تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

ضرورت انجام تست چربی خون برای افراد!

چربی خون انواع مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها مفید و بعضی مضر هستند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به معرفی تست چربی خون در خانه، نحوه تفسیر آن و علائم افزایش چربی بپردازیم.

رویداد۲۴ چربی خون می‌تواند باعث رسوب در عروق و ایجاد سکته قلبی شود. افزایش چربی خون از آن دسته بیماری‌هایی است که می‌تواند خیلی ساکت و بدون علامت پیشرفت کند و زمانی متوجه آن شوید که کار از کار گذشته باشد و یک سکته قلبی را پشت سر گذاشته باشید. چربی خون انواع مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها مفید و بعضی مضر هستند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به معرفی تست چربی خون در خانه، نحوه تفسیر آن و علائم افزایش چربی بپردازیم.

ضرورت انجام تست چربی خون برای افراد!

تست چربی خون چیست؟

چربی موجود در خون شما شامل چند دسته می‌شود که افزایش یا کاهش غیرطبیعی آن‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود. اصلی‌ترین چربی‌ها که توسط تست چربی خون اندازه‌گیری می‌شود شامل موارد زیر است:

کلسترول

کلسترول یک چربی موجود در خون است که تا حد زیادی توسط بدن تولید مي‌شود و با رژیم غذایی به حداقل می‌رسد. کلسترول چندین عملکرد بیولوژیکی مهم و ضروری را انجام می‌دهد که مهمترین آن‌ها مشارکت در ساخت غشای سلولی، اسیدهای صفراوی و هورمون‌های استروئیدی مردانه و زنانه است.

هنگامی که مقادیر کلسترول از آستانه خاصی فراتر می‌رود، تمایل دارد روی دیواره سرخرگ‌ها رسوب کند و باعث تشکیل پلاک‌هایی شود که مانع از عبور جریان خون می‌شود و در نتیجه خطراتی برای سیستم قلبی عروقی ایجاد می‌کند. کلسترول به دو نوع خوب و بد تقسیم می‌شود که وقتی به تنهایی از واژه کلسترول استفاده می‌شود منظور نوع بد آن است. این دو نوع به صورت زیر نمایش داده می‌شوند:

  • HDL (کلسترول خوب): که نباید میزان آن در خون خیلی کم باشد.
  • LDL (کلسترول بد): که نباید میزان آن در خون زیاد باشد.

تری گلیسیرید

تری گلیسیریدها دسته‌ای از چربی‌های بدن هستند که بدن انسان عمدتا به کمک چربی‌های مصرف شده از طریق رژیم غذایی تولید می‌کند و بعد به عنوان منبع انرژی از آن‌ها استفاده می‌نماید. بیشتر تری گلیسیریدها در بافت چربی یافت می‌شوند، اما برخی از آن‌ها در خون گردش می‌کنند تا انرژی بدن را تامین کنند.

چه زمانی باید آزمایش چربی خون داد؟

به طور کلی انجام این آزمایش برای همه افراد مفید خواهد بود؛ اما بعضی شرایط باعث می‌شود که انجام این آزمایش ضرورت بیشتری پیدا کند. مهمترین این شرایط شامل موارد زیر است:

  • سابقه خانوادگی چربی بالا یا بیماری قلبی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • مصرف زیاد الکل
  • استعمال سیگار
  • سبک زندگی غیر فعال
  • دیابت، بیماری کلیوی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، یا غده تیروئید کم کار

به طور کلی توصیه می‌شود این آزمایش به طور سالانه در آزمایش چکاپ کامل مردان و زنان میانسال و سالمند قرار گیرد. افراد جوان‌تر نیز هر ۴ سال یکبار سطح چربی را کنترل کنند. توصیه می‌شود کودکان، نوجوانان و جوانان سطح کلسترول خود را حداقل یک بار در سنین ۹ تا ۱۱ سالگی و دوباره بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی بررسی کنند.

ضرورت انجام تست چربی خون برای افراد!

تفسیر آزمایش چربی خون

در اغلب موارد انجام آزمایش خون تنها راه تشخیص این مشکل است. میزان نرمال چربی خون بر حسب انواع چربی در برگه آزمایش به شرح زیر است:

  • کلسترول تام کمتر mg/dl ۲۰۰
  • کلسترول LDL کمتر از mg/dl ۱۳۰
  • کلسترول HDL (زنان) بیشتر از mg/dl ۶۵
  • کلسترول HDL (مردان) بیشتر از mg/dl ۵۵
  • تری گلیسیرید کمتر از mg/dl ۱۵۰

اگر میزان چربی خون شما شما خارج از محدوده طبیعی ذکر شده در بالا باشد، ممکن است در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و گرفتگی عروق باشید. پزشک شما عوامل دیگری مثل سابقه خانوادگی، وزن، جنس و میزان ورزش و تحرک شما را برای تعیین میزان خطر در نظر خواهد گرفت

اگر نتیجه آزمایش شما غیر نرمال باشد، این امکان وجود دارد که پزشک آزمایش دیابت را نیز تجویز کند. همچنین ممکن است آزمایش تیروئید برای بررسی کم کاری یا پرکاری تیروئید شما توصیه شود.

علائم بالا بودن چربی خون

به خودی خود، افزایش سطح چربی در خون هیچ اثر قابل مشاهده یا نشانه قابل ملاحظه‌ای در بیرون ایجاد نمی‌کند. زمانی می‌توان اثرات افزایش چربی را رویت کرد که میزان آن از محدوده بحرانی عبور کرده باشد. این مشکل خطر ابتلا به مشکلات عروقی جدی، حمله قلبی حاد و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در چنین حالاتی ممکن است نشانه‌های زیر در شما ایجاد شود:

  • درد در قفسه سینه
  • فشار خون بالا
  • درد در عضلات پا
  • سفت شدن عضلات زیر بغل

توصیه می‌شود پیش از ظهور چنین علائمی نسبت به کنترل کردن منظم چربی خون خود دقت داشته باشید.

هومکا و تست چربی خون در خانه

چنانچه در معرض خطر سکته قلبی هستید یا اضافه وزن دارید بهتر است تست چربی خون را انجام دهید. اگر پزشک شما این آزمایش یا هر آزمایش پزشکی دیگری را تجویز کرده است به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید. مجموعه هومکا که یک پتلفرم ارائه خدمات پزشکی در منزل است این آمادگی را دارد که نمونه خون را در منزل شما دریافت کند و پس از روشن شدن نتایج، به صورت آنلاین آن را در اختیار شما قرار دهد. برای ثبت درخواست آزمایش چربی خون در خانه تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

خدمات آزمایش در منزل هومکا در سراسر استان تهران و شهرستان‌های قم، کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، قزوین، رشت و اهواز قابل ارائه است. برای مشاهده قیمت آزمایش خون و ادرار و سایر جزئیات می‌توانید به سایت ما به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

ضرورت انجام تست چربی خون برای افراد!

نظرات شما
پیشخوان