تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
دبیر کل خانه پرستار کشور:

حقوق پرستاران خارجی ۱۰ برابر ایران است/ نظام سلامت کشور، مافیایی است!

شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار کشور گفت: قانون تعرفه‌گذاری پرستاری بعد از ۱۵ سال به بدترین شکل خود باعث شد، پرستاران نسبت به قبل ناراضی‌تر باشند. متاسفانه پرستاران پایین‌ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت دارند.

مهاجرت پرستاران ایرانی

رویداد۲۴ پرستاری شغلی است که بیش از هر گونه دانش و مهارت، عشق و علاقه می‌طلبد. مراقبت از بیمار با درک و صبر بالا و حفظ آرامش از خصیصه‌های اصلی یک پرستار است و با این حساب این افراد صبور و زحمتکش آن طور که باید مورد حمایت قرار نگرفته اند. روز پرستار بهانه‌ای شد تا خبرنگار گسترش نیوز با محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار کشور درباره دغدغه‌ها و مطالبات پرستاران به گفتگو بپردازد که در ادامه می‌خوانیم.

وعده وعیدهای توخالی برای جامعه پرستاران

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: پرستاران بزرگ‌ترین گروهی هستند که بیشترین خدمات بهداشتی درمانی را ارائه می‌دهند. کار پرستاران از حساسیت بالایی برخوردار است. سلامت و جان مردم در بیمارستان‌ها در گرو کار این افراد است و پرستاران بیشترین حضور را در کنار بیماران دارند. حساسیت بالای شغل پرستاری بدیهی است و انتظار می‌رود به صورت ویژه به این شغل نگاه شود. متاسفانه در کشور ما هیچ توجهی به این شغل نشده است و فقط در حد تعریف، تمجید و وعده وعید باقی مانده است.

وی افزود: دغدغه اصلی پرستاران مشکل مالی است که حتی با دو شیفت کار کردن قادر به جبران آن نیستند. قانون تعرفه‌گذاری که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید، سال گذشته قرار بود اجرا شود. از سال گذشته طرحی که هم خلاف قانون است و هم مبنای کارشناسی ندارد و بارها تذکر دادیم که اگر این طرح اجرا شود، به ضرر پرستاران است و موجب اعتراض پرستاران خواهند بود، در آستانه روز پرستار آن را اجرا کردند. تصورشان بر این بود که وضعیت مالی پرستاران با اجرای این طرح بهتر می‌شود اما با پرداختی‌های ناچیزی در حدود یک تا ۲ میلیون تومان، موجب افزایش نارضایتی پرستاران شدند.

بلاتکلیفی درباره فوق العاده ویژه پرستاران

شریفی مقدم خاطرنشان کرد: قانون تعرفه‌گذاری پرستاری بعد از ۱۵ سال به بدترین شکل خود باعث شد که حتی پرستاران نسبت به قبل از آن ناراضی‌تر باشند. بحث فوق العاده خاص با ضریب ۳، در مورد خیلی از دستگاه‌ها اعمال شد اما در مورد پرستاران و جامعه بهداشت و درمان وزارت بهداشت اعمال نشد و این هم می‌توانست وضعیت پرداختی پرستاران را بهبود ببخشد که علی رغم قول‌هایی که داده شد اتفاق خاصی نیفتاد.

۱۰۰ هزار پرستار بیکار

دبیر کل خانه پرستار کشور اظهار داشت: موضوع استخدام پرستاران به نوعی مطالبه مردم است. کشور ما نصف حداقل استاندارد جهانی پرستار دارد ولی از طرفی ۱۰۰ هزار پرستار بیکار دارد. با این وجود از بین این تعداد پرستار بیکار هیچ استخدام رسمی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از طریق وزارت بهداشت در مورد پرستاران برگزار نشده است. گروهی از پرستاران هم که در زمان کرونا به کار گرفته شدند (پرستاران ۸۹ روزه) بعد از کرونا عذرشان را خواستند و به تعداد پرستاران بیکار اضافه شدند.

وی افزود: دولت در مورد استخدام پرستاران بیکار قول تبدیل وضعیت را مکررا داده است ولی در عمل اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. مجلس طرحی را در دولت برای ساماندهی کارکنان دولت سالیان سال است که دنبال می‌کند و متاسفانه به جز پاسکاری بین دولت و مجلس به نتیجه‌ای نرسیده است. اگر این اتفاق به سرانجام برسد طبیعتا پرستارانی که قرارداد موقت دارند، امنیت شغلی‌شان بیشتر می‌شود. پرستاران پایین‌ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت دارند و مطالبات‌شان انباشته شده است و متاسفانه هیچ توجهی به آن نشده است.


بیشتربخوانید: حقوق پرستاران هر ساعت ۱۵ هزار تومان!/ وزارت بهداشت چگونه ساعت کاری پرستاران را کسر می‌کند؟


دلیل افزایش آمار مهاجرت پرستاران

شریفی مقدم درباره دلیل مهاجرت پرستاران از کشور گفت: دلیل اول جذابیت کشور مقصد است و دومین دلیل وضعیت نامناسب کشور مبدا است. بسیاری از پرستاران فعال نیز به دلیل حقوق پایین در کشور، اقدام به مهاجرت می‌کنند. فرض کنید حقوق پرستار در کشورهای اروپایی حدودا ۴۰۰۰ دلار باشد و در صورتیکه حقوق پرستار در کشورمان ۴۰۰ دلار باشد، مقایسه این دو رقم خود گواه روشنی برای دلیل مهاجرت است. علاوه بر موضوع حقوق، جایگاه اجتماعی بهتر پرستاران در کشورهای دیگر و اختلاف پایین‌تر در پرداخت هایشان، تصمیم به مهاجرت را قوی‌تر می‌کند. به عنوان مثال‌ کارانه یک پزشک حدودا ۱۰۰ برابر یک پرستار است و این تبعیض‌ها در کشورهای دیگر کمتر دیده می‌شود. بنابراین حقوق پایین، تبعیض ها، نبودن امنیت شغلی و رشد بیکاری دلایل اصلی مهاجرت پرستاران از کشور است. کشورهای اروپایی و خلیج فارس اغلب مقصد بیشتر پرستاران مهاجر است به این دلیل که این کشورها امکان جذب بالاتری دارند. کارانه ناچیز کرونا برای پرستاران!

دبیر کل خانه پرستار کشور یادآور شد: کارانه کرونا که دولت در زمان اوج کرونا به پرستاران وعده داده بود در غالب یک مبلغ ناچیز در حد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به پرستاران واریز شد. پرستاران ایران در زمان کرونا بالاترین میزان جان باختگان را نسبت به جمعیت کشور داشتند. جزء چند تا کشور دنیا بودیم که بیشترین میزان مرگ و میر را بین پرستاران در زمان کرونا داشتیم. متاسفانه بالا بودن این آمار به دلیل کم بودن تعداد پرستاران و محدودیت امکانات اتفاق افتاد.

نظام سلامت کشور، مافیایی است!

شریفی مقدم تاکید کرد: مشکلات پرستاری مشکل دیروز و امروز نیست. مشکل سیستمی و ساختاری است. ساختار نظام سلامت ما متاسفانه مافیایی است. فرض کنید زمانی که منابعی وجود نداشته باشد و همه در شرایط یکسانی قرار داشته باشند و طبیعتا در این شرایط اعتراضی پیش نخواهد آمد. بیشترین منابع دولت و مردم وارد بحث نظام سلامت می‌شود. یک سری که منفعت ثانویه دارند از کمیسیون بهداشت مجلس گرفته که قانون گذار هستند تا وزارت بهداشت که اکثرا پزشک هستند، همچنین در دانشگاه‌ها و بیمه‌ها و سازمان مدیریت، از این منابع منتفع می‌شوند. به عنوان مثال در دو ماه پیش‌کارانه پزشکان یک شبه از ۶۰ میلیون تومان به سقف ۱۴۰ میلیون تومان رسید، یعنی چیزی نزدیک به ۸۴ میلیون تومان به‌کارانه اضافه شد اماکارانه پرستاران که از یک میلیون تومان به یک میلیون و نیم تا ۲ میلیون تومان رسید، شش ماهه بوق و کرنا می‌کنند که قرار است به حقوق پرستاران اضافه شود. در صورتیکه پرستاران پایین‌ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت می‌گیرند.

تعارض منافع بین پرستاران و دیگر افراد کادر درمان

دبیر کل خانه پرستار کشور در ادامه به تعارض منافع در کشور اشاره کرد و گفت: تعارض منافع به این معنی است که فردی در منصب قانون گذار (کمیسیون بهداشت و در راس آن رئیس کمیسیون) سقف‌کارانه مناطق محروم را برای پزشکان ۱۰۰ میلیون تومان مشخص می‌کند، در صورتیکه مردم در این مناطق به نان شب محتاج هستند. روسای دانشگاه‌ها و روسای بیمارستان‌ها و معاونین‌شان اکثرا پزشکان متخصص هیات علمی هستند، در صورتیکه در تمام دنیا رئیس بیمارستان باید مدیر باشد و مدیر باید دانش و مهارت و تجربه داشته باشد و کسی که رئیس بیمارستان است یا کسی که سمتی در وزارتخانه دارد، کار طبابت دیگر نباید انجام دهد. مثلا در آمریکا که کشور ما از نظر سلامت از آن الگو گرفته است، ۹۵ درصد روسای بیمارستان غیر پزشک هستند و آن ۵ درصد مدیری که پزشک هستند دیگر بعد از گرفتن سمت مدیریتی، طبابت انجام نمی‌دهند.

قانونی که به اجرا در نمی آید!

شریفی مقدم در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بحث تعرفه‌گذاری پرستاران به تایید سران قوا یعنی رئیس جمهور و رئیس مجلس رسیده است اما عده‌ای زیر بار آن نمی‌روند، متاسفانه این طور که مشخص است مسئولین ما حریف این گروه نمی‌شوند یا می‌توان نتیجه گرفت که شاید برخی از مسئولان خود مانع اجرای این طرح می‌شوند. اراده‌ای لازم است، مانند دیگر کشورها، بحث تعارض منافعی که قانون آن نیز وجود دارد، اعمال و اجرا شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
2
0
اخه واسه چی !!!!!!! مگه مرده زنده میکنند تمام کارهاشونو داره کمک بهیار انجام میده پس کادر درمان ول معطلند ای دیگه چه صیغه ای پرستارها رو بت کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
2
0
اخه واسه چی !!!!!!! مگه مرده زنده میکنند تمام کارهاشونو داره کمک بهیار انجام میده پس کادر درمان ول معطلند ای دیگه چه صیغه ای پرستارها رو بت کردید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان