تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۱

سازش محمد بن سلمان با اسرائیل همچنان مخالفان زیادی در عربستان دارد

با وجود زمینه‌سازی‌های گسترده ولیعهد سعودی برای سازش با اسرائیل شواهد و قرائن نشان می‌دهد که جامعه سعودی همچنان روی خوشی به این سازش نشان نداده است.

سازش محمد بن سلمان با اسرائیل همچنان مخالفان زیادی در عربستان دارد

رویداد۲۴  با وجود زمینه‌سازی‌های گسترده ولیعهد سعودی برای سازش با اسرائیل شواهد و قرائن نشان می‌دهد که جامعه سعودی همچنان روی خوشی به این سازش نشان نداده است.

به گفته کارشناسان، خطبه‌های اخیر امام مسجدالحرام و لعن و نفرین او بر اسرائیل و دعا برای فلسطینیان نشان داد محمد بن سلمان همچنان راه دشواری برای تغییر این ساختار و همسو کردن جامعه اصولاً افراطی سعودی با خواسته‌های سازشکارانه‌اش دارد.

چندی پیش شیخ صالح بن حمید، امام مسجدالحرام، در خطبه‌هایش گفته بود: «خدایا تو انتقام ما را از یهودیان غاصب و اشغالگر بگیر، تو به مجازات آن‌ها توانایی، خدایا نفرین خود را بر آنان نازل کن، نفرینی که قوم مجرمین از آن راه گریزی ندارد، خدایا از آن‌ها و شرشان به تو پناه می‌بریم.»

سخنان این خطیب مسجدالحرام که بعد از نشست جده صورت می‌گرفت بیانگر ادامه قدرت جریان سنتی نه تنها در داخل جامعه سعودی بلکه در میان برخی نخبگان حاکم یا حداقل حلقه نزدیک به حکومت سعودی است.

از سوی دیگر این سخنان که از داخل مسجدالحرام بیان می‌شد، صهیونیست‌ها را به شدت غافلگیر کرد. اسرائیلی‌ها که چند روز قبل از آن در خیابان‌های عربستان پرسه زده و حتی خود را به مکه هم رسانده بودند، در واکنش به این سخنان خواهان دستگیری شیخ صالح بن حمید شده و با فراموشی ادعا‌های خود در مورد آزادی بیان، سخنان او را سخنانی تنفرآمیز علیه یهودیان توصیف کردند.

گفتنی است مسئولان سعودی در مقابل سخنان خطیب مسجدالحرام سکوت اختیار کرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد بن سلمان
نظرات شما
پیشخوان