تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۳ دی ۱۴۰۱

پیش‌‌بینی بورس فردا ۱۴ دی ۱۴۰۱

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

پیش‌‌بینی بورس

رویداد۲۴ بورس امروز در طول معاملات دو چهره متفاوت از خود را به نمایش گذاشت به طوری که در ابتدا شاهد برتری قاطع تقاضا و خریداران بودیم و بسیاری از نمادها به خصوص در گروه خودرویی در صف خرید معامله می‌شدند اما به مرور فروشندگان قدرت یافتند و در نهایت شاهد عقب‌نشینی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بودیم. در طول بازار امروز، شاخص کل بورس طی حرکتی رفت و برگشتی برای مدتی به بالای کانال ۱.۶ میلیون واحدی رسید اما در نهایت با کاهش ۰.۱۲ درصدی مواجه شد و در ارتفاع یک میلیون و ۵۹۱ هزار واحدی قرار گرفت. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن با وجود افزایش عرضه‌ها، توانست خود را در محدوده مثبت حفظ کند و بازدهی ۰.۴۸ درصدی را به ثبت برساند. در این میان ارزش معاملات خرد سهام عدد ۹۸۳۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و شاهد خروج ۳۳۳ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی بودیم.

پس از تحولات رخ داده در اواخر هفته گذشته، بورس تهران روزهای متفاوتی را سپری می‌کند و اکنون مدت زمان تغییر رنگ بازار به تنها چند ساعت رسیده است. در ابتدای هفته شوک وارد شده از سمت رئیس جدید بانک مرکزی، بازار سهام را سراسر سرخ‌رنگ کرد و در روز دوشنبه شرایط کاملا متفاوتی را شاهد بودیم. طی روز جاری نیز که این تغییر چهره تنها در یک روز رخ داد. در این میان اما بودند سهام و صنایعی که شرایط بهتری را نسبت به دیگران پشت سر گذاشتند و در نهایت با رنگ سبز به کار خود پایان دادند. شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که گویا بورس تهران همچنان درباره برخی مسائل ابهاماتی را در نظر می‌گیرد. حال با بررسی این نکات به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

روز واگرایی شاخص کل و هم‌وزن
پس از مدتی امروز بار دیگر شاهد دو مسیر متفاوت از شاخص کل و شاخص هم‌وزن بودیم که دلایل عمده‌ای در این موضوع نهفته است. در ابتدا به گروه خودرویی اشاره کنیم که چند ماهی است اصلی‌ترین توجهات بازار را به خود جلب کرده است. تحولات ایجاد شده در صنعت خودرو طی ماه‌های گذشته که عمده‌ترین آن، عرضه خودرو در بورس کالا بود، خوش‌بینی بسیاری را برای این گروه ایجاد کرده تا شاید پس از مدت‌ها، خودروسازان بزرگ کشور بتوانند از زیان‌های سنگینی که هر ساله شناسایی می‌کردند، به سوددهی برسند. شب گذشته نیز با توجه به اطلاعیه بورس کالا مبنی بر عرضه ۸ هزار خودرو در بوس کالا از سمت شرکت ایرانخودرو طی روزهای آتی، این خوش‌بینی افزایش یافت و توانست خودروسازان را در ابتدای بازار امروز حتی به صف‌ خریدهای میلیاردی نیز برساند. در بسیاری از گروه‌های کوچک بازار نیز نمادهایی بودند که توانستند تقاضای خوبی را به سمت خود جذب کنند که دلیل رنگ سبز شاخص هم‌وزن در بازار امروز بود.

در سمت بزرگان اما شرایط به این خوبی دنبال نمی‌شود که در ابهامات موجود ریشه دارد. از سمتی شروع فصل سرما و آغاز زودتر از موعد قطعی گاز صنایعی همچون پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها، شرایط سختی را برای بزرگان بازار رقم زده است. گزارش‌های منتشر شده از سمت بسیاری از شرکت‌ها طی دو ماه آبان و آذر، رشد نسبت  قیمت محصولات پایه‌ای مانند آهن اسفنجی به شمش فخوز که منجر به افزایش شدید هزینه‌های تولید فولادسازان شده است و... تاییدی بر این موضوع است. در کنار این موارد، ثبات قیمت دلار نیما در ۲۸۵۰۰ تومان، نامشخص بودن بندهای مختلف بودجه ۱۴۰۲ و... نیز عدم تقاضا برای بزرگان بورس تهران را تشدید می‌کند.

بیشتربخوانید: دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای بورس مضر است؟

تیغ سیاست‌های پولی و ارزی بر گردن بورس؟
یکی از مسائلی که در حال حاضر به صورت واضحی بر وضعیت بازار سهام این روزها تاثیر می‌گذارد، ‌سیاست‌های است که بانک مرکزی با رئیس جدید خود در پیش گرفته است. محمدرضا فرزین از همان ابتدای شروع به کار خود از ثبات نرخ دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان برای مدت یک سال سخن گفت که یادآور همان ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعاتی است که به مدت ۴ سال بر اقتصاد کشور و بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس تهران گذاشت.

از سمتی بحث افزایش نرخ بهره که از اواخر دوره صالح‌آبادی استارت خورده بود، به نظر می‌رسد که اکنون رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. طبق خبرهای غیررسمی، نرخ سود بانکی در برخی از بانک‌های دولتی و خصوصی به بالای عدد ۲۵ درصد رسیده که نشان می‌دهد این موضوع به صورت جدی در حال رخ دادن است. افزایش نرخ سود بدون ریسک طی چند وقت اخیر از سمت کارشناسان به عنوان یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای بازار سرمایه عنوان می‌شود و می‌تواند بر روند معاملاتی بورس تهران در روزهای آینده نیز تاثیر گذار باشد.

نوسان شاخص بورس در مرز ۱.۶ میلیونی
شاخص کل بورس در هفته گذشته با عملکرد کم‌نظیری که از خود به نمایش گذاشته بود، توانست پس از گذشته ۲.۵ سال، مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی را پشت سر بگذارد و به بالای آن صعود کند اما اتفاقات دو روز اخیر، اجازه تثبیت در این کانال را به بورس تهران نداد تا بار دیگر شاهد برگشت به زیر این مرز سخت باشیم. نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که این نماگر در حال حاضر در محدوده حساسی قرار دارد و باید دید که در روزهای آتی چه چیزی در انتظار سهام خواهد بود. اگر محدوده ۱.۵۸ میلیون واحدی به سمت پایین شکسته شود، می‌توان انتظار کاهشی تا حوالی ۱.۵۳ میلیون واحدی داشت اما در صورت تداوم روند صعودی، اگر بار دیگر تقاضا بتواند بر عرضه‌های غلبه کند و شاخص بورس کانال ۱.۶ میلیون واحدی را پس بگیرد و از مقاومت ۱.۶۱ میلیون واحدی عبورس کند، می‌توان به لمس ۱.۷ میلیون واحد نیز امیدوار بود.

پیش بینی بورس فردا
بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز روندی با برتری عرضه‌ها در پیش بگیرد اما انتظار نمی‌رود که این روند نزولی از قدرت بالایی برخوردار باشد.

پیش‌‌بینی بورس فردا ۱۴ دی ۱۴۰۱

منبع: فردای اقتصاد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان