تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
کامبیز نوروزی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نمی‌شود افراد را بگیرید و بگویید مستندات بیگناهی ارائه کنید!/ ۵۰ روز از بازداشت خبرنگاران گذشته، تازه وزیر ارشاد می‌گوید مستندات بیاورید!

کامبیز نوروزی حقوقدان و فعال رسانه‌ای در نقد وزیر ارشاد می‌گوید: ۵۰ روز از بازداشت خبرنگاران می‌گذرد و تازه آقای وزیر آمده و در سخنانی غیر حقوقی می‌گوید مستندات بیاورید! آیا ایشان فکر نمی‌کند خیلی دیر شده است؟

کامبیز نوروزی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: کامبیز نوروزی حقوقدان و فعال رسانه‌ای در واکنش به اظهارات محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازداشت خبرنگاران که گفته بود «از مدیران مسئول رسانه‌ها درخواست کردیم مستندات‌شان را در اختیار وزارت‌خانه قرار دهند» به رویداد۲۴ می‌گوید: صحبت‌های وزیر که از مدیران مسئول رسانه‌ها خواسته درباره خبرنگارانشان که در بازداشت هستند مستندات ارائه کنند، از لحاظ حقوقی چند اشکال دارد؛ ابتدا اینکه معلوم نیست چه مستندانی ارائه دهند. مدیران مسئول بار‌ها اعلام کردند این دو خبرنگار بنا به ماموریتی که رسانه به آن‌ها داده عمل کردند و صرفا کار حرفه‌ای خودشان را انجام داده‌اند، بنابراین چه مستندانی می‌خواهند؟ نکته بعدی این است که جمع‌آوری دلایل و مدارک کار دادسرا و بازپرس است نه کار قوه مجریه و وزیر! این کاری است که دادسرا و بازپرس پرونده باید انجام دهد.

نوروزی می‌گوید: نکته بعدی این است که برای احراز مجرمیت باید مستندات گردآوری شود، نه برای بی‌گناهی. اصل بر بی‌گناهی و برائت است. مدعی که ادعای گناهکاری کسی را می‌کند، باید مستندات مجرم بودن او را گردآوری کند نه اینکه متهم بیاید و اثبات بی‌گناهی کند.


بیشتر بخوانید: بی اطلاعی مدیران مسئول رسانه‌ها از اظهارات وزیر ارشاد/ کرباسچی: اسماعیلی از چه کسی پیگیری کرده است؟


این حقوقدان می‌گوید: نزدیک ۵۰ روز از بازداشت خبرنگاران می‌گذرد و طبق خبر‌های منتشر شده به وکلا دسترسی نداشتند، این یعنی امکان دفاع از آنها فراهم نبوده است؛ بعد در این شرایط که ۵۰ روز از این ماجرا می‌گذرد، تازه آقای وزیر آمده و می‌گوید مستندات بیاورید! آیا خیلی دیر نشده است و زودتر از این‌ها نباید به فکر خبرنگاران بود؟ اگر وزیر از یک کارشناس حقوقی در همان وزارتخانه سوال می‌کرد، به او می‌گفتند که این سخنان، حقوقی نیست. البته از لحاظ سیاسی هم نشان می‌دهد که وزارت ارشاد نگران خبرنگاران نیست زیرا اظهار نظر بعد از ۵۰ روز نشان می‌دهد نگاه وزارتخانه به موضوع چیست.

نوروزی می‌گوید: تمام مراحل قضایی از مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا تا مرحله محاکمه در دادگاه، باید به طور مستقل و به دور از فضاسازی‌ انجام شود اما شما می‌بینید چنین اتفاقی نیفتاده و بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه که در بند ۳/۸ به خبرنگاران اشاره داشت، بدون رعایت مسائل حقوقی بود. در واقع این بیانیه به نوعی یک نظر قطعی درباره بازداشت خبرنگاران بود؛ آنهم در حالی که حتی مرحله تحقیقات مقدماتی آنها تمام نشده بود؛ همه اینها یعنی شیوه انجام کار بسیار قابل نقد است زیرا فضاسازی برای متهمانی که در بازداشت هستند و به وکیل خود دسترسی ندارند، می‌تواند به نقض حقوق آنها منتهی شود.

این کارشناس مسائل حقوقی می‌گوید: امیدوارم این بیانیه‌ها شرایط را برای خبرنگاران سخت‌تر نکند و در صورت رعایت موازین قانونی و دادرسی عادلانه، شرایط آنها به شکلی فراهم شود که بسیار فوری به زندگی عادی خود و انجام حرفه روزنامه‌نگاری برگردند. 

نوروزی می‌گوید: طبیعتا قوه قضاییه باید از تمامیت خودش حراست کند. یکی از وجوه بسیار مهم کار قضا، استقلال در رسیدگی است. هر اندازه که اوامر غیرقضایی و غیر حقوقی بر فرایند رسیدگی تاثیر بگذارد، دستگاه قضا از انجام وظیفه‌اش باز می‌ماند بنابراین حفظ استقلال و رسیدگی بر اساس موازین قانونی باید مورد توجه دستگاه قضایی باشد. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
hooman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
2
11
در کشور و خاک خودمان، ۸۵میلیون مجرم هستیم مگر اینکه با بدبختی ثابت کنیم بیگناهیم. در خانه های چند نفرمان ماهواره است؟ چه جماعتی در خانه تفریحات (به زعم شما) ممنوعه دارند؟ چند نفرمان از فیلترشکن استفاده میکنیم؟ چه تعداد جوانان پاک‌ و بی نظیر ایرانی دل در گرو عشق یاری دارند؟ میبینید؟ همه مجرم هستیم. فقط وقتی که لازم باشد و قربانی مورد نیاز، تیر سرنوشت به یکی مان‌میخورد. حتی حرف های خود من هم غیر قانونی هستند!!
پاسخ ها
ریزبین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
شما در خانه تان هر کاری خواستی با خودت بکن .ولی اثارش به کسی نرسد و مزاحم کسی نشو. خودت میدانی خدایت .اگر کسی امد بگوید بالای چشمت ابروست.
ریزبین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
11
2
اقای نوروزی طرف رفته افریقای جنوبی دوره جاسوسی در پایگاه سیا دیده انوقت این خزعبلات را عنوان میکنید!!!!!
پاسخ ها
shahab
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
میشه مستندات تان راهم ارائه کنیدتابرهمگان روشن شود. سپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
10
1
چرا اراجیف میگی و هذیان میبافی؟ وقتی کسی در حین درگیری و جرم مشهود بازداشت میشه نیاز به ارائه مدرک نیست! دستگیری مستند به عمل مجرمانه شخص است!
987
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
1
7
جواب شما درست منطقی و قانونی بود. هر کس یا مقامی تهمت یا ادعای دارد مستنداتش را هم خودش باید تهیه کند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
1
10
ظاهرا در کشور ما همه مجرم و قانون شکن هستند مگر اینکه خلاف آن اثبات شود!! برای اینکار می‌توانیم همانند خلافی خودرو که برای ترخیص خودروهای توقیفی مورد نیاز است،همه را دستگیر کنیم و سپس بخواهیم برای ترخیص شان!! (ببخشید آزادی شان) عدم خلافی شان را بیاورند و دولت می‌تواند از این راه کلی پول به جیب بزند و برای رفاه مقامات (ببخشید رفاه مردم)استفاده نماید...!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
4
0
منکه احساس نمیکنم حکومت مرا مجرم بداند ؟حالا حتما شما یک خبطی انجام دادی من نمیدونم چیه که همچین حسی داری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
آقا مهدی زیاد ساندیس خوردی الان بدنت گرمه نمیفهمی چه خبط و خطایی انجام داده ای وقتی دستگیر شدی حالت جا آمد اونوقت میفهمی...!
نظرات شما
پیشخوان