تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۱

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است که ما در اینجا شما را با علائم گرما زدگی، راه‌های جلوگیری و درمان آن آشنا می‌کنیم. اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده است فوراً با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن امدادگران کمک‌های اولیه را انجام دهید.

گرمازدگی

رویداد۲۴ اگرچه افراد بالای ۵۰ سال دچار گرمازدگی می‌شوند، اما افراد جوان و ورزشکار نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. گرمازدگی ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در دمای بالا همراه با کم آبی بدن است که منجر به از کار افتادن سیستم کنترل دمای بدن می‌شود. علائم شایع گرمازدگی عبارتند از حالت تهوع، تشنج، گیجی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما.

علائم گرمازدگی چیست؟
در گرمازدگی دمای مرکزی بدن بالای ۱۰۴ فارنهایت است و غش کردن ممکن است اولین علامت آن باشد.

علائم دیگر گرمازدگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد ضربان دار
سرگیجه و سبکی سر
عدم تعریق با وجود گرما
پوست قرمز، گرم و خشک
ضعف یا گرفتگی عضلات
تهوع و استفراغ
ضربان قلب سریع، که ممکن است قوی یا ضعیف باشد
سریع نفس کشیدن
تغییرات رفتاری مانند سردرگمی یا سرگیجه
تشنج
بی‌هوشی

چه کمک‌های اولیه‌ای می‌تواند به افراد گرمازده کمک کند؟
اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده است، فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا او را به بیمارستان ببرید.

کاری که شما تا رسیدن امدادگران می‌توانید انجام دهید این است که فرد را به یک محیط با تهویه مطبوع یا حداقل یک منطقه خنک و سایه ببرید و لباس‌های غیر ضروری او را در بیاورید.

در صورت امکان، دمای بدن فرد را اندازه گیری کنید (اگر دماسنج در دسترس نیست، در انجام کمک‌های اولیه تردید نکنید.)
پوست بیمار را با آب خیس کنید و همزمان جا‌های خیس شده را فوت کنید.
کمپرس یخ را روی زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت بیمار بگذارید.
از آنجایی که این نواحی سرشار از رگ‌های خونی نزدیک به پوست هستند، خنک کردن آن‌ها می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد.
بیمار را در دوش یا وان آب خنک غوطه‌ور کنید.
از یخ برای بیماران مسن، کودکان خردسال، بیماران مبتلا به بیماری مزمن یا افرادی که گرمازدگی شدیدی دارند، استفاده نکنید. انجام این کار می‌تواند خطرناک باشد.


بیشتربخوانید: چه بیماری‌هایی در تابستان شایع می‌شود؟


چه عواملی می‌تواند باعث گرمازدگی شود؟
گرمازدگی به احتمال زیاد افراد مسن‌تری را که در آپارتمان‌ها یا خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تهویه‌ی مطبوع یا جریان هوای خوبی ندارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سایر گروه‌های پرخطر شامل افرادی در هر سنی هستند که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، بیماری‌های مزمن دارند یا مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند.
گرمازدگی با گرما مرتبط است. رطوبت نسبی ۶۰ درصد یا بیشتر، تبخیر شدن عرق را مختل می‌کند که مانع از توانایی بدن برای خنک خود می‌شود.

سایر عواملی که منجر به گرمازدگی و بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود:

سن: نوزادان و کودکان تا سن ۴ سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال نسبت به سایر سنین آسیب پذیرتر هستند.
شرایط سلامتی: عبارتند از بیماری قلبی، ریوی یا کلیوی، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری روانی، صفت سلول داسی شکل، اعتیاد به الکل، آفتاب سوختگی و هر شرایطی که باعث تب شود.

داروها: دارو‌ها شامل آنتی هیستامین‌ها، قرص‌های لاغری، آرام بخش‌ها، محرک‌ها، دارو‌های تشنج (ضد تشنج)، دارو‌های قلبی و فشار خون مانند مسدود کننده‌های بتا و منقبض کننده عروق هستند.
بیماری‌های روانپزشکی مانند دارو‌های ضد افسردگی و ضد روان پریشی.
دارو‌های غیرقانونی مانند کوکائین و مت آمفتامین نیز با افزایش خطر گرمازدگی مرتبط اند.

چگونه می‌توان از گرمازدگی پیشگیری کرد؟
زمانی که شاخص گرما زیاد است، بهتر است در محیطی با تهویه مطبوع بمانید. اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، می‌توانید با انجام این اقدامات از گرمازدگی جلوگیری کنید:

لباس‌های سبک، رنگ روشن، گشاد و کلاه لبه پهن بپوشید.
از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید.
مایعات اضافی بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی، به طور کلی نوشیدن حداقل هشت لیوان آب، آب میوه یا آب سبزیجات در روز توصیه می‌شود.

از آنجایی که بیماری‌های مرتبط با گرما می‌توانند ناشی از کاهش نمک هم باشند، توصیه می‌شود که یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت را جایگزین آب در دوره‌های گرما و رطوبت شدید کنید.
هنگام ورزش یا کار در فضای باز، توصیه کلی این است که حدود ۷۰۰ میلی لیتر مایعات دو ساعت قبل از ورزش بنوشید و ۲۳۰ میلی لیتر دیگر آب یا نوشیدنی ورزشی را درست قبل از ورزش بنوشید. در حین ورزش حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید، باید هر ۲۰ دقیقه حدود ۲۳۰ میلی لیتر آب مصرف کنید) یک لیوان/ فنجان آب معادل ۲۵۰ میلی لیتر است).

راه‌های دیگر برای جلوگیری از گرمازدگی عبارتند از:
بررسی رنگ ادرار: ادرار تیره‌تر نشانه کم آبی بدن است. حتماً مایعات کافی بنوشید تا رنگ ادرار روشن شود.
از مایعات حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید، زیرا هر دو ماده می‌توانند باعث از دست دادن مایعات بیشتر و بدتر شدن بیماری‌های مرتبط با گرما شوند.

مصرف نمک خود را کنترل کنید. ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای جایگزینی نمک و سایر الکترولیت‌ها در طول موج گرما، نوشیدنی‌های ورزشی یا آب میوه است.
اگر در آپارتمان یا خانه‌ای بدون هواکش یا تهویه هوا زندگی می‌کنید، پرده‌ها و سایه‌بان‌ها را در گرم‌ترین ساعات روز بکشید و شب‌ها پنجره‌ها را در دو طرف ساختمان باز کنید تا هوا تهویه شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان