تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۱۱ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
حسین واله در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

اعتراضات مردم و برخورد حاکمیت با معترضان پس از صد روز چه تغییراتی کرده است؟

حسین واله استاد فلسفه دانشگاه با گذشت صد روز از اعتراضات مردم، این‌چنین برآورد کرده که فاصله میان طرفین منازعه کم نشده اما می‌توان انتظار داشت وجوه علانیت در آینده تجلی کند و معترضان و مخالفان آنان برای رسیدن به آرمان‌هایشان تصویری حقیقی‌تر از خود جستجو کنند.

اعتراضات مردمی

رویداد۲۴ حسین واله استادیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و معاون سیاسی وقت دفتر سیدمحمد خاتمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در تحلیل خود از شرایط موجود، به رسمیت شناختن اعتراضات را یکی از نشانه‌های تحول مثبت ارزیابی کرده است. او می‌گوید: «به رسمیت شناختن وجود مسأله هر چند بطور تلویحی و غیر رسمی از جانب حکومت، گذر از آرزواندیشی سیاسی در کانون تفسیر از ناآرامی‌ها به مطالبه‌های واقعگرایانه‌تر در جانب ایرانیان مهاجر و ایستادگی معترضان بر خواسته‌های خود در قالب‌های آرام‌تر می‌تواند نشانه‌های تحولی مثبت در پدیدۀ جاری تلقی شود.»

واله در تحلیل خود چنین گفته است: «چهل روز پیش، در توصیفی تهی از داوری ارزشی در باب ناآرامی‌های سه ماهه اخیر و سمتگیری‌های احتمالی آن، پیش‌بینی کردم که محتمل‌ترین سرانجام اعترا ض‌ها، سازشی راهبردی بین طرف‌های درگیر بر پایۀ مصالح مشترک بنیادین خواهد بود که در آن هیچ خرده‌فرهنگ و گروه اجتماعی حذف نمی‌شود و تکثر به رسمیت شناخته می‌شود و نظم ذیل حقوق همگان استقرار می‌یابد. اکنون با برآورد خود از دورۀ چهل روزه بر اساس اطلاعات کشف عمومی و رسانه‌ای می‌توانم با اطمینان نسبی بگویم در این چهل روزه، سمت و سوی تحولات عمدتا در همان مسیر قرار داشته است.»

وجه پررنگ ناآرامی‌ها در تفسیر رادیکالی بود که گروه‌هایی از ایرانیان مهاجر به غرب بر آن نهادند و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور ترویج کردند. در آن تفسیر، این پدیده انقلاب تمام‌عیار ملت ایران علیه نظام سیاسی معرفی شد، مراحل پیاپی آن تا سرنگونی این رژیم و استقرار حکومت جایگزین، ارائه و پیشرفت در این زمینه گزارش می‌شد.

تظاهرات و اعتصاب‌های گسترده در سراسر کشور در وجوه گوناگون و در اعتراض به حکومت، گام‌های فزاینده و پیش‌رونده به سوی انقلاب دوم ایران معرفی شد. انتظار اوج‌گیری پیوستۀ کنش‌های انقلابی معطوف به سرنگونی حکومت چندان قدرت یافت که برخی دولت‌های غربی و عمدتا اروپایی را به واکنش‌هایی برانگیخت، موهم این احساس که باید از هم اکنون در رژیم آیندۀ ایران جای پایی در خور دست و پا کنند.

اعلام همبستگی تمام‌عیار این دولت‌ها با جنبش انقلابی ملت ایران و برخورد قاطع‌تر با رژیم در تهران مانند اخراج سفیران و قطع روابط دیپلماتیک خواستۀ رسمی اعلام شدۀ کانون‌هایی از ایرانیان مهاجر بود که خود را در جایگاه رهبری جنبش قلمداد می‌کردند. اما در مواجهه با روند طبیعی و عینی حوادث واقعی در داخل کشور و نیز در اثر ناکامی در تشکیل حکومت موقت انتقالی در خارج از کشور، فضای رسانه‌ای اندک اندک نیاز به تغییر رویکرد را احساس کرده به موضع واقع‌گرایانه‌تری عقب نشست: مسؤل ساختن حکومت ایران در قبال برخورد با اعتراض‌ها در داخل و موارد نقض حقوق بشر در سرکوب مردم. اکنون گزارش کنش‌های عمومی انقلابی و گسترش یابنده در داخل به تدریج جای خود را به تبیین‌های لازم از ضرورت اعمال فشار بر حکومت ایران برای تن دادن به استاندارد‌های حقوق بشری و دموکراتیک داده است. 


بیشتر بخوانید: آینده اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ چیست و چه چشم‌اندازی پیش روست؟


معترضان فعال در داخل کشور در این دوره خواسته‌های خود را پی گرفته‌اند، اما روش‌های تازه‌ای را به‌کار بسته‌اند. تظاهرات و تجمع‌ها و تحصن‌ها جای خود را به کنش‌های آرام‌تر و گویا تری مانند بیانیه‌ها و نامه‌های دسته‌جمعی و فردی و گفت‌وگو‌های آشکار و نیمه‌آشکار رسمی و غیررسمی و خطبه‌ها و سخنرانی‌ها و مقاله‌ها و مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان و امثال آن داده است.

رفته‌رفته خود معترضان در داخل، تفسیر کنش‌ها و بیان خواسته‌های خود را به‌دست گرفته‌اند و همگرایی معناداری در این زمینه بروز داده‌اند. این تغییر روش هم طبیعی و هم پیش رونده است؛ طبیعی است از این نظر که با فاصله زمانی از مبدأ اعتراض‌ها (درگذشت تراژیک مهسا امینی) چگالی عواطف کاهش یافته درون‌مایۀ اعتراض‌ها مهم‌تر شده و طبعا رفتار‌های نمادین تغییر کرده است و پیش‌رونده است، چون واضح‌تر، بی‌واسطه‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است. آنچه افول تحرک خیابان نامیده شد، تنها تحولی در روش ابراز و نه تغییری در سمت‌گیری اساسی اعتراض‌ها ست.

حکومت سیری را از پراکندگی و تا حدی آشفتگی مواضع و واکنش‌ها به انسجام بیشتر و کنترل دقیق‌تر بر خود، طی کرده است. اظهارات مقام‌های رسمی عالی رتبه یکدست‌تر شده، فضای رسانه‌ای رسمی کاملا کنترل شده و واکنش‌های رسمی به اعتراضات، حساب شده‌تر دنبال شده است. در حالی‌که اعزام هیأت‌ها و سفر‌ها و سرکشی‌های رسمی حاکی از احساس دقیق‌تر جوانب بحران در سطح حکومت است، گفتمان رسمی کماکان از تفکیک اصل اعتراض‌ها از بهره‌برداری سیاسی دیگران از آن، اجتناب می‌کند هر چند تفاوت میان کنشگران از نظر انگیزه را به رسمیت می‌شناسد.

تقسیم کاری میان نهاد‌های مختلف حکومت معطوف به حفظ ارتباط با لایه‌های مختلف و برانگیختۀ اجتماعی مشاهده می‌شود: در حالیکه برخی نهاد‌های رسمی از توقف گشت ارشاد و تکاپوی روش‌های مناسب نو در ادارۀ این موضوع و حتی تجدید نظر‌هایی در شیوه‌های حکمرانی می‌گویند، نهاد‌های رسمی دیگری بر برخورد جدی با اغتشاشگران و ایستادگی حکومت بر مواضع هویتی تاکید می‌کنند وبرای حامیان خارجی آنچه اغتشاش می‌نامند خط و نشان می‌کشند. کوشش فوق العاده برای عادی سازی اوضاع یا عادی نشان دادن آن هر چند از باب البلیّة اذا عمّت طابت، نشان از احساس ضرورت حاد به گذر از بحران دارد و دلالت اصلی آن به رسمیت شناختن غیر رسمی مسأله است.

به رسمیت شناختن وجود مسأله هر چند به‌طور تلویحی و غیر رسمی از جانب حکومت، گذر از آرزواندیشی سیاسی در کانون تفسیر از ناآرامی‌ها به مطالبه‌های واقع‌گرایانه‌تر در جانب ایرانیان مهاجر و ایستادگی معترضان بر خواسته‌های خود در قالب‌های آرام‌تر می‌تواند نشانه‌های تحولی مثبت در پدیدۀ جاری تلقی شود.

مثبت بودن این تحول هرگز به این معنا نیست که فاصله میان طرفین منازعه کم شده یا رو به سوی کم شدن دارد، تنها بیانگر نضج بیشتر این فرایند و عقلانی‌تر شدن رفتار‌های نیرو‌های درگیر در آن است. اگر این برآورد خیلی از واقعیت به‌دور نباشد، می‌توان انتظار داشت وجوه دیگر عقلانیت نیز در آینده تجلی کند؛ معترضان و مخالفان داخلی آنان به تصویری حقیقی‌تر از خود، انتظاراتی قابل تحمل‌تر برای حریف خود و راهکار‌هایی کم آسیب‌تر برای رسیدن به آرمان خود جستجو کنند. راه به سازش بزرگ از این مسیر هموار‌تر می‌شود اگر الهه عقلانیت موفق شود، شکاف حقیقی میان مطلوب‌های مردم ایران در طبقات و گروه‌های مختلف با دستورکار‌های دیگر را به قدر کافی بر ملا کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۶
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
7
41
۴۴ سال از مسئولان مهر اندر جبین ذره ای یکرنگی و همدلی ندیده ایم این اقلیت حاکم دشمنی غیر از ملت خود نمیشناسد و از روزی میترسند که که بله قربان گویان کاسه لیس دور برشان پراکنده شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
دقیقا، باید درخت خ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
نفرت اکثریت رو برای خودشون کسب کردن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
هوچی گری هاتون به جایی نرسید
به قول معرف پشگل های آخرتونه
مهتاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
اقلیت کی هست؟
اکثریت کی هست؟
هر دو تو مطلب در جهان واقعی نیست جمله حقیقی این است:
با خدا باش پادشاهی کن
بی خدا باش هیچ کاری را نمی توانید به سرانجامش رسانید
ناشناس
|
Denmark
|
۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
27
10
حسین واله با این همه سال تدریس در دانشگاه بهشتی چرا هنوز استادیاره؟؟چرا با این همه هوش و ذ کاوت و انالیز مسائل سیاسی استاد تمام نشده؟
خدمت جناب استاد عرض کنم. مردم پیه هر کسی برن قطعا دیگه گول شما و رهبرتون خاتمی رو نمیخورن!!.من اصلا موندم چرا حاکمیت طبق اخبار غیر رسمی اما شاید واقعی به خاتمی دار دسته اکبر هاشمی سیگنال فرستاده.آیا این وسط اصلاحاتچی ها حقه ای سوار کردند.و مدعی رهبری معترضان شدند؟؟ آیا کسی در این سه ماهه اسمی از خاتمی و... اورده. آیا جایی رهبران اصلاخات را صدا زدند.؟
شما اصلاحاتچی ها فرصت طلبانه میخواهید سوار موج اعتراض مردم شوید.
شرم بر شما! در این سه ماه اعتراض صدای یکی از گله گنده های شما در نیامد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
خاک بر سر این کاربران احمق که خاتمی و اصلاحاتچی ها رو یادشون رفته. حالا به کامنتها منفی میدن
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
خاتمی 100 بار بد تر از مموتی است. مموتی - فریب کار پیچیده ای نبود. خاتمی به مردم خیانت کرد و باید مثل بقیه محاکمه بشه . با نظر شما موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
رویداد هم با این خبرها دلش میخواد اعتراضات ادامه پیدا کنه
غافل از اینکه دیگه اون ممه را لولو خورد
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
8
33
خیلی قلمبه سلمبه نوشته. ولی در نهایت این قهر بین مردم و دولت تمام نخواهد شد . بخصوص اعتراضات در کردستان و سیستان دائمی شده و حکومت هم در این دو منطقه بریده. در عرصه خارجی ، حکومت کاملا بازنده است و هیچ نکته مثبتی دیده نمیشود . کلا تا الان حکومت بازنده است و مردم برنده. در انقلاب ۵۷ هم تا ماه هفتم انقلاب ( حدود خرداد ۵۷ ) دو طرف به دست آورد بزرگی نرسیدند ولی از مرداد یکباره این آتش الو گرفت و حکومت فروپاشید .
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
این حرف شما بیش از حد خوشبینانه س. تو این حدود 100روز چیز خاصی از برنده بودن مردم ندیدم.بلکه ما مردم روز به روز فقیر تر شدیم.
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
مردم ایران طبق اموزههای مذهبی تاریخی و ..ن گشادی خودشون منتظرن تا کسی بیاد کاری براشون انجام بده. این یک نظریه است که تو گله مردم گردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
3
11
واضح، ساده، خلاصه بگین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
اغتشاشگران شلوار خود را خیس کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
سرکوبگران توی شلوارشون...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
6
18
کسی که در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته باشه نمی تواند نگاه درستی به اعتراضات داشته باشه ، در ضمن این آقای نویسنده این مقاله انگار بعد حدود ۲۴ سال حوادثی که تندروها در دولت خاتمی که هر ۹ روز یک بحران درست می کرده را فراموش کرده که انتظار عقلانیت داره ؟
حمله به سینما ، کتابفروشی ها ،مسئولین سیاسی دولت خاتمی
حمله به آقای منتظری و آیت‌الله طاهری و...‌‌‌‌‌......انتظار چه عقلانیتی داری آقای واله؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
معترضین خاتمی آمدن در انتخاب به کاندیدی که علیه خاتمی بود رای دادن نرفتم اموال عمومی را غارت کنند انصاف داشته باشد منتشر کن رویداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
27
4
چرا نمی گوید زیر مجموعه ( معنی زیر مجموعه را بدانید ریاضی ) از بی حجابی مشوق و ترویج زایش افراد بزهکار بچه طلاق و تکثیر میکروب ایدز است که باعث افزایش هزینه امنیت سلامت می شود که این هزینه از سفره مردم توسط بی حجاب و همفکرانش دزدیده می شود
بی حجابی دزد است دین در اینجا مطرح نیست علم آمار
پاسخ ها
برادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
خدا شفا بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
جناب ریاضیدان!! تازگی ها سرت به جایی نخورده!! اینهمه دزدی و اختلاس رو ول کردی چسبیدی به چند تا تار مو...!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تاثیر گذار بود)))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
34
2
اثری که من در بالای شهر دیدم حس و خاشاک
استاد نه در تمدن ما ونه در آیین ایرانیان بی حجابی یک وسیله یا ابزار مانند کاندوم از غرب وارد شده بی حجابی هر چند تبلیغ محصولات تولیدی غرب مواد نامرغوب ارایشی و اسلحه است در غرب اقوام پلیس یک برچسب بر خودروی خود دارند لذا نیروی امنیتی و خانواده هایشان مسلح و حق شلیک داشته باشند متخلفاتش بی حجابی در غرب است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
کور بشی نبینی.خاک تو سر کثیف هیزت.
برادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
این چرندیات چیه آخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
واج واج! می گه ! !
یک مغز اسیب دیده ارتباط بین اعصاب برنده واورنده مغزش قطعه احتمالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
برادر عرزشی!! چرا اینقدر بی ادبی!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
چادر ننه ات هم از غرب اومده ! ازسیستم اقتصاد غربی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
4
32
مردم با اراده ای استوارتر هر روز بیشتر از روز قبل برای رسیدن به خواسته هایشان پیش خواهند رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
یک خواسته را بگو ؟ کارت به مردم نباشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
یه خواسته اش اینه که از شر امثال تو راحت بشیم...!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
خواسته ات قانون سوم نیوتن
خواسته بعدی را بگو؟
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
8
30
برو عامو نشستی کناری بخاری گرمت اصطلاحات دو زاری بلغور می کنی تا از آب گل آلود ماهی بگیری یه روزی برگردی دوباره بشی معاون سیاسی!

اونی که اعدام شد پسر تو نبود عمو، پسر ۲۲ ساله یه خانواده بدبخت بود که پسرشو نفرستاده بود خارج فرستاده بود کارگری یه کافه قراضه توی هفت حوض! زدن دخلشو آوردن عمو!

قاضی صلواتی با فرستادن یه صلوات حکم به اعدامش داد، هجده روز بعد از اولین جلسه دادگاهیش اعدامش کردن عمو، می فهمی؟ طرف چهل سال اختلاس کرده هنوز محاکمه هم نشده چطوری این سیستم قضایی به این چابکی رسیده که هیجده روز از اولین دادگاه یارو رو می بره اجرای احکان و به اندازه یه بعدازظهر حکم اجرایی نهاییش هم امضا میشه.

چی رو میخوای ماستمالی کنی؟ اژه ای میخواد ژست مهربون و پهلوون دوباره بگیره؟ میخواد دوباره بیاد عفو بده. شوی مذاکره راه بنداره.

برو عمو، پسرت تو خارج منتظره براش دلار د یورو بفرستی، از این شوهای احمقانه هم بکش بیرون.
پاسخ ها
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
میخواست ادم نکشه کسی که ادم بکشه بازهم میکشیم امثال قره حسنلو و کرمی و اون کریمی ملعون رو بازهم می کشیم کسی که گلوی مامور رو ببره می کشیم هزاری هم بره اینترنشنال و بی بی سی زار زار کنه بازهم میکشیم والسلام
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
درود بر احسان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
برادر عرزشی!! چرا تو آدم‌کشی!؟
ناشناس.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
40
5
۱۰۸ روز از شروع اعتراضات می گذرد و هنوز هیچ موفقیت خاص و چشمگیری به دست نیامده.با روند فعلی احتمالا تا قبل از پایان سال اعتراضات به طور کامل خواهد خوابید و اوضاع بر می گرده به قبل از مرگ مهسا امینی.یک اعتراض شکست خورده دیگه مثل ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و .....
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
آینده
آمد رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
برادر سرکوبگر!! چرا تو سرکوبگری!؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
اوضاع ایران هیچوقت به قبل از فوت خانم امینی بر نمیگرده. مردم رودربایستی رو کنار گذاشتن
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
برا امثال تو که بد نشد،شبی یک میلیون زدید به جیب!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تاریخ انقلاب مرگ یک بزهکار که پدرش با او کاسبی می کرد جالبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ
ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم. کو پهلوی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
4
26
کو گوش شنوا ؟
باید برن .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
اخه یابو ایم استاد دوزاری که نمیگه جمهوری اسلامی بره. مگه تغییرات اصلاحات گرایانه ا نجام بده. ای خاک بر سرتون که قدرت درک مفهوم ندارید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
هیچ کس نمی ماند همه می روند یکی به جهنم دیگری بهشت و بعضی نزد پروردگارشان روزی می خورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
8
1
آقا احسان
سلام
من فرزندی در خارج کشور ندارم
خدا کنه بقیه اطلاعاتتون از این جنس نباشه
شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
6
3
باعرض سلام واحترام به دانشجویان عزیز لاسیما متالهین یادم هست زمانی امام مسئله ولایت مطلقه فقیه را مطرح کردند یکی از افاضل حرف امام را درنماز جمعه توضیح میدادند نقل به مضمون امام فرمودند شما نفهمیدید من چه گفتم واین درحالیست که ولی ومولا و مولی و ولایت و...................میتوانند ده ها وصدها معنی را با خود حمل کنند اززیر صفر بگیر تاخود صفر تاولایت امیر مومنان ورسول مکرم اسلام که وجه روبخدای این بزرگواران است وهیچ کسی حتی پیامبران اولوالعزم این مقامات را ندارند برهمین اساس فرمودند لا تسبوا عليا فانه ممسوس فى ذات الله این ممسوس به معنی جن زده نیست بلکه بعنوان مس وتماس معنوی واشراف برلوح محفوظ ونظر به وجه الله است دربعضی از ادعیه میخوانیم حَتّىٰ‌ تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّور. امیرمومنان وزهرای مرضیه وائمه طاهرین لاسیما پیامبر مکرم اسلام خود این حجابهای نورانی هستند خلیفه الهی برهمین اساس فرمودند اول ما خلق الله نوری و کنت نبیاً آدم بین الماء و الطین بله عزیزان صاحب ولایت مطلقه کسی است که واجد این مقامات باشد والا من وفلان مجتهد ازسال 1260 نمیدانیم تکلیف طهارت فلان موضع چیست وعلی الدوام بحث میکنیم يُجْزِي مِنَ الْبَوْلِ أَنْ يَغْسِلَهُ بِمِثْلِهِ_______مثلا ما علی الحشفه____________يُجْزِي مِنَ الْبَوْلِ أَنْ يَغْسِلَ البول بِمِثْلِ البول________________ صب عليه الماء وصدها کتاب درفقه احکام تنظیم شده که عدد اختلافات را لاتعد ولاتحصی کرده است جواهرالکلام مرحوم نجفی وکتاب الخلاف طوسی ونظائر این کتب را بخوانید تا بفهمید درهیچ باب فقهی بین مسلمین وحتی شیعه دوازده امامی وحدت نظر ورویه دیده نمیشود بلکه فقهاء واسطه رفع تکلیف هستند ونوعا درابتدای رسائل عملیه همین را متذکر میشوند السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
امام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

امام باقر(ع) فرمود: بعد از حسين ابن علی (ع) 9 امام می باشد و نهمی آنها امام قائم (ع) است. (كافی جلد 2 ص 482 ش 13،12،11،10،9،16،15)

عـمـربـن زاهـرگـويـد: مـردى از امـام صادق ع پرسيد كه بامام قائم بعنوان امـيـرالمـؤمـنـان سـلام مى كنند؟ فرمود: نه ، آن نام را خدا مخصوص اميرالمؤمنين(على بن ابيطالب ) عليه السلام نموده ، پيش از او كسى بدان نام ، ناميده نشده و بعد از او هم جز كافر آن نام را بر خود نبندد. عرضكردم : قربانت پس چگونه بر او سلام كنند؟ فرمود: میگويند: السلام عليك يا بقية الله ! سپس اين آيه را قرائت فرمود: (اگر مؤ من هستيد بقية اللّه براى شما بهتر است ایه86 سوره 11 . ( کافی ج2ص275ش2)

ابوبصيرگويد: خدمت امام باقر (ع) رسيدم و عرضكردم : شما وارث پيغمريد ؟ فرمود : آری ، عرضكردم : پيغمبر وارث انبياء بود و هر چه آنها می دانستند میدانست ؟ فرمود : آری ، عرضكردم شما می توانيد مرده را زنده كنيد و كور مادر زاد و پيس را معالجه كنيد ؟ فرمود : آری باذن خدا . سپس فرمود : . . . (كافی جلد 2 ص 374 ش 3و4 )

امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: از ما نيست كسی كه با مسلمانی خدعه كند . (كافی جلد 4 ص 33 ش 3 )

سلیمان بن خالد گوید: امام صادق ع فرمود: از حکومت بپرهیزید! زیرا حکومت تنها برای امام آگاه از قضاوت و عادل بین مسلمانان است حکومت برای پیامبر یا وصی اوست. (فروع کافی ج 10 ص468 ش 1)

حسين ابن مختار گويد : به امام صادق (ع) عرض كردم : قربانت « روز قيامت كسانی را كه به خدا دروغ بستند ميبينی » آيه 60 سوره 39 تفسيرش چيست ؟ فرمود : درباره كسی است كه خود را امام داند و امام نباشد ، عرض كردم : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . فرمود : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . (كافی جلد 2 ص 200 ش 3 )



























امام صادق (ع) فرمود : كسيكه با امامی كه امامتش از جانب خدا است كسی را شريك كند كه امامتش از جانب خدا نيست : به خدا مشرك گشته است. (كافی جلد 2 ص 200 ش 6 )

حسين ابن مختار گويد : به امام صادق (ع) عرض كردم : قربانت « روز قيامت كسانی را كه به خدا دروغ بستند ميبينی » آيه 60 سوره 39 تفسيرش چيست ؟ فرمود : درباره كسی است كه خود را امام داند و امام نباشد ، عرض كردم : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . فرمود : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . (كافی جلد 2 ص 200 ش 3 )
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
چرا رویداد واقعیت را منتشر نمی کنید برداشت‌های که دانشکده های شیعه شناسی از اسلام دارند منتشر می کنید اما سخنان دانشمندان شیعه امتحان پس داده و آگاه و به روز را منتشر نمی کنید
ش ز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
10
2
ایران را به پول کثیف اسراییل و عربستان نفروشید ای ادمهای اینتر نشنال احمق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
بله فکر کنم شما حق دارید جناب احمق!! بهتر است به پول تمیز چین و روسیه بفروشیم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
غربزده امریکا با ما دشمن است چرا؟ با فغانستان دشمن بود چرا ؟ با عراق دشمن بود چرا؟ با کوبا دشمن است چرا؟ باروسیه چین دشمن است چرا؟
تو هم اگر محارم خود را در اختیار غرب نگذارید دشمن است چرا؟
رویداد منتشر کن
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
14
4
کسی که جنایت کنه مامور رو بکشه به پلیس چاقو بزنه زن مردم تجاوز کنه یا پلیس رو اتش بکشه مجازات می کنیم جنایت بکنند بازهم میکشیم از این جنایت کاران چاقو بدست کافر بهایی صفت رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
برادر عرزشی!! چرا برادر کشی!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
لابد خودتون هر .....ی بخورین مجازین !
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
0
0
بیچاره‌های‌وطن‌فروش‌‌‌‌برای‌این‌کشور‌خون‌ها‌داده‌شده‌تا‌به‌اینجا‌رسیده‌حالا‌چند‌نفر‌جوجه‌تازه‌ازدوران‌رسیده‌آمدند‌در‌داخل‌خیابان‌به‌حمایت‌از‌منافقین‌خارجی‌وداخلی‌اموال‌مردم‌را‌ویران‌وآتش‌می‌زنند‌امت‌مسلمان را‌می‌کند‌ووقتی‌این‌جنایت‌کاران‌را‌محاکمه‌می‌کنند‌ شما‌خواءنین‌از‌این‌جانیان‌ملعون‌صفت‌حمایت‌می‌کنید‌ننگتان‌باد‌مزدوران‌‌کثیف‌داخلی‌وخارجی‌‌
دولت‌باید‌کلیه‌این‌جانیان‌را‌به‌اعدام‌محکوم‌کند‌نه‌ترحم‌وزندان‌کردن‌آنها‌؟؟؟!!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان