تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۴ دی ۱۴۰۱

پیش‌بینی بورس فردا ۲۵ دی ۱۴۰۱

بورس تهران امروز طی یک حرکت رفت و برگشتی توانست بخش قابل توجهی از ریزش ابتدایی خود را جبران کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی بورس فردا ۲۵ دی ۱۴۰۱

رویداد۲۴ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز کار خود را با چالش‌های مهمی آغاز کرد و در ابتدا نیز با فشار فروش نسبتا زیادی همراه بود اما به مرور این رنگ سرخ جای خود را در اکثر گروه‌ها به رنگ سبز داد تا بازار سهام بار دیگر امیدها به تداوم روند صعودی را افزایش دهد. شاخص کل بورس طی روز جاری با یک کاهش ۰.۵۱ درصدی همراه شد و این درحالیست که در نیمه دوم معاملات توانست بیش از نیمی از ریزش خود را جبران کند. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن با وجود شرایط سختی که در ابتدا با آن مواجه بود، نهایتا در محدوده مثبت و بازدهی ۰.۱۴ درصدی به کار خود پایان داد تا امیدواری‌ها به اوج خود برسد. ارزش معاملات اما به دلیل احتیاط تا نیمه دوم بازار با  کاهش نسبت به روزهای گذشته همراه بود و عدد ۷۵۲۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند که با یک خروج پول ۳۳۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی نیز همراه بود.

آخر هفته گذشته برای بورس تهران با چالش‌های مهمی همراه شد. دولت پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره لایحه بودجه سال آینده که مهم‌ترین سند مالی کشور محسوب می‌شود را به صحن علنی مجلس تقدیم کرد و ساعاتی پس از آن نیز بندهای آن به صورت رسمی منتشر شد. یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین نکات آن نیز افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش آن از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان بود تا نگرانی بورسی‌ها را تا حد زیادی به واقعیت تبدیل کند. از سمت دیگر بحث توقف عرضه خودروهای جدید در بورس کالا با اطلاعیه ایرانخودرو و صحبت‌های سخنگوی وزارت صمت، شوک سنگین‌تری را به بازار وارد کرد تا بورسی‌ها معاملات روز نیمه تعطیل خود را با دستانی لرزان آغاز کنند. با این حال اما بازار سهام امروز توانست با حمایت مهمی از سمت متولی خود مواجه شود که ورق را به طور مناسبی برگرداند. اکنون با توجه به روند معاملات امروز و رخدادهای پیش آمده به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بازگشت خودرو به بورس کالا
روز چهارشنبه با لغو عرضه محصول دنا توسط اطلاعیه ایرانخودرو، موضوع پایان عرضه خودرو در بورس کالا رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت تا دلیل صف فروش خودروسازان نیز مشخص شود. اگرچه سازمان بورس طی نامه‌ای به ایرانخودرو به این اتفاق به سرعت واکنش داد اما صحبت‌های امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از جدیت بیشتر آن خبر می‌دهد. قالیباف طی صحبتی که در صدا و سیما انجام داد، عنوان کرد که در حال حاضر وزارت صمت اختیار ارائه مجوز به عرضه‌های جدید در بورس کالا را ندارد و طبق گفته سازمان بازرسی، از این پس شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان را خواهد داشت. به گفته سخنگوی وزارت صمت، با عرضه‌های صورت گرفته در بازار خودرو طی روزهای اخیر و همچنین واردات خودروهای خارجی، بازار خودرو به اشباع رسیده است و از همان ابتدا نیز قرار بر این بود که با رسیدن به این نقطه، عرضه خودرو در بورس کالا به پایان برسد و خودروسازان خودشان به فروش محصولاتشان ادامه دهند.

با این حال اما امروز تلاش‌های سازمان بورس و مکاتبه آن با وزارت اقتصاد نتیجه داد و خبر آمد که دنا پلاس فردا در بورس کالا طبق اطلاعیه قبلی عرضه خواهد شد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، طی صحبتی اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت و پس از آن نیز مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اطلاع داد که علی‌رغم درخواست ایرانخودرو، با لغو عرضه دنا پلاس در بورس کالا موافقت نشده و این خودرو در موعد مقرر به فروش خواهد رسید تا شاهد واکنشی قدرتمند و حمایتی از سمت سازمان بورس به نفع سهامداران باشیم. همین موضوع باعث شد که به مرور بخش قابل توجهی از عرضه‌ها جای خود را به تقاضا بدهد و شاهد برگشت معاملات به روند صعودی باشیم.

بیشتربخوانید: ۹ بند سرنوشت ساز بودجه برای بورس/ عرضه خودرو به خط پایان رسید؟

نگرانی‌های بودجه‌ای پابرجاست
با تمام این تفاسیر اما همچنان نگرانی بابت بندهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ باقی است و می‌توان اثرات آن را در روند معاملاتی گروه‌های بزرگ مشاهده کنیم که البته در جدال با نرخ‌های خوب بازارهای جهانی هستند. سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که پس از اظهارنظرهای بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌سازها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد. انتقاد از فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل استفاده از نرخ هاب‌های اروپایی همواره وجود داشته و دارد و به نظر می‌رسد که قرار است این موضوع ادامه‌دار باشد. از نکات منفی دیگر می‌توان به افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رسیدن آن به ۷ هزار تومان، افزایش ۱۰ واحد درصدی نسبت نرخ گاز صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها، بازگشت دوباره عوارض و مالیات صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام و... اشاره کرد.

از سمتی اما همانطور که اشاره شد، بازارهای جهانی در شروع سال ۲۰۲۳ روند صعودی مناسبی را در پیش گرفته‌اند و شاهد سطوح قیمتی خوبی در کامودیتی‌ها هستیم. طی آخرین معاملات در هفته میلادی، نفت به میانه کانال ۸۵ دلاری رسید، طلا بالای ۱۹۰۰ دلار معامله می‌شود، مس به بیش از ۹۲۰۰ دلار رسیده و روی نیز خود را به بالای کانال ۳۳۰۰ دلار رسانده است. از این رو می‌توان انتظار داشت که بورس فردا در گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور شاهد تقابل عرضه و تقاضا باشد اما به دلیل بهبود روندها در روز جاری، قدرت تقاضا می‌تواند برنده این رقابت باشد.

خیز بورس برای شکست مقاومت تکنیکالی
یکی از سناریوهای کاهش قدرت صعودی بورس امروز را می‌توان به شناسایی سود برخی از سرمایه‌گذاران مرتبط دانست. پس از صعودهای قدرتمندی که در روزهای گذشته تجربه کردیم، طبیعی است که برخی از فعالان بازار با توجه به سودهای مناسبی که از کلیت بازار و بسیاری از صنایع و نمادها دریافت کرده‌اند، اکنون به شناسایی سود خود بپردازند و به سمت دیگر صنایع حرکت کنند. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، از یک مقاومت داینامیک و بسیار مهم بر سر راه خبر می‌دهد. همانطور که در تصویر زیر پیداست، مقاومت از زمان ریزش بورس تهران از آبان ۹۹، سقف‌های مختلفی که به ثبت رسیده است، خطی مقاومتی و داینامیک را تشکیل داده که بورسی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند از آن عبور کند و هرچه زمان دستیابی به آن افزایش یابد، این خط مقاومتی به دلیل روند صعودی خود، به محدوده‌های بالاتری انتقال می‌یابد. بنابراین افزایش عرضه‌ها در مرز یک مقاومت حساس همواره جزئی از یک روند صعودی است و می‌تواند به شکست بهتر آن منجر شود. با این حال اما همچنان ریسک‌های تکنیکالی وجود دارند. وضعیت کانال صعودی میان مدت بازار که با رنگ آبی مشخص شده است، نشان می‌دهد که فعلا مسیر صعودی بازار با موانعی همراه است که می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند.

پیش بینی بورس فردا
بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا حال و روز سبزرنگی را از خود به نمایش بگذارد و شاهد افزایش دوباره نماگرهای اصلی بازار باشیم اما به دلایل ذکر شده، هنوز بهانه‌هایی برای افزایش عرضه وجود دارد و جمیع موارد از یک بازار متعادل به سمت مثبت خبر می‌دهد که این روند صعودی در گروه‌های کوچک خود را بهتر به نمایش می‌گذارد.

پیش‌بینی بورس فردا ۲۵ دی ۱۴۰۱

منبع: فردای اقتصاد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان