تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
حسین واله در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

آینده اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ چیست و چه چشم‌اندازی پیش روست؟

یکی از سوالات مهم در مواجه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ این است که آینده این اعتراضات که بعضا به خشونت هم کشیده شده، چه خواهد شد. حسین واله جامعه‌شناس این موضوع را بررسی کرده است.

اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

رویداد۲۴ حسین واله دیپلمات ایرانی و استادیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ اعتراضات اخیر را تحلیل کرده است. او می‌گوید: «هیچ داوری ارزشی راجع به ناآرامی‌های دوماهه اخیر و طرف‌های درگیر در آن نمی‌کنم، بلکه تنها به توصیف اجمالی منازعۀ جاری و رفتار اطراف آن و پیش‌بینی محتمل‌ترین آینده آن میپردازم. ساختار این پدیده، اسباب اصلی و چشم‌انداز آتی آن را بر اساس اطلاعات کشف، به اجمال توصیف می‌کنم. سطحی از انتزاعی سازی در این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، چنانکه برای داوری ارزشی نیز ضرورت دارد.

مردم ایران و وجه درون‌مرزی اعتراضات ۱۴۰۱ 

ناآرامی‌های جاری در کشور سه وجه متمایز دارد؛ درون‌مرزی، برون‌مرزی و بین المللی. در وجه درون‌مرزی، نارضایتی‌های انباشته طی دهه‌ها، در اثر یک محرک شدید عاطفی به شکل اعتراض عمومی، اما پراکنده بروز می‌کند. انگاره‌های غالب در اعتراض‌ها که در شعار‌های اصلی جلوه دارد، واکنش به آن محرک عاطفی است، اما نشانگر یک تحول ریشه‌ای نیز هست.

شعار‌های «زن زندگی آزادی»، «نه روسری نه توسری»، «عدالت آزادی حجاب اختیاری» ضمن اینکه واکنش عاطفی به تراژدی مهسا را تجسد می‌بخشد، مسألۀ زنان را در کانون اعتراض‌ها قرار می‌دهد و فقدان توازن بین تحول در هنجار‌های رسمی و تحولات در حیات عینی و نیز قطبی شدگی پاره‌ای تضاد‌های اجتماعی و فرهنگی را انعکاس می‌دهد.

ایرانیان خارج از کشور و وجه برون‌مرزی اعتراضات مردم ایران

در وجه برون‌مرزی، فرصتی برای آزمون دستورکار‌های سیاسی گروه‌هایی از ایرانیان که به خارج کشور و عمدتا به غرب مهاجرت کرده‌اند، پیدا شده است. وجه مشترک این دستورکار‌ها نفی نظام سیاسی حاکم بر ایران است. دوران «پسا مهسا» از نگاه این نیروها، فرصت طلایی برای تحولی است که دهه‌ها انتظارش را کشیده‌اند.

وجه بین‌المللی اعتراضات و دولت‌های ناراضی از جمهوری اسلامی

در وجه بین‌المللی، دولت‌های متخاصم و دولت‌های ناراضی از سیاست خارجی ایران، در ناآرامی‌های اخیر به ترتیب، ابزاری برای ضربه زدن به قصد تضعیف تا اضمحلال ایران و اعمال فشار بر حکومت ایران برای تغییر سیاست، جستجو می‌کنند.

اسرائیل پیشتر سیاست هزار ضربه به ایران بجای یک ضربه بزرگ را اعلان کرده است. دولت‌های اروپایی که قبلا بردباری بیشتری در قبال رفتار ایران در سیاست خارجی پیشه می‌کردند، به سطح بالاتری از برخورد گذر کرده‌اند.

تنگنا‌های حکومت از رهاورد ناآرامی‌های جاری به نظرآنان ابزار مناسبی برای مهار رفتار‌های خصمانه ایران به‌خصوص در موضوع جنگ اوکراین در اختیار جبهه غرب قرار می‌دهد.

در آمریکا، شکاف حزب جمهوری خواه/حزب دموکرات در موضوع ناآرامی‌های اخیر ایران نیز نمود یافته است. در حالیکه جمهوری خواهان بی‌پرده خواهان جنگ داخلی در ایران و مسلح شدن مخالفان حکومت هستند، دموکرات‌ها رسما حساب خود را از سازمان مجاهدین خلق جدا می‌کنند.

در میان سه وجه پیش‌گفته، وجه نخست اهمیت بیشتری دارد زیرا اسباب وجوه دیگر را فراهم می‌آورد. در این زمینه باید گفت دو سوی منازعه تاکنون بیشتر احساسی تا عقلانی رفتار کرده‌اند. فکت‌های زیر این ادعا را تأیید می‌کند.


بیشتر بخوانید: ماهیت اعتراضات مردمی ۱۴۰۱ چیست؟


پیامدهای اغتشاش نامیدن اعتراضات

۱- حکومت تفکیک اعتراض‌ها از استخدام آن توسط نیرو‌های برون‌مرزی را مبنای رویکرد خود قرار نداده لذا تسهیل، اداره و چارۀ اولی همزمان با ممانعت از دومی را در دستور کار ندارد. با «اغتشاش» خواندن اعتراض‌ها و تمرکز بر ریشه‌کنی آن، ناخواسته دو کار می‌کند: به جای آنکه قبح اغتشاش را به اعتراض سرایت دهد، اغتشاش را قبح‌زدایی می‌کند و به‌جای اینکه مطالبات بر حق را برآورد یا دست‌کم به رسمیت بشناسد، به قطبی شدن جامعه حول محور مخالف/موافق حکومت کمک می‌کند. سیاست انتساب اغتشاشگران به خارج کشور، استقلال‌طلبی به مثابۀ یک ارزش را بلا موضوع می‌سازد.

۲- گروه‌های پراکندۀ معترضان نقشۀ راهی برای دستیابی به اهدافی که متفرقا اعلام می‌کنند، تدوین و ارائه نکرده‌اند و نمی‌دانند چگونه می‌توان به آن اهداف رسید. با این حال، مرتبا بر دامنۀ مطالبات اعلان شده می‌افزایند. این فرایند نشان می‌دهد که پیامد ناکامی‌های جنبش را برآورد نکرده‌اند لذا سازوکار پویایی و بالندگی آنرا تامین نکرده‌اند. گویی رویکرد سنگ مفت گنجشک مفت را برگزیده‌اند.

از اینجا می‌توان حدس زد که فاصله‌ای معنادار بین ساختار معترضان در جنبشی که سر ندارد با سازمان هدایت آنان که می‌کوشد جای سر جنبش ظهور کند، وجود دارد.

۳- هر دوسوی منازعه از پرداخت هزینۀ لازم برای هدف حداکثری اعلام شدۀ خود امتناع دارند مع الوصف از آن اهداف حداکثری دست برنمی‌دارند. این فرایند به‌طور طبیعی به استهلاک آنان بیش از حد نیاز، منجر می‌شود.

۴- هر دو سوی منازعه رویکرد سنتی «از این ستون تا آن ستون فرج است» را برگزیده‌اند. بدون در نظر آوردن ریشه‌های مشکلی که در صدد حل آن برآمده‌اند، تنها به تاکید بر اهداف بسنده می‌کنند گویی دستی از غیب برخواهد آمد و کاری خواهد کرد. دل بستن به تحولاتی که پیش خواهد آمد بدون تبیین نسبت علّی آن‌ها به اهداف جنبش یا اهداف حکومت، نشان می‌دهد که هنوز نیروی پیش‌برنده هیجان است.

با در نظر گرفتن پارامتر‌های پیش‌گفته، دو حالت بدیل کلی و در هر حالت چند افق متصور است. یکم، فرآیند فعلی احساس محوری ادامه یابد. دوم، فرایند احساس محوری به تدریج جای خود را به محاسبه‌گری بدهد. در حالت یکم، سه افق متصور است:

اول، در اثر یک اشتباه محاسبه بزرگ یا چند اشتباه محاسبه پیاپی، یکی از دو سوی منازعه از پا درآید. دوم، با مداخلۀ مؤثر نیروی خارجی، یک سوی منازعه حذف شود. سوم، منازعه بدون برتری یک طرف ادامه یابد تا همه نیروی دو طرف تمام شود و خرابه‌ای از ایران و ایرانی باقی بماند.

در حالت دوم، دو افق متصور است: ایرانیان به یک سازش بزرگ بر سر پیمانی ملّی دست یابند که در آن هیچ خرده فرهنگ و گروه اجتماعی حذف نشود، تکثر به رسمیت شناخته شود و نظم ذیل حقوق همگان استقرار یابد.

دوم، یک چرخش ناگهانی در نقطه‌ای تصادفی، مانع از آن تحول شود و با حذف نیرویی که مسؤل همۀ زشتی‌ها معرفی شود، صحنِ سیاست را بظاهر تغییر دهد، ولی ساختار واقعی قدرت را کماکان حفظ کند و طبعا نیروی جنبش را جذب کند.

دلایلی وجود دارد که دستیابی به یک سازش بزرگ و پیمان ملی را محتمل‌تر از دیگر افق‌ها می‌نمایاند:

۱- شعور ناخودآگاه جمعی ایرانی که در بزنگاه‌های خطیر گذشته از سقوط ایران جلوگیری کرده، به احتمال بیشتر مانع از کلنگی شدن کشور خواهد شد.

۲- مطالبات معترضان ژرف‌تر و اساسی‌تر از آن است که بتوانند از آن دست بردارند. ملاحظات و محظور‌های حکومت نیز جدی‌تر و اساسی‌تر از آن است که بتواند بخاطر هزینه ها، میدان منازعه را ترک کند.

۳- توازن قوای جهانی احتمال مداخلۀ مؤثر نیرویی خارجی را تقریبا منتفی می‌سازد.

۴- تکثر واقعی در جامعه ایران بعلاوه شعور ناخودآگاه جمعی ایرانیان اجازه غلبۀ نهایی یک سوی منازعه را نمی‌دهد.

به احتمال بیشتر، برایند عوامل فوق به تغییر صحنۀ منازعه در نقطه‌ای خواهد انجامید که دو سوی منازعه حس کنند قادر به حذف طرف دیگر نیستند. تغییر صحنۀ منازعه با عقب نشینی دو طرف به مواضعی قابل تحمل برای طرف دیگر رقم خواهد خورد. در آن نقطه، مصالح مشترک حیاتی طرف‌ها نقش اصلی را بازی می‌کند.

تنها عاملی که می‌تواند به تاخیر یا تخریب این روند کمک کند، چشمداشت به نیرویی ست که هرکدام از دو طرف منازعه امیدوار باشند که بتوان از خارج از مرز‌ها به‌دست آورد. این امید دست‌کم رسیدن به نقطه آتش بس را به تعویق می‌اندازد و منازعه را طولانی‌تر می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
11
60
به نقطه بدون بازگشت رسیدیم . تنها راه نجات کشور برکناری و محاکمه مسئولین ، تغییر در چینش حاکمیت و برگزاری رفراندوم جهت اصلاحات اساسی در قانونی اساسی و نحوه اداره کشور
پاسخ ها
توکلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
چرند گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
چرند رو تو گفتی توکلی . چون چشم دیدن حقیقت رو ندارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
دقیقا
ایرج امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
48
18
اگردولت محترم بتونه وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم و ارزش پول ملی و سیاست بین المللش را کمی سروسامان ببخشه آنوقت واشنگتن و تلاویو، پاریس، لندن، ریاض هیچ غلطی نمیتوانند بکنند، درد مردم اقتصادی بوده و بقیه همه بهانه هستو آمریکا و اسرائیل غلط اضافی میکنند درصورتیکه دولت بهر طریق ممکن بتونه تورم و قیمتهارو گاهش بده و عرضه و تقاضا درست انجام بشه که اصلا نمیشه و اگر درست بشه آنوقت امریکا برای همیشه به زباله دان تاریخ خواهد پیوست، مرگ برآمریکا، اسرائیل، انگلیس، مجاهدین خلق و دشمنان میهن و ننگ بر دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایرج امیری
پاسخ ها
ابراهیم رحمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
چند سال باید صبر کنیم که مشکلات مردم رفع بشه؟
عمرمون تموم شد
توکلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
بالا پرچم اسلام
و نابود باد پرچم آمریکا و...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
کاملا درسته اکثریت مردم مشکل معیشتی دارند و باید تامین شوند و مشکلی با حکومت ندارند! دولت باید از تجربه ونزوئلا استفاده کند!
تورم ۲۰۰ درصدی ونزوئلا چگونه به تورم ۲ درصدی رسید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
گل گفتی واقعا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
چقد صبر کنیم تا وضعیت درست بشه ؟ ها؟ یه نگاه به بیرون بکن مردم دارن میمیرن از گشنگی ،
در ضمن تنها اقتصاد نیست میدونی جمهوری اسلامی چند نفر و کشته ؟ میدونی ماموران حکومت به یک دختر چهار ده ساله تجاوز کردن و دختره از شدت پارگی واژن مرده ؟ میدونی اینا رو ؟ مردم خوی الان دارن تو این سرما تو کوچه و خیابونا میخوابن ، این مسئولین عوضی نمی تونن چادر و کمک به اونا برسونن؟ پس چرا به نوار غزه کمک میکنن ولی وقتی به مردم ایران میرسه میگن نداریم تموم شده؟برو بابا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
9
25
خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
جانم به فدایه رهبر معظم انقلاب اسلامی
ایرانی ۴۴سال تحقیر شده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
9
42
خب مگه حکومتی که بنابه هردلیلی درصد بیشتر افراد جامعه ناراضی باشند ازش نمیگن مشروعیت نداره
اگه حکومتمون اسلامیه و خدا و دین و درنظر گرفته نه حس قدرت طلبی و سلطنت رو
پس چرا کوتاه نمیان تا هم خودشون بیشتر از این از چشم مردم نیفتن هم مردم و کشور به ویرانی کشیده نشن تا همه چی مطلوب پیش بره برا کشور و دشمنان نتونن سود ببرن
مگر اینکه مساله نه دین و خدا باشه نه رفاه مردم
بلکه فقط حس قدرت طلبی و سلطنت که در قالب مسولین حکومت خو گرفته متاسفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
حرف شما درسته اینا اصلا دغدغه دین و مردم و مملکت رو ندارن اینا فقط حب مقام و ثروت دارن و خاک بر سرشون
پرچم امام حسین ع ۴۴ سال بالا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
ایرانی ۴۴ سال افتخار
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
6
43
این اول یک مشاجره بین حکومت و ملت بود . ولی سریع از مشاجره به مجادله و الان به جنگ حکومت با ملت تبدیل شده . طرف ملت روز به روز شجاع‌تر ، بزرگتر و متحدتر می شود و برعکس طرف حکومت ترسیده، متفرق ولی خشن تر میشود . و بنابر این برنده ملت است . حتی اگر مثل لیبی جنگ واقعی شود که مردم را بمباران کنند هم باز آخرش حکومت می بازد . پس چه بهتر که زودتر کوتاه بیاد. حکومت باید چند امتیاز بزرگ به طرف پرزورتر یعنی ملت بدهد و از خشونت دست بکشد تا نجات یابد.
پاسخ ها
پرچم امام حسین ع بالا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
مطمئن باشید جمهوری اسلامی پیروز است ولی مشکل اینجاست که من و بعضی ها به وظایف مسلمانی خود عمل نکردیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
اگرم اینطور که میگی بشه ضمن تجزیه هر قسمت ایران به دست یه دولت حکومت مرکزی هم کاملا زیر دست امریکا اداره خواهد شد (مثل افغانستان و عراق و با درخواست حکومت از آمریکا برای برقراری امنیت کمک گرفته میشه) و باز سرمایه هامون رو میبرند و پولدارای شمال شهر که رابطشون با خارج نشینا‌ خوبه دلارا رو به جیب و هر روز گردن کلفت تر میشن و اونوقت من و توی دانشجو‌ رو یه لقمه نون عاریتی میدن و ببینم جرات حرف زدن داریم دیگه مثل الان که هر چی می‌خوایم میگیم یا مثل کانادا با تر اعتصاب کل حساب بانکی مون مسدود میشه.
اینها جدای از ترور و ناامنی ناشی از نداشتن حکومت مستقر هست. و ضمنا پهلوی و مجاهد و ... هم سهم می‌خوان.
مردم مطمئنا فکر میکنن و متوجه میشن. موج اصلی این اعتراضات هم. جوانانی بی دغدغه که با پول پدر مادرشون تا دیروز تو پارتی ها بودن الآنم زدن تو‌ خیابون. من دست اون جوانی که مشکل مالی داره رو می‌بوسم چون زجر کشیدست و آخرش حرف میفهمه ولی اون سوسولای قرتی که دنبال عشق و‌خالن و خوشی زده زیر دلشون. تا مملکت رو به ..... ندن ول نمیکنن. چون جز شکم و... شکم به چیزی فک نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
24
14
آن شا الله یک صلح و سازش و آشتی جمعی همراه با رعایت حرمت و حق و احترام همه حاصل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
منفیها با کدام یکی از این موارد مشکل دارن؟ صلح ؟ آشتی؟ احترام؟ حق‌؟
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
با خون مشکل داریم.
حسین اراکی جمالونامزداصلح انتخابات ریاست‌جمهوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
4
14
تحلیل جامع وواقع بینانه ایست ممنون ازایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
25
9
اسلام گفت پیامبر ما گفت بی حجابی یعنی خارج شدن از دین لا اکراه فی دین در دین اجباری نیست خدا راه را نشان داده اما کافرا اما شاکرا میخوای کافر باش میخوایی شاکر باش راه حق وباطل مشخصه اما این عده ای که حرف از نامیدی میزنند افرادی تنبل هستند مگر زمین خدا قط امده برای روزی خودت تلاش کن خدا را از یاد نبر خدا همه چیز به تو میده اتفاقا بعضی از جوانهای ما تحصیل کرده اند شغل دولتی ندارند اما با تلاش از نظر مادی خیلی موفق اند امید وبا اعتقاد به خدا در خودت ایجاد کن
پاسخ ها
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
اگر وضع خراب کشور میبینی و دم نمیزنی خدا میفرماید قلیل من عبادی الشکور پس خدا میفرماید با ظالم ولو در هر لباسی مبارزه کن و حق مظلو ازش بگیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
0
12
دزد رفت به جنگل
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
23
5
معترضین فریب خورده دموکرات های امریکا هستند.
چوبش هم خوردن.
امریکا خودش ارتش داره اگر بخواد رژیم نابود بشه حمله میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
32
9
نظرم این است که نظام جمهوری باید جوابه اغتشاش گران بیشرف رابدن خواهش میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
نظرت تو کله بی مخت.
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
خودت هم قبول داری نظام اصلا اسلامی نیست که نگفتی پس فکرت هم غیر اسلامیه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
0
7
به‌نظر‌من‌که‌البته‌کمترکسی‌می‌پذیرد‌بهتره‌مشابه‌عربستان‌رفتارشود‌یعنی‌یک‌کودتای‌داخلی‌بدون‌خون‌ریزی‌برای‌برون‌رفت‌‌ازاین‌وضع‌ودادن‌ازادیهای‌‌بیشتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
3
30
آینده اعتراضات، پیروزی مردم بلاشک، نزدیکه......
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
0
24
بفرموده پیامبر الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم. کمتر کسی شک دارد که این حکومت به مردم ظلم نکرده باشد. پس گفته پیامبر محقق خواهد شد این سنت خداست که ستمگران از بین رفتنی هستند. پس طرفداران حکومت تا دیر نشده توبه کنند و راه خودشان را از این ستمکاران جدا کنند وگرنه در قیامت هیچ بهانه ای از ایشان پذیرفته نیست. به امید فرج اقا امام زمان و ازادی همه ملتهای دربند از زیر یوق ستمگران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
امام صادق(ع) فرمود: رسولخدا (ص) فرمود: خدای عزوجل فرمايد: وای بر كسانيكه دين را دام بدست آوردن دنيا كنند. وای بر كسانيكه مردمی را كه به قسط دستور دهند بكشند وای بر كسانيكه مومن در ميان آنها با خوف و تقيه بسر برد، اينها بمن مغرور می شوند يا بر من گستاخی می كنند به حق خودم سوگند فتنه ای برای آنها پيش آورم كه خردمندشان سرگردان شود . (كافی جلد 3 ص 407 ش 1 )
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
این یک حدیث بود درست ولی از اینی هم که شما اصلا جریان و داستان این حدیث رو نمیدونی و نمیدونی چقد تفسیرش متفاوته رد میشیم فقط یه چیزی میگم امیدوارم چشمت بهش بیفته

قرآن بی علی ثمره اش ابن ملجم است :)

درضمن حرف حاج قاسم هم یادت نره ک گفتن : جمهوری اسلامی حرم است و والله که راه سعادت و خوشبختی در پشتیبانی ولایت فقیه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
این حدیث قدسی بر علیه چنگیزخان مغول یا هیتلر یا استالین فرموده نشده برای هشدار به مدعیان دینداریس.

ابوبصيرگويد: خدمت امام باقر (ع) رسيدم و عرضكردم : شما وارث پيغمريد ؟ فرمود : آری ، عرضكردم : پيغمبر وارث انبياء بود و هر چه آنها می دانستند میدانست ؟ فرمود : آری ، عرضكردم شما می توانيد مرده را زنده كنيد و كور مادر زاد و پيس را معالجه كنيد ؟ فرمود : آری باذن خدا . سپس فرمود : . . . (كافی جلد 2 ص 374 ش 3و4 )
امام باقر(ع) فرمود: بعداز حسين ابن علی (ع) 9 امام می باشد ونهمی آنها امام قائم (ع) است. (كافی جلد 2 ص 482 ش 13،12،11،10،9،16،15)
امام صادق (ع) فرمود : هركه ادعای امامت كند و اهلش نباشد ، كافر است . (كافی جلد 2 ص 199 ش 2 )
امام صادق (ع) فرمود : كسيكه با امامی كه امامتش از جانب خدا است كسی را شريك كند كه امامتش از جانب خدا نيست : به خدا مشرك گشته است. (كافی جلد 2 ص 200 ش 6 )
حسين ابن مختار گويد : به امام صادق (ع) عرض كردم : قربانت « روز قيامت كسانی را كه به خدا دروغ بستند ميبينی » آيه 60 سوره 39 تفسيرش چيست ؟ فرمود : درباره كسی است كه خود را امام داند و امام نباشد ، عرض كردم : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . فرمود : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . (كافی جلد 2 ص 200 ش 3 )

حاج قاسم حجت دین نیست
سديرگويد: به امام صادق(ع) عرضكردم: مردمی عقيده دارند كه شما خدا و معبوديد . امام فرمود : ای سدير شنوايی و بينائيم ، پوست و گوشتم ، خون و مويم از ايشان بيزار است و خدا از ايشان بيزار باشد . اينان دين من و دين پدران مرا ندارند خدا در روز قيامت مرا با انها گردهم نياورد ، جز آنكه برآنها خشمگين باشد ، سدير گويد پس شما چه موقعيتی داريد ؟ امام فرمود : ما خزانه دارعلم خدائيم ما مترجم امر خدائيم ما مردمی معصوم هستيم خدای تبارك و تعالی به اطاعت ما امر فرموده و از نافرمانی ما نهی نموده است . ما حجت رسائيم بر هر كه زير آسمان و روی زمين است. (كافی جلد 2 ص 11 ش6)
امام صادق (ع) فرمود : خدا حجتی در زمينش نمی گذارد كه چيزی از او بپرسند و او بگويد نميدانم . (كافی جلد 1 ص 392 ش 1 )
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
این حدیث قدسی برای چنگیزخان مغول یا هیتلر یا استالین فرموده نشده.
ناشناس.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
23
7
صد درصد این اعتراضات هم سرکوب می شه.هیج امیدی به پیروزی نیست.دولت تن به اصلاحات نخواهد داد و تورم و فلاکت هزار برابر بدتر خواهد شد.تردیدی نیست.
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
2
20
حکومت ثابت کرده ازمنافع خوش پا پس نخواهد کشید حکومت به هیچ وجه امتیاز نخواهد داد
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
0
8
چرا نظرات رو نیمه نصفه و گرینشی انتشار میدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
1
21
به نظرم به مرحله ای رسیدیم که بسیاری از معترضان تا رسیدن به خواسته هایشان که اتفاقا بحق هم هست،پا پس نخواهند کشید،مسئولان متاسفانه فراموش کرده اند که کارگزار مردم هستند نه صاحب و مالک کشور! ۴۳ سال پیش با وعده آباد کردن دنیا و آخرت، حکومت به شما واگذار شد،۴۳ سال تحمل کردن شماها زمان کمی نیست،هر روز بدتر از دیروز و هیچ امیدی به آینده نیست،این وضعیت شرم آور است،حق مردم را بدهید .
من
|
Canada
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
3
14
آینده اعتراضات اینست که معترضین می خواهند این حکومت سرشار از نخبه های دانشمند مثل محسن رضایی و مخبر و ... را سرنگون کنند و افراد بیسواد را جایگزین آنها کنند . در حکومت آینده دانشگاه‌ها بسته می شود و همه پیشرفت های علمی نابود می شود و نانو تکنولوژی از بین می رود و پیشرفت های علمی در زمینه پزشکی ، هسته ای ، نفت و گاز ، ماهواره ، موشک و ... نابود می شود و مردم بجای ماشین سوار خر می شوند . پس ای معترضین کمی فکر کنید و این کشور گل و بلبل را که از ژاپن و آلمان و اروپا و غرب و استرالیا و تانزانیا و بریتانیا و امریکا و گواتمالا و کاستاریکا و کالیفرنیا بهتر و پیشرفته تر است را از بین نبرید . خودتان ببینید لیبرال دموکراسی چه کرده با غرب . همه بدبخت . همه مفلوک . همه بیچاره . همه درمانده . همه وابسته . اما میدونی چرا ما با اعتراضات موافق نیستیم ؟ میدونی چرا ؟ چون مث شاه وابسته نیستیم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
3
10
این تحلیل ها بیشتر حکومتی و برای ناامیدی و سرکوب معترضان است. ولی اگه مسئولین یه کم عقل داشتند متوجه میشدند که این دفعه مردم حصار ترس را شکستند و حاضرند برای زن زندگی و آزادی از جونشون بگذرند و تا روز آخر برای ملت مظلوم ایران بجنگند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
چه مزخرفاتی می گویی ؟؟
زن عفاف و مبارزه علیه ظلم
زن در حکومت اسلام نماد پاکی و حجاب و مهرورزی است پشتوانه دین اسلام است
اغتشاشگران یک مشت جنایتکار خبیث باطل پرست ضد اخلاق و ضد دین و ضد ارزش هستند
لعنت خدا بر تمام اغتشاشگران و اربابان و حامیان و طرفدارانشان
نظر شخصی.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
1
1
بابا این توکلی و پرچم امام حسین .....یک نفر هستند که مخالف اعتراضات هستند در حالی که اعتراضات قانونیه و اغتشاشات غیر قانونی. نظرات این فرد در قبال پاسخ به معترضان را درج نکنید.(در قبال پاسخ.)اعتراضات قانونیه اما اغتشاش صد درصد غیر قانونی.اصلا بخش پاسخ را ببندید بهتر است.
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
15
4
اگرجمهوری اسلامی خدانکرده ازبین برود مامیشیم کنیزکهای انگلیس.آمریکا.وفرانسه.صدرحمت به معشوقه.
حتی کنیزکم برامون اضافه خواهدبود.
ای احمقهای تهی مغز ی کمی فکرکنید فقط جلو پایتان رانبینید.
زنها که سهله مردایمان هم به نکاح اجباری داعش درمیایند.خدالعنت کند مزدور بی شرف.را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
11
1
به من بگو چرا با عده ای تروریست روانی باید سازش کزد
فقط بگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
2
7
در بحث آزادی های مدنی مردم مشکل دارند و اقتصاد و سیاست خارجی

وگرنه در کره شمالی زنان برهنه هستند
اما چه زنان چه مردان آزادی مدنی ندارند
سیاست خارجی خشن و.مردم متوسط آسیب میبینن در کره شمالی
این روسری سر یک زن سنگین نیست و فقط بهانه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
9
3
واقعا ی عده دنبال سرگرمی منفی هستند کدام کشور با اغتشاش پیروز شده ای کسانی ک مثل عروسک خیمه شب بازی بازیچه دست آمریکا وکثافتهایی مثل اون هستید قدر کشورتونو بدونید وبرا آبادانیش همت کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
4
2
فعلا وضعیت اعتراضات نامعلومه اینی که بعضی‌ها میگن جمهوری اسلامی بره از نظر امنیت کشور ضعیف میشه حقه ،بدبختیما اینه که خودشون هم مردم رو تحت فشار قرار دارن میدن،عده ای میخواند از خاک ایران جدا باشند مثل استان اذربایجان،سیستان بلوچستان،کردستان،خوزستان پس به فکر آینده ایران هم تحت هر شرایطی باشیم ونگزاریم کشورمان تجزیه بشه حتی نیم وجب خاک مسأله ما اینه که کشور رو باید تحت هر شرایطی امن نگه داریم ،چه زمان قاجار باشه ،چه پهلوی وچه حکومت جمهوری اسلامی پس هیچ فرقی نداره سال ۹۲ اعتراضات در بحرین و جمهوری آذربایجان شده بود که به ایران برگردند اگه به فکر بزرگ شدن کشورمان هم باشیم بدک نیست متاسفانه بعضیا نمی فهمن کشورشون چه قدر بزرگ بوده شما برید نقشه ایران زمان هخامنشیان رو ببینید چه کشور های مال ایران بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
6
2
ایران مرکز شیعه است و نظام مقدس جمهوری اسلامی زیباترین نظام جهان
البته مسئولین دزد و بی کفایت که بر جایگاهی که متعلق به خودشان نیست تکیه زده اند بسیار مجرم و گناهکار هستند بی حجابی و بی عفافی و فساد و فحشا شیوه شیطان پرستان است
حکومت عدل بر پا خواهد شد ان شاا۰۰۰و تمام دشمنان ملعون خارجی و منافقان و اغتشاشگران داخلی نابود خواهند شد
اهل ایمان یقین داشته باشند که خداوند مومنان را یاری می رساند و نجات می بخشد هر چند اهل باطل نخواهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
اميرالمومنين (ع) فرمود : خدا مرا امام خلقش قرار داد ، و بر من واجب ساخت كه درباره خود و خوراك و نوشابه و پوشاكم ، مانند مردم ضعيف و مستمند برخود تنگ گيرم ، تا فقير از فقر من پيروی كند و ثروتمند به وسيله ثروتش سركشی و طغيان ننمايد . (كافی جلد 2 ص 272 ش 1 )
امام صادق(ع) فرمود: خدا شرم نمی كند كه عذاب كند امتی را كه دينداری كند با امامی كه از جانب خدا نيست اگر چه نسبت به اعمالش نيكوكار و پرهيزكار باشد(مردم بعد ازانقلاب ) همانا خدا شرم می كند عذاب كند امتی را كه دينداری كند با امام از جانب خدا اگر چه نسبت به اعمالش ستمگر و بدكردار باشد (مردم قبل ازانقلاب) . (كافی جلد 2 ص 206 ش 5 )
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
عیب ما مردم در قبل از انقلاب 57 این بود که مقلد محض بودیم و......
امام صادق (ع) فرمود : ای مفضل كسی كه تعقل نكند رستگار نگردد و تعقل نكند كسی كه نداند ، كسی كه بفهمد نجيب می شود ... هر كه نداند نفهمد و هركه نفهمد سالم نماند و آنكه سالم نماند عزيز نگردد و هر كه عزيز نگردد خرد شود و آنكه خرد شود سرزنش شود و هركه چنين باشد سزاوار است كه پشيمان شود . (كافی جلد 1 ص 31 ش 29 )
امام صادق (ع) به بشيرفرمود: هر يك از اصحاب ما كه فهم دين ندارد خيری ندارد ، ای بشير هر مردی از ايشان كه از نظر فهم دين بی نياز نباشد به ديگران نياز پيدا می كند و چون به آنها نيازمند شد او را در گمراهی خويش وارد كنند و او نداند. (كافی جلد 1 ص 40 ش 6)
محمد بن مسلم گويد امام صادق (ع) فرمود : گمان نكنی كه من خوبان و بدان شما را نمی شناسم ؟ چرا بخدا كه بدان شما كسی است كه دوست دارد پست سرش راه روند به ناچار دروغ پرداز يا ناتوان در رای مي باشد . (كافی جلد 3 ص 407 ش 8 )
امام باقر(ع) درباره قول خدای عزوجل فرمايد: كسانيكه ايمان آورده ايد اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد رسول و اولی الامرتان را(آيه58 سوره 4) امام فرمود: خدا خصوص ما را قصد كرده خدا همه مومنين را تا روز قيامت به اطاعت ما امر فرموده. (كافی جلد 2 ص 22 ش 1)
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
1
5
قاطی کردن دین ودولت ازاول کاراشتباهی بود.هرکس باید بره دررشته خودش کارکنه.شمادندونتون دردمیگیره میرید مکانیکی؟اگه بریدمشکلتون حل نمیشه هیچ مشکلهای بیشماردیگه هم پیدامیکنید.یاماشینتون خراب میشه میرید پیش قنادی؟روحانی هم بایدبرگرده مسجد وحسینیه خودش وحکومت به سیاستمداران برسه
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
0
6
فشار اقتصادی روی مردم خیلی زیاد ارادهای حل مشکلات وجود ندارد
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
1
3
آب روان مسیر خود را خواهد یافت،مطمئن باشید اگر اعتراضات خیابان و دانشگاه را هم خاموش کنید،شعله از جایی دیگر برافروخته خواهد شد،این آتش تر و خشک را با هم میسوزاند،پس اگر کسی(دانسته یا ندانسته) حاضر به پذیرش این حقیقت نیست خائن به این سرزمین است و مسوول در برابر هزینه هایی که روز به روز بیشتر میشود.
نظرات شما
پیشخوان