تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

خباز: دبه خالی است، سفر‌های استانی رئیسی فقط گفتاردرمانی است/ حقیقت پور: قصد دولت فریب مردم نباشد

محمدرضا خباز گفت: آقای رئیسی که به شهرستان‌ها می‌روند پای درد و دل مردم می‌نشینند و قول‌هایی می‌دهند. قول‌هایی که در سفر‌های قبلی به مردم دادند هنوز اجرایی نشده است. این اجرایی نشدن قول‌ها نوعی بدبین کردن مردم نسبت به دولت است.

خباز: دبه خالی است، سفر‌های استانی رئیسی فقط گفتاردرمانی است/ حقیقت پور: قصد دولت فریب مردم نباشد

رویداد۲۴ قرن نو نوشت: اگر چه سفر‌های استانی و نظارتی به یک سنت در میان مسئولان دولتی تبدیل شده است اما، محمود احمدی نژاد با نوع رویکرد پوپولیستی که در این سفر‌ها داشت پرحاشیه ظاهر شد. سفر‌های استانی البته مورد استقبال روسای جمهور بعد از او نیز قرار گرفت و در دولت روحانی نیز پیگیری شد. ابراهیم رئیسی نیز روی کار آمده تا اکنون که به یک‌سالگی دولت رسیده‌ایم، او از ۳۱ استان کشور بازدید کرده است.

رکوردی که ابراهیم رئیسی زد، هشداری که باهنر داد

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، با اشاره به سی و یکمین سفر استانی رئیس جمهور گفت: «این یک رکورد محسوب می‌شود. دولت نهم و دهم در دو سال به همه استان‌ها رفت، اما در این دولت، رییس‌جمهور در یکسال به همه استان‌ها سفر کرد.»

اما، در این میان، محمدرضا باهنر، ضمن انتقاد از وزرای دولت سیزدهم به ایلنا گفته: «دولت نباید فکر کند فقط سر زدن به مردم مشکلات را حل می‌کند، یکی از کار‌های اشتباه وزرا این است که در هر سفر کلی وعده و وعید می‌دهند. در صورتی که امکانات وجود ندارد که وعده می‌دهند، مشکلات با شیوه دستوری حل نمی‌شود. یک سری لوازم و مقدمات می‌خواهد. دولتمردانم بروند سربزنند و همدردی کنند، برنامه تعریف کنند برای حل مشکلات، اما وعده و وعید ندهند.»

مقایسه ابراهیم رئیسی با مکرون

منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا، از سفر‌های استانی رئیسی تلویحا دفاع می‌کند و البته توصیه‌هایی نیز به دولتمردان دارد.

او با اشاره به دستاورد‌های سفر‌های استانی رئیس جمهور گفت: سفر‌های استانی پر برکت است و رهبر انقلاب نیز بر آن و اثرات مثبت این سفر‌ها تاکید کردند. این که هئیت دولت خود را در معرض انواع مشکلات و مسائل مختلف مناطق قرار بدهد، باید به این منتج شود که تصمیمات اساسی قابل اجرا هم گرفته شود. یعنی تصمیمات به گونه‌ای نباشد که در ستاد‌ها گرفته شود اما، اجرا نشود.

وی گفت: اگر این این سفر‌ها که با زحمت هم انجام می‌شود، با تصمیمات منطقی و اصولی همراه شود، نتایج پربرکتی را خواهد داشت. در هفته‌ای گذشته رئیس جمهور به منطقه‌ای رفتند که فضا خاک بود اما، در آن سوی دنیا که مردم در آتش سوزی قرار دارد، آقای مکرون جت اسکی سوار می‌شود. این قابل مقایسه نیست.

این سیاستمدار اصولگرا در پاسخ به این سوال که سفر‌های استانی چقدر در پیشرفت استان‌ها تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه مسئولان مشکلات مردم را از نزدیک مشاهده می‌کنند و تصمیم می‌گیرند، در حل مسائل رسوب شده استان‌ها موثر است.

وی با اشاره به پوپولیستی شدن این سفر‌ها گفت: نباید به این سمت برویم، چرا که ما نباید قصد فریب مردمی که، ولی نعمت ما هستند را داشته باشیم. شعارها، اهداف و برنامه‌هایی را انتخاب کنیم که قابلیت اجرایی داشته باشد. شعاری ندهیم که قابلیت اجرایی نداشته باشد و ایجاد سرخوردگی کند. کشور نیاز به اخذ تصمیمات صحیح داردو امیدوارم که در قالب سفر‌های استانی و نشست‌های تخصصی امکان پذیر باشد.


بیشتر بخوانید: روحانی رفته و رئیسی آمده؛ همه تقصیر‌ها مال رفتگان، همه موفقیت‌ها مال آمدگان/ برجام شما افتخار، برجام قبلی‌ها ذلت


اقدام عجیب احمدی نژاد در سفر‌های استانی

اما، محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب، انتقاد‌های به سفر استانی دولت احمدی نژاد و همچنین دولت رئیسی داشت. او گفت: «سفر‌های استانی که در زمان آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد، با نوعی نگاه پوپولیستی بود، چرا که از نظر اعتباری اتفاقی نمی‌افتاد، فقط سازمان برنامه بودجه کشور با رئیس سازمان برنامه بودجه هر استانی هماهنگ می‌کردند تا بودجه‌های مصوب مجلس را نگه می‌داشتند تا آقای احمدی نژاد به آن استان مراجعه کند. بعد از مراجعه آقای احمدی نژاد به استان‌ها می‌گفتند که ما امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهیم. در صورتی که آن امکانات و اعتباراتی ایشان به مردم اختصاص می‌داد، بودجه‌ی مصوب مجلس هفتم بود. فقط، چون مردم در جریان نبودند فکر می‌کردند اعتبار جدیدی به شهرشان آمده است. اما، به دلیل تبلیغات همسوی صدا و سیما و رسانه‌های همسوی آقای احمدی نژاد، طبیعتا برای مردم این سفر‌ها جذبه داشت.»

سفر استانی رئیسی، گفتاردرمانی است

خباز با اشاره به سفر‌های استانی روحانی و رئیسی نیز گفت: «در زمان آقای روحانی این موضوع فروکش کرد و او به جای آن که به تک تک شهرستان‌ها برود، در مرکز استان می‌ماند و وزرا به شهرستان‌های مختلف می‌رفتند سپس یک جلسه هئیت وزیران در مرکز استان تشکیل می‌شد و مصوباتی را در آن جا داشتند. در زمان آقای رئیسی که به قولی کف گیر به تهِ دیگ خورده است و اعتبارات بسیار کاهش بافته است، رفتن رئیس دولت به شهرستان ها، نوعی گفتار درمانی و هم‌نوایی با مردم است.»

دبه خالی است

وی ادامه داد: «در این سفر‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد چرا که اعتباری نیست تا به مردم بدهند. رفتار‌های رئیس سازمان برنامه بودجه‌ی آقای احمدی نژاد به دلیل رو شدن دست‌ها و نبود اعتبار، نمی‌توانند انجام بدهند. سازمان برنامه بودجه تخصیص اعتبار را خودش انجام می‌دهد و از مکانیسم تخصیص برای توزیع بودجه استفاده می‌کند و رفتن آقای رئیسی هیچ بار مالی برای استان‌ها ندارد یا بسیار کم است. آقای رئیس جمهور با هواپیمای اختصاصی می‌روند، از یک هفته قبل تیم آقای رئیسی به استان رفته و با توجه به در نظر گرفتن جایگاه و مسائل امنیتی یک هزینه‌ی سطحی برای استان درست می‌کنند. چیزی گیر مردم نمی‌افتاد. چرا که بودجه‌ای نیست و دبه خالی است.»

قول‌های قبلی رئیسی اجرایی نشده است

این سیاستمدار اصلاح طلب، با بیان آن که با دبه خالی نمی‌توان سر مردم را چرب کرد، گفت: «آقای رئیسی که به شهرستان‌ها می‌روند پای درد و دل مردم می‌نشینند و قول‌هایی می‌دهند. قول‌هایی که در سفر‌های قبلی به مردم دادند هنوز اجرایی نشده است. این اجرایی نشدن قول‌ها نوعی بدبین کردن مردم نسبت به دولت است. مردم در حال حاضر سرخورده شدند و بهترین نمونه آن، شرکت در انتخابات است. این سفر‌ها خاصیتی ندارد مگر آن که آقای رئیس جمهور تحت عنوان سرکشی از ادارات و نهاد‌ها به این سفر‌ها بروند و ببینند رفتارشان با مردم چگونه است. چون آقای رئیسی دوست دارند به صورت مستقیم با مردم رو به رو شوند، باید بروند و ببینند زیر مجموعه‌شان با مردم چه رفتاری دارند.»

این دولت به دنبال کار علمی نیست

همچنین خباز، با ارائه پیشنهاداتی برای پیشرفت استان‌ها گفت: «بهترین راه برای پیشرفت استان ها، آمایش سرزمین است که سال‌ها در سازمان برنامه و بودجه ان را انجام ندادند، آمایش سرزمین یعنی، خداوند متعال هر مزیتی را که به هر استان داده است، همان مزیت را رشد بدهند. به طور مثال، فرض بگیریم که استان‌های غرب کشور با استان‌های شرق کشور متفاوت است. در یک جا معادن قوی است و در جای دیگر کشاورزی. برای کشاورزی چه نوع کشتی انجام بدهند؟ ما در خشکسالی قرار داریم و برخی کشت‌ها مضر است. البته این دولت به دنبال کار علمی نیست و بیشتر دنبال کار پوپولیستی است، اما اگر یک روز دست از کار‌های پوپولیستی برداشتند باید به دنبال آمایش سرزمین که در جهان اجرا می‌شود، بروند.»

وی گفت: «از طریق آمایش سرزمین می‌توانند پتانسیل‌های هر استان را بگیرند و بیشترین کار را روی آن انجام بدهند. به طور مثال، من استاندار سمنان بودم و می‌دانم در این استان معادن بسیار قوی، وجود دارد. گاهی در سخنرانی هایم می‌گفتم استان سمنان جدول مندلیف است که در شیمی طراحی شده و اکثریت قریب به اتفاق معادن آن هم از نوع قوی در این استان است. یا در استان خراسان رضوی، می‌توان روی بحث گردگشری تمرکز کرد.»

منبع: قرن نو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
پیشخوان