تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر یا کاخ مرمر رامسر در استان مازندران، شهر رامسر، روبروی پارک ملی و در خیابان شهید رجایی واقع شده است.

 

کاخ موزه رامسررویداد۲۴مرضیه نگهبان مروی: رامسر اگر چه از حیث زیبایی، عروس شهرهای شمال است و طبیعتش دل هر مسافری را می برد اما دیدن کاخ موزه رامسر که حالا با نام مجتمع فرهنگی موزه شهدای رامسر مشهور است و چندین موزه در خود دارد، آن قدر ارزش دارد که دو ساعتی هم به دیدن موزه اختصاص داد.

کاخ مرمر به دستور رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۱۶ برپا شد و تا انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه خانواده شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اینجا باغی به مساحت ۶۰۰۰۰ مترمربع است که گیاهان ارزشمندی را در خود دارد و گونه‌هایی نایاب را میزبانی می‌کند. در کاخ موزه رامسر وسایلی را می‌بینید که از بهترین مواد و جنس مرغوب آن دوران ساخته شده اند و هنوز بعد از سال‌ها قابل استفاده اند.

کاخ مرمر رامسر
شاخ و سم گاو میش
کاخ مرمر رامسر
تالار کار
کاخ مرمر رامسر
ابتدای ورود به کاخ موزه، عمارتی کوچک با وسعت حدود ۱۵۰ متر مربع قرار دارد که همچون دو اتاق تو در تو است. این بنا در گذشته آشپزخانه کاخ رامسر بود. اکنون ظروفی از ۳ هزار سال قبل تا دوره معاصر در آن در معرض نمایش قرار داده شده است. اشیا این موزه شامل ظروف چوبی، گلی، سنگی، چینی، سفال، سرامیک، برنز، برنج، مس و نقره از تمدن املش و مارلیک تا دوره قاجار است. البته بلورهای اروپایی این موزه نیز بسیار چشم‌گیر هستند. دلیل نام‌گذاری این موزه به آوندهای تاریخی، پاسداشت زبان فارسی اعلام شد. زیرا کلمه «ظروف» لغتی عربی است. به همین علت مدیران این مجموعه معادل پارسی ظرف یعنی «آوند» را مناسب تشخیص دادند.
کاخ مرمر رامسر
بشقاب های قاجاری ساخت انگلیس
کاخ مرمر رامسر
گلدان ایتالیایی ساخته شده در سده 19 میلادی
کاخ مرمر رامسر
موزه حمام قدیم- حمام قدیمی از بخش‌های خزینه آب گرم و سرد، رخت‌کن، سربین و حوض آن و… تشکیل شده بود. برای گرم‌کردن آب و داخل محوطه حمام از سوخت هیزم در آتش‌خانه استفاده می‌شده است. آب این حمام از چشمه‌ای که در جنوب غربی محوطه وجود داشت تأمین می‌شده.
کاخ مرمر رامسر
موزه تخصصی عاج فیل در مجتمع فرهنگی موزه ای شهدای رامسر با زیر بنای 578 متر مربع در دو طبقه بیش از 300 اثر ارزشمند و کم نظیر ساخته شده از عاج فیل توسط هنرمندان شرق و جنوب شرقی قاره آسیا و قاره آفریقا را در معرض دید علاقه مندان قرار دارد بنایی تاریخی حدود نود سال پیش در زمینی به وسعت ۴۴۲۲ متر مربع با زیر بنای ۵۷۸ متر مربع ساخته شده که موزه ای یکتا را در دل خود جای داده است. موزه عاج ایران، اولین موزه تخصصی عاج در منطقه غرب آسیا که با نمایش آثاری بی نظیر در زمینه هنر تراشکاری بر روی انواع عاج فیل، نگاه هر بیننده را معطوف به خود می کند. آثار به نمایش درآمده در این موزه بالغ بر ۳۰۰ اثر ارزشمند است که توسط هنرمندان شرق، جنوب شرقی قاره آسیا و قسمتهایی از قاره آفریقا خلق شده اند.
کاخ مرمر رامسر
تخته شط رنج با مهره های عاجی- ساخت چین
کاخ مرمر رامسر
پای فیل- تاکسی درمی- محل ساخت احتمالا آفریقا
کاخ مرمر رامسر
مجسمه فیل تزیینی از جنس عاج- ساخت ژاپن
کاخ مرمر رامسر
گله فیل- ساخت چین
کاخ مرمر رامسر
ماهی گیری در تالاب- ساخت چین
کاخ مرمر رامسر
الهه آفریقایی- پیکرتراشی با عاج- ساخت در آفریقا
کاخ مرمر رامسر
داخل حیاط عمارت، تالابی وجود دارد که یکی از نقاط جذاب کاخ رامسر است. این تالاب ۱۵۰۰ متر مربع وسعت دارد. باید آن را همانند یک حوضچه دانست که اطراف آن نرده‌کشی شده و در میان سرسبزی محیط اطراف، محصور شده است. به این تالاب، چشمه پهلوی اول نیز گفته می‌شود
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایرانگردی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان