تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

آداب خواستگاری

پیشنهاد ازدواج در تمام دنیا و در میان همه فرهنگ‌ها وجود دارد و معمولا مردان از زن مورد علاقه خود درخواست ازدواج می‌کنند اما در هر کشور و فرهنگی خواستگاری و درخواست ازدواج آداب ویژه و مخصوص به خود را دارد.

آداب خواستگاری

رویداد۲۴ پیشنهاد ازدواج در تمام دنیا و در میان همه فرهنگ‌ها وجود دارد و معمولا مردان از زن مورد علاقه خود درخواست ازدواج می‌کنند، اما در هر کشور و فرهنگی خواستگاری و درخواست ازدواج آداب ویژه و مخصوص به خود را دارد.

خواستگاری و درخواست ازدواج از مراحل آغازین و هیجان‌انگیز ازدواج برای زن و مرد است که البته خانواده‌های آن‌ها را هم درگیر می‌کند و اگر ساده گرفته شود و همه با هم دوستانه و بدون فشار مالی و عصبی روبه‌رو شوند و رفتار کنند تا پایان عمر خاطرات خوبش در ذهن می‌ماند و هرگاه به آن بیندیشند لبخندی از سر رضایت روی لبانشان نقش می‌بندد.

مراحل خواستگاری

به گزارش رویداد۲۴ در گذشته معمولا این‌گونه بود که دیگران که دختر یا پسری را می‌‍شناختند آن‌ها را به هم معرفی می‌کردند و سبب آشنایی آن‌ها می‌شدند تا شاید این آشنایی بتواند به ازدواج بینجامد، اما امروز دختر و پسر باتوجه به تغییر سبک زندگی و حضورشان در جامعه با هم آشنا می‌شوند.

اگر آشنایی این‌گونه و پیش از ازدواج وجود داشته باشد معمولا پسر ابتدا موضوع را با دختر در میان می‌گذارد، زیرا در این موارد رضایت دختر برای خواستگاری بسیار مهم است. اگر دیدگاه او مثبت بود هر دو خانواده‌های یک‌دیگر را درجریان می‌گذارند و در مورد هم و البته خانواده‌ها توضیحاتی می‌دهند.

سپس خانواده پسر با خانواده دختر تماس می‌گیرند و زمانی را برای دیدار از هم و به‌اصطلاح خواستگاری تعیین می‌کنند. این کار معمولا تلفنی انجام می‌دهد و هر دو خانواده روی تاریخ و روزی مشخص توافق می‌کنند.

توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نباید سرزده به خانه کسی بروید به‌ویژه اگر موضوع خواستگاری باشد بنابراین حتما پیش از این کار به شخص و خانواده مقابل اطلاع دهید و با آن‌ها روی روز و تاریخ معین به توافق برسید تا هر دو خانواده آماده و برای این کار راضی باشند.

خواستگاری

خواستگاری چند جلسه است؟

شاید برای برخی که می‌خواهند بسیار قانون‌مند و البته سنتی و براساس آداب و رسوم پیش روند این پرسش وجود داشته باشد که خواستگاری چند جلسه است و باید به چه شکل باشد. همان‌گونه‌که اشاره کردیم در فرهنگ‌ها و شهر‌های گوناگون آداب خواستگاری متفاوت است البته این موضوع به میزان مذهبی‌بودن یا نبودن افراد و خانواده‌ها مربوط است. هر گونه از خواستگاری آداب و معایب و مزایای خود را دارد که در ادامه تلاش می‌کنیم به آن‌ها بپردازیم.

فواید شناخت در خواستگاری جمعی

هنگامی‌که فرد با افراد خانواده خود به خواستگاری می‌رود خود و همسر آینده‌اش نسبت به هم و خانواده و اقوام هم به نوعی شناخت دسته‌جمعی می‌رسند، زیرا افراد زیادی در این جمع فرد را از جوانب گوناگون می‌سنجند و هرکس از زاویه خاصی به او می‌نگرد. بنابراین، شناخت دقیق تری صورت می‌گیرد. هر کسی که در آن مجلس حضور دارد دختر و پسر را زیرنظر دارد و هر کسی براساس دیدگاهی که دارد تلاش می‌کند به شناختی از آن‌ها دست پیدا کند.

در جلسات خواستگاری معمولا بزرگ‌تر‌های فامیل هم حضور دارند و از آن‌جایی‌که آن‌ها باتجربه و به‌اصطلاح سر و گرم چشیده‌اند دیدگاهی که در مورد دختر یا پسر می‌دهند اهمیت زیادی دارد و معمولا اگر فرد مورد نظر را تایید کنند زندگی استحکام بیش‌تری خواهد داشت. هنگامی که شخص ازسوی بزرگتر‌ها انتخاب می‌شود و آن‌ها بر خوب بودن اوصحّه می‌گذارند دختر یا پسر از آرامش روانی برخوردار می‌شود و زندگی خود را با آرامش بیش‌تری می‌سازد. اما هنگامی که خود دختر و پسر به تنهایی دست به انتخاب همسر آینده می‌زنند، مدام نگران این هستند که مبادا طرف مقابل از شایستگی‌های لازم برخوردار نباشد و آرامش روانی خویش را از دست می‌دهند.

به گزارش رویداد۲۴، اما این موضوع همیشه هم به این شکل نیست و گاه دختر و پسر آن هم دختران و پسران امروزی که تحصیل‌کرده و اجتماعی‌اند می‌توانند انتخاب خوبی داشته باشند ضمن این‌که می‌توانند با بزرگ‌تر‌های خود هم مشورت کنند.

از دیگر سودمندی‌های شناخت دسته‌چمعی کم‌شدن تردید‌ها در انتخاب است، چون در آن نه تنها خودتان به شناخت کافی از همسر آینده‌تان می‌رسید بل‌که شناخت دیگران نیز از تردیدهایتان می‌کاهد و سبب می‌شود انتخاب درست‌تری داشته باشید.

این امر طبیعیست هنگامی‌که فرد یا کاری را گروهی از افراد تایید می‌کنند تردید‌ها کم می‌شود و انسان دوست دارد آن کار را زودتر انجام دهد بنابراین افراد در ازدواج تاخیر نمی‌اندازند و زودتر آن کار را انجام می‌دهند.


بیشتر بخوانید: چگونه غر زدن را شیرین کنیم؟


بهترین نوع خواستگاری

دقت داشته باشید که از دیدگاه روان‌شناسی خواستگاری با حضور دختر و پسر و خانواده‌هایشان به همراه یک یا دو بزرگ‌تر فامیل بهترین شکل و نوع از خواستگاریست. در این نوع خواستگاری به دلیل جمعیت کم صحبت‌های بیش‌تری رد و بدل می‌شود و دختر و پسر بهتر و بیش‌تر می‌توانند با هم گفتگو و خلوت کنند و با هم آشنا شوند.
در این گونه خواستگاری‌ها معمولا بزرگان فامیل و پدر و مادر دختر و پسر حرف‌های اولیه و تاریخ‌ها و قول و قرار‌های مهم را می‌گذارند و به آن‌ها می‌پردازند.

آداب خواستگاری

آداب خواستگاری برای خانواده دختر

هر مراسمی آداب خود را دارد. ما ایرانی‌ها معمولا از دوستان و فامیل خود در مهمانی‌ها و مراسم گوناگون پذیرایی می‌کنیم و خواستگاری هم از این قاعده مستثنا نیست. معمولا میوه و شیرینی و نوشیدنی مرتبط با فصل در پذیرایی مراسم خواستگاری وجود دارد.

خانواده دختر مهم‌چنین باید از مهمانان خود در کمال ادب و احترام و روی گشاده پذیرایی و گفتگو کنند و پس از خوش‌وبش‌های اولیه به سراغ سخنان جدی روند.
فراموش نکنید صحبت در خواستگاری در مورد مسائل جدی باید کاملا صریح و روشن و بدون حاشیه باشد چراکه به قول معروف جنگ اول به از صلح آخر است. در سخنانتان ضمن ادب بدون تعارف باشید و هر آن‌چه لازم می‌دانید را بیان کنید.

درخواست ازدواج

آداب خواستگاری رفتن

معمولا در فرهنگ ما خانواده پسر برای خواستگاری به خانه دخترمی‌رود، اما رفتن دختر هم به خواستگاری مانعی ندارد. به‌هرروی چه دختر به خواستگاری رود و چه پسر برای این کار باید آدابی رعایت شود که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خریدن گل و شیرینی

به همراه داشتن گل و شیرینی به یکی از اصول خواستگاری تبدیل شده است و به همراه نداشتن آن عجیب به نظر می‌رسد. به‌هرروی رفتن به خانه کسی آن هم برای بار نخست باید به همراه چیزی باشد و دست خالی رفتن اصلا شایسته و پسندیده نیست.

وقت‌شناسی

در زندگی تلاش کنید همیشه وقت‌شناس باشید به‌ویژه اگر روز خواستگاریتان است. برای مراسم خواستگاری ساعت تعیین کنید و در همان ساعت و سر وقت در آن جلسه حضور پیدا کنید. این خیلی مهم است که جلسه اول سر وقت باشید تا یک تاثیر مثبتی از خودتان نشان دهید.

پوشش در مراسم خواستگاری

خواستگاری مراسمی رسمیست بنابراین باید لباس رسمی نیز پوشیده شود. بهتر است داماد کت و شلوار بپوشد و عروس نیز لباسی پوشیده داشته باشد و آرایشش کم باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان