تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

حقی عجیب که به زن اجازه می‌دهد تمکین نکند

مشاوره حقوقی آنلاین؛ از جمله تعهدات زن می‌توان به تمکین از شوهر اشاره کرد که در مقابل آن مرد مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود می‌شود و اگر زنی بدون دلیل موجه تمکین نکند حق دریافت مهریه را ندارد مگر در شرایطی خاص.

مشاوره حقوقی

رویداد۲۴ زن حق دارد مادامی که مرد مهریه وی را پرداخت نکرده است، از تمکین در برابر شوهر اجتناب کند و این عدم تمکین، سبب از میان رفتن حق نفقه زن نیز نخواهد شد.

حق حبس

در صورتی‌که مرد مهریه زن را نپرداخته باشد، زن می‌تواند با استفاده از حق حبس خود، از تمکین در برابر شوهر خودداری کند تا شوهر مهریه را به وی بدهد. اگر زن از حق حبس خود استفاده کند، علاوه‌بر اینکه شوهر باید مهریه زن را بپردازد، پرداخت نفقه زن نیز ضروری است و عدم تمکین زن به علت استفاده از حق حبس، سبب از بین رفتن حق نفقه زن در دوران حق حبس نخواهد شد.

شرایط اعمال حق حبس

  • مهریه حال باشد. طبق قانون مدنی مهریه می‌‎تواند کلی، جزئی، حال یا با وعده باشد. (مهریه حال مهریه‎‌ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده باشد و زن این حق را داشته باشد که پس از عقد هر زمانی که بخواهد، آن را مطالبه کند.)
  • اگر مهریه مدت‌‎دار باشد زمانی زن حق مطالبه آن را دارد که مدت مذکور سپری شده باشد و چون از زمان عقد نکاح مرد می‌تواند اجرای وظایف همسر را درخواست و زن نمی‌تواند از این حق خود استفاده کند.

زن در چه مواردی می‌تواند از حق حبس استفاده کند؟

زن تا دریافت کل مهریه مکلف به تمکین خاص و ایفاء وظایف زناشویی نیست. در صورت قسط‌بندی شدن مهریه، حق حبس برای زن تا اتمام پرداخت اقساط باقی می‌ماند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان