تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱

تکانه‌های قیمت دلار و طلا تا کجا ادامه دارد؟

امروز ۱۱ آبان ماه ۴۰۱ دلار مرز ۳۴ هزار تومان را رد کرد و رکورد تاریخی جدیدی را ثبت کرده است. همزمان با رشد قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم در بازار افزایشی شده‌اند. این روند البته هرچند توسط برخی تحلیلگران قابل پیش بینی بود، اما دولت به عنوان بازارساز اصلی سعی داشت تا جلو باز شدن فنر قیمت دلار را بگیرد.

پیش‌بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ تحلیلگران فنی باور دارند در شرایط فعلی در صورتی که نرخ دلار به سمت کانال ۳۴ هزار تومان حرکت کند این امر ممکن است زمینه ساز ورود تقاضای جدید برای خرید سکه شود و فلز گران بهای داخلی به سمت رکورد زنی گام بردارد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار در لحظه تنظیم این گزارش به یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. در ابتدای ساعت معاماتی امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

سکه نیز همپای رشد دلار طی دیروز و امروز مسیر صعودی را در پیش گرفته است. هر سکه امامی در لحظه تنظیم این گزارش از مرز ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم عبور کرده است. سکه تمام بهار آزادی هم به ۱۴ میلیون و ۹۰۳ هزار تومان رسید.

نیم سکه به ۸ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسید و ربع سکه ۵ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان معامله می‌شود. سکه گرمی هم به سه میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسیده است.

قیمت دلار در هفته جاری، رکورد بی‌سابقه‌ای داشت و ظرف چند روز از کانال ۳۳ به ۳۴ هزار تومان وارد شد. اما به نظر می‌رسد که طلا و سکه همپای قیمت دلار داخل رشد نکرده و نوسان آن‌ها اندازه دلار چشمگیر نبوده است. اگرچه به نظر می‌رسد این تحرکات از ساعتی قبل آغاز شده و این احتمال وجود دارد که نوسانات بازار ارز و طلا از ساعاتی دیگر آغاز شود.

از جمله عواملی که موجب شده نرخ دلار به سمت کانال‌های بالاتر هدایت شود می‌توان به افزایش قیمت درهم، افزایش قیمت دلار در بازار‌های مجاور ایران، تنش سیاسی بین ایران و غرب اشاره کرد.

نرخ حواله درهم به محدوده ۹ هزار و ۲۷۰ تومان رسیده است. نرخ برابری درهم به دلار در کانال ۳۴ هزار تومان قرار دارد. همین امر دلیلی برای تقویت انتظارات صعودی درمورد ارزش اسکناس آمریکایی در تهران است.
افزایش قیمت طلا و سکه در حالی است که پیش از این بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که با توجه به ثبات قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم بازار با ثباتی است و فعلا نباید چشم انتظار افزایش قیمت طلا بود.

از طرف دیگر، برخی از پیش‌بینی‌های جهانی اعلام می‌کند که قیمت طلای جهانی طی ۵ سال آینده روند نزولی دارد و احتمال کاهش قیمت طلای جهانی زیاد است.


بیشتربخوانید: شوک سنگین نرخ دلار به بازار سکه


ادعای جنگ ایران و عربستان در بازار شبانه

از طرفی هم شب گذشته هم بازار پشت خطی با یک خبر جدید روبرو شد. وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد ایران قصد دارد به عربستان حمله کند. با این حال «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این تهدید قریب الوقوع در عربستان گفت: «من از هیچگونه هشدار کنسولی اطلاعی ندارم».

ردپای جمهوری خواهان در بازار دلار ایران

از سوی دیگر در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا در هشتم نوامبر همه شاخص‌ها به نفع جمهوریخواهان شده است. احتمال پیروزی جمهوری خواهان عامل دیگری باتقویت هیجانات ارزی در تهران شده است.

 ریزش آبشاری نرخ دلار در راه است؟

با این حال عده‌ای از معامله گران با اشاره به صعود نرخ دلار به قله تاریخی خود در ۱۱ مهر ماه می‌گفتند بعد از این اتفاق نرخ دلار با مداخله ارزی نهاد مرکزی بازار ساز به صورت آبشاری پایین آمد. به عقیده این دسته از بازیگران ارزی احتمال تکرار سناریو گذشته محتمل است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار ، قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان