تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
دبیر طرح توسعه رویداد‌های رقابتی مسئله‌محور کشور خبر داد:

حل مسائل و مشکلات نهاد‌های مختلف کشور در قالب طرح شهید بابایی

امینی با اشاره به ضرورت استفاده از توان اجتماع نخبگانی برای حل مسائل کشور، از برگزاری رویداد‌های مسئله‌محور در قالب طرح شهید بابایی خبر داد و گفت: در این طرح تلاش می‌شود مسائل و چالش‌های نهاد‌های مختلف دولتی و خصوصی کشور، در فضایی رقابتی توسط اجتماع نخبگانی حل شوند.

حل مسائل و مشکلات نهاد‌های مختلف کشور در قالب طرح شهید بابایی

رویداد۲۴ محمدعمار امینی، دستیار معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و دبیر طرح توسعه رویداد‌های رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی)، امروز در برنامه پل مدیریت رادیو تهران، با اشاره به تاریخچه بنیاد ملی نخبگان، گفت: این بنیاد به عنوان یک نهاد نسبتاً نوپا توانسته جایگاه خود را در کشور تثبیت کند.

وی با اشاره سند راهبردی کشور در امور نخبگان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: طبق این سند، همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها و سازوکار‌های کشور، در زمره نظام نخبگانی هستند و بنیاد ملی نخبگان، هماهنگ‌کننده این نظام در برنامه‌ریزی برای استفاده از اجتماع نخبگانی برای حل مسائل کشور است.

امینی به مسیر نخبگان اشاره کرد و ادامه داد: مسیر نخبگانی از شناسایی آغاز می‌شود و پس از آن، افراد در جهت استعداد خود هدایت، حمایت و توانمند می‌شوند که این توانمندی هم در بعد ویژگی‌های عمومی برای کمک به رشد همه‌جانبه آنان و هم در زمینه استعدادی آنان انجام می‌شود. جذب افراد در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه و زمینه‌سازی برای اثرگذاری بهینه و بیشینه این افراد، از دیگر اهداف نظام نخبگانی است و به فردی که به مرحله اثرگذاری رسیده باشد، نخبه اطلاق می‌شود. آخرین ایستگاه نخبگانی نیز تکریم و الگوسازی از فرد نخبه برای مستعدان برتر است.

دستیار معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان برنامه‌های متعدد و متنوعی برای شناسایی استعداد‌های متنوع افراد در حوزه‌های مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به طرح ملی شهاب (شناسایی، هدایت استعداد‌های برتر دانش‌آموزی) و طرح شهید وزوایی برای شناسایی و توانمندسازی استعداد‌های برتر دانشجویی اشاره کرد.

امینی بیان داشت: در حوزه اخترعات نیز بنیاد ملی نخبگان از اختراعات برگزیده که به لحاظ علمی، نوآوری و قابلیت تجاری‌سازی، بتوانند شاخص‌‎های مدنظر را کسب کنند، در قالب طرح شهید فخری‌زاده حمایت می‌کند. در این طرح اگر فرد بخواهد شخصاً وارد بازار کسب‌وکار شود، از حمایت‌های لازم در سه سطح بهره‌مند می‌شود تا در نهایت اختراع به یک شرکت دانش‌بنیان ختم شود و چنان‌چه مخترع تمایل داشته باشد اختراع خود را به صاحبان صنایع واگذار کند تا به فعالیت‌های خلاقانه خود ادامه دهد، زمینه برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که اختراع ارزشمند، همیشه دارای خواهان است و قابلیت تجاری‌سازی دارد، یادآور شد: از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود هفتصد اختراع در سطح ۳ مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفتند که در این مدت از این تعداد، ۱۲۸ اختراع توانستند امتیاز لازم را برای برخورداری از حمایت‌های بنیاد در سطح ۲ و تعدادی زیر در سطح ۱ کسب کنند.

دبیر طرح توسعه رویداد‌های رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی)، با اشاره به رقابت‌‎های مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان، اظهار داشت: برگزیدگان رقابت‌های علمی معتبر کشور مانند جشنواره‌های خوارزمی، رازی و فارابی از همان ابتدای راه‌اندازی بنیاد ملی نخبگان، از سوی این بنیاد حمایت می‌شوند و در کنار این رویدادها، بنیاد از دو سال پیش، حمایت از برگزاری رویداد‌های مسئله‌محور را در قالب طرح شهید بابایی در دستورکار خود قرار داده است.

امینی تصریح کرد: در طرح شهید بابایی، تیم‌ها حول یک مسئله تشکیل می‌شوند و صاحب مسئله می‌تواند یک نهاد دولتی یا حاکمیتی و یا حتی بخش خصوصی باشد که مسئله خود را از طریق کارگزاران به رقابت می‌گذارد تا تیم‌های تشکیل شده برای حل آن در قالب یک فعالیت تحقیقاتی رقابت کنند که بنیاد ملی نخبگان، در قالب طرح شهید بابایی، از توسعه این‌گونه رویداد‌ها حمایت می‌کند. وی افزود ویژگی این طرح در آن است که نتایج کار برگزیدگان، پس از پایان رویداد، پیگیری می‌شود.

امینی در پایان به لزوم بکارگیری نخبگان در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان با طرح‌های شهید شهریاری (جذب در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها)، شهید تهرانی مقدم (جذب در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور)، شهید رضوی (ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان) و تسهیلات جذب و بکارگیری اجتماع نخبگانی در دستگاه‌های اجرایی کشور، زمینه را برای حضور این افراد در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه فراهم آورده است.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان