تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

معرفی عجایب پل خواجو اصفهان

پل خواجو از آثاری تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است، که در عصر خود، جزو زیباترین پل‌های دنیا به شمار می‌رفت. پیاده روی بر روی این پل تاریخی به خصوص در هنگام غروب آفتاب و ابتدا شب، از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌هایی است که گردشگران اصفهان می‌توانند انجام دهند.
پل خواجو اصفهان
رویداد۲۴ مهدی توفیقی: پل خواجو از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان است و بازدید از اصفهان بدون بازدید از پل خواجو کامل نخواهد شد، علاوه بر زیبایی، اسرار و شگفتی‌هایی دارد که بسیاری از گردشگران به منظور کشف اسرار زیبا و جالب این پل از آن بازدید می کنند.
 
پل خواجو اصفهان در شرق سی‌وسه‌ پل واقع شده است و از لحاظ سبک معماری و تقارن، یکی از پل‌های منحصربه‌فرد ایران به‌حساب می‌آید.
 
پل خواجو که در دوران سلسله صفوی ساخته شده است از جاذبه های منحصر به فرد در آن زمان بوده است و به‌خاطر معماری و تزیینات کاشی‌کاری به کار رفته در آن، از الباقی پل های زاینده رود مهمتر و خاص تر است.
 
پل تاریخی خواجو به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان، در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

پل خواجو اصفهان کجاست؟

پل تاریخی خواجو بر روی رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان واقع شده است و با سی و سه پل (پل الله وردی خان) حدود ۱۸۰۰ متر فاصله دارد. این پل در انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی خودنمایی می‌کند.

به گزارش جامعه ۲۴، همچنین اگر قصد دارید با مترو از پل خواجو اصفهان دیدن کنید، ایستگاه سی و سه پل نزدیک‌ترین ایستگاه مترو است که می‌توانید مسیر دو کیلومتری تا پل خواجو را پیاده طی کرده یا از تاکسی استفاده کنید.

 
آدرس پل خواجو: استان اصفهان، شهر اصفهان، پل خواجو 

تاریخچه پل خواجو شهر اصفهان

شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۰ هجری قمری دستور داد تا پل خواجو در مکان قبلی پل حسن بیک از دوره سلسله تیموری ساخته شود.
 
بر اساس روایات، شاه عباس دوم به‌منظور ایجاد راه مواصلاتی بین محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز، تصمیم گرفت تا این پل را بسازد که با گذشت زمان این پل علاوه بر کاربرد رفت و آمد، به عنوان یه سد هم عمل می کرد.
 
شاه عباس به منظور اقامت خود و خانواده اش بر روی پل خواجو، محلی موسوم به شاه‌نشین در وسط پل در نظر گرفت. در طول تاریخ، علاوه بر رفت و آمد از روی زاینده رود، از این پل برای تماشای مسابقه‌های قایقرانی، تفریح و خوش‌گذرانی پادشاه و همراهیانش استفاده می‌کردند.
 
همچنین کتیبه ای تاریخی در قسمت جنوبی پل قرار دارد،  که نشان می‌دهد پل خواجو در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۹۰ هجری به طور کامل بازسازی و مرمت شده است.
بیشتربخوانید: راز‌های نهفته جنگل جیغ روستای سربرج

شگفتی ها و عجایب پل خواجو اصفهان

شیرهای سنگی: در دو طرف پل خواجو اصفهان، شیرهای سنگی قرار دارد، که اگر در کنار یکی از شیرها بایستید و به سمت و چشم شیر مقابل خیره شوید، چشم آن شیر می‌درخشد. برخی از محققان و مردم این اعتقاد را دارند که این دو شیر نمادی از سپاهیان بختیاری هستند که با شجاعت از اصفهان و زاینده‌رود حراست می‌کنند.
 
نکته حائز اهمیت درخصوص بدنه این شیرها حرف هایی است که بر روی آنها حکاکی شده است، حرفی حکاکی شده که ظاهرا ابتدای اسم حجاران آن‌ها بوده است. علاوه بر این، روی بدن این مجسمه‌ها اشکالی از ورزش های باستانی ایران حکاکی شده است.
 
قبله نما: در تخت سنگی و در بخش شمالی پل خواجو و در نزدیکی یکی از شیرهای سنگی، قبله‌نمایی وجود دارد که برای گردشگران این پل بسیار جذاب است.
 
نمایی از گنبد حرم امام رضا (ع): شاید بهترین زمان برای بازدید از پل تاریخی خواجو، شب است؛ به‌خصوص که حین قدم‌زدن به‌سمت پل با دیدن دهنه‌های پایینی پل، گنبد حرم امام رضا (ع) برایتان تداعی می‌شود.
 
شمع پل خواجو: در پل خواجو شمعی وجود دارد، که از جاذبه ها و دیدنی های این پل تاریخی است،  که اگر در زاویه ۳۰ درجه از سمت شرقی بیرون پل به دهانه‌های پایین پل بنگرید، آن را خواهید دید، این شمع حاصل تداخل دهانه های پل است. این شمع‌ به خصوص در زمان غروب آفتاب بسیار درخشان و دیدنی است.
 
معرفی عجایب پل خواجو اصفهان
 
عقاب تیز چنگال بر فراز زاینده رود: هنگامی که از سمت بالا به پل خواجو بنگرید، شاهد عقاب تیزچنگالی خواهید بود که در حال بال زدن و پرواز بر روی رود بزرگ زاینده رود است. ساختمان شاه نشین (بیگلربیگی) و کنگره‌های طبقات مختلف پل به‌ترتیب سر عقاب و پرهای آن را در ذهن گردشگران تداعی می کند.
 
ملات: یکی از خاص ترین نکات پل خواجو، مصالح به کار رفته در ساخت آن است، ملاتی در این پل استفاده شده، که هرچه آب بیشتری به آن برسد، مقاوم‌تر می‌شود.
 
سنگ قبرهای عجیب: سنگ قبرهای قدیمی که بر روی آن ها حجاری شده است، در سال ۱۳۸۸ در پل خواجو پیدا شد،  که روی آن‌ها علائم عجیب و غریبی وجود دارد. تعدادی از این سنگ قبرهای تاریخی در موزه تخت سنگ فولاد به نمایش گذاشته شده اند.
منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
0
مگه اصفهانی ها مردند که چهار تا لر از زاینده‌رود محافظت کنند اون بخش بختیاری را پاک کن
این پل را اصفهانی ها ساختند متعلق به اصفهان است محافظت این پل با خود اصفهانی ها است
اصفهان چهار هزار ساله که شهر و تمدن داره بعد مردمی که سی ساله دِهِ شون شهر شده بیاند از نصف جهان محافظت کنند واقعا خیلی مسخره است
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان