تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱

تأثیر بودجه دولت بر بازار بورس

قرار است فردا بودجه سال ۱۴۰۲ تقدیم مجلس شود؛ چه عواملی در این بودجه می‌تواند روی بورس تاثیر گذار باشد؟

تأثیر بودجه دولت بر بازار بورس

رویداد۲۴ تقریبا یک روز به تسلیم بودجه به مجلس باقی مانده و دولت موظف است مطابق هر سال بودجه را تا روز 15 آذر ماه تحویل مجلس دهد.

هفته گذشته بود که روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در توییتی اعلام کرد: بسته اصلاح احکام بودجه‌ای حمایت از تولید و بازار سرمایه که از ماه‌ها قبل در جلسات مشترک با کانون‌ها و نمایندگان صنایع، توسط سازمان بورس تهیه و به کمیسیون اقتصادی ارسال شده بود، با حضور مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این کمیسیون بررسی و جمع‌بندی شد.

به‌طور کلی عواملی چون کسری بودجه، تورم، نرخ خوراک، نرخ ارز، مالیات، عوارض و … می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد و مسیر سرمایه‌گذاری را تغییر دهد.

همانطور که گفته شد هر ساله 15 آذر ماه باید لایحه بودجه تقدیم مجلس شود، امسال برخلاف سال‌های اخیر اخبار زیادی از بودجه به گوش نمی‌رسد. تنها چند روز پیش بود که مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه بودجه گفت که دولت در بودجه ۱۴۰۲ هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد و افزایش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی یارانه‌ها با توجه به عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری و سال آینده، موهوم است و عدم تحقق اهداف را به دنبال خواهد داشت.

بررسی لایحه بودجه نشان می‌دهد که بودجه علاوه بر پیش‌بینی هزینه و درآمدهای دولت، زیرمجموعه‌های آن و طرح‌های دولتی عواملی همچون نرخ خوراک، کسری بودجه، نرخ ارز، عوارض، مالیات، بودجه عمرانی و حتی تورم را می‌تواند پوشش می‌دهد که تمامی این عوامل روی بورس و میزان سودآوری شرکت‌های بورسی تاثیر بگذارد.


بیشتر بخوانید: ۶ سیگنال جدید برای بازار سرمایه


بورس درگیر بودجه

در بودجه هر ساله قیمت فروش نفت به پالایشگاه‍ا اعلام می‌شود که اغلب 95 درصد قیمت نفت خلیج‌فارس است. قیمت فروش خوراک پتروشیمی‌ها به‌خصوص نرخ خوراک گاز طبیعی که هر سال در بودجه تصویب می‌شود، بر هزینه‌های شرکت‌های پتروشیمی تأثیر خواهد گذاشت که با نرخ تصویب قیمت دلار در بودجه مشخص می‌شود.

شرکت‌های استخراج کانه‌های فلزی به دلیل انتفاع از حق بهره‌برداری از منابع طبیعی موظف هستند هر ساله بخشی از فروش خود را به خزانه داری کشور واریز کنند که با تغییر این میزان، سودآوری این شرکت‌ها نیز به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

درخصوص نرخ مالیات باید گفت که افزایش مالیات‌ها یا تغییر آن می‌تواند سودآوری شرکت‌ها با خطر مواجه کند.

از سوی دیگر میزان انتشار اوراق نیز در بودجه تعیین می‌شود. میزان انتشار اوراق با توجه تورم و کسری بودجه کشور است و افزایش و کاهش آن می‌تواند تاثیر بسزایی روی بازار سرمایه داشته باشد.

باید منتظر ماند و دید آیا بودجه فردا تسلیم مجلس می‌شود یا نه و چه مواردی می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر گذار باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان