطی او حتی در تیم ملی نیز ذخیره امیر عابدزاده شد تا خطر خروج از ترکیب تیم ایران در جام‌جهانی را نیز به‌خوبی حس کند. گفته می‌شود او تصمیم دارد برای فصل بعد به پرسپولیس برگردد تا هم مشکل این تیم را درون دروازه حل کند و هم شانس خود برای جام‌جهانی را افزایش دهد.

پیام نیازمند
گلر جوان و آینده‌داری که در سپاهان خیلی زود چهره شد و توانست عملکردی بسیار خوب در این تیم اصفهانی داشته باشد. نیازمند در ابتدای این فصل با سودای بازی در اروپا و رسیدن به تیم‌های بزرگ این قاره به پورتیموننزه پرتغال رفت اما این گلر ۲۷ساله فقط در سه بازی تیمش در جام حذفی فرصت بازی پیدا کرد که اگرچه نمایش نسبتا خوبی هم داشت، باز در دیدارهای لیگ به او اعتماد نمی‌شد. درنهایت پائولو سرجیو، سرمربی این تیم -که سابقه حضور در نفت آبادان را نیز در کارنامه مربیگری خود دارد- تصمیم گرفت درمصاف با پورتو که هفته پیش برگزار شد، او را درون دروازه تیمش قرار دهد اما نیازمند در این دیدار یک‌طرفه ۷بار دروازه‌اش را باز شده دید که البته روی بیشتر گل‌ها مقصر نبود. در چنین شرایطی او که معمولا پس از بیرانوند و عابدزاده، گلر سوم تیم ایران بوده، ممکن است رقابت برای حضور در جام‌جهانی را به حسین حسینی یا محمدرضا اخباری واگذار کند.

میلاد محمدی
مدافع چپ ایران در جام‌جهانی روسیه در این فصل بسیار پرنوسان ظاهر شده و اگرچه در ابتدای فصل یکی از نفرات اصلی آاک آتن بود، در برخی دیدارها هم نیمکت‌نشین شد تا جایگاهش در این تیم یونانی به‌خطر بیفتد. محمدی در ابتدای این فصل از لیگ بلژیک جدا شد تا به سومین ایرانی آاک بدل شود و به‌سرعت جای حاج‌صفی در جناح چپ را گرفت. او در هفته‌های اخیر در دو مسابقه تیمش نیمکت‌نشین بود و یک بازی را هم فقط یک نیمه در زمین حضور داشت اما در ۴ بازی نخست پلی‌آف انتهای فصل دوباره به ترکیب برگشته است. با این حال نمایش نه‌چندان مطمئن او در تیم ملی باعث شد اسکوچیچ در دفاع چپ بارها ترکیب تیمش را دچار تغییر کرده و در دیدارهای مختلف از نفراتی چون نورافکن، امیری و محمدی به تناوب استفاده کند. محمدی اگر می‌خواهد دومین جام‌جهانی‌اش را هم تجربه کند باید در ماه‌های باقی‌مانده باانگیزه بیشتری تمرین کند.

مرتضی پورعلی‌گنجی
مدافع ۳۰ساله تیم ملی ایران که مدت‌هاست در لیگ‌های چین، بلژیک و قطر بازی کرده و البته بازگشت دوباره او به چین برایش چندان خوش‌یمن نبود؛ چراکه با مصدومیتی شدید ادامه فصل را تنها پس از ۷ بار حضور در ترکیب شنزن از دست داد و همچنان مشغول مداوای پای آسیب‌دیده خود است. حضور پورعلی‌گنجی در تمرینات پرسپولیس این شائبه را به‌وجود آورد که او می‌خواهد در فصل جدید راهی این تیم شود و اگرچه خودش هم رسما گفته که روزی به این باشگاه خواهد پیوست، مشخص نیست آیا می‌خواهد پیش از جام‌جهانی این کار را انجام دهد یا همچنان به‌دنبال لژیونر شدن خواهد بود. با توجه به شرایط او شاید حضور مقابل چشم اسکوچیچ بیشتر به نفعش باشد تا بتواند یکی از مدافعان ایران در جام‌جهانی لقب گیرد.


بیشتربخوانید: میزبانی در جام جهانی قطر؛ از رویا تا واقعیت

صادق محرمی
مدافع راست محبوب اسکوچیچ که با وجود افت محسوسی که در این فصل داشته، همچنان این مربی کروات از او در ترکیب تیمش استفاده می‌کند. محرمی پس از مصدومیت شدیدی که در میانه‌های فصل قبل نصیبش شد و همچنین تغییراتی که در کادر فنی دینامو زاگرب ایجاد شد، نتوانست مانند گذشته روند خوبش در این تیم را ادامه دهد. او در این فصل تنها در ۸ بازی تیمش از ابتدا در ترکیب دینامو قرار گرفته و مجموعا فقط ۶۳۴دقیقه بازی کرده است که حاصل آن یک پاس گل بوده است. تنها یک حضور ۱۹دقیقه‌ای در ۹بازی آخر تیمش شرایط او را در تیم ملی کاملا به خطر انداخته است و با ادامه این روند شاید حتی در فهرست نهایی تیم ملی هم جایی نداشته باشد. به‌خصوص که سامان قدوس در دیدار اخیر برنتفورد برابر تاتنهام در پست جدیدش در دفاع راست خوش درخشید و خطری جدی برای محرمی محسوب می‌شود.

احسان حاج‌صفی
کاپیتان ۳۲ساله تیم ملی امیدوار است بتواند خاطره‌ای خوش از آخرین جام‌جهانی خود داشته باشد؛ چراکه در دوره بعدی بعید است در ۳۶سالگی بتواند جایی در ترکیب یوزها پیدا کند. او در همین دوره هم شاید جایگاه خیلی مطمئنی در ترکیب تیم نداشته باشد و به‌خصوص با توجه به نیمکت‌نشینی‌هایی که در آاک درطول این فصل داشته شاید یکی از تردیدهای اسکوچیچ برای قطر ۲۰۲۲ باشد. حاج‌صفی اگرچه در آاک به‌صورت متناوب بین ترکیب اصلی و نیمکت در حرکت بوده، شاید تجربه بالایش باعث شود یکی از نفرات منتخب سرمربی کروات برای حضور در جام‌جهانی باشد. گفته می‌شود شاید او در انتهای این فصل از آاک جدا شود و دوباره به لیگ ایران برگردد که در این ‌صورت شاید شانس بهتری برای سفر به قطر داشته باشد.

علی کریمی
هافبک سابق استقلال و سپاهان در دومین دوره لژیونر شدنش با بدشانسی‌هایی مواجه شد که شانس او برای بازگشت به ترکیب تیم ملی را بسیار کم کرده است. کریمی در الدحیل نمایش قابل‌قبولی به‌خصوص در لیگ قهرمانان آسیا داشت اما در انتهای فصل قبل تصمیم گرفت حضور در فوتبال اروپا را تجربه کند و به همین دلیل راهی کایسری‌اسپور ترکیه شد تا همبازی مجید حسینی و مامه تیام شود. البته کریمی در این تیم با مصدومیتی غیرمنتظره مواجه و مجبور شد به مداوای پای آسیب‌دیده خود بپردازد. به این ترتیب کریمی از لیست کایسری خارج شد و عملا در این فصل هیچ‌گاه فرصت بازی برای تیمش را پیدا نکرد. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه یک فصل از میادین دور بود، بعید است فرصتی برای رقابت با سایر هافبک‌های تیم ملی برای حضور در فهرست تیم داشته باشد. مگر اینکه در فصل جدید بتواند با درخشش فوق‌العاده دوباره نامش را مطرح کند که این اتفاق برای یک هافبک دفاعی به‌سختی رخ می‌دهد.

مهرداد محمدی
برادر میلاد درحالی‌که فصل را بسیار خوب شروع کرده و امیدوار بود تا درخشش خود را همچنان ادامه دهد، با پارگی رباط‌صلیبی مواجه شد تا عملا فصل را از دست بدهد. مهرداد در العربی یکی از بهترین بازیکنان تیمش بود اما این مصدومیت ناخواسته باعث شد در بهترین شرایط مجبور به خانه‌نشینی شود. محمدی که در این فصل شانسی برای بازگشت به میادین ندارد و پس از خارج شدن نامش از لیست العربی فرشید اسماعیلی را به‌عنوان جانشین خود می‌بیند، امیدوار است تا شاید در فصل جدید و در فرصت کم باقی‌مانده تا جام‌جهانی بتواند خود را به فهرست تیم ملی نزدیک کند. البته با توجه به ترافیکی که در خط حمله و همچنین وینگرها وجود دارد، این ستاره ۲۸ساله کار بسیار سختی برای متقاعد کردن سرمربی تیم ملی دارد.

کاوه رضایی
مهاجم ایرانی شاغل در لیگ بلژیک که حتی در بدترین شرایط هم همچنان در لیست اسکوچیچ در اردوهای اخیر قرار داشت، در آخرین فهرست تیم ملی به‌دلیل مصدومیت غایب بود و شاید با توجه به اعتقاد عجیبی که سرمربی تیم به او دارد دوباره او را با لباس تیم ملی ببینیم. رضایی که در لیگ بلژیک و در شارلروا نمایش بسیار خوبی داشت با ترک این تیم و رفتن به بروژ دچار افت شد اما در بازگشت دوباره به شارلروا توانست فرم خوبش را به دست آورد. رضایی در ابتدای امسال تصمیم گرفت به تیم ناشناخته اودهورلی برود اما این انتقال برایش چندان خوب پیش نرفت و تا پیش از مصدومیت اخیرش تنها در ۴ مسابقه از ۱۲ بازی که برای تیمش به میدان رفته، فیکس بود و حاصل عملکردش در این فصل فقط یک پاس گل بوده است. چنین آمار ضعیفی برای یک مهاجم هم سبب نشد تا اسکوچیچ از دعوت کردن او به تیم ملی ناامید شود اما شاید بردن رضایی با چنین فرمی به جام‌جهانی ریسک بسیار بزرگی باشد که بعید است سرمربی تیم آن را قبول کند.

مهدی قایدی
پدیده سال‌های گذشته استقلال، برای لژیونر شدن لیگ امارات را انتخاب کرد و از همان ابتدای فصل هم بسیاری از این انتخاب او خرده گرفتند و معتقد بودند بازیکنی با تکنیک او می‌تواند در تیم‌های خوب اروپایی به میدان برود. قایدی اما در کنار احمد نوراللهی به شباب الاهلی رفت و شروع خوبی در این تیم داشت؛ اما به‌تدریج دچار افت شد تا جایی‌که در دیدارهای اخیر تیمش در لیگ قهرمانان آسیا تنها در یک بازی حضوری یک نیمه‌ای داشت و در ادامه حتی از فهرست ۱۸نفره هم کنار گذاشته شد. قایدی که گفته می‌شود از سلتیک اسکاتلند هم پیشنهادهایی دارد حتی وضعیتش در شباب الاهلی هم نامشخص است و شاید در انتهای فصل از این تیم جدا شود. در این شرایط او با وجود اینکه اخیرا بیشتر به تیم ملی دعوت می‌شد اما برای قرار گرفتن در فهرست نهایی تیم ملی کار سختی پیش‌رو خواهد داشت. این مهاجم ریزنقش و ۲۳ساله اگر بتواند در این مدت باقی‌مانده عملکرد خوبی ارائه کند و به‌همراه ایران به جام‌جهانی برود، با درخشش در این تورنمنت می‌تواند مشتریان خوبی برای خود دست‌وپا کند.

کریم انصاری‌فرد
مهاجم باتجربه تیم ملی ایران فصل پیش یکی از بهترین‌های آاک آتن بود اما در این فصل کمتر توانسته نمایش خوب خود را تکرار کند و تا اینجای مسابقات در ۲۳ بازی تیمش در لیگ ۴ گل و یک پاس گل داشته اما در دیدارهای پلی‌آف بیشتر نیمکت‌نشین بوده است. البته مصدومیت عجیبی که در جریان جشن تولدش در اردوی تیم ملی نصیب او شد و آسیب جدی به چشمش وارد شد هم یکی از دلایلی است که در این هفته‌ها کمتر برای تیمش بازی کرده، اما با وجود این در این فصل بیشتر به‌عنوان جانشین آرائوخو، مهاجم اصلی آاک ایفای نقش کرده است. با این وضعیت او هم برای تجربه آخرین جام‌جهانی خود می‌تواند امیدوار باشد که اسکوچیچ روی تجربه‌اش بیشتر از آمادگی‌اش حساب باز کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان