تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

اگر گوگل فقط برای پنج دقیقه خاموش شود چه می‌شود؟

برای این که تاثیر قطعی‌های چند مدت اخیر بر روی کاربران اینترنت و کسب و کارها را بهتر درک کنیم، امروز قصد داریم به بررسی تبعات تنها پنج دقیقه خاموش شدن گوگل بپردازیم.

اخبار تکنولوژی
رویداد۲۴ مدت‌هاست که گوگل به گزینه‌ای مطمئن برای جستجوی کاربران اینترنت تبدیل شده و تاثیر آن در انجام تمامی امور اینترنتی غیرقابل انکار است. به همین جهت، از کار افتادن این سرویس حتی برای چند دقیقه می‌تواند تبعات بزرگی در پی داشته باشد. با توجه به قطعی‌های اخیر اینترنت در کشورمان و اختلالاتی که برای سرویس‌های مختلف گوگل پیش آمده بود، شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که واقعا خاموش شدن گوگل حتی برای چند دقیقه چه عواقبی دارد!

با توجه به این که این که قطعی گوگل پیش از این هم یک بار رخ داده بود، می‌توان به این سوال پاسخ داد.

تاریخچه مختصر گوگل
در سال 1995 گوگل تنها یک پروژه دانشگاهی بود و با آن چه امروز مشاهده می‌کنیم تفاوت زیادی داشت. پیش از تاسیس گوگل در سال 1998، نام این سرویس Backrub بود. با این وجود، نام Google هم به نوعی پازل ریاضی شبیه بود و هم به خوبی هدف سازندگان آن، لری پیج و سرگی برین، یعنی طبقه‌بندی اطلاعات دنیا را منعکس می‌کرد. امروزه اما گوگل به سرویسی تبدیل شده که هدفش چیزی بسیار فراتر از جستجوهای ساده اینترنتی است.

با گذر زمان، خدمات گوگل رفته رفته افزایش یافت؛ به طوری که امروزه از این موتور جستجو برای اموری نظیر پیدا کردن کار یا مواردی از این دست استفاده می‌شود. همین گستردگی باورنکردنی، گوگل را به جایگزینی ایده‌آل برای دیگر موتورهای جستجو تبدیل کرده است.

امروزه گوگل تقریبا به شاهراه انتقال اطلاعات در اینترنت تبدیل شده و عملا بخش بزرگی از ترافیک جهانی را در کنترل خود دارد. قطعی مختصر چند دقیقه‌ای در این سرویس که چندین سال پیش رخ داد، همه جهان را متوجه ارزش گوگل و تاثیر آن بر دیگر بخش‌های اینترنت نمود.

با ما همراه باشید تا با هم به بررسی بیشتر تبعات این قطعی چند دقیقه‌ای اینترنت بپردازیم.

قطعی گوگل یعنی از کار افتادن تمام اینترنت!
 
با این که نمی‌توان تمام اینترنت را در گوگل خلاصه کرد؛ اما پس از گذشت حدود ده سال از راه‌اندازی این کمپانی، به نظر می‌رسید انتقال اطلاعات در بستر اینترنت عملا در سلطه گوگل است! در سال ۲۰۱۳، قطعی پنج دقیقه‌ای گوگل در سرتاسر دنیا باعث شد که میزان ترافیک کلی اینترنت حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

البته در این قطعی پنج دقیقه‌ای تنها سرویس جستجوی وب گوگل نبود که دچار اختلال شد؛ بلکه دیگر سرویس‌ها نظیر گوگل درایو و یوتیوب هم به طور کامل از دسترس خارج شدند.

خوشبختانه گوگل خیلی سریع این اختلال را برطرف کرد؛ به طوری که پس از تنها چهار دقیقه تمامی سرویس‌های گوگل مجددا مشغول به کار شدند. بلافاصله پس از وصل شدن مجدد گوگل، ترافیک جهانی این بار به میزان ۵۰ درصد افزایش یافت. این به آن معناست که بسیاری از فعالیت‌های روزمره کاربران در اینترنت به نوعی با گوگل و خدمات آن درگیر است!

بسیاری افراد معتقدند که این اتفاق چیزی بیشتر از یک نمایش از سوی خود گوگل با هدف جلب بیشتر مخاطبان نبود. با این وجود بررسی‌های آماری انجام شده بر روی تبعات مالی این قطعی چند دقیقه‌ای به نوعی این فرضیه را رد می‌کنند! به گزارش CNET، این قطعی باعث ضرر هنگفت 371000 دلاری گوگل شد و اگرچه مهندسین این کمپانی خیلی سریع نسبت به رفع مشکل اقدام کردند، اما دلیل واقعی رخ دادن این قطعی تاریخی هرگز اعلام نشد.

این قطعی گوگل بیش از هر چیز نشان‌دهنده تاثیر انکارناپذیر این موتور جستجو و سایر سرویس‌های وابسته آن بر اینترنت است. تاثیری که روز به روز افزایش یافته و در جنبه‌های مختلف زندگی ما نمود پیدا می‌کند.


بیشتربخوانید: کروم به عنوان آسیب‌پذیرترین مرورگر شناخته شد


تاثیر خاموش شدن گوگل بر کاربران اینترنت
 
بر اساس آن چه گفته شد، شکی نیست که قطعی گوگل، هر چند به مدت زمانی کوتاه می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روی افراد مختلف بگذارد. هر چه باشد، گوگل با اختلاف بسیار زیادی محبوب‌ترین موتور جستجو در میان کاربران اینترنت است. بررسی‌های انجام‌شده در ایالات متحده آمریکا گویای این امر است که ۸۷ درصد از تمامی جستجوهای اینترنتی در این کشور از طریق گوگل انجام می‌شود؛ در حالی که مایکروسافت تنها صاحب ۷ درصد از این جستجوهاست.

علاوه بر این، مرورگر گوگل کروم را نیز نباید از یاد برد که با اختلاف بسیار زیادی پرطرفدارترین مرورگر دنیا به شمار می‌رود. بر اساس گزارشی که سال گذشته توسط Techradar انجام شد، گوگل کروم در سال ۲۰۲۱ با در اختیار داشتن حدود ۳.۳ میلیارد کاربر، بیش از ۴۱ درصد تمامی کاربران اینترنتی را در سلطه خود داشت.

در این زمینه، مرورگر سافاری اپل با اختلافی چشمگیر در رده دوم قرار دارد و آمار کاربران سایر مرورگرها در مقایسه با گوگل کروم کاملا قابل صرفنظر کردن است! لازم به ذکر است که این روند در سال ۲۰۲۲ هم ادامه یافته و گوگل کروم همچنان پراستفاده‌ترین مرورگر برای کاربران اینترنت به شمار می‌رود.

با این تفاسیر می‌توان حدس زد که یک خاموش شدن ساده پنج دقیقه‌ای مجدد گوگل می‌تواند خسارتی چند میلیارد دلاری را در سطح جهان به بار بیاورد. بنابراین، بار دیگر می‌توان به این نتیجه رسید که قطعی گوگل، یعنی قطعی اینترنت؛ چرا که خاموش شدن سرویس‌های این کمپانی می‌تواند منجر به چنان کاهشی در حجم ترافیک جهانی شود که انگار اینترنت هنوز در سرتاسر دنیا فراگیر نشده است!

تبعات قطع شدن گوگل در ایران
 
علیرغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای تفکیک ترافیک داخلی از خارجی و خارج کردن گوگل از چرخه امور روزمره کاربران در کشورمان انجام می‌شود، سرویس‌های این کمپانی روز به روز در حال گسترده‌تر شدن در میان اقشار مختلف جامعه هستند.

با وجود این که سرویس‌هایی مانند یوتیوب سال‌هاست که از دسترس عامه مردم خارج هستند؛ اما این مانع افزایش نرخ نفوذ گوگل در زندگی روزمره کاربران ایرانی نشده است. موتور جستجوی گوگل، سیستم عامل اندروید و سرویس ایمیل Gmail از جمله مهم‌ترین سرویس‌های این کمپانی هستند که ما ایرانی‌ها، همانند بسیاری افراد دیگر در سرتاسر دنیا، به طور روزمره از آن‌ها بهره می‌گیریم. علاوه بر این، گوگل آنالیتیکس و یا گوگل ادز هم سرویس‌های مبتنی بر وب دیگری هستند که برای کسب درآمد بخش قابل توجهی از جامعه کشورمان ضروری به نظر می‌رسند.

بنابراین قطع دسترسی به سرویس‌های گوگل می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای صاحبان کسب و کار و کاربران عادی در ایران داشته باشد. در این میان، صاحبان کسب و کار متحمل ضرر سنگین‌تری می‌شوند و حتی در صورت طولانی‌تر شدن این قطعی‌ها ممکن است در نهایت شغل خود را هم از دست بدهند.

به این ترتیب با توجه به این که برخی سرویس‌های گوگل برای کسب و کارهای مختلف حیاتی بوده و بعضا جایگزینی هم برای آن‌ها وجود ندارد، سوال بزرگ اینجاست که مسئولین برای جبران این خسارات بزرگ ناشی از قطعی‌های اخیر چه تدبیری اندیشیده‌اند؟ آیا برنامه‌ای وجود دارد که در صورت قطع مجدد دسترسی کاربران و یا اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی این کمپانی برای کاربران ایرانی، صاحبان کسب و کارها مورد حمایت واقع شوند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
0
2
این واسه ممالک توسعه یافته و یا در حال توسعه و یا حتی جهان سوم است و شامل ایران و کره شمالی نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
0
0
بعضی ها باید دست از تعصب بردارن و تولید ملی استفاده کنند
نظرات شما
پیشخوان