تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱

معاملات بورس مشکوک شد!/ پیش بینی بازار سهام

اقتصادنیوز: دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام رشدی قابل توجه داشت. اگر این روند ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار شد که شرایط در حال عوض شدن است.

معاملات بورس مشکوک شد!/ پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ به گزارش اقتصادنیوز، دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام بیش از ۳۵ درصد رشد کرد که تغییرات خوبی است. اما هنوز ارزش معاملات خرد به سطوح خوبی نرسیده و دیروز حدودا دو هزار میلیارد تومان معامله انجام شد.

البته یکی از دلایل افزایش ارزش معاملات خرد، کاهش چشمگیر آن در روز چهارشنبه بود که ارزش معاملات تا سطح کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم رسید. معمولا زمانی که ارزش معاملات خرد به طور ناگهانی سقوط می‌کند و به سطوح پایینی می‌رسد، در روز‌های پس از این سقوط با یک رشد در ارزش معاملات مواجه هستیم که ممکن است این بار نیز چنین اتفاقی رخ داده باشد.

اما این تغییر مثبت در ارزش معاملات خرد که روز شنبه رخ داد، در یک صورت می‌تواند نشانه‌ای مثبت برای بازار سهام باشد. چنانچه امروز و فردا هم ارزش معاملات خرد رشد داشته باشد و به مرور تا پایان هفته شاهد رسیدن ارزش معاملات خرد به سطح ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ میلیارد تومان باشیم، می‌توان گفت که وضعیت در حال تغییر است و بورس برای یک دوره صعودی کوتاه مدت آماده می‌شود.

رشد بورس در گرو رشد ارزش معاملات

با توجه به اینکه شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحد رسیده و در سطوح پایینی کانال ۱.۳ میلیون واحد است، برخی از کارشناسان بازار پیش بینی می‌کنند که بورس یک رشد خواهد داشت. اگر قرار بر تحقق این رشد باشد، باید ارزش معاملات هم رشد داشته باشد و فعلا باید تا چند روز رقم معاملات خرد روزانه رصد شود.

اتفاق مثبت دیگری که در معاملات روز گذشته رخ داد، افزایش قدرت خریداران حقیقی بود. روز گذشته شاخص قدرت خریداران حقیقی به رقم ۱.۰۹ رسید که نسبت به چهارشنبه گذشته، رقم نسبتا بهتری است. همین که این عدد بالای یک قرار دارد نشان می‌دهد خریداران کمی فعال شده اند.

حقیقی‌ها هنوز هم پول از بورس خارج می‌کنند

اما هنوز در بخش تغییر مالکیت سهامداران حقیقی و حقوقی، شاهد خروج پول حقیقی‌ها هستیم. حقیقی‌ها دیروز هم حدودا ۱۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

با این شرایط، حتی با وجود افتی که دیروز شاخص کل بورس داشت، می‌توان برای معاملات امروز، رشد شاخص‌ها را متصور بود. مثبت بودن شاخص‌ها به شرطی تداوم خواهد داشت که ارزش معاملات نیز رشد داشته باشد تا به این شکل، افزایش عرضه‌ها اثری بر بازار نگذارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
پیشخوان