تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

رژه روز پیروزی در میدان سرخ مسکو / پوتین: غرب درحال آماده‌شدن برای حمله به سرزمین ما بود

رژه "روز پیروزی" در روسیه ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی با صدای زنگ‌های کرملین و با حضور پوتین و مقام‌های نظامی آغاز شد.

رژه روز پیروزی در مسکو

رویداد۲۴ به گزارش اسپوتنیک، این رژه با حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه سوار بر یک خودروی روباز با سلام نظامی آغاز شد.

او در سخنانی فرا رسیدن سالروز "روز پیروزی" را به ارتش روسیه تبریک گفت.

شویگو در این باره گفت: از ۹ می ۱۹۴۵، روزی که سرنوشت کل جهان را تغییر داد، ۷۷ سال می‌گذرد. برای ما و همه کشور‌های دوست و برادر، این تعطیلات مظهر کار فداکارانه کسانی است که مهاجمان نازی را شکست دادند و بشریت را از شر نازیسم آزاد کردند.


بیشتر بخوانید: خطر جنگ مستقیم بین آمریکا و روسیه


وی گفت: امروز سربازان و افسران روس با حامیان نازیسم می‌جنگند و از منافع ملی روسیه در اوکراین دفاع می‌کنند.

رژه با ستون‌های تجهیزات مکانیکی با حرکت تانک T-۳۴-۸۵ و به دنبال آن مدل‌های مدرن خودرو‌های پیاده نظام آغاز شد.

قرار بود رژه بخش هوایی با حضور بزرگترین بالگرد‌های نظامی جهان، Mi-۲۶ آغاز شده و در ادامه بمب افکن‌ها، جنگنده‌ها و همچنین MiG-۳۱ I که برای پرتاب موشک "خنجر" طراحی شده است، به پرواز در آیند، هواپیما‌های Su-۲۴ MR و MiG-۲۹ نیز در آسمان مسکو با آرایش Z که نماد "عملیات ویژه حفاظت از دونباس" است، پرواز کنند و در نهایت این رژه با پرواز جنگنده‌های Su-۲۵ پایان یابد که همانند سال‌های گذشته، پرچم فدراسیون روسیه را در آسمان به تصویر می‌کشند.

اما بعدا اعلام شد که بخش هوایی رژه پیروزی در مسکو به دلیل شرایط جوی لغو شده است.

طبق این گزارش، در این رژه که توسط ژنرال اولگ سالیوکوف، فرمانده کل نیروی زمینی روسیه رهبری می‌شود، ۱۱ هزار سرباز، ۱۳۱ قطعه تجهیزات نظامی و ۷۷ بالگرد حضور دارند و بخشی از توان نظامی روسیه را به نمایش می‌گذارند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد رژه امسال این است که نمایندگان نیرو‌های شرکت کننده در "عملیات ویژه" در اوکراین با تجهیزات نظامی خود در میدان سرخ رژه می‌روند.

همزمان با رژه میدان سرخ مسکو، رژه و فعالیت‌های دیگری نیز به مناسبت روز پیروزی در شهر‌های دیگر روسیه از جمله سیبری برگزار شد.

سخنرانی پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیروزی ۷۷ سال پیش در جنگ جهانی دوم را به نیرو‌های روس تبریک گفت و بلافاصله به اوکراین اشاره کرد و گفت: الان هم همینطور است. شما برای مردم ما در دونباس، برای امنیت سرزمین مادری ما می‌جنگید. روز پیروزی به دل تک تک ما نزدیک است. هیچ خانواده‌ای در روسیه وجود ندارد که از جنگ بزرگ میهنی نسوخته باشد. ما به نسل پیروز افتخار می‌کنیم.

وی سپس خطاب به نیرو‌های مسلح روسیه و "نظامیان دونباس" گفت که آن‌ها در سرزمین خود برای دفاع از روسیه می‌جنگند.

پوتین تصریح کرد: هیچ کس درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش نخواهد کرد تا جایی در جهان برای مجازات کنندگان و نازی‌ها وجود نداشته باشد. افتخار بر نیرو‌های مسلح ما. برای روسیه! برای پیروزی!»

بعد از شلیک به نشانه احترام و نواختن مارش نظامی به یاد کشته شدگان جنگ یک دقیقه سکوت اعلام شد.

پوتین سپس گفت که خسارات وارده به نیرو‌های نظامی روسیه "یک تراژدی برای همه ما وضایعه‌ای غیرقابل جایگزین برای خانواده‌های آنها" است. روسیه همیشه برای امنیت برابر ایستاده است. روسیه هرگز از احترام به تمامی مردم و فرهنگ‌ها دست نخواهد کشید، اما غرب تصمیم گرفت این را موضوع را لغو کند.

او برای سربازان و افسران مجروح آرزوی شفای عاجل کرد و گفت که امروز فرمان اجرایی را امضا کرده است تا از «فرزندان همرزمان کشته شده» «حمایت اساسی» به عمل آید.

وی تاکید کرد: روسیه یک ملت متحد چند قومیتی است، سربازان و افسران از بسیاری از مناطق سرزمین مادری ما، از جمله کسانی که مستقیماً از دونباس و مستقیماً از منطقه جنگی به اینجا رسیده‌اند، شانه به شانه ایستاده اند. امروز شما به پا خیزید. برای آنچه پدران، اجداد ما برای آن جنگیدند، برای آن‌ها رفاه و امنیت وطن همیشه بالاترین معنای زندگی بوده است و برای ما، وارثان آنها، ارادت آن‌ها به میهن ارزش اصلی است. امید و حمایت از استقلال روسیه جنگ میهنی نمونه‌ای از قهرمانی را برای همیشه به ما نشان داد. روسیه شخصیت متفاوتی دارد و ما هرگز از عشق به میهن، از ایمان، ارزش‌ها و آداب و رسوم سنتی اجدادمان و احترام به همه مردم و فرهنگ‌ها دست نخواهیم کشید. در غرب، واضح است که این ارزش‌ها که قدمتی چند هزار ساله دارند، تصمیم گرفته می‌شود که از بین بروند، این انحطاط زمینه‌ای اخلاقی برای جعل بدبینانه تاریخ جنگ جهانی دوم (جنگ)، تحریک ترس از روسیه، تمجید از خائنان، تمسخر خاطرات قربانیان، و از بین بردن شجاعت کسانی است که پیروز شدند. این نسل برنده است و ما همیشه به آن‌ها نگاه خواهیم کرد. به یاد داریم که چگونه دشمن روسیه سعی کرد از باند‌های تروریسم بین المللی علیه ما استفاده کند. سعی کردند بذر خصومت بین‌المللی و مذهبی بکارند تا ما را بشکنند، از درون تضعیفمان کنند، اما نتوانستند. امروز رزمندگان ما از اقوام مختلف در کنار هم می‌جنگند. آن‌ها واقعاً برادرانه یکدیگر را از گلوله و ترکش محافظت می‌کنند و این نقطه قوت روسیه است. قدرت شکست ناپذیر ملت چند قومیتی ما.

وی با اشاره به شرایط آغاز عملیات نظامی در اوکراین، گفت: ما در دسامبر سال گذشته (آذرماه ۱۴۰۰) پیشنهاد برقراری توافقی درمورد تضمین‌های امنیتی دادیم. روسیه از غرب خواست تا برای جست‌وجوی راه‌حل‌های معقول مورد توافق با در نظر گرفتن منافع یکدیگر، وارد گفت‌وگوی صادقانه شود. اما این کاملا بیهوده بود کشور‌های ناتو نمی‌خواستند به حرف ما گوش دهند، که در واقع به این معنی بود که برنامه‌های کاملاً متفاوتی داشتند و ما این را شاهد بودیم آمادگی‌ها برای عملیات تنبیهی دیگر در دونباس در جریان بود تا اراضی تاریخی ما از جمله شبه جزیره کریمه مورد تهاجم قرار گیرد. ما دیدیم که چگونه زیرساخت‌های نظامی در حال گسترش است، چگونه صد‌ها مستشار خارجی شروع به کار کردند، به طور منظم جدیدترین تسلیحات از کشور‌های ناتو تحویل داده می‌شد، خطر هر روز بیشتر می‌شد روسیه اقدام پیشگیرانه‌ای را مقابل این تجاوز انجام داد این یک اقدام سریع و درست بود. در کی‌یف، آن‌ها دستیابی احتمالی به سلاح‌های هسته‌ای را اعلام کردند، ائتلاف ناتو به‌طور فعال کنترل نظامی مناطق مجاور ما را آغاز کرد. به این ترتیب، به‌طور نظام‌مند یک تهدید کاملا غیرقابل قبول برایمان ایجاد شد که علاوه‌بر این، دقیقا در مرز‌های ما قرار داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که روسیه قصد ندارد خاک اوکراین را اشغال کند. او توضیح داد که هدف روسیه حفاظت از افرادی است که به مدت هشت سال مورد آزار و اذیت و نسل کشی رژیم کی‌یف قرار داشتند. در واکنش، کشور‌های غربی تحریم‌های شدید و بی سابقه اقتصادی و مالی را علیه روسیه اعمال کردند و همچنین میلیارد‌ها دلار حمایت نظامی به طرف اوکراینی ارائه کردند.

پوتین گفت: ناتو توسعه نظامی فعال در سرزمین‌های همسایه ما را آغاز کرده است. این یک تهدید کاملا غیرقابل قبول برای ما در مرزهای‌مان محسوب می‌شود. با وجود اختلاف نظر در روابط بین‌الملل، روسیه همواره از ایجاد یک نظام امنیتی متوازن و غیرقابل تقسیم حمایت کرده است، نظامی که برای کل جامعه بین‌المللی حیاتی است.

وی ادامه داد: درگیری با نئونازی‌ها، که ایالات متحده و شرکای کوچک‌ترش روی آن حساب کرده‌اند، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

پوتین افزود: کهنه سربازان آمریکایی از حضور در رژه در مسکو منع شدند. اما ما به سهم شما در پیروزی‌ها افتخار می‌کنیم. ما به شاهکار همه متحدان احترام می‌گذاریم، همه کسانی که نازیسم را شکست دادند.

گاردین در بررسی سخنرانی پوتین نوشت: به طور مشخص پوتین بسیج عمومی یا اعلام رسمی جنگ نکرد، سخنرانی او همچنین عاری از تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بود، هیچ نشانه‌ای از برنامه پوتین برای کاهش تنش وجود نداشت.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه
نظرات شما
پیشخوان