تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

اگر پاهایتان درد می‌‎کند بخوانید

یکی از انواع دردهای شایع و متداولی که در میان افراد وجود دارد درد پاست. پا درد دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد که براساس نوع آن درمان‌های متفاوتی دارد.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ یکی از رایج‌ترین درد‌هایی که انسان در عمر خود دچارش می‌شود درد پاست درواقع می‌توان گفت پا درد جزو رایج‌ترین دردهاییست که هر کسی ممکن است آن را تجربه کند. درد در هر بخش از پا می‌تواند یکی از علائم بیماری باشد. درد پا می‌تواند به دلیل آسیب‌های ورزشی یا رگ‌های خونی، اعصاب، ماهیچه‌ها، مفاصل، بافت‌های نرم و یا استخوان‌ها باشد. درمان درد پا کاملا به دلیل به‌وجودآمدن آن مربوط است.

دلایل اصلی درد پا

همان‌گونه‌ که اشاره کردیم درد پا می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. علل اصلی درد پا می‌تواند عضلانی- اسکلتی، عصبی و یا عروقی باشد. گاهی پادرد نشان‌دهنده نوعی بیماری عروقیست که بسیار خطرناک است و به مداخله زودهنگام پزشک نیاز دارد و اگر فرد در آن تعلل کند ممکن است با خطر مرگ همراه باشد.

اگر درد پا شدید باشد به‌هیچ‌عنوان نباید به درمان خانگی بسنده و حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

گرفتگی عضلات

علت اصلی درد پا، گرفتگی یا اسپاسم عضلانیست که معمولا با نام «اسب چارلی» شناخته می‌شود.
گرفتگی عضلات درد ناگهانی دارد و با آن آغاز می‌شود. ماهیچه‌های سفت کننده اغلب یک توده قابل مشاهده و سخت در زیر پوست تشکیل می‌دهند. در این شرایط ممکن است کمی قرمزی و تورم در ناحیه اطراف وجود داشته باشد.

خستگی عضلانی و کم آبی ممکن است منجر به گرفتگی عضلات پا، به ویژه در ساق پا شود. نکته مهم این است که برخی افراد با مصرف دارو‌هایی از خانواده استاتین‌ها ممکن است دچار درد و گرفتگی عضلانی شوند.

درد عصبی

درد عصبی دردیست که حتی به هنگام خواب هم گاه دست از سر بیمار برنمی‌دارد. در این درد پا‌ها به شکلی غیرارادی تکان می‌خورند و معمولا این درد مربوط به عصب سیاتیک است.

ضربه و آسیب به پا

یکی از آسیب‌هایی که برای پا و درد شدید آن رخ می‌دهد این است که فیبر‌های عضلانی در نتیجه کشش بیش از حد پاره شوند. معمولا این رخداد در عضلات بزرگ‌تر مانند همسترینگ، ساق پا یا چهار سرران رخ می‌دهد.

رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولاً به دلیل نداشتن انعطاف پذیری کافی، کشش بیش از حد یا گرم نکردن بدن پیش از فعالیت ورزشی به‌وجود می‌آید. اگر فرد به ورزش ادامه دهد خطر آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد.

اگر پادرد دارید بخوانید

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از رایج‌ترین این آسیب‌ها آسیب به تاندون یا تاندونیت است. همان‌گونه‌که می‌دانید تاندون‌ها تار‌های ضخیمی‌اند که ماهیچه‌ها را به استخوان پیوند می‌زنند. هنگامی که آن‌ها ملتهب می‌شوند، حرکت دادن مفصل آسیب دیده ممکن است دشوار باشد. تاندونیت اغلب تاندون‌های همسترینگ یا نزدیک استخوان پاشنه را درگیر می‌کند. هنگامی بورسیت زانو رخ می‌دهد که کیسه‌های پر از مایع یا بورسا اطراف مفصل زانو ملتهب می‌شوند.

بیماری سرخرگ محیطی

یکی از انواع بیماری که سبب درد در پا می‌شود بیماری سرخرگ محیطیست. در این بیماری به دلیل گردش خون ضعیف پا دچار درد می‌شود و اگر درمان نشود حتی می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد.

اگر فرد دچار این بیماری باشد علائمی مانند درد هنگام راه رفتن یا بالارفتن از پله‌ها و درد در باسن، ران و ساق پا و درد عضلانی مانند گرفتگی حین ورزش یا فعالیت را دارند.

عوامل دیگری مانند نقرس و زوائد استخوانی و صاف بودن کف پا و کفش بد هم می‌تواند سبب درد در پا شوند.

راه های درمان درد پا

درد‌های پا معمولا با استراحت و درمان‌های خانگی برطرف می‌شوند، اما اگر درد پا شدید بود یا همراه با عفونت و تورم بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید. درمان به دلیل ایجاد درد بستگی دارد و می‌تواند موارد زیر را دربرگیرد:

فیزیوتراپی

یکی از درمان‌هایی که برای درد عضلانی یا ماهیچه‌ها کاربرد دارد فیزیوتراپیست. فیزیوتراپی می‌تواند به درمان مشکلاتی از جمله نوروپاتی محیطی، التهاب تاندون عضلات اکستانسور و آسیب عصب پرونئال کمک کند. فیزیوتراپیست حرکات کششی و تمرینات ورزشی را به شما آموزش می‌دهد تا هر روز آن‌ها را تکرار کنید.

گچ مخصوص

برای آسیب‌هایی مانند شکستگی استخوان از گچ مخصوص استفاده می‌شود.

دارو

برای درمان پا درد هم مانند هر بیماری دیگری دارو برای درمان وجود دارد. دارو‌هایی که معمولا برای درمان پا درد استفاده می‌شود دار‌های ضدالتهابی‌اند. برای درمان پا درد معمولا از استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین برای کنترل درد استفاده می‌شود.

عمل جراحی

معمولا آخرین گزینه برای درمان درد پا عمل جراحیست. مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، تاندونیت آشیل، نوروپاتی ناشی از فشار فیزیکی و آرتروز زانو در شرایط حاد نیاز به جراحی دارند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان