تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

امکان دارد زن بعد از طلاق هم ارث ببرد؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ بر اساس قانون مدنی، هر یک از زوجین اعم از زن و مرد درصورتی‌که در عقد دائم هم باشند، می‌توانند در صورت فوت، از ارث دیگری برخوردار شوند اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا زن بعد از طلاق نیز ممکن است از همسر خود ارث ببرند؟

ارث بردن زن بعد از طلاق

رویداد۲۴ از جمله افرادی که از متوفی ارث می‌برد، همسر دائم وی است. طبق ماده ۸۶۴ قانون مدنی، ارث زن از شوهر بدین صورت است: از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند”. بنا بر این ماده، زن از شوهر خود ارث می‌برد.

شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

آیا زن بعد از طلاق گرفتن از شوهر نیز می‌تواند از او ارث ببرد؟

پاسخ به این سوال در ضمن ماده ۹۴۳ قانون مدنی آمده است. بر اساس آن، شرایط ارث بردن زن بعد از جدایی مشخص شده است. بر اساس ماده مذکور: ” اگر شوهر، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آن‌ها که قبل از انقضای عده بمیرد، دیگری از او ارث می‌برد. لیکن اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضای عده بوده یا طلاق بائن باشد، از یکدیگر ارث نمی‌برند. “

در توضیح این ماده باید گفت: طلاق میان زوجین یا از نوع طلاق بائن است. در این نوع طلاق مرد و زن پس از طلاق به‌صورت کامل از هم جدا می‌شوند. امکان رجوع و برگشت از طلاق وجود ندارد. مورد دوم طلاق رجعی است. بر اساس آن، مرد می‌تواند در مدت عده طلاق رجعی به زن رجوع کند. در این طلاق بدون نیاز به خواندن عقد ازدواج مجدد، زندگی کنند.

از آن جهت که بر اساس قانون، مطلقه رجعیه (یعنی خانمی که با طلاق رجعی از همسرش جدا شده است) نوعا در حکم زن است، از حقوق زن که در قانون مدنی مقرر شده است برخوردار خواهد بود. ارث بردن یکی از این حقوق است.

به عبارت دیگر، در شرایطی که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده باشند و شوهر در طول مدت عده طلاق رجعی (سه ماه پس از طلاق) فوت کرده باشد، زن می‌تواند از ارث وی برخوردار باشد. ولی درصورتی‌که طلاق از نوع طلاق بائن باشد یا اینکه فوت مرد پس از سپری شدن عده طلاق زن رخ داده باشد، دریافت سهم‌الارث زن پس از طلاق منتفی خواهد بود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان