تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

متهم ردیف اول سقوط بورس کیست؟

بورس دیروز با افت ۰٫۷درصدی همراه شد و به روند نزولی خود ادامه داد. اما در بین عوامل مختلف، مقصر اصلی وضعیت این روزهای بورس کیست؟

دلیل سقوط بورس

رویداد۲۴ بورس دیروز ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ نیز همانند روز گذشته، سرخ پوش به پایان رسید. امروز شاخص کل بورس بیش از هشت هزار و ۸۵۵ واحد افت کرد و شاخص با این کاهش ۰٫۷درصدی در سطح یک میلیون و ۳۲۲هزار واحد آرام گرفت.

نمادهای کوچک‌تر بازار امروز وضعیت بدتری داشتند و این موضوع باعث شد که شاخص هموزن بیش از یک درصد کاهش پیدا کند. بنابراین شاخص هموزن در پایان بازار با افت حدود چهار هزار واحدی به ۳۸۲هزار و ۱۱۴واحد رسید.

تاثیر منفی شدید«وپاسار»

سهام بانک پاسارگاد با نماد «وپاسار» بیشترین تاثیر را در حرکت نزولی بورس امروز داشت و به تنهایی هزار و ۵۳۰واحد تاثیر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشت. نمادهای میدکو، فارس، کچاد و شپنا دیگر نمادهایی بودند که افت بورس را تشدید کردند.


بیشتر بخوانید: در چه شرایطی معاملات بورس متوقف می‌شود؟


روند ناامید کننده ارزش معاملات

در معاملات بورس امروز کمی بیشتر از دو هزار میلیارد تومان سهام جابجا شد و روند ناامید کننده ارزش معاملات خرد ادامه یافت. همچنین حقیقی‌های بازار، بار دیگر پول خود را از چرخه معاملات خارج کردند تا داستان ادامه دار فرار حقیقی‌ها از بازار نیز ادامه پیدا کند.

عوامل سقوط بورس

به عقیده کارشناسان بورسی، در حال حاضر عوامل زیادی هستند که سبب شده‌اند بازار توان بازگشت به روزهای خوب خود را نداشته باشند. عواملی مثل به بن‌بست رسیدن مذاکرات برجام و سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت سیزدهم در حوزه قیمت‌گذاری دستوری از مهم‌ترین عوامل اوضاع فعلی بورس هستند.

سهامداران نیز همچنان ریزش شدید بورس در سال ۹۹ را به خاطر دارند و دولت در جلب دوباره اعتماد آنها به بورس ناتوان بوده است.

از طرفی عوامل تازه‌ای بر عملکرد بازار سرمایه تاثیرگذار بوده‌اند و در امتداد عوامل پیشین قرار گرفته‌اند. وضع تحریم‌های جدید نفتی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا یکی از این عوامل است و تاثیر منفی این اتفاق بر سهام‌های پالایشی، سبب تشدید نزول شاخص کل بورس شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان