تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اعتراضات دانشگاه نوشیروانی بابل از کجا آغاز شد؟/ مقام دانشگاه: فیلم‌های منتشر شده ساختگی است

یکی از دانشگاه‌هایی که در جریان اعتراصات ۱۴۰۱ نام آن شنیده شد، دانشگاه نوشیروانی بابل بود که طبق اخبار منتشر شده، تعدادی از دانشجویان آن بازداشت شده‌اند. رویداد۲۴ برای پیگیری موضوع با یکی از دانشجویان یک مقام دانشگاه گفتگو کرده است.

دانشگاه نوشیروانی بابل

رویداد۲۴ نازلی ربانی: شورای صنفی دانشجویان کشور چند روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در جریان تجمعات دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل بیش از ۲۵ دانشجو بازداشت شدند.» تا پیش از اینکه چنین بیانیه‌ای صادر شود، اغراق نیست اگر بگوییم تعداد کمی از مردم کشور فقط نام این دانشگاه را شنیده بودند و کمتر کسی می‌دانست اساسا چنین دانشگاهی هم وجود دارد، اما سوءمدیریت در برخورد با معترضان باعث شده اکنون نه تنها نام این دانشگاه در صدر اخبار دانشجویان کشور قرار گرفته، بلکه نام دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه نیز دست به دست می‌شود.

آنگونه که شورای صنفی دانشجویان اسامی حدود ۲۵ نفر از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شده‌اند. در بیانیه این نهاد صنفی البته اسامی دانشجویان و سال ورودی آنها ذکر شده است، اما به دلیل آنکه رویداد۲۴ نتوانسته مستقلا با خانواده تک‌تک آنها گفت‌گو کند و بازداشت آنها را تایید کند، از آوردن اسامی اجتناب می‌شود. اما آنگونه که برخی دانشجویان به رویداد۲۴ اطلاع داده‌اند این دانشجویان هنگام خارج شدن از دانشگاه توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت و به زندان بابل انتقال داده می‌شوند.


بیشتر بخوانید: واکنش‌های متفاوت دانشگاه‌های تهران در اعتراضات ۱۴۰۱ / از سکوت شاهد تا التهاب شریف


اعتراضات دانشگاه نوشیروانی بابل از کجا آغاز شد؟

یکی از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل در گفتگو با خبرنگار رویداد۲۴ ماجرا را اینگونه شرح داده است: «روز چهارشنبه ۴ آبانماه همزمان با چهلم مهسا امینی، حوالی ساعت ۱۷ الی ۱۸ عصر، دانشجویان قصد داشتند از دانشگاه خارج شوند که صدایی بلند شد. همه به سمت صدا رفتیم و متوجه شدیم حراست کارت دانشجویی یکی از دانشجویان دختر را گرفته و از آن عکس گرفته بود و همین کافی بود که دانشجویان به سمت ورودی خوابگاه بروند و در حمایت از هم‌کلاسی خود دلیل اقدام حراست را جویا شوند.»

او در ادامه می‌گوید: «آنگونه که ما مطلع شدیم، یکی از اعضای حراست با نیرو‌های یگان ویژه تماس گرفت و چند دقیقه بعد محوطه دانشگاه و خوابگاه پر از نیرو‌های امنیتی شد. این اتفاق در حالی بود که اصلا نیازی به حضور نیروهای امنیتی نبود اما واقعا بر اثر یک سوءتدبیر، فضای دانشگاه امنیتی شد. انتقاد ما هم این بود که وظیفه حراست دانشگاه اساسا این است که از دانشجویان حراست کند و حتی اگر مشکلی هم بود، خودشان با گفت‌وگو آن را حل کنند، نه اینکه خط و نشان بکشند و در اقدامی نسنجیده پای نیروهای نظامی را خوابگاه و دانشگاه باز کنند. این در حالی است که قانون هم صراحت دارد که نیروی نظامی حق ورود به دانشگاه ندارد. به همین دلیل است که می‌گویم سوءتدبیر شده زیرا ظاهرا آنها جوری با نیروهای امنیتی صحبت کرده‌اند که گویا هر لحظه امکان تصرف یک نهاد نظامی در شهر وجود داشته! که حالا باید ماموران منطقه را محاصره کنند، در حالیکه اعتراض ما کاملا مشخص بود.

این دانشجو ادامه می‌دهد: وقتی فضا اینجور ملتهب شد، ظاهرا اینگونه تصمیم گرفته بودند که دانشجویان را بترسانند تا جمعیت متفرق شود، به همین دلیل صدای تیراندازی بلند شد و در این شرایط دانشجویان به سمت خیابان‌های اصلی فرار کردند و عده‌ای دیگر به خانه همسایه‌ها پناه بردند. این یعنی مسئله‌ای که در خود دانشگاه می‌توانست حل شود، به خیابان کشیده شد و نیرو‌های امنیتی هم که در خیابان و کوچه‌ها مستقر شده بودند، دانشجویان را بازداشت کردند و برخی هم که به خانه همسایه‌ها رفته بودند را بیرون کشیدند و با خودشان بردند که تصور می‌کنم تعداد آنها ۲۵ تا ۳۰ نفر بود.»

او می‌گوید «اتفاق بدتر این بود که آقای دکتر بهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه نوشیروانی بابل هم در واکنش به بازداشت دانشجو‌ها صراحتا گفت هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد و هیچ رسیدگی هم انجام نخواهد نداد و این مسئله نگرانی دانشجویان را افزایش داد به همین دلیل دانشجویان روز شنبه ۷ آبان در ساختمان مرکزی دانشگاه تحصن کردند و خواستار صحبت با رئیس دانشگاه شدند، اما رئیس دانشگاه به‌جای اینکه خودش بیاید با دانشجویان صحبت کند، معاونش را فرستاد.»

این دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل می‌گوید: «نگرانی دانشجویان طبیعی بود زیرا حرف‌ها و اقدامات متناقض بود؛ مثلا ابتدا رئیس دانشگاه گفتند رسیدگی نخواهند کرد، بعد از آن گفتند روز سه شنبه سوم آبان گفتند دانشجو‌ها در امنیت کامل هستند و قرار نیست هیچ خطری آن‌ها را تهدید کند، اما دقیقا روز بعد یعنی ۴ آبان یک لیست از اسم و عکس دانشجویان معترض توسط حراست دانشگاه تهیه شد و مسئولان حراست مانع از ورود آن‌ها به دانشگاه شده و کارت داشجویی آن‌ها ضبط کردند، به همین دلیل دانشجویان قرار گذاشتند روز چهارشنبه ۴ آبان با رئیس دانشگاه در آمفی تئاتر دانشگاه صحبت کنند. خود رئیس دانشگاه این دیدار را هماهنگ کرده بود که شاید به دانشجویان آرامش دهد اما این اتفاق هم نیفتاد و ایشان از در پشتی دانشگاه خارج شدند.»

او می‌گوید: «الان هم شرایط مناسبی وجود ندارد؛ تا آن حد که روز جمعه ۶ آبانماه افرادی با لباس شخصی مقابل خوابگاه دخترانه ریحانه بابل تجمع کردند و دانشجویان را تهدید کردند. عجیب اینجا بود که حراست دانشگاه این بار با نیروهای امنیتی تماس نمی‌گرفت که لباس شخصی‌ها برخورد شود و از آنها دلجویی می‌کردند!»

این دانشجو می‌گوید: «قرار بود روز گذشته دانشجویان بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شوند، اما این اتفاق نیفتاد. در خصوص سرنوشت دانشجویانی که کارت دانشجوییشان توسط حراست ضبط شده بود باید بگویم که دانشگاه گفته فعلا حق ورود به دانشگاه را ندارند و منتظر تماس از نهادهای امنیتی باشند.»

مقام دانشگاه نوشیروانی بابل: فیلم‌هایی که از بابل منتشر شده ساختگی است

برای پیگیری موضوع با سرپرست خوابگاه ریحانه دانشگاه نوشیروانی بابل گفت‌وگو کرده‌ایم. او به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: «هیچ لباس شخصی در خوابگاه حضور نداشته و تمامی فیلم‌هایی که از تجمع بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها مقابل خوابگاه ریحانه منتشر شده، ساختگی و فتوشاپ است.»

او می‌گوید: «هیچکدام از دانشجویان این خوابگاه بازداشت نشده‌اند و همه این‌ها کذب و برای تشویش اذهان عمومی است. الان هم جو خوابگاه آرام است و ما هیچ مشکلی نداریم، همه این‌ها شایعه‌ای بیش نیست.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
1
14
گفتن فیلم های تجمع فتوشاپ شده؟!!!!! باز جای شکرش باقیه نگفتن فتوکپی شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
2
14
تبرمستقیم سالاری دینی را شاهد هستیم.
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
0
3
باور کنید همه مشکلات این مملکت اینطوری هستند . با یک تدبیر درست در همان روز اول قابل حل یا پیشگیری است ولی در اثر بی تدبیری تبدیل به یک بحران در حد یک شهر یا استان یا حتی کشور می شود. مثلا در مورد خانم مهسا ، با یک معذرت خواهی و دلجویی ، برکناری چند نفر ، مجازات مسببین و دیه و... اصلا شورشی نمیشد . ولی حماقت وکیل و وزیر و .... باعث شد بحران ملی شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
نه عزیز مثل این که خوابی یا خودت رو زدی ...حرف مردم فقط رفراندم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
خوابی؟ مهسا بهانه شد......
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان