تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

بلایی بدتر از اُمیکرون در راه است!

این دو سال به کرونا عادت کرده‌ایم و حالا هم که "امیکرون" قدری ضعیف‌تر از سویه‌های قبلی شده، کنار آمدن با این بلای جهانی به نسبت راحت‌تر شده، اما حالا و با آمدن پاییز بلایی بدتر از امیکرون در راه است. بلایی که مشابه کروناست، اما شدت و کشندگی آن بویژه برای گروه های در معرض خطر بیشتر از سویه امیکرون است.

علائم ابتلا به ویروس آنفلوآنزا

رویداد۲۴ "آنفلوآنزا" شاید اسم چندان ترسناکی نباشد، اما اگر شدت این بیماری را با امیکرون مقایسه کنیم متوجه می شویم که باید از این ویروس بیش از امیکرون واهمه داشته و گروه های در معرض خطر باید در برابر این ویروس نام آشنا احساس خطر و مراقبت بیشتری داشته باشند.

ویروس آنفلوآنزا معمولا اواخر مهر ماه از راه می رسد و تا نیمه های بهمن جولان می‌دهد و طی این مدت نیاز است که افراد حتما رعایت پروتکل های بهداشتی را بیش از هر زمان دیگر رعایت کرده و گروه های در معرض خطر هم از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

دکتر علیرضا جانبخش متخصص بیماریهای عفونی درگفت و گو با  ایسنا، در تشریح ویژگی های ویروس آنفلوآنزا و تفاوت آن با کرونا، گفت: ژنوم یا هسته ویروس آنفلوآنزا هشت قسمتی است که هرچند وقت یکبار قسمت های مختلف آن تغییر می‌کند تا در نهایت بعد از چند سال ویروس تغییر ماهیت داده و به ویروس جدیدی تبدیل شود.

وی افزود: بر خلاف کرونا علائم بیماری در آنفلوآنزا یکسان است و بطور معمول این علائم با تب ناگهانی، لرز شدید و درد عضلانی شروع می شود و علائمی مانند سردرد، گلودرد و حالت تهوع را با خود به دنبال دارد.

جانبخش گفت: آنفلوآنزا می تواند در کنار ایجاد  این علائم منجر به عفونت دستگاه تنفسی تحتانی شده و به شکل سرفه های خلط آور خود را نشان دهد.

وی افزود: آنفلوآنزا حتی می تواند منجر به ذات الریه شده که تفاوت این موضوع با کرونا در این است که عفونت آنفلوآنزا قاعده ریه را درگیر کرده، اما امیکرون بیشتر حاشیه های ریه را درگیر می کند.

این متخصص عفونی با اشاره به خطرات دیگر آنفلوآنزا گفت: ویروس آنفلوآنزا همچنین می‌تواند درگیری کلیوی و کبدی ایجاد کند که در امیکرون این موضوع وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: در یک‌ قدمی پایان پاندمی؛ پیش‌بینی آینده کرونا در ایران


جانبخش با بیان اینکه آنفلوآنزا برخلاف امیکرون در تمام افراد عمدتا علائم یکسان دارد، گفت: در همین راستا در صورت ابتلای افراد علائم بیماری شدید و چشمگیر خواهد بود و افراد علائمی مانند تب، لرز، بدن درد، کسالت و ... خواهند داشت.

وی افزود: تشخیص تفاوت کرونا با آنفلوآنزا بسیار دشوار است، اما آنچه مسلم است اینکه آنفلوآنزا می تواند شدیدتر از امیکرون و خطرناک‌تر از آن بویژه درافراد در معرض خطر ظاهر شود.

وی تصریح کرد: بر اساس مشاهدات موجود، امیکرون عمدتا بصورت خفیف در اکثر افرادی که بیماری خاصی نداشته و یا جزو گروه های پرخطر نیستند ظاهر می شود و بطور معمول ریه را درگیر نمی کند.

جانبخش کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای و زنان باردار را از جمله گروه های در معرض خطر آنفلوآنزا و امیکرون عنوان کرد.

وی تنها راه پیشگیری موثر از ابتلا به آنفلوآنزا را نیز همانند کرونا استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی عنوان کرد.

جانبخش گفت: همچنین واکسن آنفلوآنزا هم برای گروه های در معرض خطر می تواند راهکار موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری باشد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان