تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

پیش‌بینی کارشناسان از آینده بورس

یک کارشناس بازار سرمایه به بیان اینکه روند طبیعی معاملات در بورس به بیراهه رفته، گفت: دولت می‌بایست از بازار سرمایه حمایت کند.

پیش‌بینی کارشناسان از آینده بورس

رویداد۲۴ افت بزرگ شاخص بورس در آخرین روز کاری بازار سرمایه، عقب‌نشینی قابل توجه شاخص را در پی داشت.

شاخص کل بورس چهارشنبه با افت ۲۶ هزار واحدی (۲ درصدی) معاملات را به پایان برد؛ افت چشمگیری که رکورد روزانه را در هفته‌ای که گذشت شکست و شاخص کل را در میانه کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار داد.

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه گفت:" متاسفانه نزول بازار سرمایه بعد از حدود دو سال ادامه دارد و این نزول از مرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است.

این فعال بازار سرمایه در ادامه افزود: امیدوارم دولت فکری به حال بازار سرمایه کند و آقای رئیسی به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کند.

وعده‌های بورسی صرفا ژست انتخاباتی بوده است

صمدی در ادامه گفت:" آقای رئیسی در روز تنفیذ خود چندین موضوع را به عنوان اولویت‌های دولت عنوان کردند که یکی از آن‌ها بورس بود و صراحتا اعلام کردند که بورس از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم خواهد بود، اما تا امروز به این وعده‌ها عمل نکردند. قبل از انتخابات ۱۴۰۰ روزی که آقای رئیسی به تالار سعادت آباد رفتند یک سری امید در دل سهامداران شکل گرفته بود که ایشان می‌خواهند به بازار سرمایه توجه ویژه‌ای کنند، اما آقای رئیسی نشان دادند که وعده‌ها صرفا ژست انتخاباتی بوده‌است. "

بورس در حالی در بدترین روز‌های خود به سر می‌برد و شاخص کل آن رکورد سقوط را می‌شکند که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم روز گذشته گفت که در دولت سیزدهم مثل دولت‌های قبل نگاه ابزاری و کوتاه مدت به بورس نداریم و استفاده ابزاری دولت‌های قبل از بورس، آسیب‌های زیادی را به مردم و کلیت بازار زده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با اشاره به اینکه شرایط بازار سرمایه مخصوصا از خرداد ماه مقبول نیست؛ گفت:" تلاش ما این است که در کنار کمیسیون اقتصادی مجلس بتوانیم به یک توافق مشترک برای اثرگذاری در سودآوری شرکت‌های بورسی برسیم و بازار ابهام نداشته باشد. بودجه ۱۴۰۲ باید با پیام‌های امیدوارکننده برای بازار سرمایه همراه باشد. "

روند طبیعی معاملات بورس از ریل خارج شده است

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه نیز در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه در حال حاضر در چه شرایطی به سر می‌برد؛ گفت:" شاخص کل بورس امروز نزدیک به ۲ درصد کاهش پیدا کرد و به صورت طبیعی روند معاملات را از روند طبیعی خارج کرده و عملا معامله‌ای در بازار شکل نمی‌گیرد و سهامداران به شدت نگران هستند. "

وی در ادامه گفت:" چند روزی است که بازار به شدت در حال کاهش است و حمایتی نیز از بازار صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل افت ۲ درصدی شاخص کل بورس ضربه قابل ملاحظه‌ای را به سهامداران و شبکه کارگزاری و دیگر ارکان بازار زده است و به نوعی بازار سرمایه وضعیت بسیار بدی دارد و طبیعی است که روند معاملات متوقف شود. "

این فعال بازار سرمایه در ادامه گفت:" به نوعی حس رها شدن در بازار سرمایه وجود دارد و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به تمام کسب و کار‌ها زیان می‌زند و بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره که برای برخی از اورق‌ها به ۲۷ درصد رسیده است تاثیر ویران کننده‌ای بر روی کسب و کار‌ها گذاشته‌است و نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازار‌ها نیز به شدت تحت فشار هستند و ادامه روند افزایش نرخ بهره به معنای کاهش فعالیت‌های اقتصادی است. "

دارابی در ادامه گفت:"‌از طرف دیگر نرخ ارز به هر قیمتی در حال تثبیت شدن است و این اتفاق فرار سرمایه‌ها را به ارمغان آورده است. "

بیکاری گسترده در کمین کسب و کار‌ها خواهد بود

این فعال بازار سرمایه در آخر افزود:" عملا وضعیت اقتصادی در هفته‌های آینده تیره‌وتار است و سیاست‌ها باید تغییر کند وگرنه موجی که در حال حاضر در بازار وجود دارد آسیب جدی به مردم خواهد زد. نیاز فوری دیده می‌شود تا دولت سیاست‌های خود را به خصوص در حوزه پولی تغییر دهد وگرنه بیکاری گسترده در ماه‌های آینده در کمین کسب و کار‌ها خواهد بود. "

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
0
3
فاتحه بورس خیلی وقت است که خوانده شده است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان