تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱

بهانه‌ای جدید برای افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما

گرچه آمار دقیقی از ناوگان فعال هوایی کشور وجود ندارد که ایرلاین‌ها با زمینگیر کردن "غیرمستقیم" هواپیماهای خود به‌دنبال افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند.

افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما

رویداد۲۴ چند هفته‌ای از حذف جدول نرخ پروازهای داخلی از سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گذرد. اقدامی که به گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت‌ بلیت هواپیما دامن زد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین اظهارنظر در این‌باره گفته است:‌ قیمت بلیت هواپیما آذرماه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت و با توجه به افزایش هزینه‌ها، ایرلاین‌ها درخواست افزایش قیمت بلیت را ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: این درخواست به شورای‌عالی هواپیمایی ارجاع شده و در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این پرسش که ایرلاین‌ها درخواست افزایش چه‌میزان قیمت بلیت را دارند، تأکید کرد: اجازه بدهید این را اعلام نکنیم، چراکه آنها عددی را درخواست داده‌اند و ممکن است شورای‌عالی هواپیمایی عدد دیگری را تصویب کند.

شگرد ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت بلیت

 اواخر مردادماه امسال رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، گفته بود: سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم. در این بین برخی شرکت‌‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند.

محمدرضا رضایی کوچی ادامه داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می‌شود. در زمان حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برخی شرکت‌های هواپیمایی عمداً در حال زمین‌گیر کردن ناوگان خود برای فشار جهت افزایش قیمت‌ها هستند، گفت: دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به‌عبارت دیگر ایرلاین‌ها از یک طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم این‌که  به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند.


بیشتربخوانید: گران فروشی ایرلاین ها؛ کاهش ۴۰ درصدی صنعت هوایی ایران در ۴ سال


وی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کنند، اضافه کرد: این افزایش ۳۰ درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند.

وی با یادآوری این‌که ایرلاین‌ها برای یک ساعت پرواز حدود ۹۳۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، تصریح کرد: با افزایش ۳۰ درصدی یک ساعت پرواز به حدود ۱.۲ میلیون تومان افزایش می‌یابد، البته این در صورتی است که شرکت‌ها تخلف نکنند. بر اساس آنالیز صورت گرفته توسط مجلس، هزینه یک ساعت پرواز (داخلی) ۶۸۰ هزار تومان است.

به گزارش تسنیم، حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور در زمان حاضر با چند سئوال و ابهام مواجه است؛ اول این‌که تعداد واقعی ناوگان فعال هوایی مشخص نیست. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تعداد هواپیماهای فعال کشور را ۱۷۵ فروند اعلام کرده، اما معاون وزیر این تعداد را ۱۳۰ فروند! تناقضی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید دلیل آنرا اعلام کنند. مسئله‌ای که به نظرمی‌رسد شاکله اصلی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیماست.

دوم آن‌که چرا با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذرماه سال ۹۴، همچنان سوخت ارزان و نسیه به شرکت‌های هواپیمایی تحویل می‌شود. با توجه به این‌که سوخت ارزان همچنان در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، چرا مدیران ایرلاین‌ها به دنبال گران کردن قیمت بلیت هواپیما هستند.

ابهام و سئوال سوم این است که چرا شرکت‌های هواپیمایی صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کنند تا مشخص شود زیان‌ده بودن آنها چقدر صحت دارد. زیانی که یکی از دلایل درخواست افزایش قیمت نیز به‌شمار می‌آید.

چندی قبل دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان "نگران از دست دادن مسافران حمل‌ونقل هوایی پس  از افزایش قیمت نیستیم" گفته بود: « امسال با افزایش دستمزدها، افزایش نرخ ارز حقوق ورودی قطعات هواپیما و کالاها از ۴۲۰۰ تومان به نرخ نیمایی، افزایش قیمت جهانی قطعات و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را به وزارت راه داده‌ایم که این وزارتخانه با متعادل‌سازی قیمت‌ها و افزایش سقف قیمت‌‌ها موافقت نکرده‌ است.»

مقصود اسعدی سامانی نیز تعداد ناوگان هوایی فعال کشور را ۱۱۵ فروند  اعلام کرده و افزود: هوانوردی صنعت گرانی است و اگر می‌خواهیم صنعت پویا داشته باشیم باید هزینه آن را پرداخت کنیم.

به گزارش تسنیم، در این شرایط باید دید حَربه شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما جواب می‌دهد یا خیر؟ آیا قیمت بلیت پروازهای داخلی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد؟ سرنوشت تحویل سوخت نسبتا رایگان به شرکت‌های هواپیمایی پس از افزایش احتمالی قیمت بلیت چه خواهد بود؟

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بلیت هواپیما
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان