تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازنشر یک روایت از امام درباره رهبری آیت الله خامنه‌ای/ چرا جلسه مهر ۶۷ امام با سران قوا درباره انتخاب رهبری مهم است؟

وبسایت متعلق به حضرت آیت الله خامنه‌ای یک بار دیگر رکورد صحبت‌های رهبری درباره یک جلسه مهم مربوط به مهرماه سال ۱۳۶۷ را بازنشر کرده است. در این رکورد آیت الله خامنه‌ای ماجرای درخواست امام از او برای پذیرش مقام رهبری را بازگو کرده است. این جلسه در واقع همان جلسه ایست که در چهار دهه گذشته نقل آن بار‌ها از آیت الله هاشمی شنیده شده بود و تا سال ۱۳۹۹ هیچ کس به جز هاشمی درباره آن حرفی به میان نیاورده بود.

بازنشر یک روایت از امام درباره رهبری آیت الله خامنه‌ای/ چرا جلسه مهر ۶۷ امام با سران قوا درباره انتخاب رهبری مهم است؟

رویداد۲۴ وبسایت «خامنه‌ای دات آی آر» که به بیت رهبری تعلق دارد برای دومین بار فایل صوتی روایت رهبری از یک دیدار محرمانه با امام خمینی را باز نشر کرده است. آیت الله خامنه‌ای در این فایل صوتی که به مناسبت روز ۱۴ خرداد و درگذشت رهبر فقید انقلاب منتشر کرده ماجرای یک دیدار محرمانه با سران قوا را بیان میکند که در این دیدار آیت الله خمینی برای نخستین بار به او پیشنهاد رهبری نظام را می‌دهد.

این دومین بار است که وبسایت بیت رهبری فایل صوتی مذکور را تحت عنوان «نماهنگ شما رهبر بشوید» بازنشر می‌کند. اولین بار ۱۴ خرداد سال ۹۹ این فایل بر روی خروجی سایت بیت رهبری قرار گرفت.

ظاهرا این دیدار محرمانه در مهرماه سال ۱۳۶۷ یعنی قریب به شش ماه مانده به رویداد‌های فروردین ۶۸ که به عزل آیت‌الله منتظری از قائم مقامی و رهبری آینده نظام و انقلاب انجامید، برگزار شده است. بر اساس توضیحات خامنه‌ای دات آی آر، در جلسه فوق سران وقت قوا یعنی آقایان آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس، میر حسین موسوی نخست وزیر امام، و آیت الله موسوی اردبیلی رئیس وقت قوه قضاییه به همراه سید احمد خمینی و امام حضور داشته اند.

در فایل صوتی منتشر شده از این جلسه، آیت الله خامنه‌ای تعریف میکند که در این دیدار مساله عدم صلاحیت آیت الله منتظری برای رهبری آینده مطرح شده و او خطاب به امام از صلاحیت آیت الله منتظری دفاع کرده و گفته «آقا! ما در این مجموعه‌ی دوستان کس دیگری غیر از ایشان (که صلاحیت رهبری داشته باشد) نداریم».


بیشتر بخوانید:روایت رهبری از یک دیدار محرمانه با امام خمینی +فیلم


رهبری در ادامه میگوید امام گفته «نه، این‌جور نیست! شما رهبر بشوید». به گفته آیت الله خامنه‌ای او این پیشنهاد را اصلا جدی نگرفته، اما چند لحظه بعد حاج احمد آقا گفته «بله، چطور شما میگویید کسی نیست؟ شما هستید، آقای موسوی اردبیلی هست»، اما ظاهرا دوباره امام گفته «نخیر، ایشان [آیت الله خامنه‌ای] رهبر بشوند».

بنا به گفته آیت الله خامنه ای، امام رسما در این جلسه او را به عنوان رهبر آینده انتخاب کرده است. هر چند به گفته خود رهبری بعد‌ها یک بار دیگر آیت الله هاشمی درباره نظر امام از او سوال کرده و او تاکید کرده «هیچ نظری» ندارد، اما هاشمی گفته این حرف «همین‌طوری از دهان امام نپرید. این را با فکر قبلی میگوید».

رهبری در روایت خود میگوید من بعد‌ها به آقای هاشمی گفتم «بدان اگر چنین چیزی برای من پیش بیاید قطعاً و یقیناً آن را قبول نخواهم کرد. این را مطمئن باشید.»

آیت الله خامنه‌ای تاکید کرده واقعا بنایش این بوده که چنین پیشنهادی را قبول نکند و اصلا «احتمال هم نمیداد» که قضیه به این شکل مطرح بشود.

روایت آیت الله خامنه‌ای در این رکورد با روایت هاشمی رفسنجانی در جلسه خبرگان سال ۱۳۶۸ تطابق دارد.
دی ماه سال ۱۳۹۶ فیلم دیده نشده‌ای از جلسه مجلس خبرگان رهبری برای تعیین جانشین امام در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ از سوی یکی از روزنامه‌نگاران خارج از کشور منتشر شد.

در نسخه ۱۹ دقیقه‌ای از جلسه مجلس خبرگان آیت الله هاشمی اعلام می‌کند «ما پیشنهادمان آقای خامنه‌ای است». نایب رئیس وقت خبرگان می‌افزاید "ما یک جلسه با روسای قوا و نخست وزیر و احمد آقا خدمت امام داشتیم و همان موقعی بود که از مساله آقای منتظری داغ شده بود و ما با امام مباحثه داشتیم. ما یکی از احتجاجاتمان با امام این بود که شما اگر آقای منتظری را کنار بگذارید ما در رهبری دچار مشکل می‌شویم... امام [رهبری]شورایی را خیلی تمایل نداشتند هیچ وقت. [در مورد]فرد هم می‌گفتیم ما فردی را نداریم الان که مطرح کنیم در جامعه. چون ما فرضمان بر مرجعیت و همان مسائل بود. امام فرمودند چرا نداریم؟ آقای خامنه ای. "

صحت اظهارات آیت الله خامنه‌ای درباره عدم تمایلش به پذیرش این مقام در همین ویدئویی که از جلسه مجلس خبرگان برای تعیین جانشین امام برگزار شد به وضوح مشخص است. آیت الله خامنه‌ای زمانی که در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ برای اظهار نظر پشت تریبون می‌رود سخنرانی خود را با این عبارت شروع می‌کند که «باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال کسی مثل بنده در آن مطرح شود».

او در ادامه به برخی اشکالات فنی نحوه انتخاب جانشین رهبری هم اشاره کرده که نشان می‌دهد شخصا تمایلی به پذیرش این مقام نداشته و اساسا خودش موافق رهبری شورایی بوده، اما این طرح در جلسه خبرگان رای نیاورده است.

پیش از سال ۹۹ و بیان روایت آیت الله خامنه‌ای از جلسه مهرماه سال ۱۳۶۷، همواره ماجرای جلسه سران قوا با امام از قول آیت الله هاشمی طرح می‌شد. روایت رهبری از آن جلسه سال‌ها بعد از نقل قول‌های هاشمی و سه سال بعد از انتشار فیلم جلسه خبرگان منتشر شده است. تمامی مقامات حاضر در جلسه مذکور به جز میرحسین موسوی از دنیا رفته اند.

بیان این روایت از سوی رهبری به جز تایید گفته‌های هاشمی رفسنجانی، یک فراز دیگر هم دارد و آن اینکه امام خمینی مصمم بود قبل از رحلت خود تکلیف جانشینی را روشن کند و علاقه‌ای به سازو کاری تحت عنوان «شورای رهبری» نداشته است.

آیت الله ابراهیم امینی نائب رئیس مجلس خبرگان در زمان انتخاب جانشین رهبری در کتاب خاطرات خود به مخالفت امام با شورایی شدن رهبری اشاره کرده است. او گفته به همراه آیت الله موسوی اردبیلی خدمت امام رسیده اند و از شورایی بودن رهبری در قانون اساسی انتقاد کرده اند. امینی در خاطراتش نوشته امام در آن جلسه فرمودند بند شورایی بودن رهبری را «حذف کنید».

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقام رهبری باید با انتخاب اعضای مجلس خبرگان منصوب شود. طبق آیین‌نامهٔ مصوب خبرگان برای برگزیدن رهبر باید حداقل دو سوم خبرگان رأی‌دهنده به نامزد رهبری رأی دهند.

در قانون‌اساسی سخنی از جانشین یا قائم‌مقام رهبری به میان نیامده، ولی به لحاظ حقوق خبرگان می‌توانند در زمان حیات رهبر کنونی، جانشین یا قائم‌مقام برای او برگزینند. هرچند بعد از برکنار حسینعلی منتظری از سمت قائم مقامی دیگر این شیوه به کار برده نشده است. اگر جلسه سران قوا با رهبر فقید انقلاب را به عنوان سنت در نظام جمهوری اسلامی در نظر بگیریم، احتمال معرفی جانشین رهبری در زمان حیات رهبر کنونی در جمع خصوصی یا حتی جمعی بزرگتر قابل تصور است. هرچند تا امروز به طور مستقیم هیچ اشاره‌ای از سوی آیت الله خامنه‌ای درباره صلاحیت هیچ یک از مقامات سیاسی کشور برای قرارگیری در سمت رهبری وجود نداشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان