تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

پشت پرده نامه رئیس شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو چیست؟

اخیرا تصویر نامه‌ای از سیدمحمدرضا سیدنورانی رئیس شورای رقابت منتشر شده که اعلام کرده عرضه خودرو در بورس باید متوقف شود. این نامه در واقع خلاف مصوبه شورای عالی بورس بود که با نظر مثبت وزارت صمت در حال اجراست.

پشت پرده نامه رئیس شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو چیست؟

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: اخیرا تصویر نامه‌ای از سیدمحمدرضا سیدنورانی رئیس شورای رقابت منتشر شده که اعلام کرده عرضه خودرو در بورس باید متوقف شود. این نامه در واقع خلاف مصوبه شورای عالی بورس بود که با نظر مثبت وزارت صمت در حال اجراست.

نامه رئیس شورای رقابت خطاب به رئیس سازمان بورس در شرایطی منتشر و عرضه خودرو در بورس کالا به جز خودرو‌های هایما و تارا در آن غیر قانونی اعلام شد که از همان دقایق ابتدایی انتشار این نامه، فعالان بازار سرمایه و کارشناسان این بازار به طور جدی نسبت به آن موضع گیری کردند.

چند روز بعد شورا در دومین اطلاعیه خود اعلام کرد ساختار بازار خودرو کشور در حال حاضر هیچ راه‌حل بهینه‌ای ندارد. نامه شورای رقابت واکنش‌های تندی به دنبال داشت. مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت، از زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران در پی انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای مذکور در مورد عرضه خودرو در بورس خبر داد. محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشت و خواستار مقابله با فساد و حمایت از عرضه خودرو در بورس شد.

مهدی سوری: رانت اختلاف قیمت خودرو به جیب جریان‌های خاص می‌رود

مهدی سوری تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با کیان آنلاین پشت پرده نامه رئیس شورای رقابت را بازگو کرد و از وجود جریان‌های ذی‌نفعی خبر داد که در رانت مرتبط با اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار سهم به‌سزایی دارند و همین جریان‌ها با عرضه خودرو در بورس مخالفند.

سوری با اشاره به نامه رئیس شورای رقابت، علت وجود استدلال‌های مقامات در مورد منطق عرضه خودرو در بورس گفت: بعد از انتشار این نامه گفتند که مفاد آن نظر شخصی یک فرد بوده که با سربرگ شورای رقابت ارسال شده است. بعد از همین اطلاعیه بود که پورابراهیمی به قوه قضاییه نامه‌ای نوشت و درخواست کرد که سازمان بازرسی به موضوع ورود کند. در پی نامه رئیس کمیسیون اقتصادی هم نامه بعدی توسط آقای عشقی ارسال شود که مدعی شدند که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به سهامدار در اثر نامه شورای رقابت ضرر وارد شده است.

بیشتربخوانید: چرا مردم از بورس خودرو نمی‌خرند؟

او ضمن حمایت از نامه‌های مقامات در حمایت از عرضه خودرو در بورس گفت: انتظار ما فراتر از این نامه هاست. وقتی سهامدار کانونی ندارند که از منافعشان دفاع کند، از سازمان بورس که در جایگاه نمایندگی سهامداران انتظار داریم اگر معتقد است ضرری به سهامدار وارد شده از طرف مراجع قضایی با شکایت رسمی پیگیری و جبران شود.

سوری تاکید کرد تا زمانیکه مسئولان در اقداماتشان هزینه‌هایی را به بخشی از جامعه تحمیل می‌کنند که خودشان در این هزنیه‌ها سهیم نیستند ما شاهد این رفتار‌های خواه نسنجیده است یا ذی‌نفعانه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه به وجود رانت در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: من نمی‌خواهم در مساله خودرو به کسی تهمت بزنم، ولی می‌دانیم منافع بسیار زیادی از مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار نصیب خیلی‌ها شده است. هرجا در اقتصاد پول زیادی باشد که پیگیری قضایی نمی‌شود، قاعدتا احتمال فساد و تحمیل ضرر به میلیون‌ها نفر در ازای کسب منافع یک عده وجود دارد.

سهامداران در پی نامه رئیس شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو در بورس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند

او به رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی ضرر سهامداران در نتیجه نامه رئیس شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: این رقم اعلام شده، اما در مورد اینکه چرا یک سری افراد به راحتی همه مصوبات و قانون و اظهار نظر‌های کارشناسی را نادیده میگیرند و حرکت‌های دفعتی انجام می‌دهند، توضیحی داده نشده است. انتظار داریم که این موضوع تا حصول نتیجه بررسی شود. سازمان بورس باید از پتانسیل حقوقی خودش برای شکایت مستقیم از شخص رئیس شورای رقایت و مجلس از ظرفیت تحقیق و و تفحص خود برای روشن شدن پشت پرده اتفاقات در شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان استفاده کند. باید ببینند احیانا در این دو نرخی بودن خودرو چه ذی‌نفعانی وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
1
0
دولت خودروسازی ها را بفروشد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان