تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۱

در بورس سرمایه گذاری بکنیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رشدی که در روزهای اخیر در بورس رخ داد درواقع نوعی جبران زیان‌های گذشته بود، بیان کرد: در مورد آینده بازار سرمایه باید گفت که بورس توان کاهشی خیلی شدید را با توجه به وضعیت بازارهای موازی و وضعیت تورم ندارد اما رشد آن وابسته به حل مسائل بنیادی اقتصاد است.

سرمایه گذاری در بورس

رویداد۲۴ مرضیه ثمره‌حسینی: در چند هفته اخیر، بورس بعد از یک دوره طولانی افت، همراستا با اوج‌گیری تورم در بازارهای موازی، روند رشد به خود گرفت و هفته گذشته به کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگشت. اما اتفاق مهمی که در آخر هفته‌ قبل رخ داد، تغییر رئیس کل بانک مرکزی بود.

علی صالح‌آبادی استعفا داد و محمدرضا فرزین سکان بانک مرکزی را در دست گرفت. برخی از کارشناسان حوزه اقتصاد این تغییرات در بانک مرکزی را مثبت دانسته و معتقدند که حداقل در کوتاه‌مدت شاید از التهابات بازار ارز کاسته شود.

از آنجا که قیمت ارز مولفه اثرگذاری بر رشد شاخص‌ها در بورس است و رشد روزهای اخیر بازار سرمایه نیز متاثر از جهش قیمت دلار آمریکا بوده، تغییرات در بانک مرکزی چقدر در بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود؟

هنوز شاهد رشد در بورس نیستیم

یک کارشناس بازار سرمایه در این باره به همشهری آنلاین گفت: بورس در دو سال گذشته دو بار تا کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بالا آمده بود. یک بار بعد از انتخابات ریاست جمهوری و یک بار هم در بهار امسال اما بعد از آن قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کرد و در حال حاضر هم ما رشدی را در بازار تجربه نمی‌کنیم بلکه درواقع جبران زیان‌هایی است که تقریبا از اردیبهشت‌ماه در بازار رخ داد.

«همایون دارابی» درباره تاثیر نرخ ارز بر بورس هم بیان کرد: با توجه به اینکه بورس با نرخ نیما کار می‌کند نرخ‌های بازار آزاد در عملکرد شرکت‌ها تاثیری ندارد و برای بازار نرخ نیما مهم است. با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس جدید بانک مرکزی در مورد تثبیت نرخ ارز نیما در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ممکن است این امر در درازمدت نرخ ارز را در بازار آزاد بیش از پیش افزایش خواهد داد، عنوان کرد: البته ما امیدوار هستیم سیاست‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی در چارچوبی باشد که به بنگاه‌ها آسیب نزند.

دارابی در مورد اینکه آیا با کاهش نرخ ارز، بورس در روزهای پیش رو دچار افت خواهد شد؟ گفت: بازار بورس در چنبره ۴ مشکل اساسی قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بالا، نرخ ارز نیمایی که کمتر از بازار آزاد است و لایحه بودجه ۱۴۰۲ گرفتار است و دلیل اینکه در ۲ سال اخیر نتوانسته بازدهی مورد انتظار را داشته باشد همین مشکلات است.

بیشتربخوانید: دلیل اشتیاق و هجوم دوباره مردم برای گرفتن کد بورسی

دارابی  بیان کرد: در مورد آینده بازار سرمایه باید گفت که بورس توان کاهشی خیلی شدید را با توجه به وضعیت بازارهای موازی و وضعیت تورم ندارد اما رشد آن وابسته به حل مسائل بنیادی اقتصاد است یعنی اگر ما بخواهیم که بازار رشد کند و تامین مالی بنگاه‌ها را انجام بدهد و نقدینگی را هم از بازارهای موازی به سمت خود جذب کند باید آن ۴ مسئله بنیادی حل شود.

کارشناس بازار سرمایه در مورد اینکه بازار بورس در شرایط فعلی بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است یا همچنان بازار پرریسکی است هم بیان کرد: بورس بازاری است که همواره رشد و رونق آن به رشد بنگاه‌ها و اقتصاد کمک می‌کند و توسعه ایجاد می‌کند و اشتغال را بالا می‌برد بر این اساس ما همواره توصیه می‌کنیم که مردم منابع خود را به بازار سرمایه بیاورند.

دولت باید از سهامداران حمایت کند

دارابی با تاکید بر اینکه دولت باید از کسانی که از سودهای بادآورده چشم‌پوشی می‌کنند و به جای اینکه پولشان را به بازاری مانند ارز و سکه ببرند آن را در فضای شفاف بازار سرمایه سرمایه‌گذاری می‌کنند، حمایت کند، افزود: ما انتظار داریم که مسائل بنیادی به گونه‌ای رقم بخورد که سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بورس پشیمان نشوند و همانطوری که در ۴-۵ ماه فصل سرد شاهد بودیم، خروج نقدینگی از بازار سرمایه رخ ندهد چون متاسفانه در فاصله بین بهار تا پاییز ما شاهد خروج مداوم نقدینگی از بازار سرمایه بودیم که ماحصل آن جهش‌های قیمتی بسیار مخرب در بازار ارز و طلا و خودرو و مسکن بود بنابراین باید بپذیریم که اقتصاد ظروف مرتبطه است و اگر بازار سرمایه رونق پیدا نکند قطعا بازارهای دیگر جایگزین آن می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد پیش‌بینی روزهای آینده بورس هم گفت: در روزهای آینده، بورس حداقل رویکرد کاهشی ندارد اما بسیار منتظر هستیم که ببینیم سیاست‌ها چگونه پیش می‌رود. در شرایط کنونی قیمت‌ها بسیار ارزان است و برای سرمایه‌گذاری ارزش ریسک کردن دارد. مگر اینکه اتفاقات خیلی حاد و غیرقابل پیش بینی بیفتد. چون یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌ها در ایران ریسک سیاستگذاری اقتصادی دولت است و ممکن است با وضع قوانین شبانه همه چیز خیلی سریع تغییر بکند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان