تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا بازداشت مصطفی تاجزاده اشتباه بود؟

بازداشت مصطفی تاجزاده بازتاب زیادی در افکار عمومی و رسانه‌ها داشت و سوالات زیادی درباره آن مطرح شد؛ آیا قوانین کشور در بازداشت رعایت شده است و چه امر فورس و غیرطبیعی وجود داشته که نهاد امنیتی ساعت ۱۱ شب باید این تعداد مامور به خانه یک فعال سیاسی برود؟

مصطفی تاجزاده

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: روز گذشته مهمترین خبر سیاسی داخلی این بود که مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سازمان مجاهدین انقلاب بازداشت شده است. خبرگزاری مهر که نخستین بار خبر بازداشت تاجزاده را منتشر کرده، نوشته دلیل دستگیری تاجزاده، «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» و «اقدام علیه امنیت ملی» بوده است.

بیشترین فعالیت تاجزاده در ایام اخیر، مصاحبه‌های مطبوعاتی و بیان دیدگاه‌های خود در کلاب هاوس با این هدف‌گذاری اصلی بود که «اصلاح‌طلبی همچنان بهترین روش برای بازگرداندن حاکمیت به مسیر اصلی خود مطابق آرمان‌های انقلاب ۵۷ است.»

تاجزاده در بیان تمام ایده‌های خود، مقابل دو تفکر قرار گرفته بود؛ براندازی و استبداد. به همین دلیل هم جریان برانداز به سختی با تاجزاده مشکل داشت و او را به حفظ وضع موجود متهم می‌کرد و هم جریان تندروی اصولگرای داخلی او را به عبور از خطوط قرمز نظام متهم می‌کرد.

سوق دادن جامعه به سمت براندازی

۱) تاجزاده به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های اصلاح‌طلب است که هم پشتوانه اجتماعی دارد و هم بخش بزرگی از جریان اصلاح‌طلب که اسلاف خود را به محافظه‌کاری متهم می‌کرد، او را به عنوان چهره کاریزماتیک خود پذیرفته است. این بخش بزرگ، ماهیت خود را «مقابله با براندازی» و «لزوم و استمرار اصلاحات» تعریف کرده‌اند. با چنین کارکردی، آیا بازداشت تاجزاده معنای سوق دادن جامعه به براندازی را نمی‌دهد؟ 

اتفاقا سوق دادن جامعه به براندازی بر پایه تصمیمات نادرست و حذف نالازم اصلاح‌طلبان و منتقدان، موضوعی است که توسط برخی اصولگرایان میانه‌رو نیز به آن اشاره شده است. مهدی نصیری می‌گوید: «بازداشت سیدمصطفی تاجزاده که علیرغم ۷ سال زندانی کشیدن در جمهوری اسلامی، همچنان از اصلاحات و پرهیز از خشونت سخن می‌گفت و در برابر براندازان می‌ایستاد، معنایی جز ناتوانی حاکمیت در تشخیص مصالح خود، مردم و ایران ندارد.»

محمد مهاجری از اصولگرایان میانه‌رو چنین نوشته است: «با تاجزاده اختلاف نظر فراوان دارم. ادبیات سیاسی‌اش را هم نمی‌پسندم اما مطالبی را مطرح می‌کند که نباید بی‌پاسخ بماند و بازداشت او راه شبهه‌های بیشتر را هموار می‌کند. با درایتی که در قوه قضاییه سراغ دارم گمان می‌کنم نخواهد گذاشت در شرایط سخت این روزها، گره‌ای بر گره‌ها افزوده شود.»

فضل الله یاری روزنامه‌نگار نیز چنین گفته «تاج‌زاده همین چند روز پیش داشت برای همه توضیح می‌داد که جمهوری اسلامی قابل اصلاح است. حال او به اتهام نشر اکاذیب دستگیر شده است.»

پدرام سلطانی از فعالان اقتصادی نیز همین موضوع را اینگونه توضیح داده است: «فاصله ایران با لیبی یا سوریه شدن تنها به اندازه چند وجب فضایی است که کنشگران سیاسی/اجتماعی واقعی (نه بندبازان قدرت) در فضای تنگ سیاست ایران دارند. این چند وجب را با در بند کردن مصطفی تاجزاده و مانند او آسان می‌شود بست. چه از سر جهل باشد و چه از سر علم، آتش در باروت انداختن است.»

وضعیت عجیب بازداشت مصطفی تاجزاده

۲) فارغ از دیدگاه‌های سیاسی تاجزاده و اینکه آیا او به خاطر اظهارنظرهایش باید بازداشت می‌شد یا خیر (که معتقدیم کسی به خاطر اظهار نظرش نباید محدود و بازداشت شود) موضوع مهم این بود که تاجزاده در چه شرایطی بازداشت شده است. آنگونه که فخرالسادات محتشمی‌پور همسر تاجزاده گفته، ساعت ۱۱ شب ۱۵ مامور به منزل آنها آمده‌اند. همین موضوع چندین سوال را مطرح می‌کند که اتفاقا در تناقض جدی با آنچه محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه دستور داده، قرار دارد.

محسنی اژه‌ای چندی پیش در جمع مسئولان قضایی تاکید کرده بود که قضات از صدور قرار بازداشت در روزهای تعطیل و ساعات غیر اداری که متهم امکان گذاشتن وثیقه ندارد، خودداری کنند. آیا در این مورد، دستور مستقیم رئیس قوه قضاییه عملی شده است؟

اژه‌ای همچنین تاکید کرده بود که ضابط قضایی نباید بر قضات تاثیر بگذارند تا استقلال قوه قضاییه حفظ شود. او همچین گفته بود: «ضابط و قاضی با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند اما باید در نوع ارتباط و کار مشترک آنها بازنگری داشته باشیم تا به نفع نظام، کشور و ارزش‌ها باشد.»

محمود صادقی نماینده پیشین تهران در مجلس به موضوع تاثیر ضابط بر قوه قضاییه اشاره کرده است. او گفته «آیا قوه قضاییه در بازداشت سید مصطفی تاج‌زاده مستقل عمل کرده یا این هم نمونه‌ای از مداخله ضابطین امنیتی در دستگاه قضایی است؟»

چه امر فورس و غیرطبیعی وجود داشته که نهاد امنیتی ساعت ۱۱ شب باید این تعداد مامور به خانه یک فعال سیاسی برود؟ آیا موضوع دستگیری یک تروریست در میان بود که لازم بود روز تعطیل و در آستانه عید قربان اقدامی عاجل صورت بگیرد؟ اگر او در زمان عادی و در ساعت اداری احضار می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

همه این اتفاقات در حالی رخ داده که محسنی اژه‌ای چندی پیش در جمع قضات تاکید کرده بود که «شیوه بازرسی‌ها، بازجویی‌ها و سایر تمهیدات و ملزومات ناظر بر امر تحقیقات و تکمیل پرونده باید به گونه‌ای باشد که فرد احضار یا بازداشت‌شده، نسبت به برخورد صورت‌گرفته با خود و لحاظ جنبه‌های مختلف عدالت و دقت در قبال پرونده‌اش، آرامش خاطر داشته باشد.»

با این تاکید رئیس قوه، آیا جنبه‌های عدالت و همچنین ایجاد آرامش برای یک متهم وجود داشته است؟ بعید است کسی که ساعت ۱۱ شب در وقت تعطیل با حضور ۱۵ مامور مواجه می‌شود، مشمول آرامش خاطر باشد.

۳) رئیس قوه قضاییه در همان جمع تاکید کرده بود که «قضات و سایر مسئولان قضایی از صدور قرار‌های منتهی به بازداشت موقت در موارد غیرضروری پرهیز کنند و چنانچه برای متهمی بنا به ضرورت قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، باید نهایت دقت و احتیاط و سنجش جوانب امر از سوی قاضی صادرکننده قرار لحاظ شود.» آیا این مورد نیز در بازداشت تاجزاده رعایت شده است؟

مشکلات اتهامات تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی

۴) آنگونه که خبرگزاری مهر نوشته، اتهام تاجزاده «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» بوده است. حقیقت آن است که چنین اتهاماتی بیش از آنکه منجز و مشخص باشند، اتهاماتی موسع و گسترده است که هر چیزی از «محاربه» و «تهدید به بمبگذاری» و «افساد فی‌الارض» تا «جاسوسی» و «همکاری با دولت متخاصم» و حتی «عضویت در گروه و احزاب به قصد بر هم زدن امنیت کشور» را می‌توان درون آن گنجاند. به دلیل هم گسترده بودن عنوان اتهام، معمولا در احکام بازداشت منتقدان و فعالان سیاسی و مدنی و حتی برخورد با رسانه‌ها، از همین اتهام استفاده می‌شود.

بابک پاک‌نیا وکیل دادگستری درباره گسترده بودن این اتهامات چنین نوشته است: «اتهام، همان همیشگی! اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی! اسم رمز بازداشت منتقدین و دلسوزان!»

اگر عنوان اتهامی «اقدام علیه امنیت ملی» گسترده است، اتهام «تشویش اذهان عمومی» بارها و بارها موسع‌تر و مبهم است که مشابه آن در هیچ کشوری وجود ندارد. گسترده بودن این اتهام باعث شده دست قضات برای صدور قرار بازداشت  و حتی حکم حبس بسیار باز باشد، بی‌آنکه دقیقا مشخص باشد چه موضوعی در میان بوده است و چگونه اذهان عمومی مشوش شده است!!

 در حقیقت یکی از مشکلات بزرگی که برای فعالان مدنی و سیاسی وجود دارد، همین است که آنها با یک عنوان اتهامی بسیار وسیع به نام بازداشت می‌شوند و بدتر آنکه به خاطر همین اتهامات از بسیاری از حقوق خود در مسیر رسیدگی به پرونده محروم می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مصطفی تاجزاده
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
نخودی
|
Canada
|
۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
5
9
جون به جونتون کنن هنوز استمرار طلبین . چرا فقط تاج زاده . بازداشت محمد رسول اف اشتباه نیست ؟ بازداشت خیلی های دیگه اشتباه نبود ؟!
اگه نمیذارن گزارشی در مورد بازداشت دیگران منتشر کنین یا میترسین بسته بشین همون بهتر که هیچی ننویسین تا اینجوری برخورد گزینشی کنین و خودی و غیر خودی کنین .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
7
این تذهبون؟آزموده را آزمودن خطاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
10
6
پشتوانه اجتماعی؟ چهره کاریزماتیک؟ این جفنگیات چیه؟ یعنی حضرات به جایی رسیدن که به یک پادوی.....
البته وقتی در فضای مجازی هرزه ها و چاله میدانی ها قهرمان جلوه می کنند باید هم ............
وقتی زلنسکی دلقک .... باید هم.....
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
5
2
اتفاقا تاج زاده نه تنها برانداز نیست بلکه اساسا بااین تفکر سرسخت مخالف است چرا که او کشورش را دوست دارد شاه هم مخالفین خود را ارازل و اوباش می نامید آیا چنین بود؟! قدرت «انحصار و خودرایی» را در ذات خود دارد و برای حفظ آن از هر ابزاری و روشی استفاده می کند اما سال 57 بر همگان ثابت شد که این روش راه گشا نیست و نباید در برابرخشم مردم قرار گیرد خط قرمز نظام عدالت است خط قرمز دیگری ندارد
پاسخ ها
رضا
| France |
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
منظورت از عدالت چیه؟؟
واقعا همه اقدامات و تصمیمات فعلی نظام بر مبنا و اساس عدالت گرفته میشه؟؟؟
اگه که اینطور بود و عدالت گسترانی وجود داشت مثل امیرکبیر رگ شان زده میشد !!!
برعکس !! باقدرت دارن حق مردم رو غارت میکنند غیر از اینست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
2
صدام خونخوار تجاوزگر ناموس
از مهمان نوازی مردم ایران تشکر کرد
روزنامه کیهان 1376
عدالت حق ایران بود
ایرانیان ستمدیده بود
حرف خدا درست بود
دفاع مقدس
................
گرگ زخمی
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
14
2
باز داشت این منافق فتنه گر کار بسیار پسندیده وبجا بود این نه اولیه ونه آخرین باید این جماعت نفهم ومزدور و کاسه لیس غرب را هرچه زودتر جمع کرد
پاسخ ها
رضا
| France |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
ببند دهن مفت خورتو
افسوس و دریغ از ذره ای منطق و انسانیت در این گرسنه گان بیت المال و حامیان مزدورشان
اگه غرب جای فاسدیه پس فرزندان غارتگران حق مردم اونجا چه غلطی میکنند گدایان حق وتوی شرق؟؟؟؟
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
1
5
اگر واقعیت را مسولان نظام قبول کنند که برایشان سخت است چند دهه است که نمی دانم چه عاملی و از چه گروهی داخل نظام نفوذ کرده و از قدرت بالایی بر خوردار است اینگروه در واقع سرنگونی نظام حاکم را در پیش گرفته است به نام حفظ نظام . در مقابل این گروه قوه قضاییه و دولت و مجلس و خلاصه کل نظام تسلیم شده است چطور می شور فردی که از اول تشکیل این حکومت در رده های بالای حکوتی قرار داشته است به نام بر انداز دستگیر شود روزنامه نگار و فیلم نویس و هنریشه و معلم و کارگر و حتی خودیهای خارج از نظام که منتقد وضع فعلی هستند به نام بر انداز و تشویش اذهان عمومی و چندین بر چسب دیگر زندانی می شوند خدا شاهد است اینها که منتقد هستند دلسوزان واقعی نظام اینها هستند و اینده ثابت خواهد کرد و ان گروهی که وضع موجود را مورد پسند می داند و شب و روز در ظاهر برای دفاع از نظام رگ گردنشان متورم می شود و انگار کشور گل و بلبل است ولی مردم نمی بینند بر انداز واقعی اینها هستند الان اکثریت قریب به اتفاق مردم و خانواده شهدا و جانبازان از وضع موجود به شدت ناراحت هستند گروهی که این کار ها را می کند به خاطر نا کار امدی و ناتوانی در اداره کشور بر نامه حجاب و صیانت از فضای مجازی و دستگیری منتقدان و برنامه هایی که اصلا دغدغه مردم نیست روی اورده اند مگر می شود کسی که سلامتی خودش را در جنگ فدا کرده و یا خانداه شهیدی که عزیزش به خاطر دفاع از کشور شهید شده است بر انداز باشد ؟ چالش بی ابی و تخریب محیط زیست و اتش سوزی مراتع و جنگل ها و بر باد دادن منافع کشور متجه چه کسانی است ؟ ایا براندازان واقعی اختلاسگران و دزدان اموال مردم و کشور و رانتخواران هستند و یا منتقدان دلسوز ؟ شما فکر نکنیئ مردم صغیر هستند و نمی دانند در کشور چه خبر است نه خیر مردم از همه چیز مطلع هستند متاسفانه مردم سخنگو و حامی ندارد و هر روز واقعیت را در کف خیابان اعلام می کنند ولی صدای مردم شنیده نمی شود
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
خانواده شهید و جانباز
زیر سوال بود
ریا یعنی فریب
ادعای دروغین
...............
گرگ زخمی
رضا
|
France
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
1
7
هر کسی عیب و ایراد این گرسنه گان بیت المال تشنه خون مردم را افشا کند اقدام علیه امنیت ملی کرده تویسرکانی فک کنم الان داری بین زنده خوران شیرینی پخش میکنی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
1
سایت رویداد 24
طرفدار حق باشید
حق با خداست
.............
گرگ زخمی
سیدعلی تویسرکانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
13
1
بطور کلی سگ هار مخصوصا سگ هاری که به صاحب خود حمله ور شود را نه فقط در زنجیر و محدود ، بلکه باید امحا شود . باید برای دیگر سگ های هار اصلاح طلب هم با جدیت از این روش استفاده شود
پاسخ ها
محبوب از تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
جناب تویسر کانی مثل اینکه شما هم از راننخواران هستید که نمی خواهید اوضاع کشور درست شود چون اگر قانون در کشور برای همه یکسان باشد شما ها مانند حسن رعیت منافعتان به خطر می افتد ما از دستگیری تاجزاده و امثال ایشان ناراحت نیستیم ما از دست امثال شما که منافعتان در اشوب و قانون گریزی هست ناراحتیم بر انداز واقعی شما هستید شما و یارانتان به ظاهر مدافع نظام می باشید ولی در عمل تیشه به ریشه نظام می زنید شما یا اگاهانه این حرفها را می زنید و یا اینکهنمی خواهید واقعیت را قبول کنید الان در همین نظام اسلامی اقلیت بر اکثریت حاکم است و کوچکترین انتقاد را هم بر نمی تابد دستگیری و زندانی کردن منتقدان هنر نیست بلکه ضعف حکومت را می رساند هنر ان است که مسولان با دلیل و مدرک منتقدان را جواب دهند نه با داغ و درفش شوروی قبله شما برایتان نمونه است مانند باد کنک در عرض چند مدت متلاشی شد
رضا
| France |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
و برای زنده خورانی که شما حامیانشونین و سگهای هار جلویشان رام میشود هنوز درنده ای یافت نشده باهاشون مقابله کنه
جوادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
3
6
حکومت از شخصیت کاریزماتیک آقای تاجزاده می ترسد در حالی که همه چیز یکدست شده و جبهه ی اصلاحات به کما رفته و هر اصلاح طلبی به عناوین مختلف نواخته می شود در چنین فضایی شنیدن شدن سخن یک اصلاح طلب که چهار چوب مشخصی دارد و در در دایره نظام جمهوری اسلامی سخن می گوید و با براندازان فاصله ی مشخصی دارد برای حکومت سخت است حکومت می خواهد چنین جلوه دهد که فقط یک صدا در داخل ایران وجود دارد وآن صدای دولت و مجلس انقلابی و .... است
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
11
1
خلاصه میخواهیدباجزاده را تبرئه کنید . اگر اون حرفهایی که باجزاده میزنه رو به شما ها بگن درخواست اعدام گوینده را میکردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
4
2
فورس؟؟؟؟!!!!
یعنی چی؟ شاید غلط تایپی بوده و می خواستید بنویسید نورس، بجاش نوشتبد فورس...
درسته؟؟؟
راستی نورس هم که حدس زده بودم رو دیگه حداقا شتباه نخونید نورس. منظورم نورَس بودها!
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
فورس مخفف فورس ماژور هست دیگه
یعنی عمل غیر قابل پیش بینی و خارج از تعهد
یعنی قرار بوده اتفاق خاص و غیر قابل پیش بینی رخ بده که اون ساعت بازداشت شده؟
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
2
9
عجب !!!! نگارنده متن بگونه ای برسخنان اژهای اعتماد و سندیت میکند انگار که مسئولین ایرانی سخنشان با عملشان یکی هستش ظاهرا هنوز متوجه دروغگو بودن مسئولین کشور نشدید
51351
|
United States of America
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
3
3
تاجزاده میخواد بند بازی کنه بلد نیست.یکجایی میگه من از جمهوری اسلامی عبور کردم. پشت بندش میگه من معتقد به اصلاح ساختاریم.کلا تکلیفش با خودش معلوم نیست البته نسبت و شدت جهت باد هم تو نظراتش تاثیر داره فردا دیدی چپی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
4
1
باجزاده مهره سوخته اصلاحات
آخر خطه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
2
6
اینم یک بازی دیگست برای زنده کردن دروغی به نام اصلاحات و دروغگویانی به نام اصلاح‌طلب، ملت ایران از سال ۹۶ این پرونده نیرنگ و ریاکاری رو با شعار اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا بست، جمعکنید همتون یک مشت دزد فاسد و جنایتکار هستین،افسادطلب و اصولچرا سر و ته یک کرباسند و سگ زردن برادر شغال که اگر درگیری هم بینشون پیش بیاد فقط سر سهمشان از چپاول سفره بیت الماله،جمعکنین دیگه دوره این فریبکاریها تموم شده و دستتون برای اکثریت جامعه رو شده
سیدعلی تویسرکانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
4
2
بسیار بودند آرزو به گور برده هایی که توهم سقوط و فروپاشی جمهوری اسلامی را با ننگ و خفت به سنگ قبر بزرگی تبدیل کردند حاکی از اینکه: نمیشود و هیچ غلطی نتوانستیم و نمیتوانیم بکنیم ! آنها یکایک به درکات دوزخ وارد شدند و دوستانشان نیز داخل خواهند شد ان شاالله . و پرچم پاک و مقدس این جمهوری اسلامی همچنان بر افراشته خواهد ماند تا به دست مبارک حضرت مهدی ( ارواحنا له الفدا ) برسد . به برکت مجاهدت مومنان که ( فئه قلیله ) هستند و همه دنیای کفر و شرک و نفاق با مزدوران داخلی شان هم نخواهند توانست نوک سوزنی به آن آسیب بزنند.
پاسخ ها
احسان معتمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
مسلمان که در کشورمان نام انرا یدک می کشند اما پیرو شکم تا زانو خود هستند متاسفانه در همه جا رسوخ و نفوذ کرده اند و در مورد حکمت و خدا و افرینش و دستورات الهی نظر میدهند
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
2
به هرحال اینطور که از نظرات مخاطبین برداشت میشه بازداشت تاجزاده حمایت از او ست خدا بیامرزد مرحوم فاضل هرندی را !
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان