تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
فارن پالسی:

این انتخابات نمی‌تواند دموکراسی آمریکا را از مرگ نجات دهد

نشریه فارن پالسی طی مقاله‌ای نوشت: بنیاد سیستم سیاسی ما خراب‌شده و تعمیر آن به چیزی بیش از رأی مردم آمریکا نیاز دارد.
رویداد۲۴- نشریه فارن پالسی طی مقاله‌ای نوشت: بنیاد سیستم سیاسی ما خراب‌شده و تعمیر آن به چیزی بیش از رأی مردم آمریکا نیاز دارد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فارن پالسی، رفاه و ثبات آمریکا طی دو قرن اخیر بر پایه برند منحصربه‌فرد نهادهای فراگیر آن بنا نهاده شده است. ایالات‌متحده دارای قوانینی است که از اموال خصوصی محافظت می‌کند، به ابتکار و نوآوری تشویق می‌کند و عملکرد بازار را تسهیل می‌کند و درعین‌حال مانع از انحصاری شدن آن توسط چند نفر خاص می‌شود. این کشور دارای سیستم سیاسی است که مانع از سلطه یک گروه بر باقی افراد جامعه می‌شود، به مردم امکان اظهارنظر در مورد اینکه چگونه باید بر آن‌ها حکمرانی شود را می‌دهد و دسترسی اکثریت مردم آمریکا به تحصیلات و سهمشان در روند تولید ثروت را فراهم می‌کند. 

این نهادها تنها به دلیل آنکه چنین قوانینی روی کاغذ نوشته شده‌اند، اجرایی نمی‌شوند بلکه همه آمریکا به این قوانین احترام می‌گذارند. دیوان عالی یک دستگاه قدرتمند است چراکه ما هنجارهای سیاسی را توسعه داده‌ایم که به رئیس‌جمهور اجازه نمی‌دهد نظرات خود را بر آن تحمیل کند.

به‌طورکلی دو هنجار هستند که کل این سیستم را یکپارچه نگه می‌دارند: احترام به قانون و پذیرش حق مردم در سازمان‌دهی و مشارکت در سیاست، و درخواست از نمایندگان آن‌ها برای حکمرانی خوب و تغییر اجتماعی در صورت لزوم. نهادهای آمریکا هرگز کامل و بی‌نقص نبوده‌اند؛ بوروکراسی گسترده آمریکا، کنگره و حتی دیوان عالی همواره در برابر نفوذ بازیگرانی که به‌درستی در جامعه سازمان‌دهی شده‌اند، آسیب‌پذیر بوده‌اند. 

امروز نهادها و هنجارهای سیاسی اساسی ما با یکی از چالشی‌ترین دوره‌های خود در عصر مدرن روبرو هستند. سیاست آمریکا در مرحله بت‌شکنی قرار دارد و بت‌هایی که هدف قرار می‌گیرند، پایه اخلاقی دموکراسی ما است.
این یک دستورالعمل برای فاجعه سیاسی است که سیستم ما برای خود ایجاد کرده است. نخست نهادهای و سیستم سیاسی ما در طول سه دهه گذشته که اقتصاد دستاوردهای بسیار داشت اما اکثریت آمریکایی‌ها بهره‌ای اندک بردند و یا اصلاً بهره‌ای نبردند، در گوشه‌ای نظاره‌گر بود. زنجیره فناوری‌های جدید و رشد سریع تجارت بین‌المللی نه‌تنها این نسل آمریکا را در مقایسه با نسل‌های پیش ثروتمندتر کرده، بلکه باعث شکل‌گیری یک جابجایی گسترده شده چراکه میلیون‌ها کارگر شاهد هستند که دستگاه‌های خودکار یا واردات ارزان، جای آن‌ها را می‌گیرد. عدم واکنش به چنین شرایطی به بنیان‌های سیستم سیاسی که بر پایه این باور که یک موج باید کل قایق‌ها را بالا ببرد، آسیب رساند.

در رأس تمامی این نکات، تسلیم شدن حزب جمهوری‌خواه در برابر دونالد ترامپ است. ترامپ با پا گذاشتن روی شانه دیگر بزهکاران سیاسی، آخرین بقایای احترام به نهادهای دموکراتیک آمریکا را نابود کرد. او شکاف‌های اقتصادی، سیاسی و زندگی اجتماعی ما را با حرکت‌های پوپولیستی جناح راستی خود منفجر کرد.

شاید دونالد ترامپ یک آزمایش جدی را متوجه سیستم سیاسی ما کرده است. آیا می‌توانیم از دستش نجات پیدا کنیم؟ آیا می‌توانیم همه‌چیز را دوباره بسازیم؟

برای دوباره ساختن آمریکا باید از توزیع عادلانه رفاه شروع کنیم؛ روی زیرساخت‌هایی که مدت‌ها است مورد بی‌توجهی بوده‌اند، سرمایه‌گذاری کنیم. و تمامی این‌ها باید بدون تعمیق بیشتر دوقطبی که فضای ظهور ترامپ را فراهم کرد، انجام شود. ضمن اینکه نخبگان آمریکا باید دریابند که این مبارزه برای نجات دموکراسی ایالات‌متحده روز سه‌شنبه با هر نتیجه‌ای که داشته باشد، پایان نمی‌یابد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان