تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱

معرفی طبیعت زیبای آبشار هریجان

هریجان یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران واقع در استان مازندران است و از جاذبه‌های گردشگری شهر کلاردشت است. گردشگرانی که در تهران سکونت دارند می‌توانند تعطیلات آخر هفته خود را در طبیعت بکر آبشار هریجان بگذرانند و تا پای آبشار بلند هریجان که ارتفاعی حدود ۸۰ متر دارد، بروند.

آبشار هریجان

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: جاده چالوس یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران است، که تقریبا تمام فرعی‌های آن هرکدام به منطقه‌ای با طبیعت بکر و دست نخورده‌ای ختم می‌شود.

یکی از جا‌های دیدن جاده چالوس، روستای هریجان است. روستای هریجان در فاصله ۱۰ کیلومتری از جاده چالوس است که شما می‌توانید با طی کردن این مسیر به طبیعت زیبا و منحصر به فرد منطقه هریجان برسید.

روستای هریجان زمانی از جمعیت زیادی برخوردار بود، اما امروزه تنها تعداد انگشت‌شماری از خانواده‌های کهن‌سال در آن زندگی می‌کنند. البته با گذشت زمان و شناخته‌تر شدن این روستا مردم محلی و بعضی از توریست‌ها به منظور تفریح و زندگی در ایام تعطیلات در طبیعت بکر روستای هریجان دوباره به این روستای زیبا بازگشته اند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای هریجان آبشار مرتفع آن و پوشش گیاهی آن با علفزار‌های بلند است. می‌توانید چند دقیقه‌ای در هریجان بگردید و خانه‌های تخریب‌شده‌اش را ببینید. در این روستا، یک امامزاده به نام شاهزاده محمود (ع) قرار دارد که گنبد آن قبل از ورود به روستای هریجان پیدا است که شما می‌توانید در هنگام ورود یا خروج از آن بازدید کنید.

معرفی طبیعت زیبای آبشار هریجان

آبشار هریجان کجا قرار دارد؟

آبشار هریجان از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که در منطقه چالوس از توابع شهرستان کلاردشت است.

همچنین فاصله آبشار هریجان تا تهران حدود ۲ ساعت و ۱۳۵ کیلومتر است.

مسیر دسترسی به آبشار هریجان

به گزارش جامعه ۲۴، اگر قصد سفر به روستای هریجان را با خودرو شخصی دارید، وارد جاده چالوس شوید. حدود چهار کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه در پیچ سمت راست جاده، تابلوی رستوران «جعفر میردار سلطانی» را خواهید دید. از این جاده فرعی تا روستای زیبا هریجان، مسافتی حدود ۵ کیلومتر فاصله دارید، البته این جاده پرشیب و خاکی است. پس از گذشتن ۴۵ دقیقه شما به روستای هریجان خواهید رسید.

همچنین اگر قصد سفر با وسایل نقلیه عمومی را به روستای هریجان را دارید، از راننده بخواهید که در نشانی بالا شما را پیاده کند. از این مسیر فرعی یک ساعت و نیم پیاده روی در شیب تندی پیش روی شماست.

همچنین می توانید از مسیر میانبر استفاده کنید و بعد از حدود ۷۰۰ متر در پیچ دوم و در سمت راست خود، جاده‌ای مالرو و پاکوب واقع شده است که باید از میان درختان جنگلی بگذرید. بعد از گذر از یکی دو تپه و علفزار، به بخش پایینی روستای هریجان می‌رسید؛ که در این مسیر نیز حدود یک ساعت و نیم، مسافت را باید طی کنید.

آبشار هریجان در بخش غربی روستا قرار دارد و برای رسیدن به آبشار باید جاده خاکی را تا داخل روستا هریجان ادامه دهید. حدود ۳۰۰، ۴۰۰ متر که وارد روستا شدید، در پیرامون پرچین‌های سنگی، جاده‌ای فرعی واقع شده است که مسیر اصلی آبشار هریجان است.

تا جویی که از آب آبشار درست شده است، تقریبا یک ربع باید پیاده روی کنید، اما برای رسیدن به نقطه بالایی آبشار هریجان باید، حدود نیم ساعت تا کوتاه‌ترین تاج (با حدود ۹ متر ارتفاع) کوهنوردی کنید. پس از رسیدن به بخش تاج آبشار هریجان، به قسمت پشتی آن نروید، زیرا امکان مواجه شدن با حیوانات وحشی وجود دارد.

معرفی طبیعت زیبای آبشار هریجان

منطقه ورود ممنوع روستای هریجان

جانوران و حیوانات بسیار در طبیعت بکر روستای هریجان زیست دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کل و بز، تیهو، خرس و کبک اشاره کرد. این منطقه جزو مناطق حفاظت شده ایران است که شکار حیوانات در این منطقه ممنوع است. برای ورود به منطقه حفاظت شده روستای هریجان و صعود به ارتفاعات زیبای آن، به مجوز اداره محیط زیست نیاز دارید.

بهترین زمان سفر به روستا و آبشار هریجان

به گزارش جامعه ۲۴، در فصل بهار و اردیبهشت ماه این بخش از رشته کوه‌های البرز، بسیار زیبا و سرسبز می‌شود و گیاهانی در آن می‌روید که عمری بسیار کوتاه دارند. پس بهترین فصل برای بازدید از طبیعت روستای هریجان، اردیبهشت ماه است. حواستان باشد پای آبشار که رسیدید، قصد صعود به بالاترین نقطه آبشار هریجان را نکنید، زیار علاوه بر خطر سقوط، ممکن است با حیوانات وحشی مواجه شود. علاوه بر اردبیهشت، خردادماه و فصل تابستان که آب و هوای این منطقه بسیار مطلوب و خنک است، هم برای بازدید از آبشار هریجان مناسب است.

نکات مهم سفر به آبشار هریجان

- اگر تا به حال به روستای هریجان سفر نکرده اید، حتما با راهنما محلی همراه شوید.

- به بالاترین نقطه آبشار صعود نکنید؛ چراکه خطر سقوط و رویارویی با حیوانات وحشی وجود دارد.

- مایحتاج سفر خود را مانند آب آشامیدنی، لباس اضافه، خوراکی‌های خشک، جعبه کمک‌های اولیه و... را همراه داشته باشید.

- همچنین سعی کنید پیش از راهی شدن، لوازم ضروری سفر را از مبدا سفر خود تهیه کنید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان