تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌تواند رهبر معترضان شود؟

مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان در مهمترین سخنرانی خود پیشنهاد رفراندوم را مطرح کرده و خواستار تغییرات بنیادین شده است. بخشی از جامعه علاقمندند تا او رهبری مطالبات را بر عهده بگیرد، اما آیا این جامه برازنده تن اوست. رویداد۲۴ برای پاسخ به این پرسش آرای مولوی عبدالحمید را بررسی کرده است.

مولوی عبدالحمید

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: در روزهای اعتراضات مردم ایران نام یک چهره مهم، بسیار شنیده می‌شود و سخنانش دست به دست می‌چرخد؛ مولوی عبدالحمید! این نام از این منظر مهم است که وقتی باورهای مذهبی کمرنگ شده و کار به عمامه‌پرانی از سر روحانیون رسیده، اینکه معترضان از یک «روحانی» آنهم در دورافتاده‌ترین نقطه ایران حمایت می‌کنند، بسیار عجیب است و کارشناسانی باید این مورد خاص را مطالعه کنند تا در یابند در شرایط «تمرکز گرای» امروز، که هر تحولی به «پایتخت» گره خورده، چگونه یک روحانی اهل سنت در زاهدان نبض کار را در دست گرفته و بسیاری هر هفته منتظرند ظهر جمعه فرا رسد و ببینند «عبدالحمید اسماعیل‌زهی» مولوی سیستان و بلوچستان این بار چه در سر دارد و در خطبه‌هایش چه می‌گوید. او هم کم نمی‌گذارد و هر بار برگ تازه‌ای رو می‌کند؛ یک بار خطبه‌ای سوزناک با صدای پرطنین و لهجه خاصش با موسیقی غم انگیزی که زیر آن گذاشته می‌شود، بیش از حد تصور، بازتاب می‌یابد و صراحت لهجه او ستایش می‌شود که یک امام جمعه سخنانش را بدون لکنت تا نقد رهبری پیش می‌برد و بار دیگر بدون رودربایستی درباره حوادث زاهدان و تیراندازی‌ها سخن می‌گوید. در خطبه اخیر نماز جمعه هم پیشنهاد «برگزاری رفراندوم» را مطرح کرد و چنان مورد استقبال قرار گرفت که گویی نخستین بار است چنین ایده‌ای در ایران مطرح شده است.

آن‌چنان که تصور می‌شد آخرین سخنان مولوی عبدالحمید بسیار بازتاب داشت و البته دو قطبی مهمی ایجاد کرد؛ در یک قطب موافقانی ایستادند که او را ستایش می‌کردند و در قطب دیگر منتقدانی که او را به نمک خوردن و نمکدان شکستن متهم کردند؛ از جمله ناصر رفیعی روحانی منبری که گفته بود «آقای عبدالحمید شما مردم را دعوت به رفراندوم می‌کنید و با تریبونی که به واسطه جمهوری اسلامی کسب کرده‌اید حرف‌های نابه‌جا می‌زنید در حالی‌که می‌دانید سخنان شما منطبق با واقعیت نیست.»

در نمونه دیگر انگ «جرزنی» خورد و تلویحا «منافق» و «ورشکسته سیاسی» توصیف شد. چنانچه علیرضا پناهیان گفته بود: «سابقه انقلاب نشان می‌دهد هرکسی در طول تاریخ انقلاب اسلامی از لحاظ سیاسی شکست خورده، از کلمه رفراندوم استفاده کرده، می‌خواسته بازی و برنامه را به هم بزند و این کلمه اسم رمز جرزن‌ها شده است... شما در هر دهه‌ای از انقلاب، ورشکسته‌های سیاسی را با این وضعیت می‌بینید اما عالم دینی این‌گونه حرف نمی‌زند، او تمام واقعیت‌ها را در نظر می‌گیرد... ای عالمان دینی، شما بیشتر و بهتر از هرکس دیگر شومی حرف تفرقه‌افکنانه را می‌دانید.»

این حملات تند علیه مولوی عبدالحمید البته تاثیری در نگاه حامیانش نداشت و اتفاقا او را عزیزتر کرد؛ چه آنکه این روزها و در این شرایط کمتر کسی است منتظر باشد پناهیان و رفیعی چه می‌گویند تا موضع خود را مشخص کنند و واقعیت آن است که شرایط بحرانی‌تر از این حرف‌هاست.

اگر از سطح اختلاف سیاسی و خوانش‌های رایج بگذریم، سوال این است که به راستی مولوی عبدالحمید در پی چیست و در سر چه می‌پروراند؟ آیا او در پی اصلاح ساختار است؟ آیا او با طرح رفراندوم به درک لزوم تغییرات بنیادین رسیده و مهمتر اینکه آیا در «جنبش بی‌سر ۱۴۰۱» مولوی عبدالحمید گزینه‌ای است که معترضان می‌توانند به او اتکا کنند و تغییر را به واسطه حضورش به دست آورند و مطالباتشان محقق شود؟ برای پاسخ به این سوالات باید به اندیشه و زیست مولوی عبدالحمید رجوع کرد و کمی به عقب رفت تا جواب را جست، نه آنکه هیجان‌زده شد و بر پایه دو خطبه یا سخنرانی اخیر، تمام پاسخ‌ها را به دست آورد.

مولوی عبدالحمید و اهل سنت در ایران

مولوی عبدالحمید از چهره‌های مهم اهل سنت در کشور است. اهل تسنن در ایران عمدتا در چهار ضلع منطقه (بندر ترکمن، کردستان، زاهدان و هرمزگان) ساکن هستند و هر کدام چهره‌ای سرشناس دارند. در بندرترکمن و کردستان روحانی اهل سنت، «ماموستا» خوانده می‌شود و در هرمزگان، شیخ و در سیستان و بلوچستان، مولوی.

در بندر ترکمن عبدالرزاق رهبر بخاری بیش از سایرین مورد توجه است یا در منطقه کردستان چهره‌ای همچون ماموستا مولا قادر قادری از پاوه مورد رجوع است یا از طیف نزدیک به حاکمیت، ماموستا عبدالرحمان خدایی همچنان وجاهت خود را حفظ کرده است. در هرمزگان نیز شیخ محمدعلی امینی بسیار مورد احترام است. با این حال هیچکدام از این چهره‌ها و حتی چهره‌های قدیمی‌ در نسل قبل همچون ماموستا محمد شیخ‌الاسلام که ترور شد یا ماموستا محمد زاهد ضیایی پاوه‌ای و محمدناصر ضیائی یا حتی ملا محمد ربیعی که به‌طرز مشکوکی به قتل رسید، به اندازه مولوی عبدالحمید شناخته‌شده نبودند. از این منظر شاید بتوان اینگونه تحلیل کرد که اگر اهل تشیع فردی را به عنوان رهبر خود معرفی می‌کنند، مولوی عبدالحمید هم در پی آن است که عنوان «رهبر اهل سنت ایران» را به دست آورد؛ چنانچه بسیاری از حامیانش او را با همین نام خطاب می‌کنند و حتی زمانی که خطبه معروف ۱۳ آبان ۱۴۰۱ توسط او خوانده شد، برخی روحانیون اهل سنت به سبک صدر اسلام با او بیعت کردند و او را «امیرالمومنین» خطاب کرده بودند.

به بیان دیگر مولوی عبدالحمید، محدودیت‌های علما و روحانیون اهل تشیع را ندارد و مهمتر اینکه همچون اهل تشیع با مشکل «سقف پیشرفت» مواجه نیستند و در چنین فضایی، مولوی عبدالحمید بر پایه شهرت و البته شناختی که از او در فضای عمومی کشور وجود دارد، چنین رویایی را در سر می‌پروراند.

شاید برخی بر این باور باشند که چنین تصوری درباره مولوی عبدالحمید «توهم توطئه» است اما حقیقت آن است که او بیش از آنکه یک مبلغ دینی یا یک روحانی منبری و خطبه‌خوان باشد، یک سیاستمدار فرصت‌شناس و معتقد به «اسلام سیاسی» و «پروتستانیسم اسلامی» است و محور سخنرانی‌های او غالبا نه در قرائت‌های کلامی و دینی، که در مسائل سیاسی است. با این حال او یک ضعف بزرگ دارد که البته چاره‌ای هم برای آن نیست؛ ضعفی که شاید خود مولوی عبدالحمید در آن کمتر دخالتی داشته و بیش از هر چیز ناشی از تاثیر «موقعیت جغرافیایی و تاریخی» و به زعم کارل مارکس، «شیوه تولید» (Mode of Production) است که شرایطی رقم زده که اهل تسنن کُرد، مدرن‌تر از هم‌کیشان خود باشند یا اهل سنت هرمزگان به واسطه رفت‌آمدهای تجاری بسیار وسیع در منطقه، ارتباطات بیشتری داشته‌اند و همین باعث شده به مرور از افکار سنتی و رادیکالی فاصله بگیرند. در چنین فضایی است که بعید به نظر می‌رسد اساسا آرا و اندیشه‌های مولوی عبدالحمید برای سایر اهل تسنن ایران جذابیتی داشته باشد.

در بحث نخست اگر مبنا را دیدگاه‌های مذهبی مولوی عبدالحمید در نظر بگیریم، سخت بتوان او را «عامل تغییر» خواند؛ همچنانکه او حتی در مقام قیاس با روحانیون هم‌تراز و هم‌مذهب خود، ارتجاعی‌تر می‌اندیشد.

مولوی عبدالحمید اصلاح‌طلب است؟

شاید درباره مولوی عبدالحمید گفته شود که دیدگاه‌هایش به اصلاح‌طلبان قرابت بیشتری دارد و از این منظر بتواند مرامی اصلاح‌گرایانه در پیش بگیرد. سابقه او نشان می‌دهد که با اصلاح‌طلبان ایران رابطه بهتری داشته است؛ چنانکه بعد از فوت مولوی عبدالعزیز ملازاده (پدر همسر سوم مولوی عبدالحمید) که به عنوان رهبر اهل تسنن زاهدان انتخاب شد، به جز استثنای ۱۴۰۰، همواره به اصلاح‌طلبان و اتفاقا رادیکال‌ترین آنها نزدیک بوده و از آنها حمایت کرده است. مولوی عبدالحمید سال ۷۶ و ۸۰ از سیدمحمدخاتمی، سال ۸۴ دور اول از معین و دور دوم از هاشمی رفسنجانی، سال ۸۸ دور اول از مهدی کروبی و دور دوم از میرحسین موسوی حمایت کرد و سال ۹۲ و ۹۶ هم حامی حسن روحانی شد.

این حمایت البته به معنای اصلاح‌طلب بودن مولوی عبدالحمید یا پیش رفتن در مسیر رفرم نیست بلکه او به دنبال راهی بود تا بتواند قدرت خود را بسط دهد؛ منطق این تحلیل هم چندان غیرمنطقی نیست؛ اصولگرایان در ساختار قدرت برای باز گذاشتن دست نیروهای سیاسی قائل به تساهل نیستند و بیش از آنکه ضروریات را بنگرند، به حفظ قدرت خود می‌نگرند، به همین دلیل است که اساسا اهل تسنن در نظر آنها جایگاه خاصی ندارند چراکه از منظر آنها تقویت و توجه به اهل سنت، تضعیف شیعیان تلقی می‌شود.

حاصل همین نگاه سیاسی است که می‌بینیم در دوره مدیریت اصولگرایان در شهرهای اهل سنت، بزرگترین «مساجد اهل تشیع» توسط دولت و در رقابت با مساجد اهل ساخته شده است. جالب است بدانید یکی از دلایل تعداد بالای مساجد در شهرهای سنی‌نشین، همین رقابت بوده است. همچنین بر پایه همان تفکر بسیار پیش آمده که در میادین اصلی شهرهای سنی‌شنین، مجسمه‌ها و نمادهای مخصوص اهل تشیع نصب شده است! اما در مورد اصلاح‌طلبان معمولا چنین نگاه سختگیرانه‌ای وجود نداشته یا دست‌کم آنقدر پررنگ نبوده است بنابراین حمایت مولوی عبدالحمید از اصلاح‌طلبان را باید در چنین بستری تفسیر کرد و اینگونه نتیجه گرفت که او دل در گروی «اصلاح‌طلبی» ندارد، بلکه «اصولگرایان» به او میدان نمی‌دهند.

فارغ از دیدگاه‌های سیاسی اصلاح‌طلبانه و اصولگرایانه، واقعیت آن است که مولوی عبدالحمید به آزادی‌های اجتماعی و حقوق زنان و مواردی از این دست، چندان اعتقادی ندارد. رسانه اصولگرای مشرق که به نهادهای امنیتی نظامی نزدیک است، روز گذشته کاریکاتور مولوی عبدالحمید را منتشر کرد که البته انتقادات زیادی را در پی داشت و اینگونه تفسیر شد که اصولگرایان به دنبال تخریب وجهه او هستند تا از این طریق مولوی عبدالحمید را ساکت کنند یا نفوذ کلامش را کم کنند. برخی مخاطبان نیز این سوال را مطرح کرده بودند که مگر کاریکاتور روحانیون حرام یا دست‌کم دارای اشکال نبوده، پس چگونه در این شرایط کشیدن کاریکاتور حلال شده است؟

معلوم نیست این گزاره چقدر درست باشد و آیا نگاهی امنیتی برای تخریب مولوی عبدالحمید پشت ماجرا بوده یا خیر. پاسخ به این سوال ساده نیست، البته می‌توان فرض را هم بر این گرفت که انجام چنین ایده‌ای توسط اصولگرایان خیلی عجیب نباشد.

فارغ از نگاه امنیتی پشت آن کاریکاتور، یک نکته غیرقابل کتمان است؛ اینکه فردی که خودش سه همسر داشته که یکی از آنها فوت کرده و مدافع سرسخت چندهمسری است، نمی‌تواند مدعی «رواداری حقوق زنان» باشد. این نکته آنجا قابل اهمیت‌تر می‌شود که بدانیم تا کنون هیچ تصویری از همسران و دختران او منتشر نشده است و این یعنی زنان خانواده او اجازه هیچ فعالیتی ندارند. در گزاره‌ای مهمتر، هنوز زنان اهل تسنن سیستان و بلوچستان اجازه شرکت در نماز جمعه و سایر اعیاد را هم ندارند؛ به معنای دیگر در عالم واقع، مولوی عبدالحمید به فعالیت اجتماعی زنان حتی اعتقاد شخصی ندارد.

خودش درباره چند همسری اینگونه استدلال می‌کند: «درست است که برای زنان سخت است، ولی الان در جامعه ما جمعیت زنان بیشتر از مردان است. جنگ‌ها مثل جنگ ایران و عراق جمعیت مردان را کمتر کرده است. تعدد همسر از لحاظ شرعی درست است و حکمتی در حکم خداوند است.»

حمایت از طالبان هم تناقض دیگری بود که مولوی عبدالحمید نتوانست آن را حل کند؛ به بیان دیگر در حالی که طالبان به واسطه سال‌ها خشونت در افغانستان، جایگاه خوبی در افکار عمومی ایران نداشتند، مولوی عبدالحمید در اظهاراتی عجیب پیروزی طالبان را «نصرت الهی» و «تحقق وعده خداوند» توصیف کرده بود. در ایران هیچکدام از جریان‌های اصلاح‌طلب حتی در فاشیستی‌ترین نگرش که فقط منافع ملی ایران را در نظر بگیرد، حامی طالبان نبودند اما مولوی عبدالحمید بود.

خود مولوی عبدالحمید حمایتش از طالبان را اینگونه توجیه کرده بود: «طالبان فعلی با قبل تغییر کرده است. اینها طالبان ۲۰ سال قبل که مدتی در افغانستان حکومت کردند، نیستند. من تبریک گفتم که اگر اینها کشور را گرفتند، حرف‌های من را هم گوش کنند. به هر حال ما را خیرخواه خودشان بدانند.» در واقع مولوی عبدالحمید برای آنکه طالبان حرفش را گوش کند، آنان را به اندازه‌ای به عرش برد و تحقق وعده الهی خواند که احتمالا خود طالب‌ها باور نمی‌کرد چنین چیزی بشنوند.

در موارد دیگر هم مولوی عبدالحمید نگاهی اصلاح‌طلبانه نداشته است. چنانچه وقتی خبرنگاری از او پرسیده بود «آیا شما تا‌ به‌حال به سینما یا تئاتر رفته‌اید؟» اینگونه پاسخ شنیده بود که «فرصت این کارها را نداشته‌ام.»

حقیقت این است که نمی‌توان تصور کرد فردی سینما، تئاتر، حقوق زنان و مطالعه کتاب‌هایی غیر از کتاب دینی را جزو ضروریات زندگی نداند، اما معتقد به تغییر آنهم در حوزه اندیشه و مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد. به همین سبب است که ذهن سیاسی، در پیشنهاد رفراندوم باید در پی چیز دیگری باشد به جز رفراندوم.

درک این مسئله آنجا قابل اهمیت می‌شود که بدانیم تا کنون پیشنهاد رفراندوم متعلق به اصلاح‌طلبان بوده است و در شرایطی که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، اصلاح‌طلبان به واسطه رفتارهای امنیتی و قضایی حاکمیت و البته کنش‌های نسنجیده درونی، مرجعیت اجتماعی خود را از دست داده‌اند، این پیشنهاد یک معنا بیشتر ندارد؛ تصاحب جایگاه اصلاح‌طلبان.

برخی اصولگرایان البته اینگونه تحلیل کرده‌اند که مولوی عبدالحمید با این پیشنهاد ابتدا «فدرالی‌شدن» و سپس «تجزیه ایران» را هدف گرفته است. خبرگزاری فارس درباره این پیشنهاد چنین نوشته است: «مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه خواستار برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی در جمهوری اسلامی شده است، این در حالی است که پیشنهاد رفراندوم آن هم با حضور ناظران بین المللی، یعنی اعلام علنی برای تجزیه ایران و دشمنی با مردم»

شاید این تحلیل و اتهام تجزیه‌طلبی بیش از حد دور از ذهن است یا دست‌کم اطلاعات امنیتی نگارنده در اندازه‌ای نیست که فکتی برای آن داشته باشد، بنابراین از آن می‌گذرم اما اگر قرار باشد نقطه پایانی برای این گزارش بگذاریم، باید گفت که مولوی عبدالحمید دارای هر گونه حقوق شخصی است که اتفاقا باید از آن حمایت کرد؛ همچنانکه حقوق فردی و شخصی دراویش گنابادی باید رعایت و حفظ شود، اما توصیه حقوق فردی او به عنوان «رفتار اجتماعی و فعالیت جمعی مدرن» چیزی نیست که بتوان آن را تجویز یا توصیه کرد بنابراین اگرچه مردم در جستجوی یک «رهبر» و «سر» برای جنبش اعتراضی خود می‌گردند اما باور کنید مولوی عبدالحمید آن «گمشده» نیست و هرچند این روزها سخنانش جذاب و حدیث نفس مردمی ستمدیده است، اما واقعیت این است که رفتن پشت عقاید و اندیشه‌های مولوی عبدالحمید یعنی افتادن از چاله به چاه!

خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
30
37
درود بر شرفش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
متاسفانه جریان وهابی و تکفیری در شرق کشور فعال است و حادثه شاهچراغ و حوادث زاهدان و خاش دست پخت همین جریان است ، برادران اهل سنت خودشان مسئله ایشان را حل خواهند کرد.
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
در پاسخ ناشناس 06:12
این جریاناتی که میگی:وهابی و تکفیری و سنی و کر و غیره حاصل 43 سال تلاش جمهوری اسلامیه.اینجوری به شما القا میکنن...
راشد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
ببین کیااین روحانی قابل احترام وشجاعوتهدیدونقدمیکنن پناهیان معلوم الحال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
4
44
ایشان جایگاه خودش رو بین طرفدارش داره اگه حرف حقی بزنه صرفا بواسطه همون حرف تایید میشه ! اما معترصان امروز راه خود را می روند .هیچ کس در بدنه حکومت چه سنی وشیعه چنین جایگاهی نداره در ضمن گرایشات معترصان انها را به تبعیت از یک روحانی نخواهد کشاند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
شاید این آخرین بخش از روحانیت باشد که بتواند از اندلسیزه کردن ایران جلوگیری کند به هرحال مردم امروز دیگر به حکومت دینی اعتماد ندارند،بهترنیست روحانیت برگردد به موقعیت مرجعیت مرحوم آیت الله بروجردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
خداوند رحمت کنه آیت الله بروجردی را هنوزم پدر ها و مادرها با احترام و بزرگی از ایشون یاد می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
1
36
این که ادعای همچین چیزی رو نداشته
مرتضی شرفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
9
25
عجب تحلیل کامل و جامعی بود
واقعا باید ت‌ این روزها دقت کرد که از ترس روباه به گرگ پناه نبرد
زنان ایران دنبال آزادی و عدالت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی هستند روحانیکه نتونسته اینها رو برای زنان و دختران خودش بیاوره حتما نمی‌تونه و نمی‌خواد که برای زنان سرزمین من بیاره پس او شایسته رهبری این جنبش آزادی خواهانه زنان نیست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
17
18
شمایی که حتی زحمت نوشتن این اراجیف را کشیدی انگاری تو این جامعه نیستی حداقل به شعارشون توجه کن
توپ تانک فشفسه.....‌
بعد میایی یکی دیکه را علم میکنی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
19
10
واقعا حق حکومت همین هست که در زیر سایه خفقان و سرکوب بزرگان اصلاحات همچون تاجزاده فرصت طلبانی همچون مولوی عبدالحمید عناد کار رو دست بگیرن و به قول شما سر این جنبش بی سر بشن که معلوم نیست بعدا بخوان جامعه و کشور رو به کدوم سمت بکشونند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
چند گرفتی حرف مفت بی مالیات بزنی؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
مولانا عبدالحمید انسانی انسانی عالم دانشمند متدین و خیرخواه ایران وایرانی است منطق او عقلانیت و اعتدال دردین است.بااینکه بارها دشمنان ایران اورا به طرف خود فراخوانده آن ولی او هرگز به وطن خود خیانت نکرد.هرکس جز او در هشتم مهر امسال که آن جنایت هولناک اتفاق افتاد می‌بود نمی‌توانست آن مردم مظلوم و داغدیده را آرام کند.امروزه چنین انسانهای دلسوز و متدین و متعهد به ایران اسلامی همچون جواهری کمیاب و گرانقدر هستند.التماس تفکر......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
10
31
رویداد چسبیدی به این پیرمرد ولشم نمی‌کنیااا بابا این داغدار مردم مظلوم سیستان هستش و دنبال ریاست و جنبش نیست بعدم این چندتا زن داره به ما چه مگر رستم قاسمی نداره؟ والا همه اینا چندتا چندتا زن دارن حالا این پیرمرد هم تو دهشون چندتا داره به چشم تو خار شده؟
عظیم رند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
17
27
مولانا سیاست نمی‌کند همه حرفاش از سر دلسوزی وایمانش هست!!وفقط دنبال راهی برای اهل سنت هست که تبعیض بیداد می‌کند.. دنبال هیچ پست ومقامی هم نیست..در واقع احتیاج ندارد چون محبوب دلهاست وبه اسمش سوگند می‌خورند.. 90درصد بلوچستان مرید و دوستدارش هستند.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
متاسفم براتون که چشاتونو بستین و حرف های کور کورانه میزنین... یکم به صحبت هاش دقت کنین... از گوشت گوسفند و نفری ۱۰۰ دادن به مسجد و فرق تخت و جمشید و جمشید و نتونستم و ... بخدا عصر جاهلیت تموم شه.. بخودتون بیان ..
مژگان ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
15
24
این روزها خصوصا تو ماهواره از ایشون خیلی می‌ شنیدم ولی الان به عنوان یه زن نظرم کامل راجبش عوض شد. کسی که چند همسری رو ترویج می‌کنه به نظرم نباید راجب حقوق زنان صحبت کنه حالا بماند که طرفدار طالبانی هستش که حتی اجازه درس خوندن به دختراشون رو هم نمی‌دن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
2
12
واقعیت این است که اگر حاکمیت و قدرت دست چپ گرایان(مجمع روحانیون، اصلاح طلبان و...) بیفتد جماعت به اصطلاح اصول گرا برای مخالفت با حاکمیت، با مولوی عبدالحمید عقد اخوت هم می خوانند و اورا مراد و مقتدای خود نیز قرار می دهند گواه مطلب دوران جنگ تحمیلی و زمان حضرت امام (ره) است، راست گرایان آن روز و به اصطلاح اصول گرایان امروز(در واقع حاکمیت گرایان و قدرت طلبان) هر چوبی که توانستند لای چرخ انقلاب و حرکت ناب انقلابی می گذاشتند چرا که جریان مخالف بیشتر پست های حاکمیتی را در دست داشتند و پیش امام قدر و منزلت بیشتری داشتند! اما بعد امام(ره) با چرخش قدرت به نفع جریان راست گرا(اصول گرایان امروز) حالا این جماعت در بحث حاکمیت و انقلاب کاسهٔ داغتر از آش شدند و متاسفانه باب کینه توزی و تسویه حساب جناحی و فتنه انگیزی و تفرقه گرایی را به مرور دامن زدند و بلافاصله جریان رقیب را از تمام ارکان حاکمیت پاکسازی کردند در حالیکه جریان مقابل بنا به ماهیت انقلاب و نزدیکی به مبدأ نهضت و وجود بنیانگذار انقلاب کمتر این کار را انجام داده بودند فقط حضورشان پررنگ و پر شور بود و همین موجب شده بود بیشتر در عرصهٔ عملی جامعه باشند و بیشتر دیده شوند! این در حالی بود که آغای جایگاه‌های بالای نظام را جریان راست گرا در دست داشتند که فعال ترین شخص جریان راست گرا در عمل آقای هاشمی رفسنجانی بود که این چند نفر به سبب قرابت نزدیک با امام (ره) در امر نهضت خود را فراتر از جناح و جریان فکری می دانستند ولی در باطن سخت به آن پای بند بودند و مخالفت امام (ره) با جناح بندی جامعه و دوقطبی سازی آن باعث شده بود به مصلحت هم که شده خود را فارغ از تاثرات جریانی و فکری نشان دهند!
Amir perspolisi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
12
20
من با وجودیکه از نزدیک ندیدمشون اما فوق العاده دوسش دارم و بنظرم میتونه، بعدشم واقعا انسان بزرگیه، فراموش نکنیم ایشون چندین بار باعث آزادی سرباز های اسیر شده در مرز ایران و پاکستان شدن با وساطت و احترامی که دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
خاک تو سرت مثل این می مونه که ندونه قبله کجاست یه سمتش نماز بخونه
همینه انتخاب کور کورانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
مثبت اشتباهی دادم بیسواد این خودش با تروریستهای جیش العدل و جندالله است هنر کرده وساطت کرده تو سیستان بلوچستان که همه مناصب دست بلوچهاست مخصوصا زاهدان
مراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
48
15
گور بابا مولوی ما رهبر داریم پیرو نظرات ولایت فقیه طرفدار اقا هم تا دلت بخواد هست نون جمهوری اسلامی میخورید بیشرفا میرید پرچم ال سعود اسراییل میبرید بالا خجالت بکشد پدر مادراتون چه جور شما رو تربیت کردن
پیرو ولایت فقیه جونمم واسش میدم
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
مراد برقی این عاقا تون کیه؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
ساندیس خور کثافت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
مراد تو چند نفری؟ ما...!، برو زودتر شهید شو خرج آگهی و مراسمت با کیهان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
دمت گرم، مولوی با اون چشمای عجیب غریبش موقع صحبت کردن
ادم عقب مونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
دمت گرم مراد جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
12
25
به چه قیمتی همه میخواید تخریبش کنید ؟ بنده خدا عدالت خواست و رفراندوم ! در ضمن هفته پیش گفت همه ایران رو بهم بدین من نمیخوام و همین طلبه باشم برای من کافی ست . چقدر تخریب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
اوه اوه همین جملات خطرناکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
اره جون عمش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
8
15
به نهادهای اطلاعاتی وصل اید!؟ از تمام جیک و جوک طرف اطلاع دارید!!
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
به هر نهادی که وصل هستن به شما مربوط نیست
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
کدومش قسمت اطلاعاتش مگه محرمانه بوده که میگی؟ خوندم نفهمیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
2
24
هیچکی تو این جریانی که به وجود اومده دنبال رهبر نمیگرده آقایان رویداد و خوبی این قضیه اینه که مثل سری قبل رهبر نداره که بخواد سر همه کلاه بذاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
رهبر مردمند
شریف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
18
7
آقای مولوی که مشخص است ازکجا ارتزاق میکند اما شماهم سرتون توآخور کسانی است که مترصد فرصت برای حذف فیزیکی شماهستند قلم بدستانی که به فکر جیب خودهستند رسوا خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
تو سر و کله ات به کجا وصله ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
4
14
در فردای ایران روحانیت همان جایگاهی دارد که پاپ امروز غرب دارد. البته بعد از حداقل پنجاه سال بعد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
15
8
مرگ برمنافق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
2
9
پاسخ سوال شما
به نام خدا
خیررررر
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
13
26
مولوی هر چی که باشه از اینها بهتر و باسوادتره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
هیچی دیگه امان از جوگیری
خودم باشم بهتره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
6
21
حرفهای به حق زده

به مذاق شما خوش نیامد دلیل نیست
چون شما مخالف ازادی از هر نوع ان هستین
شما نیاز به اصلاح دارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
با همین دوتا جمله که نوشتی فهمیدم که واقعا خودتی
oops
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
7
28
رفراندوم درخواست همه مردمه، ایشون چون تریبون دستشونه شما صداشو شنیدی و گرنه مردم مدتهاست دارن داد میزنن رفراندوم رفراندوم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
7
10
برخلاف بلوچ ها سایر ملیت های ساکن ایران سکولار هستند وهر ملتی رهبران خودرا دارند گفتگو با این رهبران می تواند گره گشای مشکلات فعلی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
7
12
آیا روحانیت تسنن آزاد اندیش تر از روحانیت شیعه نیست؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
13
5
با سلام اسلام دو مذهب شیعه و سنی دارد که هردو محترم است اما بدون تعصب عرض کنم که مولوی عبد الحمید سواد چندانی ندارد و سیاستمدار هم نیست چهره جدابی هم ندارد بخدا اگه پیغمبر بود من ایمان نمی آوردم ثانیا حرفی برای گفتن هم ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
11
12
از رضا پهلوی ناامید شدید این بنده خدا رو علم کردید از سیاست هیچی بعید نیست
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
18
11
رهبری چون سید علی .
در مقابل عبدالحمید
مثل دریا در مقابل حوض اب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
شیرجه بزن توی دریا بلکه ایشالا غرق بشی و بقیه از وجود افراد مانند تو ساندیس راحت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
البته که رهبری چون سید علی در مقابل مولوی اصلا قابل مقایسه نیست مگه میشه اقیانوس را با آب دهان مقایسه کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
زااااارررررت . ساندیستون براتون ارسال میشه در اصرع وقت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
7
باباولمون کنید همین مونده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
4
9
مولوی عبدالحمید صدای ملت....تخریب زمان پیامبر از طرف حاکمان آنوقت مکه علیه پیامبر نیز بود..چون پست و مقامشون در خطر بود.... بجای دروغ پراکنی و تهمت زدن بیاییم مثل انسان های آزاد اندیش گفتمان کنیم شاید به نتیجه عقلانی برسیم..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
تو راست میگه ای روشنفکر
یکم بخودت بیا
کشکولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
0
9
مرگ بر وهابی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
0
5
متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
6
9
مرگ بر وهابیت
مرگ بر کسی که عربستان تغذیش میکنه
مرگ بر زن بازان کثیف
121
|
Netherlands
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
1
6
اینکه نویسنده با این همه کمالات و داشتن شم خفیه دانی واقعا فکر کرده مردم نسل جوانی که بدنبال آزادی و رفع تبعیض و برابری جنسیتی و رسیدن به زندگی بهتری هستند.یک پیرمرد هشتاد و چند سال رو به عنوان الگو پذیرفته اند بسیار اشتباه میکند.یا خود را به کوچه علی چپ زده.
دلیل حمایت معترضان از مولوی عبدالحمید که شما با این مقاله تان قصد به حاشیه راندن او را داشته اید. (شاید دنبال تراشیدن رهبر خودتان برای این جنبشید)ریشه در باورهای فرهنگی و نیاز داشتن جامعه به شخص یا اشخاصی به عنوان لیدر یا حمایتگر(به علت خودکم بینی ) یا تریبونی که سخنگوی هر چند کم انان باشد تا سخنان خود را از زبان او بشنوند و دلیل دوم جوان بودن معترضان و همراه شدن معترضان با هر موجی
نه اینکه صرفا مردم عقاید شخصی و... مولوی را الزاما پذیرفته و مورد تایید داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
11
10
مولوی عبدالپلید که عروسک خیمه شب بازی سعودیاس. آدم قحطه مگه این رهبر جنبش بشه. یکی دیگه رو انتخاب میکنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
1
8
لطفا نظرات مثبت ایشان راجع به طالبان و قدرت گیری آنها در افغانستان . واظهارات ایشان راجع به اجرای حکومتی طالبانی شریعت را حتما بخوانید .
یکبار قبل هم ماها همین رکب را خورده ایم . شماها ادای دموکراسی در نیارین . جواب نمیدهد ببم جان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
همین این مردک آرزو داره ایران مثل افغانستان بشه یعنی حکومت به سبک طالبان همینجوری یه درجه از طالبان بهتره پیروزی طالبان و پارسال با چه ذوقی تبریک گفت حالا این مردک تکفیری و طالبانی مسلک ریش دراز میخواد رهبر ما بشه ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
0
4
قحطی هست یا کمبود امکانات
....
همونون نتانیاهووووووووووووووووووووووو
از این یارو ......
ولا
بخدا
khg
|
United States of America
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
2
4
چه ادبیات مشترکی بین اصولگرایان و لااقل بخشی از اصلاح طلبان و جمعی از اپوزوسیون با کلید واژه مشترکی (فدرال شدن ایران به معنی تجزیه کشور).معلومه آبشخور اینگونه حرفها در بین سیاسیون چه داخل و خارج از درون طیف اصولگرهای سنتی و قدرت طلب و و بخشی از اصلاح طلبان تغذیه میشه.
این ولع قدرت در ترکیب با حماقت باعث میشه نبینن و نفهمن ایران همیشه فدرال بوده تا ابتدای دوره رضاشاه.و هیچگاه خطر تجزیه کشور رو تهدید نمیکرد.
خطر تجزیه موقعی بوجود میاد که اگر کشور و مردم انرو یک خانواده در نظر بگیریم که فردی یا افرادی از خانواده خق بیقیه اعضای خانواده را ندهند یا بالا بکشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
4
6
مرگ بر منافق
مهدی
|
United States of America
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
4
5
رفراندوم برای نظام مثل کفر است
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
1
6
در متن آمده مولوی عبدالحمید سال ۸۸ در دور اول از کروبی و در دور دوم (؟!!!) از میرحسین موسوی حمایت کرد. همین برای سنجش دقت و عیار تحلیلی متن کافی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
چرا چرت میگی.. منطق داشته باش دنبال قاتل بروسلی نباش اصل مطلب و بچسب.... البته این منطق برای شما عادی هستش. قضاوت از روی ظاهر..و چشم و گوش بستن از حقیقت..
انشاا... فکر کنید بعد عمل به حرف هایی که از بیسوادی هستشو جوانان و میگه بعد از نماز بدید اغتشاش و طرفداری از زن.. حالا خودش زنهارو تو مسجد راه نمیده... تورو خدا یکم تفکر بعد عمل
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
با سلام مولوی همچنین اندیشه ی را در سر نمی‌پروراند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
7
3
عبدالحمید ...که باعث کشته شدن چند ایرانی شده فرقی نداره اهل تسنن یا شیعه...انشاا... خداوند رحمان جوابشو میده.. بجای تشکر از ایران اسلامی میاد کفر میگه.. ۴ کلاس سواد نداره سخنرانی میکنه اونم به ناحق والله اهل تسنن و شیعه برادر هستند .. همه جا..
تورو خدا مردم عزیز .. برادر و خواهر گرامی بخود بیاید و الکی خونتونو بخاطر چند حرف مفت نریزید .... یکم فکر کنید که این آقا یا هر کی که حرف میزنه آیا خودش عمل میکنه.. نبخدا اصلا عمل نمی کنه تو بهترین جا نشسته و شما رو میگه بیاین بیرون و اغتشاش کنین و آخرش میگه ببخشید یا میگه خودتون و از اغتشاشگر جدا کنید بعد چه فایده که جوانان کشته میشن به دست کفار و ریگی
بخدا حیفه حیفه حیفه
یکم فکر کنید بعد عمل
مسیح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
0
3
جامعه امروز ما برای حکمرانی به تفکر انسانهای با سوادی مانند دکتر سریع القلم ها نیاز دارد.
اگر به افرادی مثل ایشان میدان داده شود
یا خواست مردم این جور آدم ها باشد مملکت رفته رفته به سمتی که خواست اکثریت است پیش می رود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
3
1
مولوی درست گفته حتما چیزی نیدونسته
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
3
3
یه نقدی هم به آقای خامنه ای بکنید امام معصوم که نیست خطا نداشته باشه جرات ندارید اگه ندارید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
0
3
چرابحث راطولانی وگنده میکنید مولانافقط میخاد حق اونایی که به ناحق کشته شدندضایع نشه باعزل یاجابجایی چیزی درست نمیشه توشهرستانها بیچاره بسیجیان رااونجوری میکشن ولی بلوچستان رابدون صلاح دریک روزبااین همه کشته وزخمی.این آخرظلم وتبعیذ
عاشوربردی ایری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
0
1
نقد و انتقاد از حقوق حقه هر شهروند یا هرفرد ایرانی میباشد.طبق قوانین مکتوب در قانون مملکتمان هر کسی حق دارد اعتراض بکند.حالا این اعتراض به چه نحوی وبه متدی است بماند.به گفته خود اقایان در بدنه مدیریت کشور سو مدیریت وجود دارد.ایا تا حالا کسی پیشقدم این اصلاح از جامعه برداشته.هر مدیری بر مسند بشینه فقط بله قربان گو مافوق خود میباشد.و اونطور که ما چهل واندی سال میبینیم تغییری در ساختار گفتمان اقاین ندیدیم.ویا اگر هم باشد به چشم نمیاید.بیکاری در جامعه علی الخصوص در بین مرز نشینان بیداد میکنه چه قدمی در چهل وپنج سال انقلاب جهت کمتر شدن بیکاری در کشور برداشته شده .یک نمونه کوچک در شهر محل اقامتم چندین کارخانه نیست ونابود شده و محل سابق این کارخانه ها تبدیل یه ویرانه ای که در وسط شهر خودنمایی میکنه. ویا زمین هایش فروخته شده و اپارتمانسازی شده.یبکاری و اعتیاد و فاحشه گری از دستاوردهای ندانم کاری مدیران بی لیاقت هست .اینها درد جامعه هست وهیچ گوش شنوایی و چشم بینایی نیست ببیند .و یک دلسوز مثل مولوی عبدالحمید بازگو بکنه انگ وهابی و مرتجع غیره میزنند. ما ایرانی هستیم و به خاطر وجب به وجب خاکمان جانمان را فدا میکنیم.دلسوز کشور هستیم وبه عنوان یک هموطن اهل تسنن در کنار برادران شیعه و مسیحی در شهرمان زندگی میکنم و به ان افتخار میکینم. به نظر شما اعتراض و انتقاد باید چطوری باشه
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
0
0
مولانا در كتاب احكامشون كه به قلم خودشون هست نوشتن زن حق بيرون امدن از خونه نداره. در حالت ضرورت هم فقط با حجابي كه فقط يك چشم يا دو چشمش ديده بشه بياد. مدرسه و دانشگاه هم حق نداره بره و بايد محارمش مانند پدر يا برادر يا همسر بهش درس بدن. من خودم اهل سنتم اما واقعا كسي با اين انديشه ميتونه مدعي همايت از زن و آزادي زن بشه؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
1
0
مولوی عبدالحمید دنبال چیزی نیست که شما دارین درباره اش صحبت میکنیداون فقط خدا رو میخادورضای خدا...اگه خدا بخاد خرمارو هم بهش میده هیچ کسی هم نمیتونه جلوی خدارو بگیره به قول معروف باخدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن
والسلام نامه تمام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
1
0
مولانا عبدالحمید در دل اهل سنت سنندج جای دارد مولانای عزیز از ستمدیگان ومظلومان حمایت میکند تمام اهل سنت واقعی کرد مرید او هستند واو را رهبر مذهبی خود میدانند از الله تعالی میخواهم ایشان وتمام مومنان واقعی را با پیامبر ص محشور بفرمایید.
ناشناس
|
Finland
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
1
فقط کم مونده یک دور هم مولوی ها بر ایران حکومت کنند !خداوکیلی آدم قحط بود ؟اینا که از آخوندها عقب افتاده تر و مرتجع ترن
مهسا امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
0
1
این تخریبها بع مولوی نمیچسبه شما اگه راست میگید تو نمازجمعه ازتون درخواست مناظره کرد. دعوتش کنید بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
خوب عددی نیست برای مناظره
خدایی بی سواد یاد نداره درست صحبت کنه
الانوبیاد مناظره
باشه فقط شبکه ۴ بیاد صحبت کنه.....
نظرات شما