تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱

کاهش قیمت دلار در بازار/ معامله‌گران محتاط شدند

برخلاف روند روز‌های گذشته بازار ارز که قیمت‌ها جهشی بود، امروز قیمت دلار در بازار آزاد ریخت و یک کانال به عقب برگشت.

کاهش قیمت دلار در بازار/ معامله‌گران محتاط شدند

رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت دلار که روز یک‌شنبه هفته‌جاری با افزایش حدود ۲۰۹ تومانی نسبت به روز شنبه وارد کانال ۳۰ هزار تومان شده بود و به قیمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رفت، امروز در بازار آزاد مسیری نزولی را در پیش گرفت و در نهایت یک کانال به عقب بازگشت.

به این ترتیب، دیروز بعدازظهر قیمت هر دلار آمریکا ۴۳۰ تومان کاهش پیدا کرد و در بازار با قیمت ۲۹ هزار و ۷۷۰ تومان فروخته شد.

برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که نرخ دلار بعد از صعود‌های یکی دو روز اخیر، دیروز اصلاح شد.

در این میان، گروهی از بازیگران ارزی تهران همچنان سردرگم برجام هستند و تلاش می‌کنند با احتیاط در بازار قدم بردارند.

در چنین فضایی، دیروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در مورد لغو تحریم‌ها در صورت توافق احتمالی گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از اهداف اساسی بین ایران و طرف‌های برجام است. متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اروپایی به ایران داده شده و پاسخ ایران ارائه شد و پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر ارسال شد.

وی ادامه داد: ایران برای اینکه نقش خودش را برای مذاکرات برجام ایفا کند دیدگاه‌های خودش را مطرح کرده است و منتظر پاسخ دولت آمریکا است.

کنعانی اظهار داشت: ما برای این‌که به پایان خوش این ماراتن کمک کنیم تا به منافع و مصالح ملی دست پیدا کنیم، در راستای تثبیت چارچوب‌های بین‌المللی، مسئولانه گام برداشتیم و دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد و سازنده عمل کند و نگاه رو به جلو داشته باشد، دستیابی به توافق امکان‌پذیر است. پاسخ ایران منطقی و سازنده بوده است لذا اگر طرف مقابل چنین اراده‌ای داشته باشد، دستیابی به توافق امکان‌پذیر است.

پایگاه آمریکایی بلومبرگ نیز در تحلیلی در خصوص روند مذاکرات برای احیای برجام با اشاره به اینکه طرف‌ها به توافق نزدیک هستند و ممکن است چندین هفته برای حل و فصل اختلافات زمان نیاز باشد، نوشت: در پی پاسخ واشنگتن و تهران به یک پیشنهاد "نهایی" اتحادیه اروپایی، انتظار برای یک پیشرفت فوری افزایش یافت تا با حصول توافق، تحریم‌های ایران از جمله تحریم نفتی کشور برداشته شود و ایران هم برنامه هسته‌ای اش را محدود کند. یک مقام ارشد اروپایی گفت دو طرف هرگز تا این حد به احیای برجام نزدیک نبوده اند که این ارزیابی با نظر یک مشاور ارشد دولت بایدن همخوانی دارد.

با این حال دو مقام دیگر آگاه به گفتگو‌ها گفتند که اختلاف بر سر تحقیقات آژانس هسته‌ای از فعالیت گذشته هسته‌ای ایران و نیز تضمین‌های اقتصادی مورد نظر تهران در صورت خروج دوباره یک دولت آینده آمریکا از توافق ادامه دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان