تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

سرنوشت قیمت موبایل چه می‌شود؟

یکم خردادماه خبری درخصوص ممنوعیت واردات آیفون منتشر شد، انتشار این خبر بازار موبایل را ملتهب کرد. البته هنوز وزارت صمت بیانیه‌ای رسمی در اینباره منتشر نکرده، اما ثبت سفارش این کالا‌ها در سامانه جامع تجارت با مشکل مواجه است.

قیمت موبایل

رویداد۲۴ فعالان بازار معتقدند که با ممنوعیت‌های ایجاد شده بازار موبایل پر تنش شده و قیمت موبایل در روز‌های آتی افزایشی خواهد بود. کاربران در فضای مجازی نیز به این مسئله واکنش نشان دادند. کاربران همانند فعالان بازار بر این باورند که بازار موبایل به شدت تحت تاثیر، اما و اگر‌های ممنوعیت واردات آیفون قرار می‌گیرد و بازهم چالش‌های جدید برای مصرف‌کننده به وجود می‌آید.

آشفتگی منظم‌ترین بازار با یک تصمیم!

«امیر اسحاقی»، دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان موبایل درباره تصمیم ممنوعیت واردات آیفون و تاثیر آن بر بازار به اقتصاد ۲۴ گفت: بدون شک ممنوعیت و محدودیت‌ها برای واردات آیفون باعث بی‌نظمی و هرج و مرج وسیع در بازار موبایل خواهد شد. چراکه حدود ۵ هزار واحد صنفی و بیش از ۲۰۰ شرکت واردکننده که مستقیما در این حوزه فعالیت می‌کنند از کار بیکار می‌شوند. پس از آن یا مجبور می‌شوند به حوزه‌های دیگر وارد شوند و یا با پدیده تعدیل نیرو روبه‌رو خواهیم بود. اگر تعدیل نیرو رخ دهد ما شاهد تبعات سنگین‌تری خواهیم بود، اما اگر به سراغ برند‌های دیگر بروند که نظم بازار به شدت به هم ریخته خواهد شد و در آن شرایط مدیریت و نظارت بر قیمت‌ها کار دشواری می‌شود؛ بنابراین هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کننده متضرر خواهند شد.


بیشر بخوانید: سازمان گمرک: واردات آیفون ممنوع نیست/ خبرگزاری دولت: ممنوع است!


وی افزود: ممنوعیت‌ها یک بستر وسیع برای قاچاق و واسطه‌گری به وجود می‌آورد و بازار پر از کالا‌های قاچاق می‌شود. در چنین شرایطی واسطه‌گران سود‌های کلان به دست می‌آورند و شرکت‌های رسمی به شدت آسیب می‌بینند.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان موبایل با بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار موبایل ادامه داد: با این اتفاق قاعدتا شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت کالا‌های برند آیفون خواهیم بود. بقیه برند‌ها نیز احتمالا چسبندگی قیمتی روبه بالا خواهند داشت. البته تمام این مسائل به مسیر حرکتی بازار بستگی دارد و اکنون نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت برند‌های مختلف داشت.

وی اظهار کرد: طی دو سال اخیر منظم‌ترین بازار در حوزه اقتصاد بازار موبایل بوده، در این بازار رقابت سالم، کالای کافی با خدمات عالی وجود داشته است. هنگامی که منظم‌ترین بازار دچار هرج و مرج شود قطعا تبعات عجیب و غریبی را به دنبال خواهد داشت. واقعیت این است که بی نظمی هیچگاه به نفع مصرف‌کننده، بازار، بازرگانان و کشور نخواهد بود.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان