تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱

معرفی جاذبه‌های غار خربس جزیره قشم

استان زیبا هرمزگان جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری در خود جای داده است و بخش زیادی از آن‌ها، در جزیره‌های کیش و قشم واقع شده اند. از جمله معروف‌ترین جا‌های دیدنی قشم، غار خربس است.

غار خربس جزیره قشم

رویداد۲۴ غار خربس که قدمت و بیشینه آن به زمان ماد‌ها بازمی‌گردد، دنباله‌های چین‌خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس است. غار خربس از معماری و شکل و شمایل ویژه و رمز آلودی برخوردار است و دور تا دور آن را تپه‌های مرجانی کوتاه و بلند فراگرفته اند. ساختار غار را شبیه به دخمه‌های آذربایجان، بوشهر، لرستان، کردستان، اهواز و شوشتر می‌دانند.

به گزارش جامعه ۲۴، ارتفاع دیواره‌های صخره‌ای غار خربس ۲۰ تا ۳۰ متر است. دلیل شکل‌گیری این غار‌ها به فروکش آب دریا درون کوه و ایجاد حفره‌های تودرتو برمی‌گردد. همچنین در طول بازه‌های زمانی مختلف مردم و اقوامی که در این غار سکونت داشته اند، کنده کاری‌هایی در داخل آن انجام داده اند که شکل کلی آن را به مرور زمان تغییر داده اند.
 
معرفی جاذبه‌های غار خربس جزیره قشم
 
در سال‌های کنونی در سمت راست داخل غار هنرمندان سنگ‌تراش دهلیز‌ها و دالان‌های جدیدی ایجاد شده است تا مسیر و الگویی مشخص برای شناسایی غار اصلی از غار‌های فرعی وجود داشته باشد. در درون این دالان‌ها و دهلیز‌های جدید، طرح‌هایی شبیه طرح‌های باستانی کنده کاری شده است تا به اصالت آن لطمه‌ای وارد نشود.

غار خربس جزیره قشم کجاست؟

غار خربس که یکی از تاریخی‌ترین آثار باستانی و دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان هرمزگان است، در ۱۵ کیلومتری جنوب قشم و در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه واقع شده است و هرساله مقصد بسیاری از گردشگران جنوبی کشور نیز است.
 
معرفی جاذبه‌های غار خربس جزیره قشم

معماری و ساختار غار خربس جزیره قشم

ورودی غار خربس جزیره قشم از ۹ روزنه مختلف تشکیل شده است، پشت این روزنه‌ها تالاری قرار گرفته است که در آن دو طاقچه‌ کوچک جاچراغی به چشم می‌خورد. درون غار تالارها، اتاق‌ها، دهلیزها، چشمه‌ها و روزنه‌های متعددی وجود دارد که به یکدیگر توسط راه‌هایی متصل شده اند. این اتاق‌ها و تالار‌ها ابعادی حدود ۴ در ۵.۵ متر دارند. در پایین دهانه غار نیز برکه‌ای وجود دارد که برای نگهداری آب باران از آن استفاده می‌شود و در ایام بارانی سال همواره پرآب است.
 
درخصوص مردم بومی منطقه و نوع کاربری غار تاریخی خربس، نظریه‌های متفاوتی وجود دارد.
برخی از مورخان بیان می‌کنند که در دوره ماد‌ها از این غار به‌عنوان پرستشگاه مهر و الهه میترا استفاده می‌شد. همچنین گفته می‌شود از تالار غار برای برگزاری مراسم یادبود اموات استفاده می‌کردند.
 
روایتی دیگری می‌گوید پس از اینکه مردم این منطقه پیرو آیین زرتشت شدند از آن به‌عنوان «استودان» استفاده می‌کردند؛ یعنی جایی که استخوان‌های مردگان را در آیین زرشت نگه می‌دارند.
 
همچنین نظریه دیگر در خصوص این غار تاریخی وجود دارد، اینکه این غار پناهگاهی برای مردم بی پناه بوده است، که در گذشته مورد حمله دزدان دریایی قرار می‌گرفتند. این مردم با حفر حفره‌ای در درون غار خربس، پناهگاهی ایجاد کرده اند، تا در زمان خطر کودکان، زنان و کهن‌سالان بتوانند آنجا پناه بگیرند. همچنین آب و غذا و سنگ‌هایی برای پرتاب و دفاع از خود در این غار می‌گذاشتند و مردان جوان هم به جنگ مهاجمان می‌رفتند.

جانداران غار خربس جزیره قشم

مردم محلی می‌گویند بر فراز غار خربس و در ارتفاعات صخره‌ای، همواره جفتی عقاب ماهی‌گیر زندگی می‌کنند و تخم می‌گذارند. این عقاب‌ها از جمله عقاب‌های نادر و کمیاب در دنیا هستند.
 
همچنین در حفره‌های زیرین و زوایای تاریک غار خفاش‌های دم موشی زندگی می‌کنند. کارشناسان می‌گویند نسل این نوع خفاش در حال انقراض است؛ اما نکته حائز اهمیت درخصوص این خفاشان امنیت جانی آن‌ها در غار خربس است.
 
معرفی جاذبه‌های غار خربس جزیره قشم

ساعت بازدید غار خربس جزیره قشم

برای بازدید از غار خربس از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر زمان دارید. 

پرسش‌های متداول

غار خربس کجاست؟
 
غار خربس در ۱۵ کیلومتری جنوب قشم و در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد.
 
غار خربس چه کاربری داشته است؟
 
نظرات متفاوتی درباره کاربری غار خربس وجود دارد که طبق آن‌ها کاربری غار را پرستشگاه میترا، استودان و پناهگاه می‌دانند.
منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان