تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
رئیس سازمان مدیریت بحران:

احتمال دارد که امشب و یا فردا، جنوب تهران را باران‌های سیل آسا فرا بگیرد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هر منطقه‌ای می‌تواند هدف توده‌های رطوبتی و ابری باشد، اما مردم باید توجه کنند که در مسیر رودخانه و پیرامون اطراف رودخانه قرار نگیرند و از قرار گرفتن روی محیط‌های ناپایدار خودداری کنند.

سیل تهران

رویداد۲۴ فارس نوشت: محمد حسن نامی، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به احتمال وقوع دوباره سیل در برخی از مناطق کشور، اظهار کرد: این امکان وجود دارد که امشب و یا حتی فردا جنوب تهران را همین باران‌های سیل آسا فرا بگیرد چرا که تغییرات آب و هوایی بیانگر این موضوع هستند.

وی  با بیان خطرناک بودن وضعیت بارندگی‌ها در کشور، عنوان کرد: ما دیدیم که در استان قم حتی هیچ کسی انتظار وقوع چنین بارندگی‌هایی را نداشت، اما شدت بارندگی بسیار بود و حتی منجر به تخلیه ۲ روستا و اسکان اضطراری آن‌ها شد.


بیشتر بخوانید: جانباختن ۷ تبعه عراقی در سیل مشهد


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: باید دقت کنیم هر منطقه‌ای می‌تواند هدف توده‌های رطوبتی و ابری باشد، اما مردم باید توجه کنند که در مسیر رودخانه و پیرامون اطراف رودخانه قرار نگیرند و از قرار گرفتن روی محیط‌های ناپایدار خودداری کنند.

وی با اشاره به بی مبالاتی برخی از شهروندان در مواجهه با سیل، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد آن بودیم که ما تعدادی از عزیزانمان در سراسرکشور به علت آنکه در مسیر رودخانه‌ها قرار گرفته اند جان خود را از دست داده اند، تمام هدف ما این است که جان مردم حفظ شود.

نامی با ارائه آخرین آمار از جان باختگان و مصدومان سیل اخیر در کشور، بیان کرد: در استان تهران مجموعاً ۳۷ جان باخته داشتیم که ۱۹ نفر مربوط به سیل امامزاده داود (ع) و ۱۶ نفر نیز به منطقه فیروزکوه مربوط می‌شود که به حوزه رودخانه‌ای حبله‌رود و تنها ۹ نفر متعلق به روستای مزردان فیروزکوه است، در این روستا سیل از منطقه رودخانه نیامده بلکه از بالای این روستا شروع شده و ظرف ۱۰ دقیقه وارد روستا شده و اغب روستا را در هم کوبیده است.

وی اضافه کرد: در چهارمحال بختیاری ۱ مفقودی، سمنان ۱ نفر مصدوم، سیستان و بلوجستان ۵ فوتی (۲ نفر برق گرفتگی از صاعقه و ۲ نفر دیگر ریزش سقف خانه)، کرمان ۳ جانباخته (۲ نفر در خودرو گرفتار شده اند) و ۴ مفقودی (۳ نفر موتورسوار از مسیرمشخص رفته اند)، ۱ فوتی و ۱مصدومی و ۱مفقودی، درلرستان منطقه الیگودرز ۵ فوتی و ۱نفر مفقودی، در مازندران ۴نفر فوتی و ۳ مفقودی، در مرکزی ۳ نفر مفقودی و ۴ نفر مصدوم، هرمزگان ۲ نفر مصدوم، یزد۲ نفر فوتی و ۷ نفر مصدوم و ۲ نفر مفقودی، این‌ها مجموع آمار ما بوده که از روز چهارشنبه اعلام شده است و مجموعا ۶۱ فوتی و ۴۴ مفقودی است.

نامی یادآور شد: نمونه‌ای که در کرمان اشاره شده، یک نمونه از بی توجهی هاست، این عزیزان موتورسوار زمانی که جاده بسته بود به صورت خارج از جاده واردمی شوند و ۳ نفر از دید مسئولان خارج شده اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با توصیه‌ای به مردم، خاطرنشان کرد: خواهش می‌کنم از عزیزان، امشب و فردا شب و حتی دوشنبه شب، اصلا مسافرت نروند چرا که سیل خبر نمی‌دهد و احتمالا در یک مسیری باشد که فرصت ترک منطقه را ندهد.

وی تأکید کرد: مردم در شمال تهران، شرق ارتقاعات البرز در تهران و جنوب استان البرز و غرب استان تهران توجه جدی کنند و امشب در این مسیر‌ها قرار نگیرند و از ویلا‌ها در کنار رودخانه‌هایی مانند سیاه کوه و حبله رود در زرین دشت خوداری کنند چرا که می‌تواند خطر آفرین باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به میزان‌آمادگی ناوگان هوایی در مواجهه با بحران اشاره و تصریح کرد: ناوگان هوایی ما اماده هستند، البته ما تنها در این عرصه از ۱۹ فروند هلی‌کوپتر‌های هلال احمراستفاده می‌کنیم و کمک رسانی می‌کنیم، در زمینه کمک رسانی امروز ما بسیار قدرتمند هستیم و هنوز در همین سیل‌های اخیر از توان نیرو‌های مسلح که گسترده هستند بهره برداری نکرده ایم و سازمان‌های بسیار زیادی و ثمن و شبکه‌های مردم نهاد وجود دارند که آماده کمک رسانی هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار حوادث
نظرات شما
پیشخوان