تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۳۱ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

معروف‌ترین برده‌های تاریخ

نظام برده‌داری در مرحله متلاشی شدن کمون اولیه و بر شالودهٔ ازدیاد عدم تساوی اقتصادی که خود ثمرهٔ پیدایش مالکیت فردی بود، شکل گرفت. در این گزارش تصویری معروف‌ترین برده‌های تاریخ را که برای رهایی از یوغ و اسارت ظلم برده داران به پا خاستند و برخی در این مسیر کشته و یا اعدام شدند را ببینید.

معروف‌ترین برده‌های تاریخ

اسپارتاکوس یک برده گلادیاتور بود که قیام بزرگ بردگان معروف به شورش نوکر را علیه امپراتوری روم رهبری کرد. وی در سال ۷۱ قبل از میلاد درگذشت.

رویداد۲۴ مژده کریمی: تاریخ تجارت برده به دوران باستان بر می‌گردد؛ و شواهد برده داری به انقلاب نوسنگی دوره‌ای در عصر سنگ و پس از گسترش کشاورزی بر می‌گردد. برده داری در جهان عرب خصوصاً در غرب آسیا، شرق آفریقا و بخش‌های همچون ایبری و جنوب ایتالیا در دوره سلطه عرب بر آن‌ها رایج بود.

تجارت برده بر بازار‌های برده خاورمیانه، شمال آفریقا و شاخ آفریقا متمرکز بود. بردگانی که معامله می‌شدند به نژاد، قوم و یا مذهب خاصی منحصر نبودند و در اولین روز‌های این تجارت اعراب و بربر‌ها را شامل می‌شدند. برده داران همیشه این حق را داشته اند که برده را بدون هیج حق و حقوقی و یا حق انتخابی خریداری کرده و مجبور به کار کنند و در صورتی که نیاز باشد آن را به برده دار دیگری بفروشند و یا آن را معامله کنند. در نفاط مختلف جهان که برده داری رایج بود فرزندان یک مادر برده از آغاز تولد با عنوان برده پا به این دنیا می‌گذاشتند.

در میان این برده داران افرادی بودند که علیه برده داری قیام کردند و بخاطر اینکه طرفدار لغو برده داری بودند اعدام شدند. اسپارتاکوس یک برده گلادیاتور بود که قیام بزرگ بردگان معروف به شورش نوکر را علیه امپراتوری روم رهبری کرد. سام شارپ برده‌ای بود که شورش کریسمس را علیه برده داری در جامائیکا رهبری کرد.

معروف‌ترین برده‌های تاریخ
سنت پاتریک (387–c.460) از ولز ربوده شد و به عنوان برده به ایرلند برده شد. پس از چند سال، او فرار کرد و تبدیل به یک مبلغ مسیحی پرشور شد. سنت پاتریک برای کمک به مسیحیت به منظور گسترش در سرتاسر ایرلند اعتبار دارد و قدیس حامی ایرلند است.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
دانمارک ویسی (حدود 1767-1822) یک برده آفریقایی آمریکایی از کارولینای جنوبی بود. او بعدها آزاد شد و برنامه ریزی کرد که یکی از بزرگترین شورش های بردگان در ایالات متحده را تشکیل دهد. اما با آشکار شدن جزئیات شورش دانمارک ویسی اعدام شد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
بوکر تی واشنگتن (1856 – 1915) او که در بردگی به دنیا آمد، در سال 1865 در پایان جنگ داخلی آمریکا آزاد شد. او نویسنده، سخنور و مشاور رؤسای جمهور روزولت و تفت شد. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، او اغلب به عنوان رهبر آفریقایی-آمریکایی ها در نظر گرفته می شد. او از رویکردی فزاینده برای بهبود آموزش و چشم‌انداز زندگی سیاه‌پوستان آمریکایی حمایت می‌کرد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
ایگنیشس سانچو (1729-1780) برده ای بود که با فرار خود آزادی اش را به دست آورد. نوشته‌های او درباره تجربیاتش، گزارشی واضح از ظلم برده‌داری و همچنین انسانیت و شخصیت بردگان سابق را ارائه می‌دهد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
نات ترنر بردهٔ سیاهپوست آمریکایی بود که رهبری نخستین شورش پایدار بردگان در تاریخ آمریکا را در ۱۸۳۱ برعهده داشت.ترنر در ۱۸۳۱ رهبری گروهی از بردگان را برعهده گرفت و آن‌ها طی شورشی که به «قیام ساوث‌همپتون» مشهور شد ۵۰ نفر از سفیدپوستان را کشتند. وی بعداً دستگیر و اعدام شد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
سوجورنور تروث، برده سابق، طرفدار الغای برده‌داری و کنشگر حقوق زنان
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
درد اسکات (حدود ۱۷۹۹–۱۷ سپتامبر ۱۸۵۸) برده آمریکایی آفریقایی‌تباری بود که به صورت ناموفقی برای آزادی خود، همسر، و دو دخترش به دیوان عالی آمریکا علیه جان سانفورد شکایت کرد. در این پرونده که به نام درد اسکات در برابر سندفرد یا تصمیم اسکات مشهور است، اسکات ادعا کرد که خود و همسرش می‌بایستی آزاد شوند چرا که آن‌ها به مدت چهار سال در سرزمین‌های ایلینوی و ویسکانسین زندگی کرده و در آن زمان برده‌داری در این سرزمین‌ها ممنوع بوده‌ است.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
فردریک داگلاس (1818-1895) یکی از برجسته ترین بردگان آفریقایی آمریکایی در قرن ۱۹ میلادی بود که به چهره مهم جنبش ضد برده داری تبدیل شد. سخنرانی های او در محکومیت برده داری در تغییر افکار عمومی تأثیرگذار بود
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
سام شارپ (1801-1832) بیشتر عمر خود برده بود اما اجازه تحصیل یافت. در سال 1831، او شورش کریسمس را علیه برده داری در جامائیکا رهبری کرد. اگرچه این شورش شکست خورد، اما در سال ۱۸۳۳ به لغو برده داری در سراسر امپراتوری بریتانیا کمک کرد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
جان براوناز جملهٔ آزادیخواهان، مبارزان و اندیشمندان آمریکایی بود که تمایلات ضدّ برده داری بسیار شدید داشت و معتقد بود که برای مبارزه با برده داری در آمریکا باید از طریق مسلحانه اقدام کرد. در سال 1859 او یک قیام مسلحانه را در هارپرز فری، ویرجینیا با هدف آزادی بردگان و پایان دادن به این برده داری رهبری کرد. جان براون به خاطر تلاش برای این قیام اعدام شد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
ویلیام هاروی کارنی (1840-1908) یک برده آمریکایی بود که طی جنگ داخلی آمریکا در ویرجینیا در بردگی به دنیا آمد. وقتی بزرگ شد در جنگ داخلی آمریکا شرکت کرد و به خاطر شجاعتش مدال افتخار دریافت کرد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
ازوپ یک چهره‌ی افسانه‌ای شش قرن پیش از میلاد در یونان باستان است. ازوپ یک غلام زرخرید بود که بعدها بخاطر هوش و ذکاوتش آزاد شد. وی نویسنده بود و مجموعه داستان‌‌ها و افسانه‌هایی را به رشته تحریر درآورده است که منشا امثال و حکم هستند. حکایت‌های ازوپ در ادبیات فارسی بازآفرینی شده است. از حکایت‌های معروف وی که به زبان فارسی ترجمه شده است را می‌توان چوپان دروغگو، زاغ و روباه، منجم را نام برد.
معروف‌ترین برده‌های تاریخ
اولادا اکویانو (1745-1797) اولین برده سیاه پوست آفریقایی که در مورد تجربه خود به عنوان برده نوشت. کتاب او «روایت جالب زندگی اولادا اکویانو» نقشی اساسی در برگرداندن افکار عمومی در بریتانیا علیه برده داری ایفا کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
0
نلسون ماندلا هم برده بود چرا ننوشتینش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان