تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۹ دی ۱۴۰۱

همه چیز درباره حمام‌رفتن

حمام‌رفتن برای بسیاری از ما اهمیت زیادی دارد و برخی حتی به حمام روزانه خو گرفته‌ایم و اگر حمام نرویم احساس خوبی نداریم. اما آیا حمام‌رفتن روزانه برای بدن سودمند است؟

حمام‌رفتن

رویداد۲۴ حمام‌رفتن برای بسیاری از ما اهمیت زیادی دارد و برخی حتی به حمام روزانه خو گرفته‌ایم و اگر حمام نرویم احساس خوبی نداریم. اما آیا حمام‌رفتن روزانه برای بدن سودمند است؟

بسیاری از ما برای داشتن ظاهری تمیز و مرتب و بوی خوب عادت کرده‌ایم هر روز به حمام برویم. برخی چشمانشان را که باز می‌کنند به جای شستن دست و صورت به حمام می‌روند و روز خود را با دوش‌گرفتن آغاز می‌کنند، اما این کار تا چه اندازه برای من خوب و سودمند است؟

به گزارش رویداد ۲۴ گمان نکنیم انسانی روی زمین باشد که تمیزی را دوست نداشته باشد و نخواهد بوی خوب دهد حتی کسانی هم که خود این‌گونه نیست پاکیزگی را دوست دارند و می‌ستایند.

حتما برای شما هم پیش آمده کسی را دیده باشید که از کنارتان عبور می‌کند و تا مدت‌ها از بوی عطری که زده است سرمست شده‌اید و با لبخندی از سر رضایت بر لبانتان نشسته و البته وارونه آن هم بار‌ها روی داده و سبب ناراحتی شما شده است.

اما آیا هر روز حمام‌رفتن برای بدن سودمند است یا ممکن است این کار برای بدن ما زیان‌هایی هم به‌دنبال داشته باشد.

زیان‌های هر روز حمام‌رفتن

۱-شاید به نظر رسد با هر روز حمام‌رفتن خود را از بیماری‌ها و عفونت‌ها دور نگه داشته‌اید، اما درواقع این‌گونه نیست. باید بدانید دوش‌های مکرر ممکن است تعادل میکروارگانیسم‌های پوست را مختل کند. حتما شما هم بچه‌ها و کسانی را دیده‌اید که مدام در کوچه و خیابانند و بهداشت چندان برایشان اهمیت ندارد، اما نسبت به شما کم‌تر بیمار می‌شوند.

دوش‌گرفتن مدام سبب می‌شود پوست کم‌تر محافظت شود و در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر شود.

دقت داشته باشید سیستم ایمنی بدن ما به تحریک خاصی ازسوی باکتری‌ها و کثیفی‌ها نیاز دارد و دوش گرفتن زیاد ممکن است سیستم ایمنی و توانایی‌های آن برای محافظت در برابر ویروس‌ها را تضعیف کند.

۲- شاید با هر روز حمام رفتن احساس بهتری داشته باشید، اما باید بدانید این کار سبب از بین‌رفتن چربی روی پوست می‌شود و به پیرشدن هرچه زوتر آن می‌انجامد. پوست ما با یک لایه بیرونی چرب پوشیده شده است که رطوبت را نگه می‌دارد تا پوست را برای مدت طولانی‌تری صاف و جوان‌تر نگه دارد. شستشو و اسکراب می‌تواند این لایه محافظ را از بین ببرد و پوست شما را تحریک پذیر، چین و چروک و خشک کند.

به این نکته توجه کنید هنگام دوش گرفتن تا جای ممکن از آب داغ استفاده نکنید و بلافاصله پس از خارج‌شدن از حمام پوست خود را با لوسیون آب‌رسانی کنید.

زیاد حمام‌رفتن

۳-شاید گمان کنید با هر روز شستن مو‌ها آن‌ها را درخشان‌تر و سالم‌تر می‌مانند، اما باید بدانید سخت در اشتباهید. شستن روزانه مو‌ها در نهایت می‌تواند آن را کدرتر کند و چرب‌تر نشان دهد. مو‌های ما با لایه‌ای بیرونی با نام سبوم دارد یک ماده روغنی که از روغن طبیعی بدن ما و محافظ موهایمان است. این ماده درواقع دربرابر آسیب به مو‌های مانند یک سپر دفاعی عمل می‌کند. هنگامی‌که هر روز موهایتان را می‌شویید به این ماده آسیب می‌زنید و آن را نابود می‌کنید این‌گونه سپر دفاعی موهایتان را از بین می‌برید.

جالب است کسانی‌که بیش‌از اندازه مو‌های خود را می‌شویند مدام از خارش پوست سرشان گله دارند این موضوع دقیقا با سبوم در ارتباط است. هنگامی‌که سبوم را با شست‌وشوی مدام از بین می‌برید منافذ شما شروع به تولید حتی بیش‌تر از این ماده می‌کند و این کار سبب می‌شود که پوست سر شما احساس خارش و تحریک کند و در نهایت منافذ را مسدود می‌کند. این به نوبه خود ممکن است رشد مو را مختل کند.

۴-شاید براتان جالب باشد که بدانید حمام‌رفتن زیاد سبب چاق‌شدن در افراد می‌شود. شاید شما هم از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایتان شنیده باشید که می‌گفتند بلافاصله پس از غذا به حمام نروید.


بیشتر بخوانید: روش‌هایی برای حفاظت از پوست در سرما


دوش گرفتن بلافاصله بعد از خوردن یک غذای خوشمزه ممکن است جذاب به نظر برسد، اما این عادت در واقع ممکن است باعث افزایش وزن شما شود. هضم غذا نیاز به جریان خون مناسب در معده دارد. وقتی زیر دوش می‌روید، دمای بدنتان پایین می‌آید که سیستم گوارش شما را سردرگم می‌کند، اگر این کار را به طور منظم انجام دهید، ممکن است به سیستم گوارش شما آسیب برساند و باعث افزایش وزن شما شود.

۵- مشکل دیگری که با حمام‌رفتن‌های مداوم با آن روبه‌رو خواهید شد واکنش‌های آلرژیک است.

دوش‌گرفتن‌های بیش‌از اندازه ممکن است برای شما مشکلات آلرژی‌زای ناراحت و آزاردهنده به‌وجود آورد. هنگامی که پوشش اسیدی پوست آسیب می‌بیند، توانایی آن برای مبارزه با محرک‌های خارجی را کاهش می‌دهد. شستن تمام کثیفی‌ها از روی پوست شما باعث می‌شود سیستم ایمنی ما تنبل شود، که به نوبه خود ممکن است منجر به آلرژی، آسم و حتی دیابت شود.

۶- داشتن پوست خوب و سالم برای همه ما مهم است و هیچ‌کس نمی‌خواهد با دست خود آن را از دست بدهد و دچار آسیب کند. یکی دیگر از آسیب‌هایی که با زیاد حمام‌رفتن به بدنتان می‌زنید آسیب به بخش و اندام خصوصی بدنتان است.

اندام خصوصی بدن شما نیامند باکتری و تعادل میان آن‌هاست هنگامی‌که زیاد دوش می‌گیرید و آبی که خود را با آن تمیز می‌کنیم ممکن است حاوی فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی مضر باشد، چه برسد به عطر‌ها و افزودنی‌های مصنوعی زیادی که در صابون‌ها و ژل‌های شست‌وشو وجود داد. قرار گرفتن روزانه در معرض این مواد شیمیایی ممکن است باکتری‌های خوب داخل اندام‌های خصوصی شما را مختل کند و باعث خارش یا سوزش و عفونت‌های مختلف شود.

۷-به‌طورکلی شما با زیاد دوش گرفتن خود را در معرض انواع و اقسام شوینده‌ها قرار می‌دهید که هر یک از آن‌ها حاوی موادیست که در درازمدت برای بدن آسیب‌زاست. محصولات شیمیایی حاوی پارابن و زنوستروژن هستند که با پوست ما ترکیب می‌شوند و سطح استروژن را در بدن بالا می‌برند بنابراین، حمام کردن بیش از اندازه برای سلامت کلی بدن ما زیان‌آور است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان