تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱

سخنان خواندنی بزرگان درباره زندگی

در ادامه به برخی از سخنان بزرگان در حیطه‌های مختلف می‌پردازیم و کمی آن‌ها را بررسی می‌کنیم...

سخنان خواندنی بزرگان درباره زندگی

رویداد۲۴ برای یک زندگیِ بهتر و در شاید به تعبیری صحیح‌تر «بهتر زندگی‌کردن»، ما نیازمند تجارب دیگران و حتی سخنان بزرگان هستیم. برخی از این تجربه‌ها در سخنان بزرگان عرصه‌های مختلف مانند سیاست، علم و هنر می‌تواند راه‌گشا و حتی رقم‌زنندۀ اتفاقات و نتایج بهتر و مطلوب‌تری باشند.

در داشتن یک زندگیِ بهتر،«سخن بزرگان»  می‌تواند در یک‌سو و در سوی دیگر عقاید خودتان، تجارب جدیدتان و درس‌هایی باشد که از سخنان بزرگان دریافت و برداشت کرده‌اید.

شاید بد نباشد که به این نکته نیز توجه کنید که تمامی افراد جهان زندگیِ منحصربه‌فردی را تجربه می‌کنند و لازمۀ زندگی خوب و خوشبخت، اکتفاکردن به سخنان بزرگان نیست. لازمۀ زندگی سعادتمندانه، اعمالی تفکرمحورانه و منطقی است.

در ادامه به برخی از سخنان بزرگان در حیطه‌های مختلف می‌پردازیم و کمی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

اولین مورد از سخن بزرگان که به آن می‌پردازیم، منسوب به خانم «النور روزولت» فعال آمریکایی، چهره‌ای سیاسی و دیپلماتیک است که همسر «فرانکلین روزولت» نیز بود. این جمله این‌چنین است:

«اگر زندگی پیش‌بینی‌پذیر بود، دیگر زندگی نمی‌بود، و بی‌مزه بود.»

جالب است که در برخی از انواع سخن بزرگان، پیش‌بینی‌ناپذیربودنِ زندگی، ویژگی خوشایند و مثبتی به‌شمار می‌رود. شاید دلیل این سخن بزرگان این باشد که منتظرنکردنِ خودمان برای اتفاقات ناگوار می‌تواند انرژی ما را برای آن وقایع هدر ندهد، تا بتوانیم با آرامش بیشتری با آن‌ها مقابله کنیم. در روی دیگر این سکه، اتفاقات خوشایندی نیز وجود دارند که غیرمنتظره‌بودنشان، آن‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

دومین جمله از سخنان بزرگان که به آن می‌پردازیم، جمله‌ای است از «استیو جابز» معروف که همگی امروزه با او آشنایی داریم:

«زمان شما اندک و متناهی است، پس آن را با زندگی‌کردن در زندگانیِ دیگران اتلاف نکنید. گرفتار عقاید جزمی نشوید که این نوع زندگی، صرفاً نتایج تفکر دیگران است.»

احتمالاً کمتر شنیده باشید که کسی بگوید:«سعی کن برای خودت نظر و دیدگاهی داشته باشی». شاید داشتن تفکری ازآنِ خود، محور اصلی این سخن بزرگان باشد. برخی از بزرگان گفته‌اند که داشتن تفکر و بلکه فلسفه‌ای برای زندگی لازمۀ یک زندگی سعادتمند باشد. در عین‌حال نیز در نوع دیگری از سخن بزرگان می‌بینیم که گفته‌شده: «داشتن فلسفۀ زندگی می‌تواند ما را از خود زندگی و زندگی‌کردن باز دارد.»

عقاید جزمی، عقایدی هستند که به‌معنای واقعی کلمه، بی‌بازگرد هستند؛ بدون تغییر و کاملاً قطعی. باید در نظر داشته باشید که گرفتارشدن در سخنان بزرگان نیز می‌تواند نوعی عقاید جزمی را در ذهنتان ایجاد کند. این همان چیزی است که استیو جابز در این جمله به آن اشاره می‎کند که باید از آن دوری جست.


بیشتر بخوانید: مثبت‌ گرایی چیست و چه اهمیتی دارد؟


مورد سوم از سخن بزرگان که در این‌جا به آن می‌پردازیم، جمله‌ای است که در مواقعی به‌کارمان می‌آید که در مسیر رسیدن به هدف و مقصودمان، شکست‌هایی را تجربه کرده‌ایم یا بهتر است بگوییم که تجاربی را کسب کرده‌ایم. این جمله از «نلسون ماندلا» اولین رئیسِ جمهور کشور آفریقای جنوبی است که در انتخابات همگانیِ دموکراتیک انتخاب شد:

«بزرگ‌ترین افتخار در زندگی به این نیست که هرگز بر زمین نخوریم، بلکه در این است که هر بار که بر زمین می‌خوریم، بلند شویم.»

طبیعی که است که در این سخن بزرگان، بر زمین خوردن، کنایه از شکست در حین راه‌رفتن است. درست مانند کودکی که در حال فراگیری راه‌رفتن در سال‌های اولیۀ زندگی خود است.

در این نوع از سخنان بزرگان مضمونی به‌صورت مستتر دیده می‌شود. چکیدۀ این مطلب می‌تواند این باشد که ادامه‌دادن و جانزدن، مهم‌تر از شکست‌خوردن است. احتمالاً افرادی که کمال‌گراییِ نامطلوب و ناسالمی را در زندگی خود به‌کار بسته‌اند و استفاده می‌کنند، بیشتر مخاطبان این سخن بزرگان باشند چراکه کمال‌گرایی ناسالم، می‌تواند باعث این شود که یا اصلاً تلاشی نکنید(که طبیعتاً شکستی نخواهید خورد) و یا اینکه اگر تلاشی می‌کنید اصلاً نباید به شکستی منجر شود.

چهارمین مورد از سخنان بزرگان که در این مقاله، آن را بررسی می‌کنیم، جمله‌ای است از «اپرا وینفری»، بانوی سیاه‌پوست معروف و مشهور ایالات متحده که به‌عنوان یکی از مشهورترین مجری‌های تلویزیونی نیز شناخته می‌شود.

«اگر دائماً به آنچه در زندگی دارید نگاه کنید، همیشه چیزهای بیشتری خواهید داشت. اگر همیشه به چیزهایی که در زندگی ندارید نگاه کنید، هرگز به اندازه کافی نخواهید داشت.»

نگاه‌کردن به داشته‌ها در واقع صرفاً نظرانداختن به آن‌ها نیست. بلکه منظور از این سخن بزرگان این است که با دیدن چیزهای که داریم، ‌می‌توانیم متوجه باشیم که از آن چیزها چگونه و در چه زمانی می‌توانیم استفاده کنیم. این نوع دیدگاه موجود در سخن بزرگان به ما کمک می‌کند تا برای هرآنچه که می‌خواهیم داشته باشیم، دلایل متعدد و محکمی نیز برای استفاد از آن‌ها داشته باشیم. بدین‌ترتیب می‌توانیم واقعاً نیز شکرگزار داشته‌هایمان باشیم و از طرف دیگر نیز می‌توانیم بفهمیم که چه چیزهایی واقعاً ارزش تلاش‌کردن دارند.

در آخرین جمله از سخنان بزرگان در این‌جا نگاهی می‌کنیم به جمله‌ای از خواننده و ترانه‌سرای مشهور انگلیسی، «جان لنون». او در این جملۀ خود مفهومی را مورد نظر قرار می‌دهد که در چند جملۀ پیشین با آن آشنا شدیم. اما نوع بیان او در این جمله، می‌تواند جنبه‌ای کاربردی‌تر برای خوانندگان داشته باشد. او می‌گوید:

«زندگی آن چیزی است که وقتی درگیر انجام برنامه‌ریزی‌های دیگر هستید، اتفاق می‌افتد.»

پر واضح است که جان لنون در این جمله قصد این را دارد تا بفهماند که زندگی فقط و فقط برنامه‌ریزی‌های سفت و سخت نیست که مدام خودمان را در دامشان بیاندازیم. حقیقتاً نیز این جمله می‌تواند صحیح باشد چون‌که در زندگی، همیشه اتفاقات و رخدادهای خارج از کنترلی پیش می‌آیند که تمامی برناه‌ریزی‌های ما را دگرگون می‌کنند. لازمۀ زندگی‌کردن نیز این است که بتوانیم خود را با موقعیت‌ها و حوادث گوناگون سازگار کنیم تا با مشکلات کمتری برخوریم.

اگر یادتان باشد النور روزولت نیز دربارۀ پیش‌بینی‌ناپذیربودن زندگی نیز صحبت کرده بود که در اولین مورد از سخنان بزرگان نیز به آن اشاره کردیم.

برنامه‌ریزی به خودی‌خود می‌تواند مفید باشد اما این که ما دائماً در حال برنامه‌ریزی باشیم، می‌تواند نابهنجار باشد چراکه از دریچۀ دیدگاه جان لنون، این زندگی است که در حال اتفاق افتادن است و ما فقط در گوشه‌ای آن نشسته‌ایم و سعی می‌کنیم که صرفاً برنامه‌ای برای خود بچینیم؛ این در حالی است که هیچ بهره‌ای از زندگی نبرده‌ایم و طعم آن‌را نچشیده‌ایم(به تعبیر النور روزولت).

تا به این‌جا برخی از سخنان بزرگان که می‌توانند در مسیر زندگی موثر باشند را گفتیم. همان‌طور که اشاره شد، تاکید صرف بر روی هر جمله و تصدیق صد درصدی آن می‌تواند به جزمی‌گرایی منتج شود. اما شاید این سخنان بزرگان، بتوانند سرنخ‌هایی را از زندگیِ سعادتمندی که به دنبالش هستید به شما ارائه کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاهیر جهان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان