تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رسانه‌های جهان درباره درگذشت مهسا امینی چه گفتند؟

مرگ دردناک و دلخراش مهسا امینی نه تنها در ایران بلکه افکار عمومی در جهان را تحت تاثیر قرار داد تا آنجا که هشتگ مهسا امینی به ترند اول توییتر تبدیل شد. رویداد۲۴ در این گزارش واکنش‌های مختلف به این اتفاق تلخ را نشان داده است.

مهسا امینی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: درگذشت مهسا امینی بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد به یک مسئله ملی تبدیل شده است. نهاد‌های حاکمیتی و دولتی به این حادثه واکنش نشان داده‌اند و خواستار پیگیری موضوع شده‌اند؛ هرچند نحوه پیگیری آن‌ها مورد اقبال بسیاری از اقشار جامعه واقع نشده است. احمد وحیدی وزیر کشور گفته گشت ارشاد وظیفه قانونی‌اش را انجام داده و اساسا زنان فراجا فاقد هیچ وسیله‌ای برای ضرب و جرح هستند؛ این در حالی است که تصاویری که سابق بر این از نحوه عملکرد گشت ارشاد در شهر تهران منتشر شده بود نافی اظهارات وزیر کشور است. ابعاد این موضوع چنان وسیع شده که تقریبا تمامی رسانه‌های جریان اصلی جهان را به واکنش وادار کرده است.

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت در گزارشی به مرگ مهسا امینی اشاره کرده و گفته اعتراضات بعد از مرگ دختر ۲۲ ساله که به دلیل حجاب بازداشت شده بود بالا گرفته است. این روزنامه نوشته مرگ مهسا امینی به یک نقطه عطف تبدیل شده چرا که سلبریتی‌های ایرانی، ورزشکاران و شخصیت‌های معروف به آن واکنش نشان داده‌اند.

نشریه گاردین دیگر رسانه بریتانیایی در یادداشتی نوشته پلیس ایران مدعی شده امینی در اثر سکته قلبی جانش را از دست داده است، ولی خانواده او این ادعا را رد کرده‌اند. مرگ امینی در حالی اتفاق افتاده که برخورد با زنان در دوره ابراهیم رئیسی اتفاق افتاده است. در اعتراضات قبلی مقامات ایرانی اینترنت‌ها را قطع کرده بودند.

رابرت مالی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران مرگ مهسا امینی را «هولناک» خواند و نوشت: «مسئولان مرگ او باید پاسخگو باشند و ایران باید به خشونت علیه زنان به دلیل استفاده از حقوق اساسی خودشان پایان دهد.»


بیشتر بخوانید: هزاران نفر به گشت ارشاد برده می‌شوند، یک نفر هم بیمار بوده و فوت کرده است/ به خاطر فوت مهسا امینی دستاورد اربعین و پیروزی شانگهای را تحت الشعاع قرار داده‌اند


مردم از روایت رسمی مرگ مهسا امینی قانع نشده‌اند

به گزارش رویداد۲۴ جیک سالیوان «مشاور امنیت ملی آمریکا» هم در توییتی نوشت: «از مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت پلیس اخلاق ایران... عمیقا نگران هستیم. مرگ او نابخشودنی است. ما همچنان مقامات ایرانی را در قبال این گونه موارد نقض حقوق بشر پاسخگو خواهیم دانست.»

اسکای نیوز انگلیس نوشته «این اولین بار نیست که گشت ارشاد ایران مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال‌های اخیر بار‌ها پلیس امنیت اخلاقی به خاطر رفتارش با مردم به ویژه زنان محکوم شده. رهبر ایران از رفتار نرم‌تر با زنانی که از حجاب تبعیت نمی‌کنند حمایت می‌کند، اما اصولگرایان تندرو خواستار تنبیه این افرادند و معتقدند اگر زنان حجابشان را رعایت نکنند دچار فروپاشی اخلاقی و در نتیجه از بین رفتن کیان خانواده خواهند شد. از سال ۲۰۱۷ بسباری از زنان به این قانون اعتراض کرده‌اند.»

اما فقط رسانه‌های بریتانیایی به این خبر نپرداخته‌اند. نشریه المانیتور در گزارشی جزییات اعتراضات مردمی در تشیع پیکر مهسا امینی را بازگو کرده و گفته «مردم از روایت رسمی درباره مرگ مهسا امینی قانع نشده‌اند و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی تجربه‌های شخصی خودشان را درباره خشونت پلیس امنیت اخلاقی به اشتراک گذاشته‌اند.»

رسانه‌های هندی به طور گسترده مرگ مهسا امینی و اعتراضات شکل گرفته درباره آن را پوشش داده‌اند. روزنامه ایندین اکسپرس نوشته چندین دهه از انقلااب اسلامی ایران گذشته و هنوز درگیری بر سر اجرای قوانین ادامه دارد. سال ۲۰۲۰ مقامات ایرانی کشته شدن جرج فلوید به دست پلیس آمریکا را نشانه ماهیت اصلی حکام آمریکا خوانده بودند.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه در خبری به موضوع درگذشت مهسا امینی و اعتراض‌های مردمی پس از آن اشاره کرد. رویترز با تیتر «مرگ یک زن ایرانی پس از بازداشت از سوی پلیس امنیت اخلاقی، اعتراض‌ها را برانگیخت»، نوشت: «در چند ماه گذشته، فعالان اجتماعی از زنان ایرانی خواسته‌اند تا حجاب‌های خود را بردارند، با این حال این اتفاق خطر بازداشت آن‌ها را به دلیل سرپیچی از قوانین پوشش اسلامی به همراه دارد، زیرا حاکمان تندرو این کشور هرگونه «رفتار غیراخلاقی» را سرکوب می‌کنند.»

خبرگزاری فرانسه نوشته «خشم ناشی از مرگ زن ایرانی پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق» تیتری است که خبرگزاری فرانسه در روز جمعه برای بازتاب خبر درگذشت مهسا امینی انتخاب کرد. این خبرگزاری روز پنجشنبه نیز خبر به کما رفتن این زن جوان را منتشر کرده بود. در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: «هنوز مشخص نیست که بین رسیدن او به کلانتری و رفتن به بیمارستان چه اتفاقی افتاده است. با این حال کانال ۱۵۰۰ تصویر که مسائل را در ایران رصد می‌کند، مدعی شده که او با ضربه‌ای به سرش به بیمارستان اعزام شده است.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود توضیح داد: «سعید دهقان وکیل سرشناس ایرانی در توییتر، مرگ امینی را «قتل» توصیف کرد و گفت ضربه‌ای که به سرش خورده باعث شکستگی قاعده جمجمه‌اش شده است. در همین حال پلیس تهران در بیانیه‌ای اعلام کرده که هیچ درگیری فیزیکی بین ماموران و مهسا امینی صورت نگرفته است. گزارش پلیس ایران می‌گوید که «مهسا امینی در میان تعدادی از زنانی بود که روز سه‌شنبه برای «آموزش» در مورد لباس پوشیدن به پاسگاه پلیس منتقل شدند.»

فاکس نیوز در گزارش مفصلی به موضوع بازداشت و درگذشت مهسا امینی به دلیل رعایت نکردن قوانین حجاب اجباری در ایران پرداخت. در وب‌سایت این رسانه آمریکایی با رادیکال خواندن قوانین مربوط به حجاب در ایران آمده است: «اتهام «پلیس اخلاق» ایران درباره قتل زنی به دلیل بی‌حجابی، اعتراض‌های مردم این کشور را برانگیخت. پلیس اخلاق جمهوری اسلامی ایران با اتهام این قتل، درگیر یک پرونده تکان‌دهنده وحشیانه است.»

لیه رمینی بازیگر آمریکایی هم با انتشار تصاویر مهسا امینی در حساب توییتری خود نوشت: «مهسا پس از شکنجه توسط مقام‌های ایرانی در کما به سر می‌برد و این واقعیت که او به دلیل داشتن حجاب نامناسب دستگیر شد، آن را وحشتناک‌تر می‌کند.»

ناتانیل بازولیک بازیگر استرالیایی که سابقه بازی در سریال‌های خاطرات خون‌آشام و اصیل‌ها را دارد با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داد. این بازیگر با انتشار تصویر مهسا امینی در اینستاگرام خود پرسیده است: «فیمنیست‌ها کجا هستند؟» ناتانیل بازولیک، همچنین با نوشتن عبارت ایران زیر حکومت اسلامی پرسیده است: «چرا جهان ساکت است؟»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
نائب
|
Netherlands
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
6
3
تف به صورت مسیح قمیکلا؛ببین چه فتنه ای چند ساله بپا کرده
،این طرح گشت از سال هشتاد چهار پنج بود کلید خورد بود؛تا ده سال خبری از درگیری بگیر ببند و گیس گیس کشی نبود یا بصورت محدود بود تا زمانی این عجوزه،مسیح قمیکلا پروژه بگیر، فتنه گیرش را شروع کرد و صحبت از چهار شنبه های سفید و صورتی شد کم کم از انطرف هم گشتی ها وارد فاز عملیاتی تر و قوانین سخت گیرانه تری با این دخترکان بدحجاب اعمال کردند،این هرزه بی ارزش فقط هدفش خودنمایی است تا لایک و فالور و فاند بگیرد نه چیز دیگر.این دختر هم قربانی سیاه بازی او شد.چرا که آب در لانه مورچه ها ریخته علینژاد مفت خور.
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
با حجاب صادقانه
بی حجاب درستکار
حزب خداست
اما
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن خدا بود
چه نامرد چه نازن
زخم سیاه
ظلمت و تاریکی
جهل و تکبر
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
4
9
فرعون هم حکومتش طبق قانون بود و قانونی کار میکرد آقای وحیدی دست از شو بردارید سفسته نکنیدو کمی تفکر کنید به چه حقی برای امر به معروف اقدام به هجوم برای معروف و بازداشت مردم میکنید و تفسیر به رای میکنید آیا فقط همین روش لازم هست روش دیگری نیست یا شما دارید هر آنچه هست را میگیرید شما چه فرقی با قاتلان دو طفلان مسلم دارید
یاری
|
Viet Nam
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
3
3
باید قبول کرد زنان ودختران امروز با گشت ارشاد و نیم ساعت صحبت قانع نمیشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
باید قبول کرد جوانان امروز جمهوری اسلامی را نمی خواهند
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
0
1
تف تو صورت خودت وغیره خوران می ترسید نو ن مفت تون بریده شه فقر و بدبختی مردم رو نمیبینید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
0
1
خیلی خوبه بهشت زوری هم خوبه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان