تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱

معرفی دریاچه سر دریا؛ دریاچه‌ای در بالای کوه تفتان

اگر به طبیعت گردی و گردشگری علاقه‌مند باشید، حتما علاقه دارید تا از دورترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایران بازدید کنید. امروز قصد داریم شما را به دل کوه تفتان ببریم. دریاچه سر دریا در یکی از بکرترین مناطق استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران واقع شده است.

دریاچه سر دریا

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: دریاچه سردریا در دامنه‌های جنوبی تفتان و در ارتفاع ۲ هزار و ۶۸۵ متری از سطح دریا واقع شده است. برای بازدید از این دریاچه زیبا و بکر ابتدا باید به استان سیستان و بلوچستان سفر کنید.

این دریاچه در محدوده شهرستان خاش واقع شده است. در حقیقت سر دریا جزء روستای باستانی تمندان محسوب می‌شود. دسترسی به سر دریا نسبتاً دشوار است؛ اما این امکان وجود دارد تا با وسیله نقلیه تا نزدیک دریاچه پیش بروید.

معرفی دریاچه سر دریا سیستان و بلوچستان

به گزارش جامعه ۲۴، دریاچه سر دریا خاس یکی از زیباترین و بکرترین دریاچه‌های کشور است. دریاچه سر دریا در دل کوه تفتان قرار دارد، انگار که قلب این کوه را از سینه کنده‌اند و اشک از دل این کوه جاری شده است.

در اثر فرسایش و فرو‌ریختن کوه، حفره‌ای بزرگ و طبیعی در دل کوه تفتان ایجاد شده است. از طرف دیگر چشمه جوشان آب شیرین «آبک» از زیر سنگلاخ‌ها به بیرون می‌جوشد. حاصل ترکیب این دو پدیده طبیعی، باعث به‌وجود‌آمدن دریاچه‌ای زیبا با نام دریاچه سر دریا شده است. این دریاچه آبی به زلالی اشک چشم و به سردی یخ دارد.

تفریحات دریاچه سردریا سیستان و بلوچستان

در مرحله اول پس از رسیدن به دریاچه مدت طولانی می‌توانید به طبیعت دست نخورده این منطقه خیره باشید. در این منطقه از ترکیب دریاچه، مناظر کوهستانی و مراتع سرسبز، چشم انداز بی نظیری به وجود آمده است. بازتاب این مناظر در آب، ترکیبی بی‌بدیل را خلق می‌کند.

علاوه‌بر این، بسیاری از ورزشکاران به این منطقه سفر می‌کنند تا در کنار دریاچه سر دریا پیاده روی کنند. کوه‌نوردی در محدوده رشته‌کوه تفتان یکی دیگر از تفریحات جالب و منحصر به فرد این منطقه است. در گذشته امکان قایق‌سواری و ماهی‌گیری در این دریاچه وجود داشت؛ متاسفانه امروزه با توجه به شرایط خشکسالی در کشور سطح آب دریاچه به شدت کاهش یافته است و امکان چنین تفریحاتی وجود ندارد.

همچنین اگر به عکاسی از طبیعت علاقه‌مند هستید و به‌دنبال مناظر طبیعی و زیبا می‌گردید، دریاچه سر دریا با طبیعت بکر و زیبای خود یکی از بهترین نقاط برای عکاسی از طبیعت است. در فصل بهار، پرندگان بسیاری در این منطقه حضور دارند. پس پرنده نگری را باید به لیست تفریحاتی که می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید، اضافه کنید.

شرایط امروز دریاچه سر دریا خاش

خوشبختانه دریاچه سر دریا از نقاط دیدنی و گردشگری کشور است که کمتر در میان گردشگران شناخته شده است، معمولاً زمانی که یک جاذبه گردشگری شهرت پیدا می‌کند، به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب، آن منطقه دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود.

همواره در محدوده جاذبه‌های گردشگری، امکانات رفاهی ایجاد خواهند کرد. به همین خاطر به‌تدریج جاذبه‌های طبیعی حالت بکر خود را از دست می‌دهند. این نکات در طبیعت دریاچه سر دریا به هیچ عنوان وجود ندارد و طبیعت پیرامون این دریاچه همچنان از شرایط دست نخورده و بکری برخوردار است.

دریاچه دیدنی سر دریا یکی از جاذبه‌های گردشگری خاش به شمار می‌رود و کمک بسیاری به اکوسیستم منطقه می‌کند. وجود چنین دریاچه طبیعی در منطقه کویری باعث شده است، پوشش گیاهی خاصی در منطقه ایجاد شود. به‌تبع پوشش گیاهی، حیوانات خاصی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین آب دریاچه محیط مناسبی برای زیست برخی از انواع آبزیان است.

البته با توجه به آنکه گردشگران و انسان تاثیر مستقیم بر اکوسیستم این منطقه نگذاشته اند؛ اما نمی‌توان تأثیرات غیرمستقیم بشر بر طبیعت را نادیده گرفت. در واقع تمام انسان‌ها تاثیر بسزایی در افزایش گرمای کره زمین دارند. طی چند سال اخیر، به‌دلیل افزایش دما، میزان بارش سالانه در چند سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است.

در پی کاهش باران، شاهد کاهش سطح آب این دریاچه هستیم. در سال‌های قبل امکان ماهیگیری و قایق سواری در دریاچه وجود داشت، اما امروزه میزان سطح آب اجازه انجام این کار را به گردشگران نمی‌دهد. اگر این روند خشکسالی ادامه داشته باشد، به احتمال زیاد آب دریاچه سر دریا به طور کامل خشک خواهد شد.

معرفی دریاچه سر دریا شهرستان خاش

بهترین زمان بازدید از دریاچه سر دریا خاش

به گزارش جامعه ۲۴، دریاچه سر دریا یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است، به‌صورت کلی این استان آب‌وهوای خشک و بیابانی دارد. به همین سبب تابستان این استان بسیار آب و هوایی گرم و خشک دارد.

پس بهتر است اگر قصد بازدید از این دریاچه را دارید این فصل را انتخاب نکنید. از طرف دیگر در فصل‌های پربارش، احتمال وقوع سیلاب نیز در این منطقه وجود دارد. پس اگر در فصول دیگر قصد سفر به این منطقه و بازدید از آن را دارید بهتر است قبل از حرکت از سازمان هواشناسی وضعیت آب و هوایی منطقه را استعلام کنید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان