تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۱

زنگ‌خطر برای بازار موبایل به‌صدا درآمد

 یکی از مؤسسه‌های ناظر بر بازار می‌گوید حجم عرضه‌ی گوشی در فصل دوم ۲۰۲۲ افت سالانه‌ی ۹ درصدی تجربه کرده است. سامسونگ همچنان در رتبه‌ی اول قرار دارد و اپل و شیائومی به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را ازآنِ خود کرده‌اند.

قیمت روز گوشی موبایل

رویداد۲۴ در سال‌های اخیر به شنیدن خبرهای بد درباره‌ی بازار موبایل عادت کرده‌ایم. کاهش ابعاد این بازار در دوران قبل از دنیاگیری ویروس کرونا  آغاز شد؛ بااین‌حال، دنیاگیری این روند را تسریع کرد؛ چون مشکلات متعددی برای زنجیره‌ی تأمین شرکت‌ها و وضعیت اقتصادی مردم به‌همراه داشت. با وجود علم به این موضوع، همچنان افت چشمگیر آمار عرضه‌ی گوشی در فصل دوم سال جاری میلادی نگران‌کننده است و سؤالاتی درباره‌ی وضعیت بازار موبایل ایجاد می‌کند.

مؤسسه‌ی Canalys که روی بازار نظارت می‌کند، در گزارش جدیدی می‌گوید در فصل دوم سال ۲۰۲۲ تعداد گوشی‌های عرضه‌شده به بازار ۹ درصد کمتر از فصل دوم سال ۲۰۲۱ بوده است. تحلیلگران این مؤسسه همان دلایلی را که در سال‌های اخیر به آن‌ها اشاره کرده بودند، به‌عنوان عامل اصلی افت عرضه‌ی گوشی در فصل دوم ۲۰۲۲ معرفی کرده‌اند.

یکی از تحلیلگران Canalys می‌گوید مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضای مردم و افزایش بیش‌ازحد موجودی دستگاه‌ها در انبار خُرده‌فروشی‌ها باعث شده است بسیاری از بازیگران صنعت موبایل تغییراتی در استراتژی‌های خود برای ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۲ اعمال کنند. به‌گفته‌ی این تحلیلگر، بازار دستگاه‌های میان‌رده اشباع شده است و احتمالاً همین موضوع باعث می‌شود گوشی‌سازان حجم عرضه‌ی گوشی‌های میان‌رده را کاهش دهند. در همین حین، افرادی که بودجه‌ی محدودی دراختیار دارند، تمایل بیشتری به خرید دستگاه‌های پایین‌رده از خود نشان می‌دهند.

زنگ‌خطر برای بازار موبایل به‌صدا درآمد

تک‌کرانچ می‌نویسد بررسی بازار در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد مشتریان زیادی تصمیم گرفته‌اند برای مدت‌زمان طولانی‌تری درمقایسه‌با قبل از دستگاه‌هایشان استفاده کنند و سراغ تهیه‌ی محصول جدید نروند؛ چون گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر بهتر شده‌اند و بیش‌ازپیش پشتیبانی نرم‌افزاری می‌شوند. در همین حین، قیمت گوشی‌ها افزایش پیدا کرده است و با درنظرگرفتن وضعیت بد اقتصادی و افزایش قیمت اقلام اساسی، بسیاری از کاربران با احتیاط بیشتری پول خرج می‌کنند.

با‌‌توجه‌‌به نکات یادشده، جای تعجب ندارد که دستگاه‌های میان‌رده و پایین‌رده بخش اعظم فروش بازار موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. مهم‌ترین دستگاه‌های میان‌رده، گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ هستند. این دستگاه‌ها به سامسونگ کمک کرده‌اند جایگاهش را در رتبه‌ی اول حفظ کند و سهم بازارش را از ۱۸ به ۲۱ درصد ارتقا دهد.

برترین شرکت‌های بازار موبایل براساس تعداد گوشی‌های عرضه‌شده (از نگاه Canalys)

زنگ‌خطر برای بازار موبایل به‌صدا درآمد
اپل و شیائومی در فصل دوم ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۱۷ و ۱۴ درصد از گوشی‌های عرضه‌شده به بازار را ازآنِ خود کردند. یکی از دلایل حضور اپل در رتبه‌ی دوم، فروش مطلوب گوشی‌های سری آیفون 13 اعلام شده است. درکنار شیائومی، چند شرکت گوشی‌ساز چینی دیگر نظیر اوپو و ویوو با افت ۱ درصدی سهم بازار مواجه شدند.

به‌طورکلی، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در ماه‌های آینده وضعیت بازار موبایل به همین صورت پیش برود. برخی از ناظران بازار می‌گویند شرکت‌های گوشی‌ساز اندرویدی کم‌کم در حال ضربه‌دیدن از وضعیت فعلی هستند؛ اما آیفون 13 اپل همچنان فروش خوبی تجربه می‌کند. پیش‌بینی می‌شود فروش آیفون 14 حتی بیشتر از آیفون 13 باشد. به‌گفته‌ی تحلیلگران، ازآن‌جاکه اکثر خریداران گوشی‌های اپل جزو قشر مرفه جامعه هستند، احتمالاً این شرکت چندان تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد. پیش‌بینی‌ها تا حدی است که گفته می‌شود حتی رکود اقتصادی نیز نمی‌تواند روی فروش موفق آیفون تأثیر بگذارد.

منبع: زومیت
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گوشی موبایل
نظرات شما
پیشخوان